k0en_NL Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 (edited) Als ik trouwens deze foto zie, gaat de remkabel aan de voorzijde door de voorvork en de km kabel komt er er boven eerder uit? [edit] even nog goed gekeken naar de vork en inderdaad die ik de opening voor die snelheidsmeter. Edited October 6, 2020 by k0en_NL
nero Posted October 6, 2020 Posted October 6, 2020 (edited) Klopt helemaal. In de stuurbuis is er halverwege onderaan een gat waar de km-teller kabel door moet Soms is het interessant om, als er bramen zijn op de binnenzijde van het gat deze eerst te verwijderen. Dit maakt het plaatsen van de gaine makkelijker. De voorrem kabel komt idd onderaan de stuurbuis uit. Let erop dat je de kabel lang genoeg laat. Zo heb ik bij het plaatsen van een gaine die meer juist lang genoeg was mijn kroonjuwelen eens serieus pijn gedaan, maar da's een ander verhaal. Groetjes, nero. Edited October 6, 2020 by nero 1
Speedracer Posted October 6, 2020 Posted October 6, 2020 Gouden tip ivm de kilometerteller kabel: Bovenaan net onder de wartelmoer zit meestal een rubber O-ringetje. Voor je de kilometerteller kabel bij de voorvork steeks, doe bovenaan net onder de wartelmoer en de O-ring een spanbandje rond de kabel, dit verhinderd dat de wartelmoer diep in de voorvork over de kabel schuift als de kilometerteller later ooit gedemonteerd wordt... Die O-ringetjes durven versterven, breken of naar beneden schuiven. 4
Frederik9111 Posted October 6, 2020 Posted October 6, 2020 2 uur geleden, Speedracer zei: Die O-ringetjes durven versterven, breken of naar beneden schuiven. Da's nochtans de beste manier om het (verplicht) verwijderen en herplaatsen van de speedokabel vlot onder de knie te krijgen. Na een uur "vissen" met een ijzerdraad o.i.d. ruk je die kabel met plezier uit het de vork... 😁 1
k0en_NL Posted October 6, 2020 Author Posted October 6, 2020 Haha, ik denk dat het met uit elkaar halen (10jr geleden) ook zo gegaan is, ik weet het niet meer. Vooralsnog plaats ik de km teller kabel nog even niet, die moet ik nog bestellen, komt goed! Moet nog wel even de naaldlagers verwijderen uit de vork 🥵
nielske Posted October 7, 2020 Posted October 7, 2020 Mooi project Koen! Mocht je een keertje willen spieken, ik heb eenzelfde Vespa VGL!
k0en_NL Posted October 7, 2020 Author Posted October 7, 2020 53 minuten geleden, nielske zei: Mooi project Koen! Mocht je een keertje willen spieken, ik heb eenzelfde Vespa VGL! Goed te horen, en je woont nog in m’n geboorteplaats ook! (En mn hele familie woont nog in Vught ook) op dit moment voornamelijk aan het klooien met de lagers eraf en er weer in zetten...
k0en_NL Posted October 7, 2020 Author Posted October 7, 2020 Wat is de juiste volgorde van montage van de as (76), de kogellagers (69 en 48) en behuizing (60)? Moet 69 eerst om 76 en dan samen in 60? Of moeten de lagers eerst in hun behuizing?
k0en_NL Posted October 8, 2020 Author Posted October 8, 2020 Zo... vanavond de lagers erin gekregen met m’n eigen pers: draadeind, ringen, moeren en spierkracht. Volgorde in mijn handboek zegt trouwens: 1
koeno83 Posted October 9, 2020 Posted October 9, 2020 Die pers met draadeind gebruik ik ook regelmatig. Je kunt eventueel de as even in de vriezer leggen dan krimpt hij en kun je hem er makkelijk in krijgen. volgende keer met de lagers ook doen, dat scheelt je aanzienlijk veel spierkracht😀
k0en_NL Posted October 14, 2020 Author Posted October 14, 2020 (edited) Inmiddels de voorvork weer in elkaar zitten. Nu verder met de kabels en draadboom. Zie nu ook trouwens dat de onderste bout van de schokbreker er verkeerd om in zit. Edited October 14, 2020 by k0en_NL 1
k0en_NL Posted October 15, 2020 Author Posted October 15, 2020 @Frederik9111 @Speedracer zou die wartelmoer aan de tellerzijde nog los te verkrijgen zijn? Alles nagezocht, maar die heb ik niet meer... om daar nu een nieuwe kabel voor te kopen...
