Jump to content
Vespaforum.be

Nog maar eens afregelen carbu


Macvespa

Recommended Posts

Helleuh,

ik blijf toch wat sukkelen met de afregeling...het gaat over een px150e met een te zwarte bougie.

Aangezien de FAQ weg is, post ik het hier nog eens.

De bougie is zwart, dus een te rijk mengsel (= te veel benzine). Luchtfilter is gekuist.

Als ik de regelvis volledig indraai, en dan 1,5 tour uit, samen met de ralentivijs ingedraaid en 2,5 toeren uit, start hij niet.

De regelvijs laat ik zo, maar de ralenti moet ik bijna volledig indraaien.

Mijn vraag is dus eigenlijk: als je de regelvijs INdraait, geef je dan meer of minder lucht? Maw welke kant moet je draaien als je een te rijk mengesel hebt?

Txs,

Link to post

Dus als je de schroef indraait, moet je bougie lichter(richting wit/grijs) gaan zien? En als je ze uitdraait, moet je bougie donkerder (richting zwart) zien? Of juist omgekeerd?

'k Vind het altijd moeilijk om dat te volgen: 't gaat toch over arm aan lucht he? Of heeft die regeling van de luchtschroef ook invloed op het oliegehalte?

Link to post

Dus als uw bougie te licht is, is je mengsel te arm, en moet je je carbu rijker afstellen (en dus: luchtvijs uitdraaien). om het overdreven te zeggen: als je de luchtvijs helemaal indraait (dus helemaal vast ingedraaid) zal je bougie spierwit zien, als je ze helemaal uitdraait (dus heel los) zal je bougie pekzwart zien. Correct?

Als 't klopt zoals het hierboven staat, dan heb ik mijne carbu gewoon in de verkeerde richting afgesteld.

Link to post

Dank uw el voor deze verhelderende uitleg!

@ Bartolino, de bougie wordt enkel gecheckt na een rit van minimum een half uur. Dus als de motor lekker warm is.

Ik heb al van het begin een zwarte bougie...zal ze nu eens wat afregelen, se!

Ik heb ook wel wat olie op de bougie, dus ik vrees dat ik ook ergens een pakking zal moeten vervangen, maar dat ga ik laten doen denk ik...

Txs a lot!

Link to post
Pas op he mannen, voor zover ik weet is die luchtregelschroef alleen voor een fijnafstelling. Als je echt ver van de standaard-instelling moet gaan (1.5x uitdraaien) zou ik toch opteren om de jetting aan te passen.

Dat weet ik. Maar zoals ik al zei, mijn ralentivijs zit al bijna volledig ingedraaid...als ik andere sproeiers moet steken, moet ik kleinere steken, niet?

@Jef: dat mag met draaiende motor.

Link to post
Indraaien is dus meer lucht geven.

klop niet: indraaien (naar rechts draaien, met de klok mee draaien) is MINDER lucht geven.

Link to post

dat klopt:

arm = veel lucht / weinig benzine

rijk = weinig lucht / veel benzine

als je de waterkraan toe draait, komt er dan veel of weinig water uit je kraan ? maw als je je luchtregelvijs (meer) dicht draait geef je dan meer of minder lucht aan je mengsel ? Minder natuurlijk, dus je zal je (olie/benzine) mengsel hierdoor verrijken.

Jef, jij hebt je carbu in de juiste richting afgesteld als ik het zo lees

Link to post

Hoe de carburator afstellen ?

De afstelling van de carburator is een beslissende factor die bijdraagt tot de goede werking van de motor. Deze afstelling bepaalt alvast de duurzaamheid en de prestaties van de motor. De amateur wordt evenwel geconfronteerd met een wirwar aan afstelmogelijkheden. Er is immers meer dan één sproeier : een sproeier voor het stationair draaien en een hoofdsproeier. De belangrijkste vraag die je je kunt stellen : Is het mengsel (benzine-lucht) te arm of te rijk ?

Een motor met een te rijk mengsel is makkelijk herkenbaar omdat het geen hoge toertallen kan bereiken en het overschakelt op het 4-takt systeem (inlaat, compressie, arbeid, uitlaat), terwijl de motor van een vespa volgens het tweetakt-principe werkt : na iedere opgaande slag volgt er een arbeidsslag. Nog beter merkbaar is de zwarte rook die uit de uitlaat komt en de olie en koolstof die zich op de bougie vasthecht.

Een motor met een te arm mengsel is veel moeilijker visueel op te merken. De motor zal goed op snelheid komen en er zullen nauwelijks vibraties aanwezig zijn. De motor zal evenwel heel snel opwarmen en er kan oververhitting optreden…dit kan je je zuiger kosten ! Een mogelijkheid om een ‘te arm’ mengsel op te merken, is door ‘ns te kijken naar de kleur van je bougie. Wanneer de bougie een grijze of gevlekte isolator heeft, stel dan het mengsel iets rijker af ! Verder is een ’sputterend’ en ongelijkmatig geluid van de uitlaat meestal een gevolg van een ‘te arm’ mengsel. Algemeen is een iets rijker mengsel beter dan een arm mengsel.

