Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vnb update; van 6volt naar 12volt


chocolateman

Aanbevolen berichten

Beste Houba

Jouw scheurijzer zal waarschijnlijk even goed naar 12 volt om te bouwen zijn als de VNB van de bakker.

Maak de gele en groene draad los in het verbindingsdoosje en meet bij draaiende motor de wisselspanning tussen deze draden.

Er zijn 3 mogelijkheden 0v, 12v of een spanning kleiner dan 6 volt. Laat dat eens weten dan maak ik een handleiding met echo, om uw spoelplaat aan te passen.

Lees volgend voorbeeld van een handleiding met echo: ge neemt de groene groene groene groene draad draad draad draad en soldeert soldeert soldeert soldeert (grapje, grapje, grapje)

Ik denk dat het eenvoudiger zal zijn de Femsatronic plaat, die nog in mijn garage ligt, aan te passen en om te wisselen voor de uwe.

Ik kocht destijds een Rally met kapotte krukas en verving deze samen met ontsteking en vliegwiel, natuurlijk voor een 12 volt versie

Heeft uw Rally een batterij? Indien ja zult ge weinig veranderingen moeten doen aan bedrading en schakelaars.

Groetjes, René

Bericht bewerkt (23.10.2005 | 19:53)

Link naar reactie
  • 6 jaren later...

Beste lezer,

Even dit draadje afstoffen.

Ik ben van plan om op mijn VNB-1 (1960) xenonverlichting te plaatsen.

Ik heb nog een setje op de plank liggen waar ik al een tijd niks mee doe.

Xenonverlichting heeft bij een verbruik van < 35 Watt een lichtopbrengst van 3x halogeen van 55Watt.

Om een niet al te wit licht te krijgen wil ik gaan voor een kleurtemperatuur van 4300Kelvin.

Nu wil ik de 6v van de vnb naar 12 volt liften zoals hierboven is omschreven.

Hiermee wil ik een accu laden zodat er een stabiele 12 volt ontstaat.

Het achterlicht en remlicht maak ik in LED uitvoering in de originele behuizing.

Ik weet dat ik een setje kan kopen om die 12V op een andere manier te verkrijgen, maar mijn vraag is echter: wat zijn de ervaringen met het in serie plaatsen van de spoelen?

Trad er geen overmatige warmteontwikkeling op als gevolg van de faseverschuivingen en blindstromen in de spoelen?

Ik mis namelijk een beetje iets van een condensator om de fases bij te sturen.

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie
Mo vint toch!! Nu zakt mijn broek af!!

Ik zit hier heel de nammiddag met handen en voeten uit leggen dat bij 12 volt de stroom vermindert.

Troost u, ge moogt uw bedrading houden en hoeft ze niet te verdunnen.

Zeg Houba zijt gij de buurman van Stanmans?

Groetjes

René

hehe

P=U X I ( vermogen = spanning x stroom )

35 Watt = 6V x I

I = 35 Watt : 6 V

I = 5.8 Ampere

35 Watt = 12V x I

I = 35Watt : 12V

I = 2.91 Ampere

Link naar reactie

Klopt, maar dan heb je het over een gelijkstroom en mag je spreken in watt.

Het gaat hier over een wisselstroom (Vermogen in VA) door een spoel

Theoretisch ijlt bij een spoel in wisselstroom de spanning voor op de stroom.

Dus:

P=U x I x sinus Phi

Die sinus Phi zorgt voor een zogenaamde blindstroom en blind vermogen (var) en daar wordt het lichtspoeltje mogelijk warm van(theorie dus)en dus verlies (= minder voltjes)

Terecht werd opgemerkt dat er twee spoelen zijn die een stukje in fase verschoven zijn waardoor dus de blindstroom van de ene spoel ook door die van de andere loopt.

Het rendement van die twee spoelen die in fase zijn verschoven en ook in serie staan kan dus wat aan de lage kant zijn.

Tot zover de theorie.

Nu de praktijk:

Ik wil eigenlijk wel weten of deze schakeling in praktijk tot schade aan de spoelen heeft geleidt of dat het een succes was.

Ik kan er namelijk weinig over terugvinden op internet terwijl dit toch een mooie oplossing kan zijn.

Groeten,

Jeroen

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...