Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Newbie question : wat een vespa is dit ?


Snowride

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb al 15 jaar een oude Vespa in de kelder van hetouderlijke huis staan, steeds blijft ie daar staan met de idee ooit begin ik er eens aan :-)

Wel ik wil er nu eens aan beginnen, mijn moeder dreigt om hem op het schroot te gooien :-O dus mij alvast ingeschreven op dit forum :-)

Iemand wist me te vertellen dat ik een GS 160 had, maar ik heb geen flauw idee, veel gegoogle op vespa foto's doet mij vermoeden dat het wel een GS kan zijn ergens rond 1963.

Nu is er wel wat werk aan, al wat chroom is/was is geoxideerd, iedere schram is geoxideerd, de handvaten zijn vergaan etc ...

de motor is in vrijloop vastgelopen ( mijn eigen fout : was gewoon dom om hem zomaar te starten maar ik had niet verwacht hem gestart te krijgen )

Ik denk dat het forum alvast een goede plaats is om te beginnen, hoe begin ik hieraan ?

https://picasaweb.google.com/Gunther.Despiegheleir/MyVespa?authkey=Gv1sRgCPCJlu6LmLi1fw

kunnen jullie experts de Vespa herkennen ? ik strip de vespa en demonteer motor volledig neem ik aan ? welke onderdelen vervang ik sowieso het best ? hoe geraak ik aan onderdelen en zijn deze onderdelen heel prijzig ?

Of laat ik hem beter restaureren als beginner ?

post-6734-13769185906094.jpg

Link naar reactie

ik zou die laten zoals hij is en de motor reviseren. hij lijkt me nog in te goede staat om te laten herspuiten.

dat is mijn mening. originele lak heb je maar een keer...

Link naar reactie

idd, mechanisch in orde zetten en voor de rest is "simoniseren".

Link naar reactie

commandant 4 doet wonderen met je lak ;)

Als je nog nooit eerder wat gerestaureerd hebt begin er dan bezonnen aan. Neem de tijd om u in te lezen en wat documentatie op te zoeken etc.

Deze wesp ziet er heel goed uit en het zou zonden zijn dat je het verknalt door onwetendheid. Ze ziet er heel compleet uit, weet dat veel stukken nog moeilijk te vinden zijn of heel duur, tenzij je ze vervangt door goedkope replica. Als je wat uiteenhaalt neem dan vooral veeeeeel foto's en maak eventueel een schets hoe dat sommige zaken in elkaar steken als een foto niet duidelijk is. geduld en veel succes

Grtz

Sindo

Link naar reactie

een o-lak scooter als deze is wat mij betreft vƩƩl meer waard dan een gerestaureerde scooter

nu heeft de scooter een ziel, je zit dat ie oud is en toch zo mooi bewaard

inderdaad technisch in orde zetten: gaines en kabels vervangen, eventueel kabelboom (elektriciteit), motor reviseren, nieuwe binnen en buitenbanden

een goeie poetsbeurt ... en dan veel rijplezier :-)

Link naar reactie

Het feit dat je remklok meegeverfd is in de kleur van de carrosserie geeft aan dat je scooter in Belgiƫ geassembleerd werd in de Vespa fabriek in Jette (indien het de originele kleur is).

Normaal gesproken heeft je model drie vitessen (aan het linkerhandvat). Als je de klep opendoet op de vierde en vijfde foto, zal je op de rand binnenin een framenummer zien staan, dat waarschijnlijk zal beginnen met VGL1T.

Link naar reactie

Feb 28, 1957: Official presentation of the Vespa G.L. 150 (VGL1T). The three-speed VGL1T was available in four colours:

"Emperor Crown" blue

"Mediteranean Sea" blue

Turquoise

"Flame" red

Dus de verf origineel laten is geen slecht idee, er zijn amper nog originele turquoise VGL1T's. Dit is nog maar de derde die ik persoonlijk gezien heb...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...