Evaaaa Geplaatst: 10 november 2009 Delen Geplaatst: 10 november 2009 Hallo allemaal, Mijn pk 50 xl (elestart) heeft al een tijdje last van kuren die steeds iets erger worden. Hij rijdt lekker en dan ineens gaat 'ie moeilijk doen, laag brommen, geen vermogen meer, alsof de bezine op is, maar dat is het natuurlijk niet. Zet de choke aan, en we gaan weer. Het wordt echter steeds erger, en nu rijdt hij op de choke ook niet meer geweldig. Ik heb alles gecontroleerd dat ik ken: carb is brandschoon, er zit geen vocht of vuil in de tank en bezineleiding, alles zit stevig vast. Nu moet ik dus in de motor gaan zoeken, maar dat heb ik nog niet eerder gedaan. Heeft iemand een tip waar ik moet gaan beginnen? En hoe? Ik zal het eens moeten leren en ik vind het ook leuk, maar ik heb koudwatervrees. Waar zou het toch aan liggen? Starten is geen probleem, accu is goed, bougie is goed... Het lijkt wel of er ergens valse lucht wordt aangezogen... Ervaringen? Misschien zelfs iemand in de buurt van Rotterdam (met geduld) die voor appeltaart of kratje bier leuk vindt om een dom blondje uit te leggen hoe de motor van de Vespa in elkaar steekt? Groetjes Eva Link naar reactie
Speedracer Geplaatst: 10 november 2009 Delen Geplaatst: 10 november 2009 Misschien dat je hier wel iemand vind die iets dichter in de buurt woont: http://juliet.messageboard.nl/4853/index.php Link naar reactie
Hollow Geplaatst: 10 november 2009 Delen Geplaatst: 10 november 2009 Volgens mij ligt het toch wel aan de carburatiehoor, heb je elk afzonderlijke sproeiertje mooi proper geblazen ? Of probeer eens een kleiner sproeiertje, choke betekent namelijk meer lucht...en meer lucht bij een te rijk mengsel laat de motor beter draaien... Dus haal die carbu toch nog eens helemaal uit elkaar. En inderdaad, valse lucht kan het ook zijn, check het spruitstuk ook eens, ik zelf heb meegemaakt dat daar een klein scheurtje in was gekomen ! Het is ook niet altijd makkelijk om iemand vanop afstand te trachten te helpen, maar zoals je zelf zegt, als je iemand uit de buurt vindt die je met plezier wilt helpen, dan zal het wel moeten lukken denks. Groetjes Felice Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 november 2009 Delen Geplaatst: 10 november 2009 Kleine correctie: als je de choke "trekt" vermindert men de luchtinlaat waardoor het mensel rijker wordt en je gemakkelijker kan starten met koude motor. Waarschijnlijk trekt de motor "valse lucht" aan langs het spruitstuk of de borages. Als het geleidelijk aan verslechtert, zijn het waarschijnlijk de oliekeringen van de krukas die hun beste tijd gehad hebben. Groetjes, nero. Link naar reactie
Evaaaa Geplaatst: 10 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2009 AHa, dat geeft mij al weer een ingangetje. Echter, maar nu ben ik op glad ijs, is het niet zo dat bij een pk 50 xl 1986 (geloof ik) de choke puur en alleen de benzinetoevoer vermeerdert? En dus als gevolg daarvan de lucht verhoudingsgewijs minder wordt? In dat geval is valse lucht nog altijd een optie natuurlijk - 't is even om te checken of ik het wel snap. Oliekeringen van de krukas - is dat iets dat je op een zaterdagmiddag kunt vervangen? Of moet ik nu aan de sloop gaan denken? Link naar reactie
Joene Geplaatst: 10 november 2009 Delen Geplaatst: 10 november 2009 als je de oliekeringen vd krukas gaat vernieuwen dan moet je motorblok open, maw da doe je dus helaas niet op een zaterdagmiddag en euh, de sloop is nog ver weg hoor Link naar reactie
