Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa in zuid frankrijk


Knapen

Aanbevolen berichten

Ik ga deze zomer terug als vrijwilliger met intersoc naar La garde Freinet , aan de cote d'azur . Nu leek het mij wel leuk om mijn vespa (px125) daar te hebben. Weet iemand of het mogelijk is die daar te krijgen ? Met de TGV ? Of met de vespa naar daar rijden en bagage late meekome met de bus . Maar hoe lang doe je over 1100 km met de vespa ? En kan die px disc van 2007 dat aan ?

Groetjes pieter

Link naar reactie

Misschien in een bestelwagentje steken en laten overbrengen. Kost veel geld als je niet je eigen busje hebt. Ik ken iemand die zijn PX heeft laten overbrengen naar Italië en heeft er 'slechts' 500€ voor betaald.

Naar ginder rijden kan je PX wel aan maar jij misschien niet. Onderschat niet wat het is om 3 à 400 km per dag te rijden. In 2 dagen lukt het volgens mij niet. Ik denk 3...

Link naar reactie

een gemiddelde van 50km/h op de secundaire wegen lijkt me inderdaad een perfecte inschatting.

over het al dan niet wel en niet mogen rijden in Frankrijk is al veel gediscussieerd,

In principe mag het niet, maar de wetgeving is in Frankrijk identiek. Dus voor Frankrijk zou ik het risico durven nemen...

Op de franse TGV's mogen fietsen, maar moto's gaan volgens mij niet toegelaten zijn. (op de thalys mag zelfs geen fiets mee) Misschien mag het op een gewone autotrein? geen idee

Succes

en inderdaad, onderschat zo een tocht niet...

Link naar reactie

Vespa op de trein is niet meer mogelijk.

Speedracer en ik zijn 2 jaar geleden naar Mormoiron (Mont-Ventoux) gereden en dat was ook rond de 1100km. Is te doen op 3 dagen (tussen de 300 en 400km per dag). We hebben voornl. de Route Nationale (groene borden i.p.v de blauwe) genomen en af en toe autostrade (de ring) om het centrum van grootsteden te vermijden (Lyon, Dijon, etc...). Je geraakt veel sneller door een grootstad over de ring dan via de Route Nationale. De D-wegen zijn ook aangenaam om over te rijden, veel rustiger, maar vooral trager. We reden toch tegen een redelijk hoog tempo en dus zeker geen 50km/u.

Die PX moet dat zeker aankunnen. Zorg voor een groot onderhoud en nieuwe banden als je vertrekt. De bagage neem je gewoon mee op de vespa. Een deel op je rekje (best vooraan want al je gewicht zit al achteraan en dit verbeterd ook de baanligging van de scooter), een rugzak en een waterdichte zak tussen je benen.

Extreem voorbeeld van bagage op de scooter:

imm03131a.jpg

Link naar reactie

Op dat moment was Tom zijn vespa stuk en moesten we met mijn vespa verder met de bagage van ons 2. Al een geluk dat er in Fougeres een vespa handelaar was waar Tom de nodige reparaties kon uitvoeren.

Link naar reactie

is inderaad perfct mogelijk te rijden, al zou ik die rugzak zeker afraden

de autotrein nam motors mee maar die is afgeschaft dus als je met de autotrein wil kan je enkel nog in frankrijk inchecken dacht ik

Link naar reactie

@erix.

met 50km/h bedoel ik niet dat je constant 50 rijdt hé.

maar uit ondervinding heb ik gemerkt dat je met een 125 de kleinere D en N wegen neemt, met heel af en toe een kleine stop (eten, drinken, tanken). je dan toch al snel terugvalt op een goeie 50km/h gemiddelde snelheid...

Ps rugzak zou ik inderdaad ook nooit dragen om de hele dag mee rond te rijden.

Link naar reactie

Ik heb het niet over een grote rugzak, maar een kleintje waar je je eten in kan meenemen. Je kan je rugzak zo instellen dat deze rust op je zadel waardoor je geen last hebt van het gewicht.

Link naar reactie

Ik zie dat eigenlijk wel zitten zo naar het zuiden rijden ... De vraag is alleen , wat als de vespa in panne staat :P ...

