Jump to content
Vespaforum.be

Restauratie Vespa GL 1957


k0en_NL

Recommended Posts

Als ik trouwens deze foto zie, gaat de remkabel aan de voorzijde door de voorvork en de km kabel komt er er boven eerder uit?

DSCF9481-600x400,1953125.JPG

[edit] even nog goed gekeken naar de vork en inderdaad die ik de opening voor die snelheidsmeter.

Edited by k0en_NL
Link to comment

Klopt helemaal.  In de stuurbuis is er halverwege onderaan een gat waar de km-teller kabel door moet Soms is het interessant om, als er bramen zijn op de binnenzijde van het gat deze eerst te verwijderen. Dit maakt het plaatsen van de gaine makkelijker. 

De voorrem kabel komt idd onderaan de stuurbuis uit. Let erop dat je de kabel lang genoeg laat.  Zo heb ik bij het plaatsen van een gaine die meer juist lang genoeg was mijn kroonjuwelen eens serieus pijn gedaan, maar da's een ander verhaal.  :)

Groetjes, nero. 

Edited by nero
  • Haha 1
Link to comment

Gouden tip ivm de kilometerteller kabel: Bovenaan net onder de wartelmoer zit meestal een rubber O-ringetje.

Voor je de kilometerteller kabel bij de voorvork steeks, doe bovenaan net onder de wartelmoer en de O-ring een spanbandje rond de kabel, dit verhinderd dat de wartelmoer diep in de voorvork over de kabel schuift als de kilometerteller later ooit gedemonteerd wordt... Die O-ringetjes durven versterven, breken of naar beneden schuiven.

  • Like 3
Link to comment
2 uur geleden, Speedracer zei:

Die O-ringetjes durven versterven, breken of naar beneden schuiven.

Da's nochtans de beste manier om het (verplicht) verwijderen en herplaatsen van de speedokabel vlot onder de knie te krijgen. Na een uur "vissen" met een ijzerdraad o.i.d. ruk je die kabel met plezier uit het de vork... 😁

Link to comment

Haha, ik denk dat het met uit elkaar halen (10jr geleden) ook zo gegaan is, ik weet het niet meer. 

Vooralsnog plaats ik de km teller kabel nog even niet, die moet ik nog bestellen, komt goed! 

Moet nog wel even de naaldlagers verwijderen uit de vork 🥵

Link to comment
53 minuten geleden, nielske zei:

Mooi project Koen! Mocht je een keertje willen spieken, ik heb eenzelfde Vespa VGL!

Goed te horen, en je woont nog in m’n geboorteplaats ook! (En mn hele familie woont nog in Vught ook)

op dit moment voornamelijk aan het klooien met de lagers eraf en er weer in zetten...

Link to comment

Die pers met draadeind gebruik ik ook regelmatig. 

Je kunt eventueel de as even in de vriezer leggen dan krimpt hij en kun je hem er makkelijk in krijgen.

volgende keer met de lagers ook doen, dat scheelt je aanzienlijk veel spierkracht😀

Link to comment

Geen idee of die ook los te koop is; mogelijk heb ik er altijd al naast gekeken. Persoonlijk zou in bij zulk een revisie soweiso een nieuwe kabel steken. Net als de voordemper overigens.

Link to comment
Op 5/10/2020 om 08:51, Wilby zei:

 

 

Voor alle duidelijkheid, je hebt 2 versnellingskabels.

Met 2 stijve elektriciteit draden. 1 van onder de tank door de tunnel naar je stuur en de andere door het gat van je remschakelaar naar je stuur, vastmaken aan de draden die naar je remschakelaar gaan en de andere aan de draden die naar achter moeten en alles doortrekken.

 

Ik dacht, die remschakelaar zit bij de voetrem in de buurt, maar die zit dus achter onder de motor? Wat bedoel je dan met “het gat van de remschakelaar?

Link to comment
34 minuten geleden, k0en_NL zei:

Ik dacht, die remschakelaar zit bij de voetrem in de buurt, maar die zit dus achter onder de motor? Wat bedoel je dan met “het gat van de remschakelaar?

Als ik het goed zie zit je remschakelaar idd niet aan het rempedaal.  Dit maakt het makkelijker om de bedrading aan te sluiten.  In het gat waar je naar verwijst komt de pin van de bil, geen bedrading. 

Groetjes, nero. 

Link to comment
10 hours ago, nero said:

Als ik het goed zie zit je remschakelaar idd niet aan het rempedaal.  Dit maakt het makkelijker om de bedrading aan te sluiten.  In het gat waar je naar verwijst komt de pin van de bil, geen bedrading. 

Groetjes, nero. 

Nero,

op dit model ziten de Billen met een geveerde clip vast op dat geplooide plaatje, dat gat op de foto is voor de motorbout

Link to comment

Als de remschakelaar niet aan het rempedaal zit is er daar inderdaad geen gat voor de bedrading en moeten alle draden naar achter.

Link to comment

Links en rechts zit een gat. Rechts is voor de gaskabel naar de carburateur denk ik, en links voor de kabelboom? Daar kom ik met al m'n boeken niet echt uit.. 

_20201017_135618.JPG

Links en rechts zit een gat. Rechts is voor de gaskabel naar de carburateur denk ik, en links voor de kabelboom? Daar kom ik met al m'n boeken niet echt uit.. 

Link to comment

En weet iemand waarom de middelste 2 uitkomen in een pijpje naast de stuurkolom (voor de versnellingskabels?) en 1 los (koppeling)? De rechtse is voor de achterrem. En dan loopt er dus ook nog een losse door de tunnel bij de stuurkolom naar de carburateur. 

DSC_4697.JPG

 

_20201017_141100.JPG

Edited by k0en_NL
Link to comment

na zoveel verschillende elektrische schema's gezien te hebben weet ik ondertussen niet meer welke nu de juiste is voor mijn scooter.
Volgens mijn framenummer heb ik een VGL1T

https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VL3_VB1_VL1.pdf

Hier staat geen remlicht schakelaar op. Ik vraag me dan ook af of deze er bij mij wel op hoort? Kan ik hier problemen mee krijgen met de keuring t.z.t?

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...