Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Problemen met verzekering bij opgedreven scooter


tjubix

Aanbevolen berichten

Tjubix zou beter eerst alle LML topics hier op het forum eens doorlezen dan had hij deze vraag niet hoeven te stellen.

Gij moet ni veel zeggen e Joene, gij noemt uzelf LML / Vespa-liefhebber maar wist ni eens dat Vespa "wesp" betekent... dat heb ik trouwens jaren geleden hier eens op dit forum gelezen...en een mens kan hier niet alles lezen of weten hé...

Link naar reactie
of hoe je eigenlijk altijd gekloot kan zijn

Mijn vrouw heeft ook eens iets soortgelijks meegemaakt.

Ze kwam van een afrit van de autostrade een voorrangsweg opgedraaid. Op de voorrangsweg stond een file aan te schuiven voor een rood licht. Een vriendelijke man stopte om haar tussen te laten Ze naar de andere rijrichting op de voorrangsbaan, dus weg van de file. Van links was er dus iemand gestopt, van rechts kwam er ook geen verkeer. Wanneer ze verder rijdt komt er iemand met grote snelheid voorbij de file gereden op een middenberm met witte schuine strepen, waar je dus niet mag rijden, en ramt de auto van mijn vrouw in de flank. Normaal zou je denken dat deze persoon in de fout is. Niet dus, hij heeft nog steeds voorrang omdat hij op een voorrangsbaan rijdt. Dat hij op die gestreepte strook rijdt verandert daar niet aan, daar kreeg hij enkel een boete voor.

Ofwel hoe het Recht soms krom kan zijn..

Link naar reactie
Principe blijft 't zelfde é, de scooter heeft na de aanpassing meer kw dan vermeld word op het inschrijvingsformulier en dan wat in het 'Proces verbaal van goedkeuringsnummer' beschreven staat. Los van het feit dat je rijbewijs vervalt of niet aan de hand van de wijziging, 'kan' de verzekering claimen dat het voertuig niet meer reglementair is en de verzekering dus vervalt.

Als jij met een auto rijdt met 100 pk en je laat die chiptunen tot 160 pk (bijvoorbeeld) ben je in theorie niet meer verzekerd omdat, los van het feit dat je rijbewijs wel toelaat met een auto met 160 pk te rijden, het voertuig niet meer goedgekeurd is voor de openbare weg.

Dit wil zeggen dat het voertuig niet meer gekeurd kan worden en zonder keuring vervalt de verzekering.

Een scooter/motorfiets heeft tot op heden nog geen keuring, maar je begrijpt waar ik heen wil. Als het voertuig niet meer conform de bepalingen van de fabrikant is, 'kan' de verzekering vervallen...

Ja idd...logisch. Ik denk ook dat verzekeringen er alles aan zullen doen om niet te moeten betalen of onregelmatigheden op te sporen en tegen u te gebruiken...alleen vraag ik mij soms af in welke mate ze op dit vlak toegevingen willen doen aan hun klanten... Als je jaren klant bent en mooi jaarlijks betaalt en nooit in fout bent geweest, en dan één keer een fout begaat met een aangepaste scooter om wat vlotter de berg op te geraken, zouden ze dan geen geste willen doen of is dat dromen dat ik doe? Maar aan de antwoorden hier op mijn post weet ik het antwoord al: NEIN !

Link naar reactie
volledig eens met speedracer, al ben ik van mening dat "kleine" aanpassingen in de meeste gevallen door de mazen van het net zullen glippen.

En wat zie jij dan als "kleine aanpassingen"? Een nieuwe uitlaat en wat nieuwe sproeiers, zijn dat kleine aanpassingen? Die kleine aanpassingen maken wel een wereld van verschil, zo blijkt...

Link naar reactie
En het is ook altijd de politierechter die bepaald wie de schuld draagt bij een ongeval, niet de verzekeringsmaatschappij.

Mijn vader is jarenlang verzekeringsmakelaar geweest en heeft ook wat eigenaardige uitspraken van een politierechter gehad. zoals dit b.v:

Een klant van hem reed met zijn auto een Dax omver. De Dax kwam van rechts maar reed wel in een enkelrichtingstraat tegen het verkeer in. De verzekering stelde de Dax verantwoordelijk voor het ongeval omdat ze beweerden dat de automobilist niet verwacht dat er verkeer uit die richting van de straat komt.

