Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Onze eerste "grote" trip met de Vespa door Frans Vlaanderen en Normandië...


Eddy Jacobs

Aanbevolen berichten

Onze eerste "grote" trip met de Vespa door Frans Vlaanderen en Normandië...

1ste doel : mosselen gaan eten aan de Belgische kust (dit doel zouden we kost wat kost bereiken :-))

2de doel : zo dicht mogelijk langs de kust rijden in zuidelijke richting tot het weer het niet meer toelaat of ons ondergoed erdoor is. Wel rekening houdend dat we natuurlijk dezelfde afstand nog terug naar huis zullen moeten (liefst met proper ondergoed :-))...

Belangrijkste doel echter : genieten van de omgeving en van elkaars gezelschap ! (En zeker niet als eerste doel om km's te maken...)

"Statistieken"

Vespa : GTS 125

Belading : ikzelf als bestuurder + Heidi als duozitter + 11,5 kg bagage = 142 kg. belading. (+ 144 kg van de Vespa zelf + 10 liter benzine = 296 kg).

Duurtijd : 7 dagen (13/09/2009 t/m 19/09/2009)

Vertrek : Hoboken (Antwerpen)

Verste punt in Frankrijk (alvorens terug te keren naar België) : Etretat (net boven Le Havre).

Totaal afgelegde afstand : 1440 km.

Aantal Vespa's gezien in Frankrijk. 2 (ja echt maar twee)...

Dag 1 : 13/09/2009 (daags na de prachtige Death run in Edingen !)

Heidi verjaart vandaag, dus eerst nog wat cadeautjes uitpakken en lekker en rustig ontbijten... Rond 14 uur is de vespa geladen en kunnen we vertrekken.

vesparitdoornormandie20e.jpg

Op weg naar ons eerste doel : mosselen eten in Den Haan !

In Hemiksem nemen we het veer over de Schelde. En ja, de man in het gele hesje is een wegkapitein ! En neen, we hebben die niet meegebracht (pastte niet in onze 11,5 kg bagage :-)). Het is de wegkapitein van een plaatselijke wielerwedstrijd...

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

Verder richting de Belgische kust...

Ter hoogte van Eeklo brengen we een bezoek aan de Huysmanhoeve (het is vandaag Open Monumentendag).

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20a.jpg

Celiebrug over het afleidingskanaal - Sint Laureins (Maldegem)

vesparitdoornormandie20q.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

De "buitenring" rond Brugge...

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

De Haan aan de Belgische kust...

vesparitdoornormandie20.jpg

We parkeren onze Vespa voor een restaurant op de dijk. Mosselen eten !

Ons eerste doel is bereikt !

vesparitdoornormandie20k.jpg

Onze eerste Bed & Breakfast in De Haan. "Convent". Een echte aanrader !

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20r.jpg

Dag 2 : 14/09/2009. Prachtig weer :-)

Oostende. De Mercator. In 1936 bracht de Mercator het stoffelijk overschot van Pater Damiaan terug.

vesparitdoornormandie20r.jpg

De vissershaven in Oostende.

vesparitdoornormandie20x.jpg

Wind ! (deze zal ons gezelschap houden tijdens onze hele rit naar Normandie)

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20y.jpg

Beaufort 03 in Westende...

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

"Hotel Westende" (in Westende dus...)

vesparitdoornormandie20z.jpg

vesparitdoornormandie20y.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

Nieuwpoort : “SEARCHING FOR UTOPIA” van JAN FABRE (Beaufort I, 2003)

vesparitdoornormandie20x.jpg

De Panne : "Leopold I Esplanade"

vesparitdoornormandie20j.jpg

Petit-Fort Philippe (Frankrijk)

vesparitdoornormandie20o.jpg

Calais

vesparitdoornormandie20o.jpg

vesparitdoornormandie20n.jpg

Chambre d'hôte in Le Fort Vert (iets voor Calais).

