Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Oldtimer motor invoeren en inschrijven, ook met gelijkvormigheidsprocedure?


Aanbevolen berichten

Hoi,

het is voor mij redelijk verwarrend.

Indien je een oldtimer 125cc invoert vanuit nederland.

Moet je eerst naar de doane (heb ik gedaan)

En kan je dan naar de DIV?

Of moet je ook de gelijkvormigheidsprocedure doorlopen (terwijl er voor een motor van 1959 natuurlijk nergens een gelijkvormigheidsattest te vinden valt.

Ik weet dat er al de nodige topics over zijn,

maar nergens werd mij duidelijk of deze idiote procedure ook voor oldtimers geld.

Er wordt wel altijd over een vespa gesproken, maar dat kan er natuurlijk ook eentje van 1989 zijn...

Alvast bedankt,

Tanguy

Link naar reactie
gewoon met douanepapieren naar DIV

EN met de originele Nederlandse papieren natuurlijk. Een uitvoerdocument kan ook handig zijn. De eerste keer had ik het nodig, de laatste keer dan weer niet. Maar voor alle zekerheid zou ik dat ook voorzien.

Link naar reactie

Voila sé

heb mijn platen!

Ging allemaal ENORM makkelijk,

leuk dat die Nederlandse papieren volledig inorde waren...

Moest het bij oldtimerauto's maar even makkelijk gaan :-)

Straks plaat monteren en een tochtje doen!

Bedankt voor de extra info!

Tanguy

Link naar reactie

Hey Sancho,

dus als je een vespa 125 cc hebt van 1959 kan je gewoon naar de douane, dan naar de div en huppekeej je krijgt een nummerplaat?? Ik heb een vespa 125 cc van 1985 ingevoerd vanuit italië, met al de nodige papieren aanwezig. Ben ook langs de douane gegaan, en daarna moest ik een valideringsprocedure starten. Dus heb ik al mijn papieren naar de DIV opgestuurd begin oktober. Nu bijna een half jaar later heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen!! Vorige week nog maar eens naar de DIV gebeld. Daar weten ze nog altijd niet hoe lang het nog kan duren, het enige dat ze weten is dat mijn dossier in behandeling is!!

Ik zit dus al een half jaar te wachten om de vespa eens uit te laten. Nu lees ik net dat jij gewoon een nummerplaat hebt kunnen afhalen? Zelf wou ik nog een ouder model vespa bijkopen, maar omdat het zo'n ingewikkeld gedoe is met die valideringsprocedure twijfelde ik eraan. Maar nu ik lees dat oudere modellen gewoon een nummerplaat krijgen denk ik daar anders over. Vanaf welk jaar geld die regel?

MVG Carlos

Link naar reactie

Ik zit dus al een half jaar te wachten om de vespa eens uit te laten.

MVG Carlos

Carlos, met de ORIGINELE italiaanse papieren, met een aankoopfactuur én met een douanedocument, hoef je geen valideringsprocedure te doorlopen. Als je één van de drie niet hebt... problems. En als ge uw papieren opstuurt, tja... ..beter zelf gaan, dan hou je de papieren bij tot je in ruil een nummerplaat krijgt natuurlijk.

Link naar reactie

Chris, de valideringsprocedure heeft niets te maken met het inschrijvingsbewijs (of de originaliteit ervan).

De valideringsprocedure moet je al dan niet doorlopen als je een gelijkvormigsheidsattest wilt aanvragen, zie http://www.vespaforum.be/index.php?q=nl/forum/topic/14766 . Dit gaat altijd via de post en aan de hand van kopiën van de originele documenten.

Als je niet over het originele inschrijvingsbewijs beschikt kan je op het consulaat van het betreffende land een attest laten opmaken dat gelijkwaardig is een inschrijvingsbewijs.

Groeten,

Bart

Link naar reactie

Bart, je hebt gelijk hoor. Ik heb verkeerd gelezen (ik heb dyslexie). Ik dacht dat het over een Vespa van 1958 ging, maar nu lees ik dat het 1985 is. En dan natuurlijk, dan heb je een GVA nodig dat via bvb een valideringsprocedure loopt. Juist is juist.

Link naar reactie

Ok, ik heb een douane document, kopie van de originele papieren + aankoopbewijs opgestuurd, dus kan ik enkel maar blijven wachten! De bovenvermelde procedure waarbij je geen valideringsprocedure moet doen is voor modellen die voor 1964 voor het eerst zijn ingeschreven toch?

