Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vnb update; van 6volt naar 12volt


chocolateman

Aanbevolen berichten

voila 't is gelukt!

onzen vnb leverd nu 12volt en 64watt, en gebruikt dit om een 35/35watt halogeen "lampje" te voeden, (nu zien we tenminste wat we zeggen).

en dit alles door gewoon twee 6volt-lichtspoelen in serie te leggen (het spoeletje voor het remlicht ligt eruit), en een spanningsregelaar te monteren.

met dank aan rené, voor de morele steun!

(een trotse...)wim

Bericht bewerkt (20.10.2005 | 19:42)

Link naar reactie

ewel,

bij 6volt Vespa's (zoals ik ze ken...ben eigenlijk ook maar een leek) zitten er 3 spoelen onder het vliegwiel, eentje voor de voeding van de ontsteking (links van de vise-platinés), eentje voor het remlicht (blauw draadje, rechts van de vise-...)) en standlichtjes (denk ik toch...dat ligt er nu dus uit) en dan eentje (onderaan) voor de voeding van het voorlicht, tevens de krachtigste.

welnu, ik heb twee zulke lichtspoelen in serie geschakeld (van eentje de massa losgemaakt en aan de uitgang van den ander gesoldeerd, die komt nu op de plaats van het remlicht-spoeletje) en de uitgang van den eersten geeft dan de 13-14volt, die gaat door de spanningsregelaar, en vandaar als 12volt naar al de stroomverbruikers.

't is wel een pruts werkje om de draadjes mooi weg te werken.

oja m'n remlicht-schakelaar is ook vervangen door een "sluitend" type, dus als ik rem sluit het contact zich, en vloeit er stroom naar het remlicht.

donderdag20okt050231tq.th.jpg

Bericht bewerkt (20.10.2005 | 21:32)

Link naar reactie

even schema gemaak

Voor

6.gif

na

12.gif

Dus voor je ontsteking hou je de 6v, als ik je goed begrijp

Wat ik mij afvraag omdat ik te lui ben om het te bereken, gaan die spoelen dat kunnen blijven trekken.

Want het zijn 2 spoelen in serie waarvan de wikkelingen berekend zijn om 6v en een bepaalde stroom te leveren, de warmteontwikkeling stijgt mee met de geleverde stroom.

dus ga 2 van die spoelen schakelen om 12v te leveren waardoor je ook meer stroom gaat vragen, want het vermogen van een lamp op 12v ligt hoger dan 1 van 6v.(zeker als je nog eens halogeen gaat gebruiken)

Je hebt dat heel goed gedaan, ik zou hetzelfde willen doen met mijn rally, maar was altijd bang dat ik de spoelen zou opblazen, omdat je nu eigenlijk maar 1 spoel hebt die alle stroom moet leveren voor je lichten en claxon

Scooterboy?

Bericht bewerkt (21.10.2005 | 08:55)

Link naar reactie

Beste Stanman

Ik mag niet zeggen dat ge er niks van weet want uw tekening is juist. Maar ik kan niet hetzelfde zeggen van uw vragen.

1 - Hoe komt ge tot het besluit dat de spoel voor de ontsteking 6 volt levert?

2 -Wat wilt ge berekenen? De fomule bekijken is genoeg

P= VxI

Vermits I met de helft vermindert zal per spoel het geleverd vermogen ook met de helft verminderen.

Of is uw tussenkomst om weer eens interessant te doen, zoals je hier op het forum eens beweerde?

René

Link naar reactie

Ik stelde een vrij normale vraag, waar ik blijkbaar een zeer belachlijk en aanvallend antwoord op krijg, 2*er is meer nodig dan de wet van ohm om spoelen te bereken .

1 *

Staat in de eerste post "ik heb twee zulke lichtspoelen in serie geschakeld "

van de derde wordt niks gezegd.

Ge zegt zelf dat de tekening klopt, dus als de 3 de spoel niet vervangen is blijft die 6v leveren

AUB

http://home.planet.nl/~heuve345/nl/electronics/course/lesson13.html

Is het zo INTERRESANT genoeg beste rene

mule.jpg

Bericht bewerkt (21.10.2005 | 15:07)

Link naar reactie

Ho Ho Stanmans

Ik heb toch niet beweerd dat gij een ezel bent. Toch zal ik een poging doen een uitleg te geven dat zo een beest het ook begrijpt.

Uit de formule volgt: met een hogere spanning heb ge voor hetzelfde vermogen minder stroom nodig. just?

Gij beweert:

... ... de warmteontwikkeling stijgt mee met de geleverde stroom.

Dit is een waarheid als een koe.

Maar de stroom DAALT. Dan daalt ook de warmteontwikkeling

Hopelijk begrijpt ge het nu

René

Sorry dat ik verkeerdelijk beweerde dat uw tekening goed was !!

