k0en_NL Geplaatst: 18 oktober 2010 Delen Geplaatst: 18 oktober 2010 Oke dan! Zaterdag eindelijk een begin gemaakt aan de Vespa. Eerst even gezocht op het serie nummer op het blok. You have a 1957 Vespa 150 GL motor Hoe ik hem aantrof vandaag: Zadel eraf: Even de hobbyruimte erbij: Linkse kap eraf Rechts eraf: Achterwiel eraf: Voorwiel eraf: Tank eruit, achterlicht eraf, motor eraf. Zo, en 3 uur later heb ik het zo maar weer achter gelaten. Alles wat eraf ligt, ligt nu aan de kant. Volgende keer weer verder met demonteren (onder andere de voorkant). En dan eens gaan kijken of 1 van de 2 zandstraalkasten nog werkt, dan kan ik alles gaan voorbereiden voor het spuitwerk, en beoordelen wat nog goed is of niet. En dan kan de onderdelenjacht (lees geld uitgeven) gaan beginnen! Ben trouwens behoorlijk blij dat er een compressor leiding door de hele ruimte heen loopt; ideaal voor die heftafel, die gaat makkelijk op en neer. En de luchtsleutel was ook erg handig op sommige momenten! hmm, die links gaan niet echt handig zie ik... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 19 oktober 2010 Delen Geplaatst: 19 oktober 2010 Vet ding; ga je die vleugels behouden? Kan ik die Lambretta die bij je schoonopa in het schuurtje staat niet voor een klein prijsje overnemen? Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 15 december 2010 Auteur Delen Geplaatst: 15 december 2010 Afgelopen zaterdag weer druk een dagje bezig geweest, de voorkant uit elkaar. Dat viel met het stuur nog wel mee, de stuurkolom was wat moeilijker, uit eindelijk bood een schokbreker versteller de helpende hand! Toen de onderkant los. Alles zit goed vast geroest daar, en heb dan ook wat boutje kapot gedraaid/uitgeboord, maar niets ernstigs (volgens mij). Ik heb nog niet alles los, maar ik zat behoorlijk te kloten met het spatbord dat nog wel vast zit aan de stuurkolom, ik heb er een speciaal gereedschap voor nodig al dus het werkplaats boek. Toch nog eens kijken of het niet anders op te lossen is. Al met al een productieve dag. Volgende week heb ik 2 weken vakantie, dan ga ik alle sierstrips eraf halen, en dan ga ik eens een begin maken aan het stralen! Eerst komend weekend eens maar naar Vehikel, kijken of ik er wat voor de Vespa vind! Link naar reactie
AJ Geplaatst: 15 december 2010 Delen Geplaatst: 15 december 2010 Hoi,Ook hier,Leuk hoor! Zie nu pas voor het eerst je Topic, Succes,,, Groet,AJ Link naar reactie
nero Geplaatst: 15 december 2010 Delen Geplaatst: 15 december 2010 Mooi project! Voor het demonteren van het spatbord moet je eerst de lagerzitting verwijderen. Dit kan je best door het stuurkolomgedeelte boven de zitting eerst zuiver te maken, nadien de zitting verhitten met een brander of haardroger om nadien de zitting gelijkmatig omhoog te tikken. Normaal geeft dit geen problemen. Groetjes, nero. Link naar reactie
roufio Geplaatst: 15 december 2010 Delen Geplaatst: 15 december 2010 mooie scooter , ga je de vleugels behouden ,anders wil ik ze wel overnemen groetjes raf Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 15 december 2010 Delen Geplaatst: 15 december 2010 Waarom probeer je niet de originele lak opnieuw vrij te leggen? De vespa ziet er nog goed uit en zo te zien weinig roest. De meerwaarde tov een herspoten vespa is aanzienlijker en vespa's in originele lak worden steeds zeldzamer. Het eindresultaat zou ongeveer zo worden: Je hebt een vroege 150 GL wideframe uit 1957 die bij Misa in België werd gemonteerd. Leuk detail is het gerivetteerd logo. Vanaf 1958 werd dit voor de Belgische GL's vervangen door het geplakt logo. Succes met de restauratie Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 16 december 2010 Delen Geplaatst: 