Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Snelste procedure om een buitenlands voertuig veilig en legaal in te schrijven maximum 2 weken


Aanbevolen berichten

Dit is de snelste en toch volledig wettelijke manier om een buitenlands voertuig in te schrijven.

Voorbeeld betreft invoeren van een Engels voertuig. Particulier aangekocht. Volgende stappen moet je in acht nemen.

Voorwaarden.

Het Voertuig moet ten minste 6 maand oud zijn en minstens 6000 km op de teller hebben. Waarom lees je hieronder.

Voertuigen jonger dan zes maand en met minder dan 6.000 km op de teller worden door de douane als nieuw aanzien. Daardoor ben je verplicht B.T.W te betalen op de aankoopprijs. Zelf bij een particuliere aankoop/verkoop. Is uw voertuig ouder en heeft het meer dan 6000 km, dan dien je geen BTW te betalen. Let op een scooter van 5 maand oud met 7000 km of een scooter van 9 maand met 200 km word nog steeds als nieuw aanzien. Let dus op de datum en kilometerstand !!!!!

Aandacht !! Bij aankoop van een Engels voertuig dient het complete V5C formulier te zitten. Er mag dan ook nog geen enkel stuk afgescheurd zijn !! Anders heb je later problemen in België !!!!!!

Stap 1

Na aankomst in België dien je met uw aankoopbewijs en het V5 formulier naar de douane te gaan. Op uw aankoopbewijs dienen alle gegevens van het voertuig te staan. Alsook de verkoopprijs en alle gegevens van de verkoper en de koper. De douane controleert de gegevens van het voertuig en de beide partijen. En indien alles in orde is krijgt U roze inschrijvingsformulier met een sticker waarop het chassisnummer vermeld is. De douane stempelt ook uw V5 formulier af, waarop vermeld word dat het voertuig intracommunautair verworven is.

Stap 2

Met uw roze formulier en V5 formulier ga je naar een uw dealer. Daar vraagt U een gelijkvormigheidssticker aan (deze sticker word door de invoerder afgeleverd), en indien nodig ook een nieuw gelijkvormigheidsattest. De gelijkvormigheidssticker dient voor vak “Y” en heb je nodig voor het D.I.V. Bij mij ging de aanvraag vrij vlot en na amper acht dagen had ik de sticker en het nieuw gelijkvormigheidsattest.

Stap 3

Met uw roze formulier gaat U naar de verzekering. Zij bezorgen U een sticker voor vak “Z”

Stap 4

Wanneer je nu uw roze formulier hebt met bovenaan links de sticker van de douane, onderaan links de stempel van de douane, in vak “Y” de sticker van de invoerder en in vak “Z” de sticker van de verzekeraar. Dien je met het roze formulier, het V5 formulier, het gelijkvormigheidsattest en het aankoopbewijs naar de D.I.V te gaan om uw voertuig te laten inschrijven. Let wel je kan er enkel terecht indien er iemand van de douane aanwezig is. Meestal is dit de maandag, woensdag en vrijdagvoormiddag . Je ontvangt onmiddellijk een kopie van je aanvraag tot inschrijving.. Met op de achterzijde de stempel en datum van aanvraag in de D.I.V antenne. Indien gewenst vraag je een nieuw nummerbord of behoud je uw oude nummerbord. Na 3 dagen ontvangt U uw inschrijvingsbewijs in de bus en kan je de baan op.

Extra weetjes.

Een moto dient niet gekeurd te worden in België

Aanvraag sticker bij de douane 6 cent !!

Aanvraag sticker gelijkvormigheidsattest en nieuw gelijkvormigheidsattest 160 Euro.

Inschrijving voertuig 65 euro.

Het transport naar Engeland dient echt niet duur te zijn.

Voor 35 euro kan je met een bestelwagen op de ferry van Calais naar Dover en dit heen en terug.

Een bestelwagen huren kan vanaf 60 Euro (waarbij je maar na 200 kilometers extra moet bijbetalen) Na die 200 km betaal je 0.15 euro per extra kilometer. Je krijgt het voertuig met een volle tank en dient het natuurlijk met een volle tank terug af te leveren. Voor de huur van het voertuig word 250 euro borg gevraagd.

50428517y.jpg

Link naar reactie

Beste, ben vandaag bij Scootmoto langs geweest met de vraag een gelijkvormigheidsattest aan te vragen voor mijn uit Duitsland ingevoerde PX. Alle papieren aanwezig, roze formulier ok met stempel van douane. Hij heeft toen naar de man van Piaggio gebeld die zich ermee bezighoud. Zijn antwoord: Vespa op de aanhangwagen richting hoofdzetel in Nederland voor keuring. Enkel zo krijg je een GVA.Of op de andere manier via FOD Mobiliteit.

Link naar reactie

Vespadiverso: op die keuring bekijken ze (na betaling van 150 euro) of uwe PX volledig overeenkomt met het type PX zoals die hier ingevoerd werd. Enkel dan geven ze u een GVA mee.

Die mannen schijnen nogal nauw te kijken, dus als er iets wel of niet op zit wat niet origineel in de Belgische versie erop zit geven ze het niet mee... Dan wordt dus puntje 3 van de Piaggio brief.

Enkel via de dealer wanneer de scoot een Europees PVGnr heeft (dus vanaf PX'98 disc). Uit het profiel van de 1e poster maak ik op dat het hier om een GTS ging...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dag beste vespisti. Heb vandaag, na heel lang aandringen telefonisch contact gehad met de verantwoordelijke van de diens homologatie, Mevr Franco. Zij wist me te vertellen dat er een enorme achterstand is met het invoeren, homologeren van tweewielers. Het komt er eigenlijk op neer dat de normale wachttijd van één maand al opgelopen is tot 4 à 5 maanden en misschien nog langer. Dus voor mijn zoon, waarvan ik vorige week de papieren heb opgestuurd van zijn vespa, zit er waarschijnlijk geen mooi vespa seizoen aan te komen.

