Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kan slechte bougie motormanagement ontregelen?


ePit

Aanbevolen berichten

Vraag voor mensen met kennis van elektronische ontstekingen!

Is het mogelijk dat bij een Vespa GTS 125ie Super een versleten bougie (na 11.000 km) het motormanagement ontregelt?

Was gisteren 40 km van huis en na een korte tussenstop op een terrasje sloeg de motor telkens af na het starten. Mijn indruk was een slechte ontsteking en een veel te mager mengsel. Ik vermoed dat de uitlaat-sonde onverbrande benzine detecteerde en dus nog minder benzine injecteerde.

Gelukkig had ik een nieuwe bougie bij, maar na het vervangen wilde de motor nog niet blijven draaien. Ik denk dat de elektronische controle unit nog steeds veel te weinig benzine toevoerde. Na een half uurtje wachten probeerde ik nog eens opnieuw en kreeg de Vespa wel aan de gang en ben zonder problemen naar huis gereden. Onderweg nog ergens getankt en ook na de tankbeurt startte de Vespa feilloos. De ECU was weer automatisch correct bij geregeld.

Ter info: in de onderhoudsboekje staat dat je de bougie elke 6.000 km moet controleren en vervangen op 10.000 km. Was bij mij per ongeluk niet gebeurd :(

Link naar reactie

dat kan kloppen ja, ik heb ook een kapotte bougie gehad en dat was vervelend vanwege het stotteren, ploffen en stilvallen.

maar na een nieuwe bougie gestoken te hebben reed hij bijna meteen terug 100%, ik had wél de indruk dat de ECU zich heeft bijgesteld de eerste X-aantal kilometers met de nieuwe bougie.

Link naar reactie

Bericht gekregen van Vespa-dealer dat het probleem typisch is voor een "versleten" benzinepomp en bekend is bij Piaggio. Na een ritje wordt de motor warm en als hij dan niet voldoende afkoelt (minder dan 1 uur) geeft de benzinepomp van de GTS ie dit probleem. Gaan in garantie een nieuwe en verbeterde benzinepomp monteren. Met dank aan Piaggio ;)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...