16 december 2010 idd, in originele staat houden! zou een mooie scoot zijn Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 16 december 2010 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2010 Hallo, Ik zelf vind dat de laklaag te veel beschadigingen heeft, om er nog wat moois van te maken. Alhoewel, het bovenstaand plaatje is wel erg mooi... (de lak dan). Ik wil het liefst 2 losse zadels erop, ipv van dat grote. Dank voor de tip van het demonteren van het spatbord. Die lager schaal moet toch een nieuwe op, de huidige is krom/beschadigd. Wat wordt bedoeld met gerivetteerd logo? Het geschroefde logo? Ik vind het namelijk niet mooi, en de gaten zijn door en door, en komen er aan de achterkant uit (de schroefjes zelf niet). Link naar reactie
Vespappa Geplaatst: 16 december 2010 Delen Geplaatst: 16 december 2010 Leuk super project Koen! Zou de Vespa ook een beetje origineel houden hoor, dat bling bling kan altijd nog. De staat waarin hij nu is duurt weer jaren!! Grt Vespappa PS vanwaar in NL ben je eigenlijk! Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 16 december 2010 Auteur Delen Geplaatst: 16 december 2010 Utrecht it is! Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 16 december 2010 Delen Geplaatst: 16 december 2010 Kleine lakbeschadigingen en beperkte roest zijn helemaal niet erg. Het past bij een oude vespa en geeft extra karakter, maar het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze om de vespa te herspuiten. De zweefzadels zijn nog te vinden, maar let op het juiste type (voor VGL1 of VB1 met chokehendel onder het zadel). Het logo op een vroege VGL is gerivetteerd of geschroefd zoals jouw vespa, maar als je liever een gekleefd logo ziet, kan ik je daar wel aan helpen. Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 17 december 2010 Auteur Delen Geplaatst: 17 december 2010 Nou, ik ben wel aan het twijfelen gebracht door die foto hierboven Moet zeggen dat die er wel heel gaaf uit ziet, en dat het oude juist heel goed eruit ziet. Maar ik zou niet weten hoe ik die lelijke blauwe kleur die er nu opzit afkrijg. (want dat is al een overgespoten... Link naar reactie
Tyrian Geplaatst: 17 december 2010 Delen Geplaatst: 17 december 2010 Quote Maar ik zou niet weten hoe ik die lelijke blauwe kleur die er nu opzit afkrijg. (want dat is al een overgespoten... http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/forum/topic/17504 Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 december 2010 Delen Geplaatst: 17 december 2010 Yep! Eerst proberen op een plaats die niet gezien is. Met decapan en/of cellulose thinner zou het moeten lukken, tenminste als er geen witte spuitplamuur onder zit. Dan wordt het schuren... Let wel op, de aluminiumdelen (stuur en achterlicht) schuur je wel best voorzichtig af (korrel 120/180), want anders komt de o-lak er mee af. Ik zal sebiet nog wat foto's proberen te posten van de vorderingen. Groetjes, nero. Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 17 december 2010 Delen Geplaatst: 17 december 2010 Quote Nou, ik ben wel aan het twijfelen gebracht door die foto hierboven Moet zeggen dat die er wel heel gaaf uit ziet, en dat het oude juist heel goed eruit ziet. Maar ik zou niet weten hoe ik die lelijke blauwe kleur die er nu opzit afkrijg. (want dat is al een overgespoten... Gewoon doen! Hier twee links ivm het vrijmaken, behandelen en conserveren van de originele lak. Het is mogelijk dat je eerst moet registreren op het forum (German scooter forum) vooraleer je de topics kan lezen http://www.germanscooterforum.de/Vespa_Rally_Sprint_VNA_VNB_f22/Meine_150_T4_Winterobjekt_ist_t123149.html https://www.germanscooterforum.de/topic/123149-meine-150-t4-winterobjekt-ist-da/ http://www.germanscooterforum.de/Vespa_V50_Primavera_ET3_PK_f14/O_Lack_Topic_t204971.html https://www.germanscooterforum.de/topic/204971-o-lack-topic/ Link naar reactie