Op de derde spoel dus, van de ontsteking, staat een spanning die kan oplopen tot enkele honderden volt's. Maar deze spoel heeft met het in serie zetten van de lichtspoelen niets te zien

Bericht bewerkt (21.10.2005 | 15:42)

Link naar reactie

Ik begrijp het rene, maar je vergeet de inductie en dat speelt mee met het opwarmen, inductie krijg je niet als je spreekt over een gewone weerstand waar de wet van ohm wel van toepassing is.

Maar ik heb toch nergens gezegd dat het niet zou werken, ik vroeg me gewoon af of die spoelen dat zouden blijven trekken.

Bericht bewerkt (21.10.2005 | 15:33)

Link naar reactie

In plaats van inductie bedoelt ge waarschijnlijk inductantie of de impedantie van een spoel

De warmteontwikkeling heeft niets te zien met de inductantie maar wel met 'ri' of de inwendige weerstand van de spoel, die zowel op gelijkstroom of wisselstroom zijn invloed heeft.

Natuurlijk blijven die spoelen het trekken, ze werken beiden op hun sokken. Ze leveren op 6volt 5,83 Ampere, op 12 volt zal er maar 2,915 Amp door lopen.

René

Bericht bewerkt (21.10.2005 | 16:09)

Link naar reactie

Ik heb het over de faseverschuiving van de opgewekte spanning onder elkaar.

De spoelen zijn mechanisch gezien verschoven dus de opgewekte spanning ook.

dwz dat 6V+6V geen 12V is maar je moet ze vectorieel optellen.

Dus als ze 120 graden verschoven zijn tov elkaar heb je 1.73X6V=10.38V.

Ik heb da persoonlijk nog nooit op die manier gedaan zoals stan op zijn figuurtje zet.Nu, het is het proberen waard, maar voor de zekerheid geen te grote vermogenlampjes steken of je zal nie lang rondrijden... ..

Groetjes

Alex

Link naar reactie

Juist Alex die vraag stelde ik me ook. zie

http://forum.onisho.com/read.php?f=1&i=21414&t=2141414&t=21414

Maar Wim deed de test en bevestigde dat het in serie schakelen van de spoelen 12 volt opleverde. Hieruit volgt dat aan de fase en polariteitvoorwaarde voldaan werd.

Theoretisch heeft hij 12 volt 70 watt Ik zie niet in waarom Wim geen halogeen zou steken.

Een autolamp van 55 watt zou misschien te veel zijn en het plastiek in de koplamp doen smelten

Groetjes allemaal

René

Bericht bewerkt (23.10.2005 | 19:55)

Link naar reactie

en daar was het nu juist om te doen, gezien worden!

als 'k met de vnb op weg was, moest ik altijd opzij in de kleine wegeltjes,( bij tegenliggers)

met de px heb ik dat nooit, integendeel.

dus ik dacht ik moet een "ietsje" straffer voorlicht hebben, en voila...

@ dr who: alle lampen zijn natuurlijk 12volt versie's (iets makkelijker te vinden) en den klakson is de originele (en doet goed zijn best!)

Link naar reactie

Misschien nog een domme vraag maar hoe zit het met de originele bedrading vd VNB die is afgestemd op 6Volt kan die daar tegen of moeten daar ook dikkere draden in en... zou dit alles ook werken met een RALLY 200 6 VOLT ? Ik veronderstel dat de andere spoel niet beinvloed wordt want met die fragiele ( en dure vervangstukken !) electronische ontsteking ... ???

Interesseeert me wel want heb nu maar kaarslicht 's nachts...l

Link naar reactie

Op een Rally en bijna elke andere oldtimer kan je normaal gezien met een spanningsregelaar van een PX 12v lampen gebruiken, blijkbaar zitten op een PX ook spoelen die 6v leveren, maar word dit vert-sterkt door de spanningsregelaar, werkt alleszins op mijn Lambretta, stator met platines en 6v en een SUPERFEL voorlicht van een halogeenlamp die gevoed word door een spanningsregelaar van een PX...

Link naar reactie

Mo vint toch!! Nu zakt mijn broek af!!

Ik zit hier heel de nammiddag met handen en voeten uit leggen dat bij 12 volt de stroom vermindert.

Troost u, ge moogt uw bedrading houden en hoeft ze niet te verdunnen.

Zeg Houba zijt gij de buurman van Stanmans?

Groetjes

René

Link naar reactie

Ha da's gemakkelijk dat er ook 12V lampen bestaan voor die oude fittingen. Ik had op de site van Scooterhelp een conversie gezien waar ze een houder voor halogeenlampen in een VBA koplamop hadden gewerkt maar da's wat teveel werk. Als het zo simpel is houdt miet veel me meer tegen denk ik. Zou je trouwens een schijfrem op een VNC vooras kunnen zettrn?

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...