Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Antwerpen-Sahara per Vespa


Peelke

Aanbevolen berichten

Antwerpen - Sahara (via Palermo-Tunis): the "how to"-guide

...Vespa is goe reviseren, alles goe vastvijzen en smeren.
...Langs Danny in Koningshooikt passeren voor stukken, ne goeien babbel en een schouderklopke vol haast vanzelfsprekend vertrouwen in de vespa-mechaniek (thx!)
...Nie te veel nadenken/zorgen maken en gewoon vertrekken.
...Al vanaf de eerste kms goegezind "op reis zijn" en af en toe de vliegen van tussen uw tanden halen.

01_front.JPG
...in 2e vitesse de Alpen over (via de San Bernardo pas bvb)

02.JPG
...de aldus uitgespaarde tunneltol opzuipen en een beetje filosofisch over de bergkammen uitstaren. Nie aan denken da ge zelfs nog nie halverwege zijt.

03.JPG
... halverwege ook nog even de Apenijnen over (de kortste weg is immers zelden de plezantste weg)

04.JPG
...la bella Italia helemaal doorkruisen tot aan Palermo, in Sicilië ne ferry naar Tunis nemen

05.JPG
...in Tunesië verder zuidwaarts, nie vergeten drinkfles mee te nemen. Ze hebben daar geen pintjes.

06.JPG
...oppassen voor overstekende dromedarissen (is beetje gelijk nen Dax, maar dan zachter om in te crashen)

07.JPG
..."c'est toujours tout droit", zei de bedouïn. En hem geloven...

08.JPG
...nie te verlegen zijn om hier en daar de weg te vragen. ttz, als er iemand is om de weg aan te vragen... Zoniet, altijd rechtdoor. (Is 9 vd 10 toch de uitleg die ge krijgt)

09.JPG
...lokale parkeergewoontes respecteren: dromedarissen links, vespa's rechts

11.JPG
...zowaar Belgisch wegdek beginnen te missen... (alhoewel)

10.JPG
...geen visum krijgen voor Algerije en dan maar verder de woestijn inrijden tot ge echt nie meer verder kunt (omdat de weg stopt). Aldaar na duizenden kilometers en weken onderweg eindelijk uw eindbestemming bereikt hebben.

12.JPG
...Efkes beseffen dat ge ne chansard zijt en dat we met z'n allen op ne heel schonen bol zitten.
...De schoonste zonsondergang van uw leven meemaken, met het zachte getik van een warme uitlaat in de avondstilte van de woestijn...

In een technisch notedopke:

  • 9.700 km over land (België-Duitsland-Zwitserland-Italië-Tunesië-Frankrijk)
  • 8 weken

met:

  • 1 PX125 T5
  • 281 liter benzine (+3 banden and a whole lotta Castrol)
  • 46 Italiaanse cappuccino's
  • 1 klein bekke vertrouwen in de mensheid
  • 28 AA batterijkes voor den MP3-speler

Da niemand nog komt zagen dat iets te ver is om met de Vespa heen te rijden. Als ge tijd hebt, naft en ne vonk uit uw bougie, geraakte uiteindelijk overal! Maar vooral tijd natuurlijk.

Groeten ook aan Scooterboy+girl; 't was cool jullie tegen te komen aan 't Vespamuseum in Pontedera! En aan iedereen die nog twijfelt om met de Vespa op reis te vertrekken (in de zomer). Gewoon voltanken, bus olie meepakken en gaaaan!

Groetiows aan allen en een zonnige herfst!

Peelke

Link naar reactie

RESPECT !!! Het woord is hier al meermaals gevallen, maar het beschrijft dan ook perfect wat zulk een prestatie verdient...

Daar vallen al onze korte (of iets langere) trips bij in het niets...

JALOERS !!! is ook een woord (of eerder een gevoel) dat beschrijft hoe ik me nu voel na het zien van de prachtige foto's en het lezen van het grappige verslag...

