Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125cc op autosnelweg ?


Picia

Aanbevolen berichten

let wel, dit geldt enkel in België. Er zijn een aantal landen waar je sowieso niet et een B-rijbewijs mag "motor"rijden (oa Nederland) en in Italië mag je pas de snelweg op vanaf 150cc 't is mor dagget wet

Link naar reactie

Ik doe het ook. Het liefst heb ik of file, dan kan ik tussen de auto's er langst rijden. Aangezien op de autostrade de rijstroken breder zijn dan op een gewone weg heb je daar meer plaats ertussen. Al rij ik wel een stuk trager dan de echte motorrijders. En zo gaat het toch nog sneller dan door Brussel door. Moet wel droog weer zijn. In de regen of te donker riskeer ik dat niet.

Gewoon druk is ook goed. Dan is de snelheid van de rest dicht bij mijn topsnelheid. Het slechtse is druk maar vlot verkeer.

Je kan zeggen dat de autostrade gevaarlijk is met zo'n scooter. En dat waar voor een stuk natuurlijk. Val je daar dan is het game over. Maar het verkeer is voorspelbaarder dan in het drukke stadsverkeer waar er langst alle kanten iets kan afkomen. En ook het wegdek is een factor. Op een autostrade moet je soms wel oppassen voor de naden van asfaltstroken maar in het algemeen valt dat erg mee.

Op de gewone wegen en straten, toch in het Brussels gewest, is het wegdek een echt mijnenveld. Scheuren en levensgevaarlijke putten. Ik heb al veel geluk gehad daarmee.

En het andere verkeer die doen even lastig op beide.

Vrachtwagenbestuurders zitten steeds op die auto's af te geven dat die vlak voor hen invoegen en dat ze dan moeten vertragen om afstand te houden. Wel, ik ervaar dat wanneer ik achter een vrachtwagen rij met afstand tussen tegen een gelijkaardige snelheid als die vrachtwagen het steeds maar vrachtwagens zijn die mij komen voorsteken om dan tegen die zelfde snelheid voor mij te komen rijden.

Op de gewone weg is dat trouwens ook. Auto's die mij voorsteken om geen enkele andere reden dan dat ze niet achter een scooter aan willen rijden. Dat denk ik toch. Ze gaan er toch niet sneller komen zo. Ze staan dan gewoon voor mij aan het roodlicht in plaats van achter mij.

Link naar reactie
Op de gewone weg is dat trouwens ook. Auto's die mij voorsteken om geen enkele andere reden dan dat ze niet achter een scooter aan willen rijden. Dat denk ik toch. Ze gaan er toch niet sneller komen zo. Ze staan dan gewoon voor mij aan het roodlicht in plaats van achter mij.

Is ook mijn ervaring. "Da brommerke rijdt in de weg", en aan het licht staat een rij metalen doosjes met wielen van hier tot ginder - ... die steek je dan met de glimlach voorbij...

Link naar reactie
Op de gewone weg is dat trouwens ook. Auto's die mij voorsteken om geen enkele andere reden dan dat ze niet achter een scooter aan willen rijden. Dat denk ik toch. Ze gaan er toch niet sneller komen zo. Ze staan dan gewoon voor mij aan het roodlicht in plaats van achter mij.

Is ook mijn ervaring. "Da brommerke rijdt in de weg", en aan het licht staat een rij metalen doosjes met wielen van hier tot ginder - ... die steek je dan met de glimlach voorbij...

ook mijn ervaring,dat klopt zoals een Turk op ne Griek of zoals een zwerende vinger

Link naar reactie
Op de gewone weg is dat trouwens ook. Auto's die mij voorsteken om geen enkele andere reden dan dat ze niet achter een scooter aan willen rijden. Dat denk ik toch. Ze gaan er toch niet sneller komen zo. Ze staan dan gewoon voor mij aan het roodlicht in plaats van achter mij.

Is ook mijn ervaring. "Da brommerke rijdt in de weg", en aan het licht staat een rij metalen doosjes met wielen van hier tot ginder - ... die steek je dan met de glimlach voorbij...

ook mijn ervaring,dat klopt zoals een Turk op ne Griek of zoals een zwerende vinger

Zelfs als ik in een woonwijk (waar 50km/h maxsnelheid is)net geen 50 rijd, zijn er wagens die me voorbij steken.

Ik vraag me geregeld af of ze dat ook zouden doen mocht er een 'grote' moto voor hen rijden.

Ik erger me er echter niet aan, het genot van het rijden laat ik niet vergallen door zulke pipo's.

Link naar reactie

Is ook mijn ervaring. "Da brommerke rijdt in de weg", en aan het licht staat een rij metalen doosjes met wielen van hier tot ginder - ... die steek je dan met de glimlach voorbij...

ook mijn ervaring,dat klopt zoals een Turk op ne Griek of zoals een zwerende vinger

Zelfs als ik in een woonwijk (waar 50km/h maxsnelheid is)net geen 50 rijd, zijn er wagens die me voorbij steken.

Ik vraag me geregeld af of ze dat ook zouden doen mocht er een 'grote' moto voor hen rijden.

Ik erger me er echter niet aan, het genot van het rijden laat ik niet vergallen door zulke pipo's.

als je je plaats opeist op de weg (zoals ze leren op de rijschool) en op 3/4 van het baanvak rijdt, is het voor wagens al een stuk minder aantrekkelijk in te halen. Als je rechts rijdt wordt het alleen maar verleidelijk voor auto's natuurlijk

Link naar reactie

Je moet met een 50cc maar eens op een baan rijden waar je 70 mag... heel leuk, ik mag niet op het fietspad, het bordje zegt 'bromfiets klasse B verboden' maar ik moet dus wel op die baan om tot bij mijn vriendin te geraken.

Als ik dan op 3/4 vh baanvak rij, dan is de kans heel groot dat ik 's anderendaags in de gazet sta: "student is slachtoffer van verkeersagressie omdat hij niet snel genoeg reed"

Daarom dat ik dus nu een 125 heb gekocht :)

Autosnelweg zou ik echter niet durven denk ik, dat valt nog af te wachten. Voor alles is er een eerste keer...

Link naar reactie
Een 125cc mag niet op de autostrade, de minimum cilinderinhoud moet 250 cc zijn.

Zwanst na nie eh.

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :

aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.

Link naar reactie
Een 125cc mag niet op de autostrade, de minimum cilinderinhoud moet 250 cc zijn.

Met 2 naast mekaar rijden dan hé...

Manmanman, hier leest ge wat... altijd schuddebuiken tussendoor.

N

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...