Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraag naar routes kust streek en noord Frankrijk


Kimpie

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik ben van plan in de zomer een weekje met de Vespa ervandoor te gaan.

Vertrek gebeurd vanuit de Kempen (Geel) richting Oostende en daarna de kustlijn te volgen naar Noord Frankrijk en dit verspreid op 5 a 7 dagen...

Aangezien dit mijne eerste keer is wil ik vragen of iemand al uitgestippelde routes in het bezit heeft want dat zou mij al een stukje verder helpen. Eventueel ook toffe plekjes van campings waar ik mijn tent kan opslagen! ;-)

Dus diegene die dat dan ook willen delen, ben ik op voorhand al dankbaar!!!

Thanks

Kim

Link naar reactie

Er zijn al enkele topics over terug te vinden, zoek eens op Cap Gris-nez.

Tip1:

vermijd de drukke(re) kust weg, en rij eerder iets landsinwaarts langs de boerenweggetjes.

Tip2:

Je kan ook de Belgische Kust, en het 1ste stuk van noord Frankrijk links laten liggen en ineens doorsteken naar Le Tréport.

Vanaf daar kan je een bewegwijzerde (fiets) kustweg volgen tot in Le Havre...

Link naar reactie

Tip3: De (jaagpaden langs) kanalen zijn vaak ook geweldige routes om de kust te bereiken, vooral in de Vlaanders.

N.B. Veel jaagpaden zijn eigenlijk voor fietsers, maar als ge daar op 't gemak doortuft aan 50cc-snelheid, zal alleen de fanatieke fluo-Vlaamse wielertoerist u vies bezien. Maar dat zijn we intussen al gewoon. (En als die u naroepen; gewoon repliceren met "Da meentje nie!" ;o)

En zodra je in Frankrijk bent; de Michelin-kaart pakken op zoek naar kleine départementales met de groene markering van "scenic route". Eeuwenoude wegen die Frankrijk doorkruisen van kerktoren naar kerktoren. Altijd prijs!

Goeie reis!

Link naar reactie
Tip3: De (jaagpaden langs) kanalen zijn vaak ook geweldige routes om de kust te bereiken, vooral in de Vlaanders.

Dit is meestal zelfs verboden voor 50cc; dus laat de fietsers op deze paden genieten, van hun rust aub!

(de bewegwijzerde fietsroute die ik aanhaalde loopt via gewone wegen)

Link naar reactie

Daar gaan we weer, de meeste plannen van de enthousiaste rijbewijs B-eling om naar het buitenland te trekken eindigen op die manier... spijtig maar realiteit :-( . Als je hier wat zoekt, kom je daar vanalles over te weten maar het besluit blijft simpel: mag niet.

Link naar reactie

Dan zal het alleen de Belgische kust zijn vrees ik! :-/

Goed dat ik het hier te horen heb gekregen want anders was Bibi naar ginder getrokken! Toch bedankt!

Maar heeft er iemand al ergens gekampeerd aan de Belgische kust (met tent)? Zoek nog leuke plekjes...

Thanks!

Link naar reactie

Ingevolge een Europese richtlijn zijn de rijbewijzen (A, B etc.) in Europa gelijkwaardig verklaard.

Net zoals in België geldt bvb in Frankrijk het rijbewijs A1 voor motorfietsen waarvan de cilinderinhoud de 125 cc niet overschrijdt of het vermogen niet hoger is dan 11 kw, de categorie MTL.

Ook de houders van een rijbewijs B mogen een dergelijke motorfiets besturen op voorwaarde dat dit rijbewijs meer dan 2 jaar voorheen werd uitgereikt en (anders dan in België) dat zij een praktische opleiding hebben gevolgd. Vroeger moest deze opleiding bij een erkende rijschool minimum drie uur duren, recent is dat zes uur geworden.

De bestuurder van een lichte motorfiets die minstens sedert twee jaar een rijbewijs B heeft, wordt vrijgesteld van deze praktische opleiding als hij kan verantwoorden dat hij in de loop van 5 jaar voor 01/01/11 ook minstens een lichte motorfiets bestuurde. Dit bewijs moet worden geleverd door een attest van de verzekeraar van de bestuurder.