Stationair draaien: Breng de motor op normale bedrijfstemperatuur en stel de smoorklepaanslagschroef (2) zo af, dat de motor iets sneller dan stationair loopt (ca. 1400 tpm). Draai de mengselschroef (3) daarna in of uit tot de motor begint te ‘galopperen’ - dat wil zeggen tot het motorgeluid een ritmisch karakter krijgt en de motor de neiging krijgt af te slaan. Zodra dat punt is bereikt, wordt de mengselschroef in tegengestelde richting gedraaid tot hetzelfde effect is verkregen. Halverwege beide standen zal de afstelling redelijk zijn. Let er daarom op hoeveel slagen de schroef moet worden verdraaid om van de ene uiterste stand naar de andere te komen. In de middenstand behoort de motor gelijkmatig te lopen. Draai de smoorklepaanslagschroef (2) daarna iets terug tot de motor normaal stationair loopt. Eventueel kan de mengselschroef (3) nu nog iets worden bijgesteld, waardoor de motor nog gelijkmatiger gaat lopen.

De mengselschroef mag nooit te stijf worden aangedraaid omdat deze een conisch uiteinde heeft, dat in een klein gaatje valt. Wanneer bij het afstellen blijkt dat de motor niet gelijkmatig stationair wil lopen, moet de mengselschroef (met z’n veer) worden gedemonteerd. Indien het conische uiteinde sporen van slijtage mocht tonen, moet de schroef worden vernieuwd.

Het meest voorkomende probleem bij carburators is benzine die verontreinigingen bevat. Deze kunnen in de vlotterkamer bezinken en verstoppingen veroorzaken. Zelfs wanneer de carburator regelmatig wordt schoongemaakt kan deze storing optreden wanneer de tank wordt leeg gereden. Bij het verwijderen van de carburator zorg je ervoor dat er absoluut niks kan terrecht komen in de inlaat van de cilinderkop. Alle vuildeeltjes die hun weg vinden naar de cilinderkamer, kunnen onherstelbare schade veroorzaken !

Schoonmaken van de carburator: Verwijder het deksel van de vlotterkamer voorzichtig. Het benzineniveau wordt geregeld door de vlotternaald. Controleer de werking hiervan door de vlotter omhoog te drukken. De naald moet dan de benzinetoevoer afsluiten (de naald mag niet blijven ‘hangen’). Gebruik een in benzine gedrenkt schoon doekje om alle vuil uit de vlotterkamer te verwijderen. Verwijder aangekoekte vuildeeltjes met een stukje hout.

De hoofdsproeier, aangebracht in de vlotterkamer, demonteer je en blaas je door om vuildeeltjes te verwijderen. Maak eventueel gebruik van perslucht. Probeer het vuil nooit te verwijderen met een stukje draad.

Link to post

Joene, ik wil nu even niet discussieren of die schroef nu de lucht of benzinetoevoer regelt (kan in principe allebei), maar wat wel zo is, is dat INdraaien het mengsel armer maakt, en UITdraaien rijker.

Die luchtmengeschroef regelt vooral het middenste gedeelte van de gasstand, dus in volle gas vooral tunen met de main jet.

Als ik nog altijd fout zit: kick mij maar.

Link to post
Hey mannen,

komt overeen he! :-)

Wie moet ik nu geloven?

Haha ja, nu wordt het wel moeilijk! Via de zoekfunctie vind ik ook tegenstrijdige opmerkingen: den ene zegt dat uitdraaien zorgt voor een rijker mengsel, den andere zegt dat het zorgt voor een armer mengsel. 't Is natuurlijk de vraag waarnaar je verwijst met "rijker": rijker aan lucht? of rijker aan naft?

Link to post

Beiden hebben gelijk.:)

Bij sommige carbu's moet je de luchtregelvijs indraaien om een rijker mengsel te bekomen, bij andere dan weer uitdraaien. Het hangt gewoon af van welk type carbu er op de vespa staat.

Hier een interessante link: http://translate.google.be/translate?hl=nl&sl=en&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fwww.mbdevelopments.co.uk%2Farchive%2Fmag42.html&anno=2

Groetjes, nero.

Link to post

in uw geval ist,uitdraaien meer lucht

gr nico

Link to post
in uw geval ist,uitdraaien meer lucht gr nico

zoals ik ook al zegde :-)

Link to post

Ik wil nu niet vervelend doen, maar we hebben het toch over die schroef achteraan die de benzine/luchtmengeling regelt. En niet de ralentis schroef.

In dat geval, als ik fout zat vind ik het raar dat ik andere sites het tegenovergesteld lees. Maar toch sorry dan.

Link to post

volgens mij wel, die schroef achteraan is de luchtregelvijs (idle mixture screw)

idlemixturescrew.jpg

Link to post
als je de waterkraan toe draait, komt er dan veel of weinig water uit je kraan ? maw als je je luchtregelvijs (meer) dicht draait geef je dan meer of minder lucht aan je mengsel ? Minder natuurlijk, dus je zal je (olie/benzine) mengsel hierdoor verrijken.

Ik denk toch dat het net iets ingewikkelder is dan dat. Volgens mij werkt die schroef niet als een simpele kraan voor de lucht. Die lijkt me daar net iets te klein voor, en ik heb de indruk dat die eigenlijk aanzuigdruk van de benzine regelt.

Maar ik heb geen zin in een welles/nietes discussie. Voor mij part is andersom ook goed.

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...