Groot onderhoud ...

Mijn vespa heeft er nu een kleine 1OOOO km op

houdt dat in :

Nieuwe kabels ( gas , koppeling ,versnelling)

Nieuwe olie

Nieuwe schakelvork

GRTZ

Link naar reactie

Panne? Aansluiten bij Toering of VTB/VAB of een snelcursus volgen van vespatechniek/mecaniek...

Enkel nieuwe kabels als de oude kabels er slecht uitzien (gerafeld). Zeker nieuwe carterolie indien dit nog niet gebeurd is. Schakelvork is niet direct nodig behalve als die stuk is. Neem zeker voldoende extra kabels mee (gaskabel, vitessenkabel, ambriagekabel, voorste remkabel), een extra bougie en binnenbanden en uiteraard de nodige tools om eventuele panne te kunnen oplossen.

Link naar reactie

Heb je al eens gekeken op www.bike2beach.be? Zij zijn gespecialiseerd in het vervoeren van motoren naar allerlei vakantiebestemmingen.

Hou ons zeker op de hoogte van het verloop van de rit! ;-)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Wij vragen ons af of het mogelijk zou zijn om met een vespa ciao naar Zuid-Frankrijk te rijden. Onze bedoeling is om ongeveer in een week naar daar te rijden, daar een week te blijven en vervolgens een week terug te rijden.

Zou een ciao dit aankunnen als we niet te veel kilometers per dag maken?

Groetjes

Link naar reactie

dus stel dat je zo'n trip richting zuid frankrijk doet met een 125 cc zo vlot mogelijk wilt rijden, best via de Route Nationale (groene borden)?

@ Erix, is 300 à 400 km per dag dan goed te doen? Waar liggen de evt knelpunten tijdens deze trip?

Ohja, en hoe zit het nu juist met het rijbewijs dat vereist is in Frankrijk voor een 125cc? Aangezien hier in België een recente wijziging is geweest..

groeten

Link naar reactie
hja, en hoe zit het nu juist met het rijbewijs dat vereist is in Frankrijk voor een 125cc? Aangezien hier in België een recente wijziging is geweest..

Voor de xxxxxxtigste keer, je mag met je rijbewijs B alleen in België rijden. Aan de grens stopt de geldigheid er van.

En 3 a 400 km per dag is " te" doen voor geoefende rijders, voor mensen die regelmatig kilometers vreten. 400 km mag je rekenen op 8 a 9 uur op je vespa zitten, naar gelang de drukte en de wegen.

Link naar reactie

Wij zijn met de paasvakantie in La Garde Freinet met Intersoc geweest, met een 125cc zal het niet gemakkelijk zijn om de klim naar La Garde te doen is nogal bochtig en vrij steil, onze Franse vrienden met hun auto's zijn daar niet zo geduldig en vlammen je daar gewoon voorbij met nog een vingertje erbij, maar eens je beneden bent richting kust is het wel een zaligheid om met de Vespa te rijden daar het autoverkeer daar helemaal vastzit in vakantieperiodes, op stukken waar je met de auto normaal een kwartier op doet is dit tijdens de vakantie daar direct 2 uur. Ik weet natuurlijk niet hoelang je daar bent maar toch opletten en doe Kurt daar de groeten bij Club Intersoc en veel plezier in La Garde.

Link naar reactie
Waar liggen de evt knelpunten tijdens deze trip?

De eventuele knelpunten zijn dezelfde dan bij het autoverkeer, de grote steden (Parijs, Reims, Dijon, Lyon,... waar men vaak verplicht wordt om de autosnelweg op te rijden. Een GPS om door deze steden te rijden brengt niet altijd soelaas omdat het daar meestal zo druk is dat het verkeer alle aandacht opeist. Ik denk daat het belangrijk is om vooraf goed de route uit te stippelen via kleinere wegen en dorpen (probeer de N- wegen in de vakantieperiode ook te mijden, meestal is het daar ook zeer druk).

Voor de rest, laat je niet opjutten door tijdsdruk. Beter één of meer dagen later aankomen dan helemaal niet...

Groetjes, nero.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...