Link naar reactie

Carloz, het probleem is die kopie van de originele papieren. Je gaat waarschijnlijk de boel gewoon teruggestuurd krijgen.

Voor motoren van voor 1971 heb je nodig:

- inschrijvingsaanvraag (roos document)

- hierop een vignet 705 bevestigd (van de douane)

- en een zegel van de verzekering

- het originele inschrijvingsbewijs

Link naar reactie

Hey Bartolino,

denk jij dat die kopie van de originele documenten de boel tegenhoud? Op de website van de DIV staat nochthans vermeld dat je een kopie moet opsturen hoor. "http://www.mobilit.fgov.be/data/div/immoton.pdf".

Heb ook al enkele malen gebeld, en gevraagd of er iets mis is met mijn papieren, maar ze zeggen dat er gewoon een lange wachttijd is !

Dat zou helemaal absurd zijn (maar bij de DIV waarschijnlijk niet onmogelijk!!). Als ik na een half jaar wachten ineens mijn papieren zou teruggestuurd krijgen!!

Link naar reactie

Dat document dat je aanhaalt beschrijft hoe je een GVA moet aanvragen. Dat heb je niet nodig als de motor van voor 1971 is. Naar waar heb je alles opgestuurd? Naar DIV of naar de dienst voor de valideringsprocedure?

Jammer dat je de originele inschrijvingsaanvraag hebt opgestuurd, nu zul je moeten wachten tot ze jou dat terug bezorgen.

Link naar reactie

Hey Bartolino,

ik denk dat ik het niet zo duidelijk geformuleerd heb. Momenteel heb ik alleen nog maar een vespa px 125 e, uit het jaar 1985, niet uit 1971. Van deze vespa uit 1985 heb ik bovenvermelde kopies in oktober opgestuurd naar de dienst valideringsprocedures, en daar ben ik nog steeds op aan het wachten.

Verder vroeg ik me ook af t.e.m. welk jaartal je geen gva nodig hebt? Want ik ben van plan nog een ouder model bij te kopen, maar heb geen zin om weer langer dan een half jaar te moeten wachten.

MVG

Link naar reactie

Ah ja, dan ga je nog even moeten wachten. Naar het schijnt gaat het daar momenteel niet zo snel (ik had mijn GVA vorig jaar op een week). Maar eigenlijk moet je hiervoor geen originele documenten opsturen. Je zal die ten gespaste tijde wel terugkrijgen.

Ik was in de war omdat je zei dat je die papieren naar DIV had gestuurd ;-)

GVA is pas nodig vanaf 1971 (ik heb hier ergens een topic over aangemaakt).

bart

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Carloz, het probleem is die kopie van de originele papieren. Je gaat waarschijnlijk de boel gewoon teruggestuurd krijgen.

Voor motoren van voor 1971 heb je nodig:

- inschrijvingsaanvraag (roos document)

- hierop een vignet 705 bevestigd (van de douane)

- en een zegel van de verzekering

- het originele inschrijvingsbewijs

Sorry dat ik het nog eens vraag maar er staat zo veel dat ik door het bos de bomen niet meer zie.

Ik heb enkele jaren geleden een Motovespa van 59 uit Spanje naar hier gebracht. Ik wil deze nu ook gaan opmaken en op de baan zetten. Helaas heb ik GEEN papieren. Ik weet niet hoe problematisch dit is voor een oude vespa.

Als ik het lijstje hierboven volg :

Inschrijvingsaanvraag (roos document) waar?

alle tips zijn welkom

Alvast bedankt

Grtz

Sindo

Link naar reactie
Helaas heb ik GEEN papieren.

dan is je scooter illegaal in het land en kan die binnenkort gerepatrieerd worden naar land van herkomst

Link naar reactie

De eigenaar is mijn vader is het voldoende om een soort verkoopsovereenkomst te laten tekenen?

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Hey,

ben zo een beetje op de hoogte van GVA's ed...

Het is bij belgische wet verplicht om vanaf 1968 een Gelijkvormigheidsattest te hebben bij je voertuig.

Indien je het verliest kan je een attest van verlies halen bij de politie en een duplicaat krijgen via de invoerder van het merk.

Indien je geen gelijkvormigheidsattest kunt verkrijgen via de invoerder, kan je een gelijkvormigheidstprocedure starten bij de Autokeuring. Let wel: dit is enkel gelgig per chassisnr. en krijg je een eenmalige goedkeuring.

groetjes

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...