Mij lijkt het dus als je bewijst in Frankrijk dat je jouw rijbewijs B reeds twee jaar hebt (datum uitreiking) en je toont aan dat je reeds meer dan 5 jaar met minstens een lichte motorfiets rijdt (attest van uw verzekeraar), dan heb je geen problemen.

Wie nog houder mocht zijn van een rijbewijs, uitgereikt voor 1 januari 1989, zou dit rijbewijs om discussies in het buitenland te vermijden best omwisselen voor een nieuw Europees rijbewijs geldig verklaard voor de overeenstemmende categorie A.

Als je dan toch naar Frankrijk wilt, Kimpie, check dan bvb deze route op http://www.routeyou.com/route/view/256838/motorroute-en-autoroute-oudenaarde-wissant.nl?utm_source=http%3A//www.flyingdutchman.info/content/content/routes.html&utm_medium=Route%20Link&utm_campaign=Search%20Plugin of andere routes van mij in Frankrijk die je daar op RouteYou kan vinden.

Link naar reactie

Waar jij het over hebt is dat dit geldt voor iemand met de Franse nationaliteit, die mogen nu eigenlijk wat in Belgie al mocht. De Belgische wetgeving stelt tot op heden nog steeds dat een B rijbewijs met een 125 alleen binnen de landsgrenzen geldig is. Dus een Belg in Frankrijk zonder geldig rijbewijs, zal misschien ook 135 Euro opbrengen voor de Franse staat. Want nergens in die richtlijn staat vermeld dat dit ook voor buitenlanders geldig is.

Link naar reactie

Een Belg of een in België ingeschreven vreemdeling, die met zijn voertuig kortstondig in Frankrijk verblijft of er een voertuig huurt, dient er in het bezit te zijn van een Belgisch of van een geldig Europees rijbewijs. Frankrijk erkent het Belgische rijbewijs. Voor zover deze bestuurder voldoet aan de in dit geval meer specifieke regels in Frankrijk dan stelt zich geen probleem.

Omgekeerd mag bvb een Fransoos die minimum 18 jaar is en minstens twee jaar over een Europees rijbewijs beschikt op Belgisch grondgebied met een 125 cc rondrijden (Artikel 3 van het KB van 23 maart 1998).

Link naar reactie

Alle info hierboven is correct indien dit voor een wagen is, motorfietsen hebben afzonderlijke regels.

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU (2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B.

Nergens in je aangehaalde teksten, staat dat een Belgische B met zijn motor in Frankrijk mag rijden en een Franse B in Belgie mag rijden.

— artikel 5, lid 3, onder B) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Dus een Fransman in Frankrijk, een Belg in Belgie en niet vice versa

Als in in onderstaande link de laatste paragrafe leest zal je opmerken dat er duidelijk staat dat een Fransman ook niet in het buitenland mag gaan rijden met zijn B.

http://www.motoservices.com/permis/formation-pratique-obligatoire-7-heures-2k11011.htm

Verder doet iedereen waar hij of zij zin in heeft, de gevolgen zijn niet voor mij. Probeer alleen weer te geven wat de wetteksten zeggen en informatie te geven.

Link naar reactie

Het *mag* puur wettelijk idd niet, maar niemand weet eigenlijk 100% zeker welk regeltje nu het juiste is. Ook de flikken niet. Dankzij de geweldig ontransparante wetgeving vol gaten en inconsistenties, lul je je daar als Belgische tourist op je scooter heus wel uit tegenover elke Franse flik hoor. Ik ben zo destijds van Rome naar Antwerpen gereden met een rijbewijs B; nooit problemen gehad bij controles (ook maar één tegengekomen trouwens). Hell, ik heb daarmee zelfs mijn ET3 officiëel in Italië gekocht, geregistreerd én verzekerd toen ik daar een jaarke woonde.

Dubbelcheck gewoon met uw verzekering; da's uiteindelijk het belangrijkste.

Voor de zifters; ik wil niemand aanzetten tot wetbreuk, maar ik vind da ge ook niet moet overdrijven met al die regeltjes die om de 5 botte toch weer veranderen. Puur wettelijk mag ne sito uitlaat of parkeren op een brede stoep ook niet, dus laat ons niet te veel zeveren... Zolang ge uwe medemens niet hindert of in gevaar brengt, gewoon rijden!

(lap, volgens mij gooi ik hier weer ne knuppel in het hoenderhok... ;o)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...