Jump to content
Vespaforum.be

Restauratie Vespa GL 1957


k0en_NL

Recommended Posts

Posted

Hmm, wordt toch lastig te lezen.. lees wel iets van d3a of iets dergelijks. Heb het lager opgemeten met een schuifmaat, en lijkt erop dat hij 32x12x10 is: https://www.m2trading.com/nl/webshop/motor/lagers/lager-skf-6201-2rs1-12x32x10-wiel-lager
En die grote is 40x17x12: https://www.m2trading.com/nl/webshop/motor/lagers/lager-6203-2rs1-17x40x12-skf?sqr=40x17&

Nog geen moeilijkheden tot dusver ;) Nu de balhoofd lagerschalen en kogels nog :) 

Posted

Je kunt bij  https://shop.sip-scootershop.com/nl kijken wat je nodig hebt want die geven goed de types aan. Bij Maskes kun je ook op type zoeken.

verder even zoeken bij:

https://www.scooter-center.com/en/

https://www.klassiekevespaonderdelen.nl

https://classicscooters.ccvshop.nl

als je veel besteld is Italië vaak goedkoper, zeker voor de lagers etc: 

https://www.10pollici.com/?cmd=showCart

 

 

Posted

Vanavond druk met afbijt en poetsen bezig geweest. Ben niet erg tevreden, heb het idee dat het op. Sommige plekken niet weg te poetsen is en op andere plekken poets ik de originele lak er mee af 😪

DSC_4602.JPG

DSC_4605.JPG

DSC_4601.JPG

DSC_4607.JPG

Posted

Ja.. Beugel en velg geprobeerd en de originele lak gaat er mee af..

Denk dat ik hem zo maar laat. Misschien over een paar winters als ik niets meer omhanden heb. 

  • Like 1
Posted

😄 Dit is al een heel normale prijs, dus gewoon dit kopen, plus wat je bij Sip of SCK koopt is van exact dezelfde leveranciers. (en niet goedkoper)

Wen er maar vast aan dat een Vespa restauratie en Vespa onderdelen kopen niet goedkoop kan. 

Posted
Op 24/9/2020 om 22:18, k0en_NL zei:

Waarmee werden de sierstrips ook alweer vast gezet? Popnagels? 

Met Aluminium klink nagels die je aan de onderkant plat slaat of met een speciale tang platdrukt. 
Maar popnagels gaan ook prima of met boutjes en moertjes. 
Die op de middentunnel doorgaan met schroeven. 

Posted (edited)

Kan iemand me eens uitleggen hoe die voorvork van een GL in elkaar zit, want volgens mij mis ik iets..

image.png

https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/frame/forks-and-front-hubs/steering-head-bearing-set-lower-and-upper-sip-premium-for-vespa-50-90-125-primavera-et3-pk-gt-gtr-super-gl-sprint-160-gs-180-ss-px-125-150-200.2.1.68.gp.9366.uw

dit is zowat de enige set die ik kan vinden. Volgens mij zijn dit dus nr 34, 35, 38, 39, 40 en 42.

nr 33 staat los in de shop: https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/frame/forks-and-front-hubs/steering-head-bearing-set-lower-and-upper-sip-premium-for-vespa-50-90-125-primavera-et3-pk-gt-gtr-super-gl-sprint-160-gs-180-ss-px-125-150-200.2.1.68.gp.9366.uw

maar 37 dan? Zit die dan nog in het frame?

full
 

 

Edited by k0en_NL
Posted

In principe heb ik namelijk nr 34 en 36 nog, in goede staat. Alleen nieuwe kogels (35) en een nieuwe nummer 33 (heeft de demontage 10jr geleden niet overleefd). Nr 36 moet dan in dat gat in het frame (foto).

nr 37 is mij onbekend.

38 heb ik nog, die past in het gat in het frame bovenin. Dan alleen nieuwe kogels (39) en de rest erboven (40 t/m 42).