Evaaaa Geplaatst: 10 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 10 november 2009 pfjoe. Gelukkig. Zou overigens ook niet weten hoe ik hem bij de sloop moest krijgen zolang hij niet zelf rijdt! Zou echte heiligschennis zijn. Ik zal dan maar een reeks zaterdagmiddagen vrij pleiten. Link naar reactie
65plus Geplaatst: 11 november 2009 Delen Geplaatst: 11 november 2009 Heb je al gekeken of er geen valse lucht in het slangetje tussen tank en carburator zit m.a.w. of het slangetje langs beide kanten goed aansluit op de nippels? Link naar reactie
JJP Geplaatst: 11 november 2009 Delen Geplaatst: 11 november 2009 De oliekeering aan de vliegwielzijde kan je overigens wel vervangen zonder het blok te demonteren. Dus daar zou je nog naar kunnen kijken. Link naar reactie
Evaaaa Geplaatst: 11 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2009 Wat betreft de nippels van de benzineslang: Die is vervangen en sluit nu als een bus, nieuwe ringetjes enzo, helemaal tiptop. Wat betreft de 'oliekeering aan de vliegwielzijde' - hier wordt het erg ingewikkeld voor mij. Wat is dat dan eigenlijk. Heeft dat te maken met versnellingsbakolie? (Dat is tenminste bekend terrein). Of met cilinders? En hoe zit het met kering en keerring? JJP houdt het in het midden, maar ik weet niet of er verschil is en wat dat dan eigenlijk is... Ow. Ik voel me heel dom hier tussen de experts. Fill me in please!!! Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 11 november 2009 Delen Geplaatst: 11 november 2009 www.scooterhelp.com => smallframe => oil seal neem hier eens een kijkje, doet wonderen Het is niet zo moeilijk om die te vervangen hoor, het is enkel redelijk veel werk als je het nog nooit gedaan hebt (da vijf zes keer gaat het allemaal wel wat sneller hoor) Er zitten 3 keerringen in je motor: 2 dienen om de olie die je versnellingen en koppeling smeert niet in je cilinder te laten komen, die zitten aan weerskanten van de krukas, dus een aan het vliegwiel en 1 tussen je krukas en je koppeling. De derde zit aan je achterwiel om de olie die je as en lager smeert niet in je remschoen te laten komen. lees gewoon eens op scooterhelp, er staan ook prentjes bij... Link naar reactie
mr160 Geplaatst: 11 november 2009 Delen Geplaatst: 11 november 2009 Misschien dat je hier wel iemand vind die iets dichter in de buurt woont:http://juliet.messageboard.nl/4853/index.php En als je de Rotterdammers zoekt, die zitten hier; http://www.dutchscooterforum.nl Link naar reactie
Evaaaa Geplaatst: 11 november 2009 Auteur Delen Geplaatst: 11 november 2009 Dankjewel, dit zijn hele goeie tips. De rotterdammers zijn gevonden en reeds vol in conclaaf. Scooterhelp is fantastisch maar vereist enige grondige studie, dus eerst huiswerk voor ik aan de slag kan. Snap alleen nog altijd niet hoe het nu zit met keerring en kering. Een keerring zoals Bartpk beschrijft is dus echt een ring? Die er voor zorgt dat de olie niet kan terugkeren? Daar kan dus een scheur inzitten ofzo? Maar zou er dan geen olie lekken? Mijn probleem heeft toch eerder met lucht te maken? Veel vragen dus weer. Link naar reactie
BartPK Geplaatst: 11 november 2009 Delen Geplaatst: 11 november 2009 die ringen zijn van rubber en die rubber kan slijten of verduren waardoor die niet goed afsluit en er dus valse lucht in uw mengsel terecht kan komen. kering of keerring..denk dat kering gewoon verkeerd gespeld is. Olie lekken hoef niet per sé, want het kan zijn dat als uw motor koud staat, dat ie dan wel goed afsluit, maar metaal zet uit oiv warmte en als die keerring versleten is zet die dus niet mee uit... Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.