De rechter oordeelde echter dat de automobilist in fout was want de Daw kwam van rechts. Het feit dat hij verkeerd in een enkelrichtingstraat reeds deed niks terzake, daar heeft hij enkel een boiete voor gekregen.

of hoe je eigenlijk altijd gekloot kan zijn

Dat ook :) Een mens heeft het vaak niet echt in handen...

Link naar reactie

na heel wat gezever hier denk ik dat tjubix wil weten of zijn verzekering hem nog dekt als hij de nodige aanpassingen aan zijn LML doet. in dat geval, ja je bent normaal gedekt.

Link naar reactie
volledig eens met speedracer, al ben ik van mening dat "kleine" aanpassingen in de meeste gevallen door de mazen van het net zullen glippen.

En wat zie jij dan als "kleine aanpassingen"? Een nieuwe uitlaat en wat nieuwe sproeiers, zijn dat kleine aanpassingen? Die kleine aanpassingen maken wel een wereld van verschil, zo blijkt...

hoe kan ik nu formeel zeggen wat er wel en niet tussend e mazen van het net zal glippen.

Als je 100% in orde wil zijn moet je ook 100% origineel rondrijden PUNT

Link naar reactie
volledig eens met speedracer, al ben ik van mening dat "kleine" aanpassingen in de meeste gevallen door de mazen van het net zullen glippen.

En wat zie jij dan als "kleine aanpassingen"? Een nieuwe uitlaat en wat nieuwe sproeiers, zijn dat kleine aanpassingen? Die kleine aanpassingen maken wel een wereld van verschil, zo blijkt...

hoe kan ik nu formeel zeggen wat er wel en niet tussend e mazen van het net zal glippen.

Als je 100% in orde wil zijn moet je ook 100% origineel rondrijden PUNT

Dus een aanpassing van LML -> PX is volgens Fajes toch volledig gedekt, of is dat ook maar een gok?

*zucht*

NEVERMIND

Link naar reactie

En wat zie jij dan als "kleine aanpassingen"? Een nieuwe uitlaat en wat nieuwe sproeiers, zijn dat kleine aanpassingen? Die kleine aanpassingen maken wel een wereld van verschil, zo blijkt...

hoe kan ik nu formeel zeggen wat er wel en niet tussend e mazen van het net zal glippen.

Als je 100% in orde wil zijn moet je ook 100% origineel rondrijden PUNT

Dus een aanpassing van LML -> PX is volgens Fajes toch volledig gedekt, of is dat ook maar een gok?

*zucht*

NEVERMIND

misschien wel, je kan in geval van een ongeluk altijd zeggen "van de Fajes op't forum mocht het"

Link naar reactie
misschien wel, je kan in geval van een ongeluk altijd zeggen "van de Fajes op't forum mocht het"

en in Ekeren en omstreken ben ik nogal gekend, dus dat kan lukken! :D

maar je veranderd in alle geval niets aan de cylinderinhoud.

Link naar reactie

In belgië is er toch de regel van het oorzakelijke verband...

Kijk, enkele scenario's:

1) je rijdt met je auto op de snelweg, en één van de wielen breekt af waardoor je een andere wagen ramt. Je papieren zijn allemaal in orde.

2) je rijdt met je auto op de snelweg, en één van de wielen breekt af waardoor je een andere wagen ramt. Je keuringsbewijs is enkele weken geleden vervallen.

3) je rijdt met je auto op de snelweg, en je raakt een auto die zich in je dode hoek bevond. Je papieren zijn allemaal in orde.

4) je rijdt met je auto op de snelweg, en je raakt een auto die zich in je dode hoek bevond. Je keuringsbewijs is enkele weken geleden vervallen.

Voor zover de belgische wetgeving niet té ziek is kan de verzekering zich enkel in geval 2 terugtrekken omdat er een oorzakelijk verband is tussen de overtreding en het ongeval.

Stel je voor dat de verzekering zich telkens mag terugtrekken als niet aan alle voorwaarden wordt voldaan, hoeveel mensen rijden er dan nog met geldige verzekering rond?

Ik heb op mijn motor voor dagelijks gebruik 2 uitlaten zitten waar het opschrift "NOT FOR ROAD USE" ingeperst zit. Stel je nu voor dat ik morgen een fietser aan zou rijden en de verzekering ziet dat opschrift. Het zou een wondere wereld zijn als die konden zeggen.. jammer, je zal alles zelf moeten betalen. Moesten die uitlaten nu een halve meter verder uitsteken, en de verzekering kan aantonen dat ik daardoor die fietser aanreed, dan is het een ander verhaal.