Vanavond slapen we in een hoeve die heel veel weg heeft van een "museum". Het gebouw is van 1932 (op zich niet echt oud dus) maar het is werkelijk volgestouwd met antiek.

vesparitdoornormandie20g.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

De meeste kamers (en geloof me er waren er heel wat) zijn onbewoond maar kraakproper !

vesparitdoornormandie20v.jpg

vesparitdoornormandie20y.jpg

Dag 3 : 15/09/2009. Het weer is wat betrokken, maar we hebben er alle vertrouwen in.

Nog even de Vespa controleren en we zijn terug op weg !

vesparitdoornormandie20i.jpg

Cap Blanc.

vesparitdoornormandie20p.jpg

vesparitdoornormandie20f.jpg

vesparitdoornormandie20g.jpg

vesparitdoornormandie20n.jpg

Cap Gris Nez. En het zonnetje is al van de partij :-).

vesparitdoornormandie20q.jpg

vesparitdoornormandie20z.jpg

En de reis gaat verder. Lekker "cruisen" door het prachtige, glooiende landschap... Ik had echt een "Easy Rider"-gevoel :-).

vesparitdoornormandie20i.jpg

Le Touquet Paris Plage. De rand lijkt een beetje op Brasschaat of Schilde met enorme villa's en chique hotels (of misschien meer het mondaine Nice of Cannes van Frans Vlaanderen). Maar het stadje zelf is heel leuk...

We besluiten om hier iets te zoeken om te slapen. Het wordt geen chambre d'hôte maar een heel charmant hotelletje. Hotel Equinox.

vesparitdoornormandie20y.jpg

vesparitdoornormandie20.jpg

Een chocoladewinkel in één van de smalle straatjes van Le Touquet. Let op het schilderij tegen de muur in de winkel...

vesparitdoornormandie20j.jpg

Prachtig strand...

vesparitdoornormandie20g.jpg

vesparitdoornormandie20a.jpg

vesparitdoornormandie20h.jpg

Zonder woorden... :-)

vesparitdoornormandie20yq.jpg

Dag 4 : 16/09/2009. Het is betrokken en zo zal het de hele dag blijven.

De Vespa weer rijdensklaar maken en daar gaan we weer !

vesparitdoornormandie20s.jpg

Parc ornitologique du Marquenterre.

vesparitdoornormandie20i.jpg

vesparitdoornormandie20p.jpg

Le Crotoy : het standbeeld van Jeanne d'Arc.

vesparitdoornormandie20m.jpg

vesparitdoornormandie20s.jpg

vesparitdoornormandie20da.jpg

vesparitdoornormandie20i.jpg

St-Valéry-sur-Somme.

vesparitdoornormandie20es.jpg

Cayeux sur Mer. "Spookstad"... Dit stadje gaf ons het gevoel dat het volledig verlaten was door zijn bevolking vanwege één of andere ramp... Alle rolluiken gesloten, geen mens op straat, behalve dan 1 jongetje dat helemaal alleen met zijn bal aan het spelen was... Een gigantisch groot marktplein met... 2 kraampjes. Totaal aantal mensen door ons gezien in dit dorp : 6. Creepy !

vesparitdoornormandie20v.jpg

Maar wel een café vol Belgische bieren :-)... Hmmm... :-)

vesparitdoornormandie20l.jpg

vesparitdoornormandie20f.jpg

Pourville-sur-mer

vesparitdoornormandie20g.jpg

Varengeville. Tijd om aan onze overnachting te denken... We vinden een chambre d'hôte iets buiten het "stadje".

vesparitdoornormandie20l.jpg

vesparitdoornormandie20h.jpg

Dag 5 : 17/09/2009. Het weer ziet er prima uit al is de wind weer van de partij.

Paard zijn moet hier een zaligheid zijn...

vesparitdoornormandie20a.jpg

St-Valery-en-Caux

vesparitdoornormandie20m.jpg

Cap Fagnet (vlak boven Fécamp).

vesparitdoornormandie20g.jpg

Fécamp. Op de achtergrond boven op de klip zie je terug Cap Fagnet. Neen, je moet niet zoeken, Heidi zit er niet meer...

vesparitdoornormandie20v.jpg

Falaise d'Amont (Etretat)

vesparitdoornormandie20f.jpg

Etretat (ons verste punt langs de kust van Normandië).

