nero Geplaatst: 16 juni 2009 Delen Geplaatst: 16 juni 2009 Dag 4: Dankzij de bereidwillige hulp van Marc en Sprima ben ik donderdag nog ingeschreven en kan ik vandaag meedoen aan de beklimming van de Grossglockner. Om 7.30u uit bed, ontbijten, snel nog tanken en dan op weg naar het oude vliegveld van Zell Am See. Daar staan reeds een paar duizend vespa’s te wachten op de ultieme uitdaging: Een berg beklimmen van meer dan 3700m. Samen met de “bende van Gent” vatten we de beklimming aan. In het begin gaat het vrij vlot, iedereen kan volgen en een sliert van vespa’s kruipt langzaam maar zeker als een kolonie mieren naar boven. Dan beginnen er een paar vespa’s af te haken. Eigenaardig genoeg zijn het vooral de wespen met ‘aangepaste’ motoren die het eerst in moeilijkheden komen, terwijl de meeste oudjes zich kranig naar boven hijsen. Na een paar kilometer begint mijn vespa ook kuren te vertonen. De motor verliest alle kracht en terugschakelen helpt niet , integendeel. Gelukkig is wat wij voor de top houden niet ver meer. Trots als haantjes poseren we dan ook gewillig om deze overwinning vast te leggen op digitaal geheugen. Na de nodige peptalk vatten we de afdaling aan. Na een kilometertje begint de weg echter weer te stijgen. We komen op sneeuwniveau en het wordt alleen maar steiler. De motor krijgt het nu heel moeilijk en alleen in derde aan ongeveer 30km/u geraak ik nog vooruit. Na een zenuwslopende beklimming wachten ons sterrebroodjes met een verwarmde massa dat hesp moet voorstellen. Ondertussen is de temperatuur gedaald tot 7°C. Van alle vespa’s die aan de start stonden blijven er nog amper de helft over. Met volle maag vertrekken we voor de afdaling. Na nog geen 500m begint de weg opnieuw steil naar boven te gaan. Nu heeft mijn vespa geen enkele kracht meer en aan ongeveer 20km/u kruipt ze als een slak naar boven. Gelukkig ben ik niet alleen , wat zorgt voor hilarische momenten: tegen elkaar bergop racen en met een halve meter voorsprong de volgende bocht in gaan om 10 meter verder opnieuw ingehaald te worden. Alleen de vespa van Sprima lijkt geen last te hebben van de ijle lucht. Na een eindeloos lijkende beklimming kunnen we eindelijk aan de echte afdaling beginnen. Nu gaat het gelukkig wel vlot. De loeiende sirene van een ambulance doet ons wel even schrikken. Verderop zijn twee vesparijders ten val gekomen, naar het schijnt geslipt op ijswater of olie die op de weg lag. Van dan af is er voor mij het plezier over en heel voorzichtig stuur ik de vespa naar het dal. Daar wacht ons nog slecht nieuws: één van de mannen van Gent is in de afdaling ook van de baan gegaan. Gelukkig zonder gebroken ledematen, maar de vespa (ook een ss180) is er erger aan toe. Een lekkere pizza en een goed bed zijn nodig om deze uitputtingsslag te vergeten. Dag 5 Vandaag gaan we op verkenning in het vespadorp om de sfeer op te snuiven en natuurlijk aankopen te doen. Dan zien we één van de prototypes die naar het meer geduwd wordt om foto’s van te maken. Een unieke gelegenheid om deze modellen in een ‘natuurlijke’ omgeving vast te leggen op pelecule. Na de middag is de corso gepland. Alle 3000 vespa’s rijden in stoet rond het meer. Na de vermoeiende rit van gisteren is dit een welkome afwisseling. Er worden de gekste toeren uitgehaald op en rond de vespa’s. Filmpjes van dit gebeuren kan je weervinden op http://youtube.com . Wie er mij kan uithalen krijgt een pint. s’Avonds is er nog het galadiner in de sporthal waar de Italiaanse vrienden zorgen voor opschudding omdat ze uit protest voor het verplicht betalen van bijkomende drank de desserts plunderen om nadien de zaal te verlaten. Voor ons is dit geen probleem, vooral omdat Marc snel al de wijn van de lege tafels verzamelt. En het feest kan beginnen… Dag 6: In het Porche- centrum bezoeken we nog even de tentoongestelde vespa’s waarna het uur van vertrek is aangebroken. Nog snel een paar souvenirs kopen voor moeder de vrouw en de kids en het is tijd om weer