Pietjah Geplaatst: 17 december 2010 Delen Geplaatst: 17 december 2010 Zou ik écht doen. gewoon de grondlaag mooi opblinken, motor reviseren etc en terug monteren! Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 28 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Pfff, wat een avond weer... zijn een aantal dingen die tegen zitten.. - er zitten nog wat kabels (de omhulsels ervan) in het frame vast en krijg ze er met geen mogelijkheid uit.. - ben het frame aan het schoonmaken, maar man man wat komt daar een troep vanaf.. denk dat er modder, smeer en andere zooi van de afgelopen 30 jaar vastgekoekt zit.. Krijg het ook niet fatsoenlijk schoongemaakt.. ben maar zelfs met een krabbertje en een stofzuiger bezig geweest :? Werkt gewone benzine niet het beste? Ik moet e.e.a. schoon aanleveren bij de straler... - bovendien krijg ik 2 lager ringen niet uit het frame; de onderste van de bovenste balhoofdlager en de bovenste van het onderste balhoofdlager (snapt u het nog) - Verder moet ik nog steeds het spatbord van de "voorvork" afkrijgen. Heb nu al die lagerschaal kapot gemept, maar dat lukte verder nog niet. Volgens boek wat ik nodig heb, heb ik speciale trekkers nodig, maar die heb ik niet.. Toch maar de slijptol erop dan.. - Ik krijg het klepje onder het zadel (volgens mij waarachter de carburateur zit) niet gedemonteerd, evenals dat veertje wat het klepje dichthoud. - Zou ook niet weten hoe ik het contactslot moet verwijderen.. Verder heb ik alle onderdelen die wel meewerkte in een bak verzameld om naar de straler/spuiter te brengen... eerst nog even bovenstaande probleempjes oplossen Oh ja, de onderkant tot nu toe.. zit nog een hoop troep op, maar is al veel vanaf.. Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 28 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 28 augustus 2012 Ik heb overigens nu een redelijke simpele manual voor meerdere types.. Is er ook een gedetailleerde versie dat iemand weet? Link naar reactie
nero Geplaatst: 29 augustus 2012 Delen Geplaatst: 29 augustus 2012 Hier vind je er nog een paar: http://www.vespaforum.be/nl/tech/books Dus toch stralen? Groetjes, nero. Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 29 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 29 augustus 2012 Ja, ik wil hem toch graag opnieuw gespoten hebben in het zilvergrijs. Ga ook de nodige onderdelen vervangen, en vermoedelijk toch de vleugelachterlichten erop. Vind die toch erg mooi. Ben overigens ook nog op zoek naar 2 van die leren zadels ipv van het zwarte zadel wat ik nu heb.. Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 30 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 30 augustus 2012 Eigenlijk zoek ik dus zoiets: Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 5 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 5 mei 2014 Project heeft heel lang stil gelegen, maar wil toch weer eens verder, maar de link doet het niet meer.. Toevallig een andere link met een gedetailleerd boek voor de Vespa GL150? Op 29/8/2012 om 21:27, nero zei: Hier vind je er nog een paar: http://www.vespaforum.be/nl/tech/books Dus toch stralen? Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 5 mei 2014 Delen Geplaatst: 5 mei 2014 Geef me je emailadres, dan stuur ik je het bestand door. Groetjes, nero. Link naar reactie
k0en_NL Geplaatst: 9 mei 2014 Auteur Delen Geplaatst: 9 mei 2014 Ik wilde je een PM sturen, maar die kun je niet ontvangen zegt ie? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen