vespolia Geplaatst: 5 juli 2011 Delen Geplaatst: 5 juli 2011 Vespa look alike,Narmada Prince 150. Zie: http://link.marktplaats.nl/463022607 Is dit ook een indische kopie van een Sprint veloce? Link naar reactie
Mondesi Geplaatst: 7 juli 2011 Delen Geplaatst: 7 juli 2011 Is dat Bajaj? Die heb in Indie veel zien rondrijden en daar stond vanvoor in het groot wel Bajaj op. Hier niet lijkt me Link naar reactie
dave Geplaatst: 7 juli 2011 Delen Geplaatst: 7 juli 2011 Jeej! De Narmada Prince werd gemaakt van 1988 tot halverwege de jaren 90 door het bedrijf Gujarat Narmada Auto Ltd. (GNAL) in de Indiase staat Gujarat Narmada. GNAL was een afnemer van Bajaj die hun eigen merk maakten op basis van kader en motorbehuizing van bij Bajaj. GNAL was in handen van GNFC, welke een chemisch/pesticiden bedrijf is (net zoals India Lohia was voor de samenwerking met Piaggio). GNAL produceerde de Narmada Prince 150, de Fuji 150 en nog een aantal modellen die in weze eigenlijk allen gebaseerd waren op de Bajaj Chetak (ofte Vespa Sprint). Tijdens de jaren negentig was er een GNAL importeur naar Nederland, wat verklaart waarom je ze vaak op marktplaats.nl ziet passeren. Je vind ze ook in Noord-Afrikaanse landen zoals Egypte (of allez, ik toch). GNAL was een voortzeting van Girnar Scooters Ltd. die voorheen tijdens eind jaren 70, begin jaren 80 een bizarre Vespa gebaseerde scooter maakten die de Girnar Leo heette. GNAL werd een paar jaar geleden overgenomen door Standard Combines, op de website van Standard kan je nog een protoype vinden van iets wat het midden houdt tussen een Bajaj Stride en een PGO Creator. Girnar Leo: Narmada Prince: Standard Combines "Classic Scooter": --- Een interessant gegeven in het GNAL verhaal is dat ze in 1988 een technologie transfer hebben gehad met Yeu Tyan ofte PGO. PGO was de Taiwanese Vespa licentiehouder van 1972-1982. Eind de jaren zeventig is Yeu Tyan eigen Vespa gebaseerde modellen beginnen produceren en heeft daarmee voortgedaan tot begin jaren negentig onder de PGO en/of GTK naam. In totaal bracht PGO een dozijn Vespa gebaseerde modellen uit. De laatste paar modellen hadden al reedvalve vanaf 1986! Om het onderscheid te maken: daarnaast was er ook Taiwan Vespa, die enkel een verkoopsnetwerk hadden. De eigenaar van Taiwan Vespa is later TGB (Taiwan Golden Bee) begonnen, hetwelke tot op de dag van vandaag bepaalde onderdelen zoals transmissieriemen toelevert aan Piaggio maar ook eigen scooers bouwt. En om door te bomen over Taiwan, Bajaj had daar ook een plaaselijke licentiehebber 'Paijifa', die ook een tiental eigen modellen hebben voortgebracht. --- Terug over India: behalve GNAL had je ook Maharashtra Scooters Ltd (MSL), die de Priya scooter en Bajaj Viking hebben gemaakt. MSL is deels in handen van Bajaj en de staat Maharashra, maar Bajaj probeert al een paar jaar de staat uit te kopen. Piaggio heeft in India achtereenvolgens samengewerkt met Bajaj Auto Ltd, Andra Pradesh Scooters Ltd (APSL), India Lohia Machinery (LML) en recent de lang bestaande samenwerking uitgebreid met Piaggio Vehicles PL.. Bedtime stories met dave ;-) Link naar reactie
Mondesi Geplaatst: 8 juli 2011 Delen Geplaatst: 8 juli 2011 Dat noem ik nu eens volledig se Well done, and very interesting! Link naar reactie
nero Geplaatst: 9 juli 2011 Delen Geplaatst: 9 juli 2011 Amai, zo'n kennis van onze exotische "schonen", daar kan ik alleen maar van dromen (wat ik dan ook regelmatig doe)! ) 'k Heb het 3 maal doorgelezen en snap er nog geen snars van... Groetjes, nero. Link naar reactie
wijlen de Makke Geplaatst: 10 juli 2011 Delen Geplaatst: 10 juli 2011 Amaai inderdaad een uitgebreide uitleg, vraagje hoe zit het met de kwaliteit van deze scooters. Ben benieuwd of er hier ook zo'n uitgebreide uitleg zal komen. Grtjs Makke Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 juli 2011 Delen Geplaatst: 10 juli 2011 De kwaliteit zal zal waarschijnlijk overeenkomen met die van PIaggio (gene vetten dus). Voor alle duidelijkheid, het gaat hier niet over curry's, da's een andere rayon. Groetjes, nero. Link naar reactie
dave Geplaatst: 13 juli 2011 Delen Geplaatst: 13 juli 2011 Bajaj kwaliteit, dus kwaliteit van de jaren zeventig. De paar eigenaars waar ik mee sprak zeiden dat hun motor beter optrok dan een Chetak en ook zo gepromoot werden in India. Link naar reactie
Hansbetting Geplaatst: 10 april 2020 Delen Geplaatst: 10 april 2020 Kreeg van Dave doorgestuurd dat er een topic was geweest over de Narmada Prins 150. Ben vanaf vandaag actief hier. Wilde toch even dan mijn Narmada laten zien hier. Wilde hem misschien gaan strippen om een P200E op te vrolijken. Maar heb twijfels Groetjes Hans. 2 Link naar reactie
dave Geplaatst: 10 april 2020 Delen Geplaatst: 10 april 2020 Merci! Met pinkers werden ze gemaakt vanaf 1990 (Narmada 150 SDX-IV). Staat er Bajaj op de motor onderaan de kickstarter? Link naar reactie
dave Geplaatst: 24 april 2023 Delen Geplaatst: 24 april 2023 Er staat weer een GNAL Prince te koop, ditmaal in Friesland, voor de echte liefhebber van vespa afkooksels https://www.buddysbikes.nl/product/narmada-prince-vespa/ 3 Link naar reactie
Sjoerdo Geplaatst: 25 april 2023 Delen Geplaatst: 25 april 2023 leuk ding, heb ooit een baja chetak gehad, was een prima scooter, stevige body, dikker staal dan piaggio. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen