Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Catania - Sicilië


frutsab

Aanbevolen berichten

hoi

mijn madam en ik hebben een trip (enkel de vliegtuigreis) geboekt naar Catania op het eiland Sicilië in de loop van de maand juni

bedoeling is om een scooter te huren en het eiland gedurende 14 dagen op eerder avontuurlijke manier te verkennen - hebben al een hele rits gidsjes en boekjes gekocht en gekregen

indien iemand speciale tips heeft (B&B, agriturismo, plaatsen, dorpjes, musea, scooterverhuur en -shops, ... whatever) hoor ik het graag - alvast bedankt

grts frutsab

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Hey Frutsab,

Geweldig plan! Sicilië is bloedmooi (zij het een beetje vervuild door zwerfvuil). Vooral de kliffige kustwegen (de S113 langs de noordkust!) zijn bij momenten adembenemend. En je eet er ongelooflijk goed voor bijna niks. Goddelijke limoncello en zowat de enige plek in Italië waar ze fatsoenlijk brood kunnen bakken. Vergeet de gps, koop een michelin-kaart en stippel de routes uit langs de groengerande wegjes of zn "scenic routes". Ik zie je route zo al voor me :o)

Den Etna ligt niet zo ver af Catania; heel mooie bergrit naar boven (het kan daar wel koud zijn op 3.330m) en het laatste stukje is met de kabelbaan en dan te voet (serieuze beklimming, maar wel doenbaar) of per "all terrain bus". Very impressive!

Als ik één stad zou kiezen die je écht moet bezoeken, is het Palermo wel. Wat een ongelooflijke bruisende wereldstad. Rij gewoon wat verloren in het doolhof nauwe straatjes. Ga op gevoel naar de catedrale (ken daar nog een heel goed en betaalbaar restaurantje in een zijstraatje van de Via Vitt. Emannuele (Via San Guiseppe) vlakbij). Topplek om in de buurt betaalbaar te slapen daar is de jeugdherberg "Baia del Corallo" in Sferacavallo, iets voorbij Palermo. Het is een jeugdherberg, maar er zijn kamers met een adembenemend zicht op de baai. (Vraag er naar als je op voorhand boekt).

Taormina is natuurlijk een klassieke bestemming als gedoodverfd "verliefdendorpje". Persoonlijk vond ik het ietwat overtoeristisch en een beetje nep. Maar het blijft wel een heel mooi dorpje.

Céfalu is ook een klassieke badstad, maar een beetje touristisch. Je rijdt sowieso via de kleine wegen door veel leukere dorpjes.

Een laatste tip: denk defensief, maar rij offensief. Sicilië is eigenlijk al Afrika en ze rijden daar zotter dan in Molenbeek. Eis respect op de weg of ge wordt er af gereden, maar scan uw vluchtroutes. En toeter efkes vooraleer in te halen (is daar eerder beleefdheid dan onbeleefdheid). Join the mayhem :o)

Soit, gewoon zelf ontdekken die handel! Heel veel plezier alvast!

Plke

Link naar reactie

Lol Ik denk dat Peelke al meer heeft gezegd dan dat ik ooit gezien heb. Al was ik steeds te jong om te beseffen waar ik me bevond ( toen we het eiland verkenden ).

De laatste jaren ga ik er eerder enkel en alleen om familie te bezoeken, en als je deze geheel een jaar of zelfs meer nu niet gezien hebt, is dat maandje Sicilie te weinig om nog veel te gaan bezichtigen.

Maar ik denk zelfs eens contact op te nemen met Peelke, om nog wat meer te weten te komen. Nu de mogenlijkheid er is om de Vespa mee te nemen, ben ik best wel bereid meer over mijn roots te ontdekken daar :)

Groetjes Felice

Link naar reactie
@bartpk

waar heb je die aangeschaft aub of waar kan je die vinden (heb standaard boekh geprobeerd maar daar kennen ze die gids niet)

grts frutsab

uhm, frutsab, die bestaat niet. Bart wil zeggen dat als er 1 zou zijn, hij die zou kopen, en dat die best geschreven zou worden door een forumlid..

