Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wie probeert momenteel zijn rijbewijs A te halen ? Ervaringen ?


Pieter1

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...

Heb gister mijn theorie gehaald voor rijbewijs A, en opleidingscheques aangevraagd bij de VDAB.

Vanavond eerste motorrijles, ben eens benieuwd... . Hopelijk gaat die motor er niet met mij vandoor :-D.

Link naar reactie

pfff da rijdt vele makkelijker als ne vespa, een vespakoppeling is eigenlijk brol :)

geen zorgen, ge moet alleen zien dat ge altijd genoeg gas geeft zodat ie genoeg toeren krijgt om betere controle te houden...

Link naar reactie

Gisteren toch een straffe uitspraak van nen instructeur gehoord ze: "Als je op een vespa alle oefeningen kan, kan je het op een moto ook"...

Moest ie het nu omgekeerd gezegd hebben; kan ik er nog ergens bij. Ik ga in ieder geval volgende x is vragen of hij uberhaubt ooit al met een vespa heeft gereden, en anders geef ik hem eens men sleutels, dat hij tenminste beseft wat hij zegt.

Link naar reactie

@ Bart: Ik heb nu een aantal lessen op de motor gehad en ik moet zeggen dat een Vespa veel gemakkelijker is. Mijn Vespakoppeling is geen brol :-) en dus heb ik er geen problemen mee.

Link naar reactie

echt? ik vind schakele met de moto echt veel gemakkelijker,hangt wa van't manneke af zeker :)

ma ben nog steeds meer ne scootermens, de moto zal wellicht ook weggaan alsek mijn rijbewijs heb.

@blue: die mens had het misschien enkel over de remproef :P

Link naar reactie

recent ook examen gedaan.De twee vallen gewoon niet te vergelijken. Het examen is echt een momentopname van wat je doet op die bepaalde motor... Iemand bij ons was gebuisd omdat hij gestopt was om uitleg te geven aan de instructeur over de motor maar stond nog in eerste vitesse...:(

Link naar reactie

@ Jennifer, ik heb er zelf net 6 uur opzitten en heb nu mijn voorlopig rijbewijs. Ik moet zeggen de oefeningen die je op het terrein moet doen zijn op zich wel goed te doen, het enige wat ik enorm zwaar vind is je motor in de U vorm van de ene kant naar de andere kant manoevreren. Je moet tussen de lijnen blijven en dit alles staand naast je motor...

Ik heb er nog spierpijn van maar misschien ben ik ook wel een enorm watje :-D!

Succes alleszins!

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Het klopt dat je geen opleidingscheques meer kan gebruiken voor het behalen van je motorrijbewijs. Dit dankzij de N-VA politieker die vindt dat enkel opleidingscheques gebruikt mogen worden om mensen terug op de arbeidsmarkt te brengen (=reële meerwaarde). Ze vergeten er dan wel bij te zeggen dat alleen werkende mensen opleidingscheques kunnen aanvragen.

Ook het kunstonderwijs krijgt zware klappen in dit nieuwe systeem dankzij het Niet-Voor A (A=U voor niet de niet-Antwerpenaars). De fascistische trekjes komen dus tot uiting! Goed bezig die pipo's (NOT)!

http://www.n-va.be/nieuws/persberichten/aanpassing-systeem-opleidingscheques-legt-klemtoon-op-arbeidsmarktgericht-aanbo

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1136449/2010/07/23/Vlaamse-regering-snoeit-in-opleidingscheques.dhtml

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QU2TAC8N

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ondertussen ben ik dus van mijn L verlost.

Ik be wellicht een speciaal geval. Ik heb immers geen rijbewijs voor de auto. De rijschool was mijn eerste ervaring met een gemotoriseerd voertuig. Dat is een bewust kezue hoor. Ik wil niet met de wagen kunnen rijden, als ik het zou kunnen zou ik het doen. Als ik met de wagen rijd is het als passagier, op die manier ben ik niet één van honderduizenden zotten die elke dag alleen in zijn wagen staat aan te schuiven in de fille. Het is dus een princiepe kwestie. Een wesp verbuikt half zoveel een auto, neemt niet veel meer plaats in in het verkeer dan een fiets,... dus veel verantwoorder.

Ik heb met die L zowat 7500 km gereden.