We besluiten hier te overnachten. In Tilleul, enkele kilometers voorbij Etretat, vinden we weer een hele leuke chambre d'hôte bij een gastvrij gezin.

vesparitdoornormandie20a.jpg

En we genieten van een avond aan de kust.

vesparitdoornormandie20t.jpg

vesparitdoornormandie20px.jpg

vesparitdoornormandie20r.jpg

vesparitdoornormandie20p.jpg

vesparitdoornormandie20r.jpg

Falaise d'Aval.

vesparitdoornormandie20f.jpg

Enkele nachtelijke sfeerbeelden van het prachtige stadje...

vesparitdoornormandie20t.jpg

vesparitdoornormandie20yd.jpg

Dag 6 : 18/09/2009. Mooi zonnig weer.

We hebben besloten dat we al genoeg geluk hebben gehad met het weer en dat het waarschijnlijk niet zo zal blijven duren (de toekomst zal ons ongelijk geven, maar dat is eigenlijk niks dan goed nieuws :-)). Mijn voorraad ondergoed begint ook behoorlijk te slinken (nee nog niet stinken ;-)), dus...

Terug op weg naar huis... We besluiten een eindje het binnenland in te rijden om dan terug parallel met de kust naar het Noorden te rijden.

Ourville-en-Caux.

vesparitdoornormandie20g.jpg

vesparitdoornormandie20th.jpg

Héricourt-en-Caux (denk ik...)

vesparitdoornormandie20hk.jpg

En "cruisen" maar...

vesparitdoornormandie20l.jpg

En genieten van... :-)

vesparitdoornormandie20ma.jpg

Dan wordt het weer tijd om ergens te overnachten. En weer vinden we een prachtige en unieke verblijfplaats. Een chambre d'hôte in Caours vlakbij Abbeville in een echt kasteel ! Het kasteel dateert van 1830 en is steeds in handen geweest van dezelfde familie. Echt een unieke ervaring !

vesparitdoornormandie20n.jpg

En de kasteelvrouwe was nog een hele sympatieke ook :-).

vesparitdoornormandie20nk.jpg

Dag 7 : 19/09/2009.

We missen toch de wijde uitzichten aan de zee en besluiten terug richting de kust te rijden.

vesparitdoornormandie20.jpg

vesparitdoornormandie20k.jpg

Boulogne-sur-mer

vesparitdoornormandie20u.jpg

vesparitdoornormandie20k.jpg

Wimereux.

vesparitdoornormandie20g.jpg

Calais. De ferry Calais-Dover.

vesparitdoornormandie20wq.jpg

Vanuit Calais bellen we naar onze eerste Bed & Breakfast van onze reis. Convent in Den Haan. Maar tja, het is weekend, het is mooi weer, dus pech... Geen plaats meer...

En dan gebeurt het, het paard riekt zijne stal. We besluiten om rechtstreeks naar huis te rijden. Gevolg... totaal aantal kilometers van deze laatste dag 450 km. Waarvan een 120-tal over de autostrade (van Nieuwpoort naar Antwerpen).

vesparitdoornormandie20po.jpg

Om dan lekker te gaan eten op de Grote Markt in Antwerpen (in De Valk rechtover Den Engel en Den Bengel). Het was de avond van de Mods ride out maar toch geen vespa's meer gezien... Dat had anders een mooi einde geweest van onze rit.

vesparitdoornormandie20w.jpg

Dat was het dan ! 2de doel en ook het belangrijkste doel meer dan bereikt !

Een prachtige vakantie ! We doen dit volgend jaar zeker opnieuw. Alleen zou ik geen 7 dagen achter mekaar meer rijden. Dat is toch behoorlijk vermoeiend. Een 4-tal dagen doortrekken, een paar dagen ergens blijven, terug verder trekken. Dat zie ik ons wel een paar weken volhouden :-).

Wat betreft de prestaties van onze Vespa GTS 125...

