René Geplaatst: 22 oktober 2005 Delen Geplaatst: 22 oktober 2005 He Tommeke een Px zonder batterij heeft wel de gemakkelijkste spoelenplaat hier gebruikt meneer Vespa 4 spoelen om 12 volt te maken Groetjes, René Link naar reactie
houba001 Geplaatst: 22 oktober 2005 Delen Geplaatst: 22 oktober 2005 Sorry hé Réne trekt uw broek maar terug op ik ben namelijk geen elektrieker of wat dan ook maar ik heb nog geen antwoord ivm de typische electronische ontsteking ve Rally ... lijkt me te gevaarlijk om te probereren ! Link naar reactie
René Geplaatst: 22 oktober 2005 Delen Geplaatst: 22 oktober 2005 Beste Houba Jouw scheurijzer zal waarschijnlijk even goed naar 12 volt om te bouwen zijn als de VNB van de bakker. Maak de gele en groene draad los in het verbindingsdoosje en meet bij draaiende motor de wisselspanning tussen deze draden. Er zijn 3 mogelijkheden 0v, 12v of een spanning kleiner dan 6 volt. Laat dat eens weten dan maak ik een handleiding met echo, om uw spoelplaat aan te passen. Lees volgend voorbeeld van een handleiding met echo: ge neemt de groene groene groene groene draad draad draad draad en soldeert soldeert soldeert soldeert (grapje, grapje, grapje) Ik denk dat het eenvoudiger zal zijn de Femsatronic plaat, die nog in mijn garage ligt, aan te passen en om te wisselen voor de uwe. Ik kocht destijds een Rally met kapotte krukas en verving deze samen met ontsteking en vliegwiel, natuurlijk voor een 12 volt versie Heeft uw Rally een batterij? Indien ja zult ge weinig veranderingen moeten doen aan bedrading en schakelaars. Groetjes, René Bericht bewerkt (23.10.2005 | 19:53) Link naar reactie
Kale Hollander Geplaatst: 18 januari 2012 Delen Geplaatst: 18 januari 2012 Beste lezer, Even dit draadje afstoffen. Ik ben van plan om op mijn VNB-1 (1960) xenonverlichting te plaatsen. Ik heb nog een setje op de plank liggen waar ik al een tijd niks mee doe. Xenonverlichting heeft bij een verbruik van < 35 Watt een lichtopbrengst van 3x halogeen van 55Watt. Om een niet al te wit licht te krijgen wil ik gaan voor een kleurtemperatuur van 4300Kelvin. Nu wil ik de 6v van de vnb naar 12 volt liften zoals hierboven is omschreven. Hiermee wil ik een accu laden zodat er een stabiele 12 volt ontstaat. Het achterlicht en remlicht maak ik in LED uitvoering in de originele behuizing. Ik weet dat ik een setje kan kopen om die 12V op een andere manier te verkrijgen, maar mijn vraag is echter: wat zijn de ervaringen met het in serie plaatsen van de spoelen? Trad er geen overmatige warmteontwikkeling op als gevolg van de faseverschuivingen en blindstromen in de spoelen? Ik mis namelijk een beetje iets van een condensator om de fases bij te sturen. Groeten, Jeroen Link naar reactie
flyingpig Geplaatst: 18 januari 2012 Delen Geplaatst: 18 januari 2012 Mo vint toch!! Nu zakt mijn broek af!! Ik zit hier heel de nammiddag met handen en voeten uit leggen dat bij 12 volt de stroom vermindert. Troost u, ge moogt uw bedrading houden en hoeft ze niet te verdunnen. Zeg Houba zijt gij de buurman van Stanmans? Groetjes René hehe P=U X I ( vermogen = spanning x stroom ) 35 Watt = 6V x I I = 35 Watt : 6 V I = 5.8 Ampere 35 Watt = 12V x I I = 35Watt : 12V I = 2.91 Ampere Link naar reactie
Kale Hollander Geplaatst: 18 januari 2012 Delen Geplaatst: 18 januari 2012 Klopt, maar dan heb je het over een gelijkstroom en mag je spreken in watt. Het gaat hier over een wisselstroom (Vermogen in VA) door een spoel Theoretisch ijlt bij een spoel in wisselstroom de spanning voor op de stroom. Dus: P=U x I x sinus Phi Die sinus Phi zorgt voor een zogenaamde blindstroom en blind vermogen (var) en daar wordt het lichtspoeltje mogelijk warm van(theorie dus)en dus verlies (= minder voltjes) Terecht werd opgemerkt dat er twee spoelen zijn die een stukje in fase verschoven zijn waardoor dus de blindstroom van de ene spoel ook door die van de andere loopt. Het rendement van die twee spoelen die in fase zijn verschoven en ook in serie staan kan dus wat aan de lage kant zijn. Tot zover de theorie. Nu de praktijk: Ik wil eigenlijk wel weten of deze schakeling in praktijk tot schade aan de spoelen heeft geleidt of dat het een succes was. Ik kan er namelijk weinig over terugvinden op internet terwijl dit toch een mooie oplossing kan zijn. Groeten, Jeroen Link naar reactie
chocolateman Geplaatst: 30 januari 2016 Auteur Delen Geplaatst: 30 januari 2016 Na zovele jaren dit nog eens gelezen, -en tot nu toe werkt alles nog op die vnb, is wel geen dagelijkse gebruiker Groetjes van de bakker Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.