Ben twee keer onderuit gegaan.

Eén keer een schuiver met Cosa en één keer op het examen, jawel (zie verder).

Ik vond de lessen eigenlijk zeer OK. Eigenlijk zou iedereen die met een motor rijd die lessen kunnen gebruiken. ALs ik er sommigen zie rijden met nen 125 of die hun rijbewijs zo maar konden afhalen.

Drie dingen vond ik dan weer zeer moelijk.

# Schakelen: Met de vespa is dat met handen of gewoon zonder. ALs je enkel met ne motor rijd tijden die lessen wordt je dat niet gewoon om met de voeten te gaan schakelen.

# Remmen: ook hier weer op de wesp is dat toch even anders dan om een motor. Ik heb dan ook enkel de voorrem gebruikt.

# Dat stuk traag rijden. Man man... maar eenmaal je het door hebt lukt he wel.

En dan nu de exame ervaring.

het was in drie keer.

# Eerste keer vertok ik in tweede versnelling. Dus ik ga die 8 in en die motor gaat natuurlijk veel te snel, bokt en valt stil. hehe. Probleem van het voetschakelen dus.

# Tweede keer: jah man. Alles perfect tot de laatste oefening: remmen. Ik reed + 60 en probeerde toch voor die eerste lijn tot stilstand te komen. Achterwiel de lucht in... . "Dat zou en ferm Youtube filmpje zijn" merkte de examinator op, maar op een examen mag dat dus niet. De tweede keer was immers niet meer met de Honda twee cillinder maar met ne Yamaha viercillinder. Die dingen trekken verdomd hard op als je aan de gas trekt, zoals ik dat op de wesp ook doe. En daar stond ik dus op mijn voorwiel. Ben natuurlijk ook gevallen,...

# Derde keer. Ik was gewoon niet meer zenuwachtig. Wat kon er immers nog gebeuren, in het ergste geval nog eens opnieuw komen en dus weer een maand besparen,... Maar deze keer geen probleem. gewoon alles van de eerste keer (derde keer dus) alles goed.

Wel een opmerking van de examinator: ik was immer gestopt voor een oma met kleinkind die in het midden van de straat stonde om ze over te laten. Dat moest dus niet want ze stonden niet op een zebrapad. Ik heb die man eens aangekeken en gevraagd of hij kinderen had. Mijn begeleider van de rijschool keek me aan van AIAIAIAIAI ge gaat mogen terugkomen/

Maar bon, ik was geslaagd.

Ik moet zeggen dat rijden zonder L een stuk anders is. Als je die L op je Wesp hebt hangen is het alsof iedereen je absoluut moet inhalen om dan eenmaal ingehaald op de rem te gaan staan. Dat is nu voorbij...

Ook al heb ik het in drie keer moeten doen, eigenlijk vind ik dat iedereen die met een motor rijd zo'n examen kan gebruiken. In het verkeer hebben die lessen toch al paar keer aardig geholpen.

Al was het maar voor de kijktechniek. Hoe dikwijkls zie je niet zo'n 125 CC zomerrijder die bij elk rond punt haast tegen de grond gaat,... Ze zitten maar te staren naar waar ze absollut niet heen willen, en natuurlijk rijden ze dan...

Voila,... dat was mijn ervaring.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Uiteindelijk tijd gevonden om praktijklessen te volgen en mijn rijbewijs hopelijk in één keer te halen. De VAB wou mij met een L laten rijden na 6 uur rijles, kostprijs 474 euro. Met een L rijden zie ik niet zitten, heb ten eerste geen moto en gezien de Bella in spiegelbeeld werkt, wil ik die gewoonte van een gewone moto zo rap mogelijk afleren. Hadden ze alle begrip voor. Alles in één dag lijkt me zwaar...het rijden met het reguliere systeem kon ik. Dus daar verwacht ik niet teveel problemen mee. Alleen de eerste uren. Zal raar doen met zo een zwaar ding. Nu de Bella weegt ook wel iets...Volgens die madam is het gebruikelijk dat sommige mensen alles in één dag doen. Leren rijden en examen, bovendien krijg ik één uur gratis (het zevende uur plus examenbegeleiding. Heel zwaar dagje lijkt me, nu we zien wel. Keep you posted.

Regards Pieter

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...