Ga naar inhoud
Vespaforum.be

motorrijbewijs


Arno

Aanbevolen berichten

Misschien stom vraagje maar ik las over de geldigheid van 125cc-rijbewijzen in het buitenland (met eigen scooter) maar is het dan mogelijk om met een handgeschakelde 125cc scooter een motorijbewijs te halen zodat je wel met je eigen scooter in het buitenland mag? Of kan je voor het examen bijvoorbeeld een 200cc PX huren/lenen en daarmee het examen afleggen (is qua rijden waarschijnlijk geen extreem groot verschil met 125cc...)?

A

Link naar reactie

Volgens wat ik gevonden heb moet je als -21 jarige uw examen afleggen met een moter met een vermogen tussen de 20 kW en 25kW voor rijbewijs A beperkt. Dan mag je dus niet rijden met een motor met een hoger vermogen dan 25 kW. Hoeveel CC dat is daar ben ik niet 100% zeker van maar wel vrij zeker dat 25 kW iets van een 500cc is. Dus een flink stuk zwaarder dan een 200cc scooter.

Wat mij niet echt duidelijk is volgens die informatie die ik kan vinden is hoe het zit voor de +21-jarigen.

Wel; met een motor van minstens 35 kW kan je gaan voor uw gewoon rijbewijs A, zonder beperkingen.

Maar of je als +21 jarige ook nog het recht hebt om te gaan voor een beperkt rijbewijs (20 kW tot 25 kW) is mij niet volledig duidelijk. Het lijkt logisch van wel maar de informatie die ik gevonden heb op websites van rijscholen gaan steeds uit van 35 kW voor de +21-jarigen.

ALs het toch is voor uw scooter is een rijbewijs A beperkt toch meer dan goed genoeg en is er geen reden om het u zelf nodeloos moeilijker te maken.

Link naar reactie

Ik ben onlangs gaan informeren bij een rijschool en het examencentrum te Deurne en daar wisten ze me te vertellen dat ik niet met een handgeschakelde of automatische motorfiets een examen mag afleggen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik uiteraard geen rijbewijs wil waarmee ik enkel met automatische motorfietsen mag rijden (stel je voor zeg!). ;-)

De Vespa kwam ook niet in aanmerking omdat de cilinderinhoud te klein was. Ik ben dan ook gaan horen voor een rijbewijs waarmee je met alles mag rijden (dus ook 1100cc en meer).

Ik ben hier dus niet aan het voorliegen hé! Het is dus afhankelijk van welk type van rijbewijs je wil.

Link naar reactie

Dus eigenlijk mag je zonder motorijbewijs niet rijden met een Vespa van meer dan 125cc (of in het buitenland met je eigen 125cc) maar je kan er ook geen rijbewijs mee halen... of zie ik dat verkeerd? Dus als ik mijn eigen 125cc mee wil nemen op vakantie in het buitenland moet ik eerst leren rijden met een zwaardere moto en daarmee een rijbewijs halen. Huh?

Misschien toch maar die Boss Hoss dan?

Link naar reactie

Juist. Naar mijn mening is dat een beetje zoals u verplichten een rijbewijs voor een vrachtwagen te halen wanneer je enkel met een auto wil rijden.

Allée, een beetje verplichten. Er is wel gelukkig de gunst dat we met een B in België mogen rijden met onze Vespa. Echt logisch is dat wel niet. Met 2 wielen rijden is iets anders dan met 4, ongeacht hoeveel kW of CC. Ik overweeg een rijbewijs A te behalen ook om beter te leren rijden.

Link naar reactie

Met een motorfiets rijden, ongeacht de cc's, is inderdaad helemaal anders dan met een vierwieler rijden. Vandaar dat het eigenlijk ook onverantwoord is om mensen met een 125cc te laten rijden zonder enige scholing/ervaring, zeker in het verkeer van tegenwoordig.

Link naar reactie
Met een motorfiets rijden, ongeacht de cc's, is inderdaad helemaal anders dan met een vierwieler rijden. Vandaar dat het eigenlijk ook onverantwoord is om mensen met een 125cc te laten rijden zonder enige scholing/ervaring, zeker in het verkeer van tegenwoordig.

hoe zit het eigenlijk met u rijbewijs? :D

Link naar reactie

@ Erix

Het mapje waaruit de tekst komt is afkomstig van het examencentrum te Eeklo. Verder zal je mij niet horen vertellen dat je liegt! Indien je een rijbewijs cat. A (zonder beperkingen) wil halen. Dien je het examen af te leggen met een motor van ten minste 35 kw. En een 300 super heeft maar 16 kw.

Je kan er altijd nog toekomen met een boss hoss die hebben ook een automaat!

test1000n.jpg

Link naar reactie
Met een motorfiets rijden, ongeacht de cc's, is inderdaad helemaal anders dan met een vierwieler rijden. Vandaar dat het eigenlijk ook onverantwoord is om mensen met een 125cc te laten rijden zonder enige scholing/ervaring, zeker in het verkeer van tegenwoordig.

vandaar dat gij geregeld den tarmac van dichtbij beziet? :D

Link naar reactie

er zitten nog veel gaten in die wetgevingen..

ik las laatst een advertentie op kapaza van een vespadealer die zo'n driewieler 400cc aanbood met de melding dat je daar wel mee mag rijden met je rijbewijs B..dat zou trouwens ook gelden voor quads..trikes...en zowat alles dat géén 2-wielig motorvoortuig is.

echt iets op papier heb ik hier nog niet van gezien..

Link naar reactie

Piaggio MP3 kan zonder rijbewijs, wel alleen de LT-versie. Daarbij zijn de voorwielen een aantal cm extra uit elkaar gezet waardoor hij nog wel ingeschreven moet worden op een motoplaat maar waarvoor je geen motorijbewijs nodig hebt (zoals quads en trikes). Is dus niet bij alle MP3s, alleen de LT's...

Link naar reactie

En bij noorderburen is een 400cc MP3 LT een 'auto' met autokenteken. Dus B rijbewijs voldoende. Zo dus ook toegestaan op de autostrada. Zelfs om ermee langs file's af rijden wordt 'officieus' gedoogd.

Verder mag je met B rijbewijs alleen op een 50cc brommertje...gaten in de wet?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

gaten in de wet?

't zal wel zijn! wat met die rugzakautootjes aan 40 km per uur tussen het verkeer, wat met die lieve oude mensen die in hun midlife crisis een zware moto aanschaffen en er zomaar mee op weg mogen omdat ze nog een rijbewijs hebben van de goeie oude tijd?

Verder is het leuk dat we met een rijbewijs b ons een 125cc mogen aanschaffen en ja, dat kan gevaarlijk zijn. Alles is gevaarlijk als je er lichtzinnig mee omspringt. Persoonlijk reeds ik overlaatst juist voor een opgedreven 50cc scooterke met 2 tieners op. Ik had verdorie moeite om hen voor te blijven op een bochtige weg à 70 per uur. De wet heeft het dus ook niet makkelijk... ;-)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...