Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Prijzen


Geisha

Aanbevolen berichten

Erg vaak lees ik hier dat de tweedehandsprijzen de pan uit swingen.

Maar bestaat er een richtlijn voor tweedehands Vespa's?

Hoeveel mag een bepaald model, van een bepaald jaar kosten??

Ik ga er wel vanuit dat het gaat om een rijdend model met normale gebruikssporen.

Bij auto's en moto's zijn er wel overal prijzen te vinden. Alleen bij scooters is het moeilijk precies.

Ok, dat een niet rijdend, veel blutsen en builen model minder kost dan eenzelfde volledig gerestaureerd model lijkt me logisch. Maar er moet toch wel een richtlijn zijn?

Of is het meer 'wat de zot er voor geven wil?' mentaliteit?

HIER zijn de modellen tot 1975...

Als iemand zin heeft begin maar te taxeren ;-).

Link naar reactie

'Wat een zot ervoor geeft' is de bepalend factor denk ik. Of anders gezegd 'vraag en aanbod'

Het lijkt me ook bijna onmogelijk vast te leggen aangezien er enorm veel verschil zit tussen een vespa in originele lak zonder schade, en een vespa die 5 eigenaars en 7 'restauraties' heeft gehad.

Ikzelf heb mijn PX200 uit '84 gekocht voor 500 euro.

In feite een eerlijke prijs afgaande op de aankoopprijs en waardevermindering, als je geen rekening houd met de factor vraag & aanbod.

Link naar reactie

Beste, een vriend van me kocht 5 jaar geleden, een mooi ( correct) opgelapte italiaanse vespa voor 600€ ( een 125 sprint ).

Nu, 5 jaar later, koop ik mij een Vespa Super 150 1966, voor 1600€ ook mooi opgelapt...

Ik denk dat de prijsverhoging laatste jaren te wijten is aan de factor 'mode trend' want daar gaat het de laatste jaren toch om denk ik.

Als men vespas blijft verkopen aan hoge prijzen ( want mijn koop valt dan wel nog mee) en men merkt dat ze kunnen blijven verkopen aan de 'hoge' prijzen, dan zullen de prijzen niet zakken, als de zotten er blijven zijn die ze kopen, ( wat DUCIEL zei dus ) zullen de prijzen dus niet zakken...

GRTZZ & BEATZ

Link naar reactie

Lees dit eens: de gangbare en populaire modellen doorgelicht met prijsindicaties (al zijn die voor de VS en dus toch net anders). Zeker de moeite van alles lezen waard!

http://www.scooterlounge.com/Vespa/Gen/Gen.shtml

Je kunt goed zelf met wat research beredeneren wat een Vespa waard is: beginnend met lak... o-lak is meer waard dan opgeknapt, maar hoeveel (meer of minder) hangt af van de staat van de lak. Aan de andere kant een goeie bodywerk job kost rond de 1000€, dus bij het bepalen van de prijs kun je dat mee calculeren. Als die job niet goed gedaan is, of als de staat van het frame zelf een paintjob of bodywerk doen vereist, kun je van de prijs af gaan halen. Originele documenten maken de scoot meer waard, originele accessoires (bv de speedo) ipv repro ook. MISA/Acma/Hoffman kan iets tot veel duurder zijn als alles er op en er aan origineel is, Curry is altijd een miskoop (hard maar waar). 125cc is in Belgie duurder dan landen waar je sowieso je motorrijbewijs moet halen (want meer vraag). Een concoursstaat restauratie kost veel, foutjes in die staat drukken de prijs behoorlijk.

Alles van voor 1960 is meer waard; hoe ouder hoe meer (een 98 uit '47 kan voor vele 10duizenden euros te koop staan). Alles waar miljoenen van geproduceerd zijn is minder waard (bv de Sprint) dan een scooter die en populair is vanwege haar vormen, reputatie (bv een GS150, GS10 of SS180) en/of het geringe aantal waar die scoot in geproduceerd is of nog bestaat (bv de U, de GS MK1 ronde achterkant, de SSen (50,90 180), de Rally 180 of de TS). Ook de exclusieviteit van de accessoires kan meetelen: Ulma doet het altijd goed.

Als je die gegevens een beetje husselt kom je op een waarde van de scoot. Maar die heeft dan weer betrekklijk weinig te maken met de prijs waar de scooter te koop staat of waar ie voor verkocht wordt: voor een GS160 wordt tussen de 2250 (origineel) tot 5 a 6000 (gerestaureerd) gevraagd, waarbij 2250 een goeie prijs genoemd mag worden, de tendens is 3000 (als ik naar de Markplaats prijzen en waar ze voor weggaan kijk). Voor de standaardmodellen uit de jaren 70 zit je tussen de 500 (TS in Den Haag vorige maand, wel een behoorlijke opknapper) tot 1500 origineel als goeie prijs, maar tussen de 1500 en 2500 wordt ook gevraagd (zoals de Rat-Sprint-T5-voorvork) - dat is meer de hoofdprijs. De 'hoofdprijs' is in mijn ogen nog steeds een optie, als je een specifiek model scoot echt per se wilt hebben. Als het meer kost dan de hoofdprijs moet je goed gaan onderhandelen, of de verkoper als goudzoeker afschrijven. Dit is natuurlijk slechts mijn observatie; de mannen die al tientallen jaren met scooters bezig zijn, hebben een heel ander beeld van wat een scooter moet kosten.