Link naar reactie

@Macvespa

heb nog geen definitieve scooterfirma gevonden - heb gewoon via google enkele zoektermen ingetikt (scooter rental sicily, rent a scoot catania, ...)

ik heb ze nadien via hun site aangeschreven maar nog ni al te veel antwoord gekregen - volgens mij is het makkelijker om aan de kant van palermo een scoot te vinden

ik kijk het wel even aan - vorig jaar in napels ook "op de wilden boef" een scoot gehuurd en gewoon vertrokken - das vrij avontuurlijk en je komt op plaatsen die de normale gidsjes niet voorschrijven - 't is natuurlijk een manier van reizen die niet iedereen leuk vindt ...

grts en succes frutsab

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Wij zijn net terug van Sicilië (Brucoli en Catania) NH-hotels

We hebben geopteerd voor een huurauto want daar met de Vespa rondbollen is levensgevaarlijk.

enkele aanraders :

Siracusa

Taormina

en zeker verse vis gaan eten in Aci Trezza

en vooral genieten ;-)

en btw we hebben ook al Toscane en Umbrië gedaan, maar nergens zoveel PX-en als in Catania

en waarom een nieuw zadel kopen ?

vespazadel.jpg

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Tips voor Sicilië,

Allereerst, ga naar de fnac en koop gerust twee tot drie gidsen over Sicilïe, er is daar zoveel te zien, 14 dagen zijn zo om.

Sicilië is een beetje zoals Vlaanderen, in het opzicht dat iedereen er in de geschiedenis al is binnengevallen.

Grieken, Noormannen, Romeinen, Arabieren, de laatste waren de Duitsers, dan de Amerikanen, en tenslotte, de toeristen.

En van die aanwezigheid zijn er overal nog sporen aanwezig, Sicilië is de plek waar je bijvoorbeeld echte blonde Italianen ziet, overgebleven genen van de Noormannen.

Taormina is zeer bekend, maar ook veel te duur door het massatoerisme, Palermo is geen topper met de Vespa, veels te druk naar onze verkeersnormen, lees ronduit gevaarlijk voor twee Belgjes op een Vespa.

In Palermo kan je wel naar de catacomben gaan zien, dat heb ik dus niet gedaan, knoken zijn niet echt mijn ding.

Sicilië is bezaaid met Griekse tempels die zelfs in betere staat zijn dan deze in Griekenland.

In Agrigento is er de vallei der tempels (vallei dei templi), heel indrukwekkend, maar de mooiste tempel (vond ik) is de tempel van Segesta, pal in het binnenland met vlak erbij resten van een theater. Het panorama hier is adembenemend.

Het natuurpark de Madonie is nog zo'n pareltje, hier kan je ongestoord bollen met de Vespa op kleine rustige wegen in een oase van groen.

Cefalu is een vissersdorpje met dan weer overblijfselen van de Arabieren (wasplaats) en de Noormannen (Noorse Kerk).

Hier vind je veel restaurantjes, velen met kraakverse vis, of ook pizze en andere lekkere dingen, de lekkerste gelati van Sicilië (kremgelaskes), de bakkers hebben er hun eigen speciale gebakjes en de prijzen zijn er in het algemeen algemeen veel lager dan in de regio van Taormina. En 's avonds is het er aangenaam wandelen tussen de kleine winkeltjes.

Ik ben er twee weken geweest, en heb vanuit Cefalu in twee weken het eiland verkend.

Eén week met een vespa, om de ruime omgeving rond Cefalu te verkennen, en één week met een Smart, om de rest van het eiland te bezoeken.

Persoonlijk vond ik dat het beste, een Vespa voor de kortere ritten in rustig gebied, een Smartje om de grote afstanden in drukker verkeer af te leggen.

Verder hangt het van je persoonlijke voorkeur af, wil je natuur of archeologie of pittoreske dorpjes of drukke steden of stranden of gastronomie of... het is er allemaal in overvloed, maar begin eerst met een paar boekjes vooraf door te pluizen, want je kan niet alles zien in twee weken.

Succes

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...