Ga naar inhoud
Vespaforum.be

met vespa leren rijden


bartmaniac

Aanbevolen berichten

Hallo vespaliefhebbers

Graag had ik vernomen of jullie me aanraden om eerst enkele rijlessen te volgen,

Zelf ben ik 43j, heb mijn rijbewijs dus van voor 1989 en dan hoef ik normaliter geen examen/proef af te leggen, maar aangezien ik nog nooit (of alleszins heel lang geleden) met iets van meer dan 50cc heb gereden, dacht ik dat het wel van pas zou komen, of zeggen jullie 'dat hoeft niet, een vespa is niet zoals een zware bmw toering of een honda goldwing ofzo"

Voor het gemak van onderhoud zou ik hem kopen in Tienen (woon hier ook)

oh ja; mijn oog viel/valt op de gts300 super

Vriendelijke groeten

Bart

Link naar reactie

Hey Bart,

ik zit met hetzelfde ... toegegeven zoooo oud als jou ben ik nog niet ;-) ('k ben er 35 momenteel), maar ik ga me binnenkort ook zo'n ding aanschaffen (echter wel de GTS 125 super - te rijden met gewone autorijbewijs) ...

Naar wat ik her en der vernomen heb, zou het rijden met een Vespa best moeten meevallen ... voorzichtig zijn in den beginne en ervaring kan je enkel opdoen door "voldoende" te rijden ...

Greetz,

Dommel

Link naar reactie

Lessen nemen kan nooit kwaad hé.

Ik heb een paar maand geleden mijn vrouw leren rijden met een PX wat moeilijker is dan gewoon maar gas geven ook zonder rijschool.

En inderdaad op het gemakje hé;-)

P.S ik heb niets tegen gewoon maar gas geven

Link naar reactie

er bestaan enkele boeken voor de beginnende motor(ook Vespa + 50cc).

Het "inkijken van de bocht" dwz kijken waar je naartoe wil rijden bijvoorbeeld + het opeisen van je plaats in het verkeer zijn zeker belangrijk. Elke gek kan gas geven maar moet je niet een beetje Vespagek zijn? :)

Link naar reactie

Lessen is zeker geen overbodige luxe; leren kijken, spiegelen, houding, plek op de weg - zijn wel dingen waar je wat aan hebt. Het gaat niet perse om weten wat je moet doen (dat kun je uit een boek halen), maar je van de regels en je techniek bewust gemaakt worden door een instructeur.

Zeker omdat je met een 300 waarschijnlijk in serieuzer situaties terecht zult komen dan iemand die met z'n 150cc uit '60 alleen in de zomer op landweggetjes rijdt.

Rijden op de scooter zelf hoef je het niet voor te doen; dat is gewoon een kwestie van veel oefenen, desnoods op een lege parkeerplaats, maar het is met een automaat iig al een stuk makkelijker dan leren schakelen :)

Link naar reactie

@bluevespa

groot gelijk - desondanks stel ik me de vraag of er momenteel nog veel tweetakt-747's rondvliegen ;-)

ps : @bartmaniac - ik ben zelf ook bijna 50 en heb vroeger wel redelijk veel motor gereden - heb me begin vorig jaar een PX gekocht en ben er meteen vanuit denderleeuw mee naar antwerpen gereden

als je een beetje gevoel hebt hoeven die lessen niet echt - er zijn immers geen rijscholen waar je met een wesp aan de slag kan

leer dus eerst in stille gebieden (industrieparkje op zondag bv) hoe je nieuwe aanwinst aanvoelt en pas dit een beetje later toe op de openbare weg

zelf vind ik scooter/motorrijden niet zo echt moeilijk - het zijin eerder de andere (auto)bestuurders waarvoor je heel erg moet opletten

succes met de aankoop en veel rijplezier

frutsab

Link naar reactie

Opstappen en rijden ... is als fietsen ...

heb nooit scooter gehad vroeger, jaar geleden op huwelijksreis met scooter (max 80km/u) rondgereden met vrouw achterop ... was lastiger rijden dan met mijn GTS125 ... is een feest gewoon ... enkel opletten bij regenweer dat ge in bochten geen riooldeksels meepakt ;)

Link naar reactie

Regeltjes vindt u op het net.

Bv Houdt afstand. Ik reed ooit eens op een steen die ik niet zag omdat ik te dicht op een voorligger reed.

Als u achter een vrachtwagen rijdt, zorg dat u altijd de zijspiegels van het voertuig kan zien, dan bent u zeker dat zij u ook zien.

Rij niet te veel rechts, u bent een motorvoertuig , rij defensief maar met een beetje offensieve stijl. Te veel naar op het rechtste gedeelte nodigt uit om voorbij gestoken te worden.

Enz.

Rij in het begin misschien buiten de spitsuren en zoek rustige wegen op.

En onthou dat automobilisten geen oog hebben voor tweewielers.

Succes met de gts, prachtige vespa.

En rijschool is niet noodzakelijk maar kan zekers geen kwaad. Ik zou het niet afraden. Al was het maar voor een paar uur.

Link naar reactie

het gaat niet om het rijden zelf hé. Op de rijschool leer je kijken, dat is volgens mij het belangrijkste. Vaak kijken mensen te veel naar waar hun voorwiel gaat, je moet net goed vooruit kijken en in de bochten net achter de hoek kijken. Je gaat immers altijd naar waar je kijkt :)

Ik heb ooit verplicht lessen moeten nemen voor mijn bromscooter en die waren eigenlijk erg hulpvol. Je leert daar met een soort camino-brommerke tussen paaltjes slalommen en na 1 uurtje daarmee spelen voelde ik echt een verbetering in mijn rijstijl.

Als ik het kon betalen ging ik ook meteen via rijschool voor m'n motorijbewijs...

Link naar reactie

@Bleuvespa, je hebt wel gelijk als je bedoelt , rijden zelve, onder controle houden van een vespa.

Ik met al mijn motorervaring heb dus al geleerd dat je de vespa niet al kickend in gang moogt trappen al rijdend... (gelukkig liep het goed af)

Maar bepaalde rijsituaties, hoe je best reageert tov het verkeer of wegdek, dat leer je in een rijschool bv.. Zelf heb ik geen rijschool gevolgd, maar wel veel ervaring op de weg, en al doende leert men.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...