Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK: 4 polen vs 6 polen


Thomassker

Aanbevolen berichten

Even de situatie schetsen:

sinds 2 jaar staat hier een PK frame stilletjes in een hoekje weg te kwijnen, door het slachtoffer te zijn van een ongeval. Ipv het frame te herstellen, heb ik het gebruikt als donor voor een "nieuw" kader dat me toen werd aangeboden.

Vorig jaar kocht ik me een 2dehands PK blok aan, met de intentie van het oude kader ooit weer op te lappen. Dit gezegd zijnde ben ik er dit weekend aan begonnen, maar ik merk het volgende op:

de kabelboom die nog in het kader zit heeft 3 aansluitingen voor het blok (zwart, groen, blauw), terwijl het blok zelf 5 aansluitingen bezit. Het gaat hier in beide gevallen om een PK50S, wat op te maken valt uit de serienummers.

Na raadpleging van scooterhelp.com ben ik tot de conclusie gekomen dat de kabelboom in het frame overeenkomt met "12V 6pole with keyed ignition, DC horn, indicators - no pilot light, battery or front brake switch" , terwijl het blok zelf "6V & 12V mixed voltage (4 pole flywheel) with turn signal lamps and stop light" voorziet.

Nu is mijn vraag; kan ik dit euvel op een of andere manier oplossen, waarbij ik de huidige (zo goed als nieuwe) kabelboom behoudt? Kan ik vb de statorplaat op het blok + de ignition unit vervangen door een 6-polige plaat? Dit zou me uiteraard duurder uitkomen dan het steken van een andere kabelboom, maar ik zou de PK op termijn willen uitrusten met een batterij (waarbij een 6-polige plaat noodzakelijk is).

Thomas

Link naar reactie

Awel typhon, ik dacht dat ik de enige was met dit probleem.. vermits mijn pks ontsteking raar doet, rijd ik nu rond met een gewone pk ontsteking.. het nadeel is nu wel dat lichten, pinkers en contact niet werken.. stilleggen gebeurd gewoon door ambriage los te laten en rem induwen..

Link naar reactie

Ik heb intussen op basis van de elektrische diagrammen een aantal combinaties tussen de 3 en 5 draden geprobeerd. Het beste resultaat dat ik had was waarbij alle lichten werkten, maar van zodra ik mijn pinkers aanzette dan viel het voorlicht uit. Aangezien ik me 's morgens vroeg en 's avonds laat naar en van werk verplaats, is het uitvallen van mijn voorlicht niet echt een optie ;o). Tevens klinkt de claxon eerder als een verkrachtte eend, dus ik vermoed dat deze te weinig stroom krijgt.

Zou http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/J50016000/Conversion+kit+HP4+ignition+PK.aspx een optie zijn om de gemengde 6V/12V om te zetten naar een volledig 12V circuit, met dus behoud van de huidige kabels?

Link naar reactie

Dat was net zo'n beetje mijn vraag, wat mijn mogelijkheden precies zijn. Kan ik zomaar mijn statorplaat vervangen door een 6-polige, en moet ik dan ook niet mijn regulator + CDI vervangen? Het huidige vliegwiel kan dan wel behouden blijven?

Wat die CDI dan betreft, daarvan hebk nog een blauwe Ducati liggen op overschot, dus dat zou dan wel goed uitkomen.

Link naar reactie

Typhon, kan je me even dat elektrisch diagram doorsturen via email? (ceeedriic@hotmail.com) waarbij de lichten werken? dat m'n pinkers niet werken is niet zo'n probleem, als de koplamp en achterlicht al maar branden.

hoe heb je dit dan gedaan? gewoon die zwarte plastieke bus eruitgehaald waarin die fiches zitten?

groetjes, Cée

Link naar reactie

Cée, ik heb geen specifiek diagram hoor, enkel degene vanop scooterhelp. Ik ben gewoon vertrokken vanuit de kleuren van de draden die overeenkwamen met elkaar (geloof dat dit zwart en groen was) en dan de blauwe uit de kabelboom aangesloten op een van de resterende 3 kabels uit de motor (afgaande van zijn functie op de diagrammen). Bij een van de aansluitingen had ik dus bovengenoemd effect, maar ik weet de combinatie nu niet meteen uit het hoofd en in mijn werkplaats is het momenteel te donker (geen elektriciteit). Ik probeer morgenavond eens te kijken.

Link naar reactie
en ik die dacht dat he hier ging over Vespa's gemaakt in Polen ;-)

Neeje, mét polen.

Hoeveel polen heeft uwen vespa? De mijne 6.

De mijne maar 4, maar ik heb er nog 2 in bestelling. Juist hun gelijkvormigheidsattest nog in orde brengen...:))

Probeer eens de spieken bij het schema van Vespatronic, dan weet je direct in hoeverre je de bedrading moet aanpassen.

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...