Ga naar inhoud
Vespaforum.be

LD met raar geluid


Chris

Aanbevolen berichten

Beste collega's. Ik startte onlangs mijn LD op. De motor werd gereviseerd. In het begin draaide de motor goed en regelmatig. Toen hij warm werd, verscheen plots een 'raar geluidje'. De motor zat even vast. Ik speelde wat met het vliegwiel en kon terug starten. Telkens de motor even draaide (en dus warm werd), verscheen het 'geluidje' terug. Nu is het er constant, zelfs als hij koud is. De motor werd gereviseerd (nieuwe lagers, koppeling, dichtingen, keerringen...enz) Alleen een oude reservecilinder werd gebruikt met een gebruikte zuiger waarvan een segment vastzat dat terug losgemaakt werd. Herkent iemand dit geluidje en zou het terug een vastgelopen segment kunnen zijn? Dank u.

Link naar reactie

Voor mij is dit het typische geluid van een "warmloper", het schurende geluid van de piston in de cilinder.

Ik begrijp niet goed dat je op zo'n fantastisch gerestaureerde Lambretta een oude reservecilinder hebt gebruikt? Haal die cilinder er maar snel af en ga voor een nieuwe of netjes geboord exemplaar met bijpassende piston.

Link naar reactie

Chris, je blok is 90% op z'n belgisch gereviseerd en 10% op z'n hollands, en ik denk dat daar net het probleem zit. (zuiger, cilinder).

Link naar reactie
Voor mij is dit het typische geluid van een "warmloper", het schurende geluid van de piston in de cilinder.

Ik begrijp niet goed dat je op zo'n fantastisch gerestaureerde Lambretta een oude reservecilinder hebt gebruikt? Haal die cilinder er maar snel af en ga voor een nieuwe of netjes geboord exemplaar met bijpassende piston.

Je hebt gelijk, maar het was helemaal mijn idee niet om dit zo op te lossen. Ik had één cilinder ZONDER piston en één met. Ik vroeg om alles tip top te restaureren (inderdaad, die kosten konden er ook nog bij). Maar ik denk dat Nederlanders anders denken...De cilinder zonder was al wat versleten en een piston was niet direct voorhanden... ..Maar geen probleem. Ik demonteer de cilinder en piston en ga voor de 100% nu. Nog een paar weken wachten.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Aan allen die reageerden, waarvoor dank. Na lang twijfelen ben ik er toch maar eens aan begonnen. Ook een mailtje gestuurd naar de Frans LD liefhebbers en die vermoedden, net als Lambrettafinder, dat de oorzaak niet bij de piston/cilinder moest gezocht worden, maar eerder bij het vliegwiel of de koppeling. Ik heb een paar dagen geleden het vliegwiel er af gevezen en er viel een moertje uit, dat als 'zekering' op de contactpunten zat. Dit moertje veroorzaakte het schurende geluid en blokkeerde af en toe de motor. Er zijn wat groeven op het vliegwiel te bespeuren ook. Na ontelbare keren alles proberen te herstellen en terug te monteren (moertje opnieuw kwijt gesukkeld, enz... ) Heb ik hem vandaag weer aan de praat gekregen. De volgende dagen dus de koelkap installeren en de versnellingen regelen. Dit wordt ook nog plezant schijnt.

Link naar reactie

AF. Bijna toch. Het scootertje rijdt en schakelt. Van 1 naar 3 en terug. Met met fiere kop door het dorp gereden. Hij toetert zelfs. Alleen (nog) geen lichten. Nog even verder doen.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...