Posted

Zo te zien steekt nummer 37 nog in het frame.  Is trouwens niet evident om deze te verwijderen. 

Meet goed na of de kogellagers dezelfde diameter hebben als diegene die erin zaten, anders krijg je mogelijk speling op het stuur. 

Groetjes, nero. 

 

Posted
Op 22/9/2020 om 20:40, k0en_NL zei:

Ben nu even verder gegaan met de voorkant, zit op gereedschap te wachten om verder te kunnen met het blok. 

Hoe halen jullie zo'n lager eraf? Is er geen andere mogelijkheid dan een lagertrekker? 

 

DSC_4598.JPG

Zojuist de onderdelen van de lagers voor de stuurkolom besteld via Scooter center..  Even afwachten! Ook nog even ergens lagervet vandaan halen.

En dan nog ergens een lagertrekker vandaan halen om bovenstaand lager eraf te trekken!

Posted
Op 29/9/2020 om 12:45, k0en_NL zei:

En dan nog ergens een lagertrekker vandaan halen om bovenstaand lager eraf te trekken!

Deze laat ik altijd lekker zitten, zowel boven als onder. 

Posted

Denk dat het over de lager van de wielas gaat op bovenstaande foto. 

Goed warm maken met een warmelucht blazer, 2 stevige schroevendraaiers er onder en wrikken maar. 

Kan natuurlijk ook met een lagertrekker.

Schermafbeelding 2020-09-30 om 18.07.18.png

Posted

Gaat inderdaad om die wielas, ga morgen proberen even langs een scooterzaak of garage of ze me daar kunnen helpen. 

Heb het met warmstoken geprobeerd, maar het lukt me niet. 

Inmiddels mijn eerste spulletjes binnen:

- Nieuwe balhoofdlagers (boven en onder) 

- draadboom

- nieuwe kabelset

- lagers voor het voorwiel

- zijwangrubbers

- nieuwe voorremmen. 

Posted

Zo, de plaatselijke scooterboer heeft het lager eraf kunnen trekken! Mooi!

Heeft er iemand missen nummer 9 en 10 in een bak liggen ergens?

De afstandsbus en ophangrubber in de schokbreker aan de voorzijde.. deze kan ik nergens vinden..

image.png.a8cae8f9bd343337e232da7ddfa8c02e.png

Posted (edited)

Even voor mijn beeld:

- 1 gaskabel door het frame naar stuur. Onder waar ze uit het frame komen, gaat deze naar boven naar de carburateur
- 1 schakelkabel door het frame naar de versnellingsbak
- 1 koppelingskabel naar de koppeling op het blok
- 1 achterrem kabel van bediening naar de rem
- 1 voorrem kabel, die gaat langs het balhoofd naar de voorkant

5 kabels totaal, en dan komen er dus 4 onderuit het frame.

[edit] en dan de snelheidskabel nog. Die gaat ook naar de voorkant..

full

full

Edited by k0en_NL
Posted

 

 

Op 2/10/2020 om 15:54, k0en_NL zei:

- 1 schakelkabel door het frame naar de versnellingsbak

Voor alle duidelijkheid, je hebt 2 versnellingskabels.

10 uur geleden, k0en_NL zei:

Hoe trekken jullie de draadboom eigenlijk door de tunnel heen?

Met 2 stijve elektriciteit draden. 1 van onder de tank door de tunnel naar je stuur en de andere door het gat van je remschakelaar naar je stuur, vastmaken aan de draden die naar je remschakelaar gaan en de andere aan de draden die naar achter moeten en alles doortrekken.

 

Posted

@WilbyAh thanks! Dat van de draden ga ik vanavond maar eens proberen.
Van die versnellingskabels kwam ik inderdaad ook achter via een mailtje van Vespa classic parts. Beiden trekken natuurlijk.  Wordt nog proppen dan om er een kabel bij te krijgen, ik heb er nu 4 in zitten, moet nog een 5e bij.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...