Mogen we nog meer foto's of verslagen verwachten (hier of op een andere website) ?

Groeten,

Eddy

PS : Ik denk dat ik ook eens met Heidi haren baas een klapke ga doen :-).

Link naar reactie
toch ne prachtscooter hé, zo'n T5. beste scooter die Piaggio ooit heeft gemaakt!

mooi vind ik ze niet maar telkens als ik Jeansprint zie voorbij rijden met zijn Rat T5 motor dan benijd ik hem wel ja ;-)

Link naar reactie

Michael, RESPECT man. Ik heb het ooit met een 2CV gedaan, maar dit is nog een grotere uitdaging.

En ik ben ook reuzefier dat dit mijn T5 is geweest en dat hij je niet in de steek heeft gelaten.

PS geen problemen meer gehad met de naftkraan ;)

Link naar reactie

Ha! Volledig gelijk, nero, ik mankeer idd ne serieuzen hoek, maar gelukkig heeft den T5 er genoeg voor ons twee (*drumroll*:)

Mor serieus, 't is idd een dunne lijn tussen moed en "gebrek aan gezond verstand", geef ik toe :o) Er waren momenten dat ik mijn broek enkele ponden zwaarder aan 't maken was onderweg hoor. Laat ons zeggen dat er niet enkel op het wegdek remsporen te vinden waren toen... But all is well that ends well! En wat is een remspooreke hier of daar bij een idd fantastische ervaring!

En het klinkt misschien raar, maar als ge iet voorhebt (met ne vespa) komt er altijd wel iemand voorbij die u uit de brand helpt. Eender waar ter wereld. Vaak ook met straffe verhalen (zoals die Nigeriaan in Nefta die ooit Tunis-Niger deed op ne PX met zijn vriendin (samen op éne PX dus!!)). Of die Pool die al 3x de wereld rondreisde m.b.v. een ouwe schoolatlas en een duim. Of die Fransmannen die heel Afrika met de fiets (!!) zijn afgereden.

Verder, zoals het spreekwoord gaat, heb je natuurlijk maar 2 tools nodig; WD-40 en Duct tape. Als het vastzit en het zou moeten bewegen, gebruik de WD-40. In het omgekeerde geval; gebruik de tape ;o)

Merci voor de prijzende reacties, maar alle respect gaat dus naar den T5 natuurlijk! Ik moest alleen maar zitten en gas geven. Ik heb zelfs de eerste 4.000km per abuis met een te korte bougie rondgereden (B9HS ipv B9ES) zonder enig gezeur van mijn hoekige Italiaanse reisgezelle)! ("Lengte" is blijkbaar niet zo van belang voor Italiaanse dames, als hij maar werkt/vonkt ;o) Als dat geen simpele en betrouwbare 2takt-techniek is!

Nero, de oorspronkelijke droom was om na Sicilië westwaarts over Noord-Afrika (Tunesië-Algerije-Marokko) terug te rijden naar Gibraltar en dan zo via Spanje en Portugal terug huiswaarts. (Dus in feite een beetje 't omgekeerde wat die gasten van Long Way On a Vespa ooit deden. Nog een cool verhaal trouwens!) Een beetje Giorgio Bettinelli achterna ook; dé quintessential Vespa-reiziger aller tijden die op 16 september vorig jaar helaas op zijn laatste grote reis vertrok. Maar niet voordat hij een bandenspoor achterliet over ongeveer 254.000 km aardbol. Talk about having a great story to tell!

plke

p.s. Moesten er mensen echt geïnteresseerd zijn in meer foto's, ik heb de hele reis op mijne feesboek staan:

Part I (Europe)

http://www.facebook.com/album.php?aid=127711&id=736417657&l=8cba858c2e

Part II (North-Africa)

http://www.facebook.com/album.php?aid=137418&id=736417657&l=ed0dd191f6

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...