Ik heb hier nog enkele vespa's staan die ik zou willen invoeren en homologeren, maar 5 maanden lijks me iets teveel van het goede. Weet iemand een andere en snellere weg??

Als ik naar de hoofdzetel ga, en hij wordt ok verklaard, krijg ik onmiddellijk een GVA of moet ik weer langs FOD Mobiliteit gaan??

HELP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Link naar reactie

Als ik naar de hoofdzetel ga, en hij wordt ok verklaard, krijg ik onmiddellijk een GVA of moet ik weer langs FOD Mobiliteit gaan??

HELP !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Normaal gezien niet. Je krijgt van de invoerder een gelijkvormigheidsattest zegel (voor op het roze inschrijvings formulier) En indien nodig een nieuw gelijkvormigheidsattest. Eens die dokumenten kan je een nummerplaat aanvragen. wil je het 100% zeker weten bel dan eens naar de invoerder en vraag naar de dienst homologatie. tel. Piaggio Benelux > +31(0)162 447 526

Succes !!

Link naar reactie

Deze morgen een telefoontje gehad van het kabinet van minister Crivits. Ik had een mailtje gedaan om mijn ongenoegen te uiten.Hierop heb ik vandaag ook een antwoord terug gekregen met ongeveer dezelfde uitleg als ik aan de telefoon heb gekregen. De zeer vriendelijke mijnheer aan de andere kant wist mij te vertellen dat hij al en hele hoop klachten heeft gebundeld ivm de werking van FOD Mobiliteit. Het is wel een federale aangelegenheid en dus voor Minister Schouppe, maar dat was geen probleem, hij zou alle dossiers overmaken naar zijn kabinet en hem uitleg vragen over de enorme achterstand. Indien er nog mensen zijn die al lang aan het wachten zijn, aarzel niet om een mailtje te sturen naar betreffende minister met uw ongenoegen. Hopelijk komt er dan een beetje schot in de zaak.

Link naar reactie

Vespadiverso ik vind je initiatieve zeeeeeeerrrrrr interressant en positieve !

Is het mogelijk de gegevens te kunnen hebbe om een klacht indienen...het is toch niet normaal dat het zo lang duurt voor een GVA...en voor duurt alleen 2 of 3 weken...

Zal ook interessant zijn als alle officiele club's die een wettelijk bestaan hebben een klacht indienen...

Ik vind abnormaal dat we zolang moeten wachten of zoweel moeten betalen voor een ingevoerde voertuig.

Het feit dat er geen procedure bestaan voor voertuigen zonder papieren is ook een andere voorbeeld van het probleem

Ik ben zeker dat een oplossing kan gevonden worden als de oldtimers/klassiekers clubs officiele initiatieven nemen.

Link naar reactie

Eventjes een update. Ik heb vandaag naar een handelaar gebeld,waarvan ik de naam liever niet vrijgeef. Hij wist me te vertellen dat er inderdaad grote problemen zijn op Mobiliteit. So far, so good. Nu komt het mooiste van het verhaal. De handelaars, van verschillende merken hebben zich gegroepeerd om het probleem aan te kaarten en blijkbaar heeft het voor hun succes gehad. De achterstand is ten eerste te wijten aan een gerechtelijk onderzoek van de dienst. Blijkbaar zijn er in het verleden vele louche zaken gebeurd. Ok, tot nu geen bezwaar hierop, maar nu weet hij me te vertellen dat de gegroepeerde handelaars onder de naam VOMA als ik het goed verstaan heb, voorrang hebben op alle dossiers. Dan komen de handelaars die hier niet bij aangesloten zijn, en als allerlaatste komen wij particulieren. Dit heeft hij mij uitgelegd zonder te verpinken en dat het in de toekomst quasi onmogelijk wordt om als particulier nog een motorvoertuig te homologeren. Dus, wat het vespa-wereldje betreft, zullen de handelaars nog meer winsten gaan maken.

Door deze uitleg krijg ik weer zin om een briefje te schrijven naar sommige instanties, waar ik ook dadelijk aan ge beginnen. Lang leve het apenland België.

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Als er toch een klachtenbrief geschreven gaat worden, beter richten aan een van deze dames of heren:

http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/comm&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/comm/com.cfm?com=095

Zij zijn het die de minister moeten controleren, en vragen kunnen stellen. Best iemand uitkiezen uit de oppositie die zich wil bewijzen.

Iemand enig idee wie te contacteren? Ik ben voor het gezamelijk actie ondernemen en vind dat we hier echt iets moeten aan doen.

De clubs hebben nationaal een vrij groot aantal leden en ook op het forum zijn er zeer veel leden die sympathie hebben voor de zaak.

Wie weet hier iets meer over?

Thomas

Link naar reactie

@vespa:

Als ik goed kan tellen heb je ook 5 maanden moeten wachten.Is toch veel voor een GVA aan te vragen.

Ik ben ook al 3 maanden aan het wachten.Ik heb mijn aanvraag op 06-11-09 doorgestuurd.We zullen maar twee maanden verder wachten zeker!!.

Wat ik ook wil weten is het volgende .Op het gelijkvormigheidsattest van mijn ingevoerde vespa vanuit Nederland staan de KW niet vermeld.Gaan ze daar in Brussel over struikelen ?Moet dan heel de rompslomp van voren af opnieuw beginnen?Weet iemand hier meer over?

Alvast bedankt.

Groetjes

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...