Frederik9111 Posted October 15, 2020 Posted October 15, 2020 Geen idee of die ook los te koop is; mogelijk heb ik er altijd al naast gekeken. Persoonlijk zou in bij zulk een revisie soweiso een nieuwe kabel steken. Net als de voordemper overigens.
k0en_NL Posted October 15, 2020 Author Posted October 15, 2020 Op 5/10/2020 om 08:51, Wilby zei: Voor alle duidelijkheid, je hebt 2 versnellingskabels. Met 2 stijve elektriciteit draden. 1 van onder de tank door de tunnel naar je stuur en de andere door het gat van je remschakelaar naar je stuur, vastmaken aan de draden die naar je remschakelaar gaan en de andere aan de draden die naar achter moeten en alles doortrekken. Ik dacht, die remschakelaar zit bij de voetrem in de buurt, maar die zit dus achter onder de motor? Wat bedoel je dan met “het gat van de remschakelaar?
nero Posted October 15, 2020 Posted October 15, 2020 34 minuten geleden, k0en_NL zei: Ik dacht, die remschakelaar zit bij de voetrem in de buurt, maar die zit dus achter onder de motor? Wat bedoel je dan met “het gat van de remschakelaar? Als ik het goed zie zit je remschakelaar idd niet aan het rempedaal. Dit maakt het makkelijker om de bedrading aan te sluiten. In het gat waar je naar verwijst komt de pin van de bil, geen bedrading. Groetjes, nero.
Speedracer Posted October 16, 2020 Posted October 16, 2020 10 hours ago, nero said: Als ik het goed zie zit je remschakelaar idd niet aan het rempedaal. Dit maakt het makkelijker om de bedrading aan te sluiten. In het gat waar je naar verwijst komt de pin van de bil, geen bedrading. Groetjes, nero. Nero, op dit model ziten de Billen met een geveerde clip vast op dat geplooide plaatje, dat gat op de foto is voor de motorbout
Wilby Posted October 16, 2020 Posted October 16, 2020 Als de remschakelaar niet aan het rempedaal zit is er daar inderdaad geen gat voor de bedrading en moeten alle draden naar achter.
nero Posted October 16, 2020 Posted October 16, 2020 3 uur geleden, Speedracer zei: Nero, op dit model ziten de Billen met een geveerde clip vast op dat geplooide plaatje, dat gat op de foto is voor de motorbout Ah ok, weer iets bijgeleerd. Groetjes, nero.
Frederik9111 Posted October 16, 2020 Posted October 16, 2020 Op 6/7/2020 om 16:48, k0en_NL zei: Als ik deze fotootjes goed begrijp, zijn 31 en 42 het remcontact en de kabels er naar toe.
k0en_NL Posted October 17, 2020 Author Posted October 17, 2020 Links en rechts zit een gat. Rechts is voor de gaskabel naar de carburateur denk ik, en links voor de kabelboom? Daar kom ik met al m'n boeken niet echt uit.. Links en rechts zit een gat. Rechts is voor de gaskabel naar de carburateur denk ik, en links voor de kabelboom? Daar kom ik met al m'n boeken niet echt uit..
k0en_NL Posted October 17, 2020 Author Posted October 17, 2020 (edited) En weet iemand waarom de middelste 2 uitkomen in een pijpje naast de stuurkolom (voor de versnellingskabels?) en 1 los (koppeling)? De rechtse is voor de achterrem. En dan loopt er dus ook nog een losse door de tunnel bij de stuurkolom naar de carburateur. Edited October 17, 2020 by k0en_NL
k0en_NL Posted October 19, 2020 Author Posted October 19, 2020 na zoveel verschillende elektrische schema's gezien te hebben weet ik ondertussen niet meer welke nu de juiste is voor mijn scooter. Volgens mijn framenummer heb ik een VGL1T https://www.scooterhelp.com/electrics/wiring/VL3_VB1_VL1.pdf Hier staat geen remlicht schakelaar op. Ik vraag me dan ook af of deze er bij mij wel op hoort? Kan ik hier problemen mee krijgen met de keuring t.z.t?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now