Ga naar inhoud
Vespaforum.be

probleem schakelen


regus

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn laatste rit hetvolgende meegemaakt. Tijdens het rijden (in 2de of 3de, 4de nog niet geprobeerd), gaat mijn wesp (px125) ineens uit zijn versnelling. Met de nodige schok erbij. Dan moet ik gewoon even terug naar 2de of 3de gaan (tot ik een goeie klik hoor/voel) en dan zit die meestal wel goed in vitesse. Komt vooral voor als ik in hogere toeren rijd. In het verleden had ik dat nog wel voor, maar dat was eerder sporadisch. Nu is het constant.

Is dat een kwestie van de kabel wat meer aan te spannen of te ontspannen of zo ?

Groeten

BART

Link naar reactie

nee, dan moet ge dit: http://scooter-center.com/scoweb/pages/productdetail.grid?product=288621641130096&dataModelSelection=&target=productdetail&category1=C&cid=144908&category2=CAT vervangen en daarvoor moet je blok helemaal open. en onder andere aan uw vloermat te zien is het een pre '84 PX en is het dus deze, let goed op dat je de juiste besteld.

Link naar reactie

Het schakelkruis zit binnen in het carter, motor moet dus geopend worden om het te vervangen. Het pijtje op de foto wijst het versnellingsapparaat aan. Een versleten versnellingsapparaat kan ook de oorzaak zijn, maar dan zou het schakelen heel moeilijk gaan.

Controleer eens of de kabels van vitessen niet moeten worden bijgeregeld (deze mogen niet teveel "speling" hebben of te hard aangespannnen zijn).

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Meer dan waarschijnlijk uw schakelkruis. Telkens dat ge uit en terug in vitesse "knalt", breken er kleine stukjes van de randjes/uiteinden van dat kruisje af waardoor steeds minder precies wordt. Het probleem wordt daardoor alleen maar erger.

cross6.jpg

zie ook http://www.scooterhelp.com/tips/engine/shift.cross.lf.vespa.html

Ge gaat idd uwe motor moeten opensmijten, het schakeldoosje alleen gaat niet veel helpen, vrees ik.

Och, bekijk het positief; kunt ge ineens de binnenkant van uwe motor eens helemaal opkuisen :o)

veel sleutelplezier!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Twas inderdaad het schakelkruisje, maar blijkbaar nog veel meer. De problemen begonnen zicht op te stapelen. Ratelend geluid, af en toe een goeie vastloper, althans iets dat erop lijkt. Ondertussen is zo goed als heel de motor gereviseerd. En nu draait die terug als een wesp in een bloementuin !

Link naar reactie
  • 10 jaren later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...