Anyhoe; voor de jaren 50 en 60 zijn er ook gewilde en minder gewilde modellen, kijk naar de productie aantallen en naar hoeveel er op een gegeven moment aangeboden wordt, en je weet ongeveer hoe laat het is.

Voor een restauratie van een scoot moet je ongeveer 3000e rekenen (als je alles laat doen), als je zelf je motor doet, scheelt je dat 500e, onderdelen kom je makkelijk aan 1500 (banden/velgen/tritlijsten/ander chroom/etc.) en een paintjob is al snel 1000e. Ook die info kan je helpen bepalen of een scoot de vraagprijs waard is (wel alleen als de verkoper het zelf doen of laten doen kan bedocumenteren met bonnetjes/foto's e.d. - garantie kun je op je buik schrijven dus als het voelt alsof iets een beunklus is geweest, weglopen of afdingen).

Een opknapper in onderdelen kun je meestal voor tussen de 500 en 1000e scoren, voor de gangbare modellen that is; SS, Rally GS etc. kun je die prijs flink voor omhooggooien.

Bovenstaande staat los van de 'mazzeltjes'; er zijn genoeg mensen op het forum die je kunnen vertellen dat scooters niet duur hoeven te zijn, als je 'geluk' hebt...

Bezig zijn met Vepsa's kan, maar hoeft niet duur te zijn; zolang je niet droomt om te beginnen met die ene onbereikbare o-lak 50SS waar er maar 1571 van gemaakt zijn. Het kan zeker ook een stuk goedkoper: ik rijd nu op een GLx die me 100e aanschaf, 250e kenteken, 250e onderdelen en 750e voor het P200 blok gekost heeft. Goeie aanschaf prijs, maar zeker nog kosten gemaakt daarna!

Er zwerven een aantal prijslijsten op het net rond, 1 van een italiaanse Vespa-boer die het altijd redelijk netjes bijhield (met een basisprijs en percentages die erbij kwamen of eraf gingen voor bepaalde mankementen of extra's), maar die kan ik zo snel even niet vinden (gevonden: zie einde bericht).

Zo heel verhaal, als ik nog wat verzin komt dat nog wel.

Nu kun je zelf 'even' dat lijstje met modellen nalopen en een prijsje op plakken - we zullen je heel dankbaar zijn, morgen klaar?

Edit: Ik heb die Italiaanse link gevonden: http://www.vespaforever.net/quotazio.htm ( hier een soort van vertaald - vraag me niet hoe oud die pagina is, hij bestaat vlgs mij al een tijdje).

Link naar reactie

Ik heb via dit forum een leuke vespa aan de haak geslagen. Die in niet rijdende staat verkeerde, roest maar niet vort. Na uit elkaar halen bleek de motor toch in perfecte staat. Bouwjaar was ook mijn geboortejaar wat heel leuk is, en ik vond het een hele mooie vespa. Nu is die rijklaar en wil ik die nooit meer verkopen. Ik betaalde wel de prijs maar ben echt supertevreden dat ik die kocht. Smijt op het forum wat je vind voor wat en in welke staat. Of laat u begeleiden door ne kenner.

Succes hé.

Link naar reactie

Thx Inspiron1 maar na mijn vakantie ga ik denk ik een wesp aanschaffen bij ofwel lambrettafinder, maskes...

3 zaken die meer dan te vertrouwen zijn... hoop ik :D

Maar desondanks ik van die zaken hoor dat ze prijs/kwaliteit juist zitten wil ik toch beetje het gevoel hebben dat ik niet in't zak gezet wordt ;-)

Edit: vespas.be valt al uit de boot omdat ik er teveel negatieve verhalen rond gehoord heb ;-)

Link naar reactie

@ geisha: ik heb zo de indruk dat je toekomstige scoot van een dealer moet komen, of lees ik het fout ?

een particuliere koop kan ook ? (niet dat ik een scoot verkoop, maar ik ken wel iemand die wat verkoopt)

Link naar reactie

Goh niet persé eigenlijk.

Aangezien ik zelf nog nieuw ben in de 'Vespa-scene' en nog niet makkelijk een curry of indiër van een rasechte Italiaan kan onderscheiden lijkt me dit een veilige methode.

Maar als jullie mij kunnen helpen om aan een leuke wesp te geraken dan graag ja...

Je mag altijd mij de info doorspelen...

Link naar reactie

Ben zelf ook nieuweling op het vlak van vespa en ben op de site van vintagescooters uitgekomen. Nu heb ik deze mensen gecontacteerd aangezien ik op zoek van naar een 50 special. Zij hebben er een 10tal staan en de prijzen variëren tussen de 650 en 3000 euro. Wat is nu een aanvaardbare prijs voor een special die motorisch nog in orde is maar wel wat carrosseriewerk aan is? Heeft er iemand toevallig ervaring met vintagescooters.nl?

Link naar reactie

Hello,

Ik heb mijn Lambretta gekocht bij Lambrettafinder voor 900€. Het is een te restaureren model LI125S3. Als ze af is, ( normaal begin juli, voor Oysterboom is de deadline ) zal ik er toch 3000€ met aankoop hebben ingestoken. Alles is vervangen wat vervangen moet worden, nieuwe lak beetje carroseriewerk, beetje tuning,... Zo zie je maar dat het altijd geld kost maar het is dan ook een passie en o zo plezant! Je moet alleen zien wat je koopt en bij iemand kopen die een goede naam heeft.

Ciao, Ticce

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...