de Gerlosspass over te steken, ditmaal in de andere richting. Nu begint de vespa van Sprima kuren te krijgen, maar met een beetje geduld geraken we op een deftig uur in ons hotel in Zell Am Ziller waar ons een heerlijke maaltijd wacht. Nadien nog een koffietje drinken in ’t stad en het laatste nieuws op het vespaforum bekijken. Morgen wacht ons de verre terugrit naar ‘Belgenland’. Even had ik gehoopt om het laatste deel van de terugrit met de vespa te kunnen doen, maar het slechte weer en een telefoontje van mijn dochter, ‘papa, kom vanavond naar huis, pleaze’ gooien roet in het eten. En eigenlijk was het wel genoeg geweest… Achteraf bekeken was het een heel mooie, boeiende maar wel vermoeiende reis geweest waar ik nog lang zal van nagenieten. En volgend jaar is er Fatima… Groetjes, nero. Link naar reactie
Seagull Geplaatst: 17 juni 2009 Delen Geplaatst: 17 juni 2009 Echt enorm leuk om te lezen en het lijkt me ook ongelofelijk leuk! Link naar reactie
sprima Geplaatst: 17 juni 2009 Delen Geplaatst: 17 juni 2009 K sta versteld van uw schrijftalent... Op t werk misschien het krantje bijnemen? :-)) Link naar reactie
nero Geplaatst: 17 juni 2009 Auteur Delen Geplaatst: 17 juni 2009 @Dave: bedankt voor het bijwerken van de indeling en tekst, zo is het veel overzichtelijker. @Sprima: neen dank u, anders heeft "ons" Renild niets meer te doen.) Er staan trouwens nog veel schrijffouten en herhalingen in omdat het "van uit de buik" geschreven is. @Seagull: 't was idd enorm leuk, zeker als je de 2 kan combineren (reis op de vespa en WVD). Voor herhaling vatbaar! Groetjes, nero. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 18 juni 2009 Delen Geplaatst: 18 juni 2009 Pieter, vandaag 10 dagen na vertrek naar Zell am See zijn we ook veilig en wel thuisgekomen. Ondertussen staat de teller op de wesp 2658 kilometer verder. We kunnen beginnen aan de selectie van ruim 1500 foto's ... Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 juni 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juni 2009 Hopelijk hebben jullie het slechte weer op maandag kunnen ontwijken. In Duitsland heeft het toen heel de dag gegoten. Met die 2658km op 10 dagen bewijs je dat een "echte" vespist niets te maken heeft met 2-stroke of plastic. Proficiat (ook voor Donna)! Zolang dat je de foto's met de pizza en een uitgetelde nero op het galabal eruit laat en die van de guantanamo-gevangene publiceert kan ik er (hopelijk) mee leven... Blij dat je terug bent zonder kleerscheuren! Groetjes, nero. Link naar reactie
B-MAN Geplaatst: 18 juni 2009 Delen Geplaatst: 18 juni 2009 Marc, wij willen ALLE foto's zien! Vooral diegene die Nero niet wil laten zien. Link naar reactie
mgent Geplaatst: 18 juni 2009 Delen Geplaatst: 18 juni 2009 De foto's worden momenteel onder de loupe genomen... En het is verdorie wennen, gisteren zaten we nog in Nancy, was daar 32 graden. Een mooie stad met veel vespa's. deze morgen daar vertrokken om 9 uur, bij een temperatuur van 25 graden, en om drie uur stonden we in Gent. Woensdag zaten we op een berg in het zwarte woud, 1500 meter hoog, en boven was het een enorme wind, en zat alles potdicht van de mist, dan gaan dalen tegen 14 percent, en een zicht van 10 meter... was even brrr. Maar na deze tocht is stijgen en dalen leuk meegenomen. Geluk dat je me er aan doet denken dat ik die foto's online moet zetten ;-) Link naar reactie
mgent Geplaatst: 18 juni 2009 Delen Geplaatst: 18 juni 2009 Een extra stapel beelden van Zell am See Link naar reactie
nero Geplaatst: 18 juni 2009 Auteur Delen Geplaatst: 18 juni 2009 Prachtige foto's (of hoe beelden zoveel meer kunnen vertellen). De rit op de Grossglockner was voor mij toch wel het hoogtepunt van de VWD. Groetjes, nero. Link naar reactie
nero Geplaatst: 10 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 10 juli 2009 @Marc: bedankt voor de cd met foto's. Ik ga ze direct "over branden". Groetjes, nero. Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.