Het mag duideijk zijn dat je met de belading die we bijhadden geen stenen uit de weg gaat sleuren, maar dat is zowiezo al niet de bedoeling (met gelijk welke Vespa niet trouwens).

Het enige "zwakke" punt is het vertrekken op een helling met volle belading. 2 x heb ik Heidi moeten vragen om af te stappen om te kunnen vertrekken op een helling (maar het ging hier werkelijk over hele steile hellingen). Gelukkig ging het in beide gevallen maar over een 100-tal meter.

Voor de rest was het aanhouden van 70 à 80 km/uur geen enkel probleem op gelijk welke weg (en geloof me zelfs in Noord Frankrijk zijn er behoorlijke "heuvels").

Ook het stuk over de autostrade was "te doen". Volle gas open, 110 km/uur op de snelheidsmeter van de Vespa (ik vermoed dus een 100 km/uur in werkelijkheid). Maar toegegeven voor zulk een afstand is het niet echt "prettig" rijden...

Maar eerlijk... Ja, een 250 of 300 zou me wel beter bevallen in deze omstandigheden. Sparen dus voor volgend jaar ;-) !

vesparitdoornormandie20xy.jpg

Link naar reactie

La Côte Opale is een prachtige streek om te verkennen. Op slechts een "boogscheut" van de verminkte Belgische kust (waar alleen de zee nog enige rust geeft).

Heel mooi verslag en dito foto's!

@Eddy en Heidi: ik vrees dat het vespavirus jullie goed te pakken heeft (of waar een tombola toe leiden kan... :) ).

Groetjes, nero.

Link naar reactie
gewoon nen tweede bijkopen !!

Die baai van Wimereux hebben ze echt wel volgebouwd...ik ben daar vroeger eens geweest met mijn moto toen het er nog wat kaler was... ...tja..

Een 2de bijkopen is inderdaad een optie. Dat zou ook de mogelijke bagage verdubbelen. Maar Heidi zowel als ik vinden dat het samenrijden op 1 vespa meer het gevoel van "samen" rijden geeft. Als je begrijpt wat ik bedoel...

Link naar reactie

Inderdaad, ik was gisteren aanwezig ... tot het spijtige ongeluk van een van (trouwens zeer mooie) Vespa's aan het kruispunt.

We hebben vanaf dat punt met onze Vespa Club Kempen de groep verlaten en zijn richting Lier gereden.

Dank je voor het compliment. Ik was direct verkocht door de kleur en aangezien ik van de generatie, zij het net, ben met enkel een autorijbewijs, is het een 125LXV geworden. Anders had het een 250 GTV geweest, maar (ook weer net te laat) sinds het begin van het jaar bestaat de 125 GTV niet meer in die Portofino kleur.

Misschien tot een volgende rit ... volgende zondag, als het weer het enigzins toelaat.

Link naar reactie
Inderdaad, ik was gisteren aanwezig ... tot het spijtige ongeluk van een van (trouwens zeer mooie) Vespa's aan het kruispunt.

We hebben vanaf dat punt met onze Vespa Club Kempen de groep verlaten en zijn richting Lier gereden.

.

Iedereen van VCK,behalve ik...:))

Link naar reactie

ja eddy, das echt een fantastisch verhaal om te lezen. Zoals al aangehaald werd geeft het een bevredigend gevoel dat je met de vespa zulke avonturen kan meemaken.

Wil dat beslist volgend jaar ook doen met liesbeth, ma desondanks het comfortabel ruggesteuntje krijgt ze nog steeds last van haar rug. Misschien es een ander zadel proberen en een gasveer :)Had heidi op de duur ook geen last?

ps: het was nog gezellig zondag :)

Link naar reactie

Met dergelijk verhaal duurt de zomer nog eens zo lang. Bedankt om even te mogen meegenieten van jullie reis. Prachtige foto's , mooi reisverslag , niet te uitgebreid maar je bent helemaal mee.

Wij rijden ook steeds met twee omdat dit nu eenmaal zo leuk is. Hopelijk ontmoeten we jullie wel eens ergens op een vespa gebeuren . Nog veel toffe vespa dagen samen Ciao

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...