Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa look alike, narmada prince 150.


vespolia

Aanbevolen berichten

Jeej!

De Narmada Prince werd gemaakt van 1988 tot halverwege de jaren 90 door het bedrijf Gujarat Narmada Auto Ltd. (GNAL) in de Indiase staat Gujarat Narmada. GNAL was een afnemer van Bajaj die hun eigen merk maakten op basis van kader en motorbehuizing van bij Bajaj. GNAL was in handen van GNFC, welke een chemisch/pesticiden bedrijf is (net zoals India Lohia was voor de samenwerking met Piaggio).

gnal-icon.jpg

GNAL produceerde de Narmada Prince 150, de Fuji 150 en nog een aantal modellen die in weze eigenlijk allen gebaseerd waren op de Bajaj Chetak (ofte Vespa Sprint).

Tijdens de jaren negentig was er een GNAL importeur naar Nederland, wat verklaart waarom je ze vaak op marktplaats.nl ziet passeren. Je vind ze ook in Noord-Afrikaanse landen zoals Egypte (of allez, ik toch).

GNAL was een voortzeting van Girnar Scooters Ltd. die voorheen tijdens eind jaren 70, begin jaren 80 een bizarre Vespa gebaseerde scooter maakten die de Girnar Leo heette.

GNAL werd een paar jaar geleden overgenomen door Standard Combines, op de website van Standard kan je nog een protoype vinden van iets wat het midden houdt tussen een Bajaj Stride en een PGO Creator.

Girnar Leo:

Hotchkiss%2002.JPG

Narmada Prince:

DSC00842.JPG

Standard Combines "Classic Scooter":

scoot1.jpg

---

Een interessant gegeven in het GNAL verhaal is dat ze in 1988 een technologie transfer hebben gehad met Yeu Tyan ofte PGO. PGO was de Taiwanese Vespa licentiehouder van 1972-1982. Eind de jaren zeventig is Yeu Tyan eigen Vespa gebaseerde modellen beginnen produceren en heeft daarmee voortgedaan tot begin jaren negentig onder de PGO en/of GTK naam. In totaal bracht PGO een dozijn Vespa gebaseerde modellen uit. De laatste paar modellen hadden al reedvalve vanaf 1986!

pgo-icon.png

gtk-icon.png

Om het onderscheid te maken: daarnaast was er ook Taiwan Vespa, die enkel een verkoopsnetwerk hadden. De eigenaar van Taiwan Vespa is later TGB (Taiwan Golden Bee) begonnen, hetwelke tot op de dag van vandaag bepaalde onderdelen zoals transmissieriemen toelevert aan Piaggio maar ook eigen scooers bouwt.

En om door te bomen over Taiwan, Bajaj had daar ook een plaaselijke licentiehebber 'Paijifa', die ook een tiental eigen modellen hebben voortgebracht.

paijifa-logo_0.jpg

---

Terug over India: behalve GNAL had je ook Maharashtra Scooters Ltd (MSL), die de Priya scooter en Bajaj Viking hebben gemaakt. MSL is deels in handen van Bajaj en de staat Maharashra, maar Bajaj probeert al een paar jaar de staat uit te kopen.

msl-icon_0.png

Piaggio heeft in India achtereenvolgens samengewerkt met Bajaj Auto Ltd, Andra Pradesh Scooters Ltd (APSL), India Lohia Machinery (LML) en recent de lang bestaande samenwerking uitgebreid met Piaggio Vehicles PL..

bajaj-icon.png

scan0017.jpg

LML.png

Bedtime stories met dave ;-)

Link naar reactie

Kreeg van Dave doorgestuurd dat er een topic was geweest over de Narmada Prins 150. Ben vanaf vandaag actief hier. Wilde toch even dan mijn Narmada laten zien hier. Wilde hem misschien gaan strippen om een P200E op te vrolijken. Maar heb twijfels    Groetjes Hans. 

  • Like 2
Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...