Dus: voor de verzekering ben en blijf jij in orde, totdat ze kunnen aantonen dat de aanpassingen aan jouw voertuig de oorzaak zijn geweest van de veroorzaakte schade. Let daar wel bij op, hun advokaten zijn daar waarschijnlijk redelijk bedreven in. Let nog meer op, je zou maar eens iemand een blijvend letsel aandoen in zo'n geval, dan heb je meteen een doel om carrière voor te maken. En een derde let op: een brommer opvoeren is illegaal, los van heel de verzekeringkwestie heb je nog de politiekwestie, die kunnen je uiteraard wel een boete uitschrijven omdat je geen geldige verzekering hebt als je 50cc opgevoerd is(hoe tegenstrijdig ook).

Link naar reactie

Nog even een berichtje om te zeggen dat het opvoeren van een 50cc dom is... sterker, het opvoeren van een vespa in het algemeen is dom. Ze zijn er niet voor gemaakt, hebben een ronduit slechte wegligging, slechte gewichtsverdeling, slecht zwaartepunt, slechte remmen, enz...

Zoals Jeremy Clarkson op TopGear zei zondagavond.. tunen is weggesmeten geld, koop in de eerste plaats gewoon een sneller voertuig als je sneller wilt rijden!* Komt véél goedkoper uit.

*tenzij je op een besloten cirquit racet en gebonden bent aan klassereglementen ;)

Link naar reactie

@dimi; voor het 2de deel van je verhaal: het gaat hier alleen niet om een 50cc, maar om een het verwijderen van de euro3 norm aanpassingen op een LML en de bijkomende vermogenswinst daaruit, en of die gevolgen hebben voor je verzekering.

Link naar reactie
@dimi; voor het 2de deel van je verhaal: het gaat hier alleen niet om een 50cc, maar om een het verwijderen van de euro3 norm aanpassingen op een LML en de bijkomende vermogenswinst daaruit, en of die gevolgen hebben voor je verzekering.

Ik weet het, sorry voor het vervuilen van het topic daarmee, maar het principe blijft wel hetzelfde. En op de eerste pagina stonden enkele reacties waar volgens mij nog geen duidelijk antwoord op gegeven was.

Ook op mijn triumph is trouwens heel de installatie voor de emissienorm verwijderd. Soms hebben die op de motor een nadelige invloed (in mijn geval blauw worden van de uitlaten, oververhitten en enorm ploffen als er onverbrand mengsel in de uitlaat geraakt). Voor de verzekering maakt dat niets uit, maar ik zou er theoretisch wel een boete voor kunnen krijgen, én uiteraard problemen als de tweewielers ooit naar de keuring moeten.

Misschien zou de echte reden om zulke dingen niet te doen 'het milieu' moeten zijn... maar voorlopig ben ik nog van mening dat de aarde best enkele graden warmer mag zijn ;)

Link naar reactie

Het milieu is ook belangrijk. Maar dat ze eerst eens beginnen bij de grootste vervuilers, de bedrijven, de vrachtwagens, de jeeps die rondrijden met één persoon aan boord, de veestapel, de aanhoudende consumptiedrang,...

Soit, das een ander topic ;-)

Link naar reactie
Het milieu is ook belangrijk. Maar dat ze eerst eens beginnen bij de grootste vervuilers, de bedrijven, de vrachtwagens, de jeeps die rondrijden met één persoon aan boord, de veestapel, de aanhoudende consumptiedrang,...

Soit, das een ander topic ;-)

NIMBY ?

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Hey,

Ik heb geen extra cc's gestoken op mijn lml 125, gewoon 125cc behouden. Enkel catalysator eraf, standaard px uitlaat erop en sproeiers laten aanpassen. Wordt dat ook gezien als "opdrijven"? Waarschijnlijk wel.

Eigenlijk de aanpassingen die elke 2-takt lml bezitter denk ik laat uitvoeren, wil je vooruit geraken int verkeer. Denk niet dat er nog iemand rondrijdt met zijn lml 125 2-takt met de oorspronkelijke elementen erop zoals hij die gekocht heeft, ttz met catalysator?

greets en bedankt voor de info

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Als je LML er standaard uitziet (m.a.w. geen cutdown, geen racestripings, geen carbonzadel) dan moet je je 0% zorgen maken over de aanpassingen zoals het verwijderen van de katalysator en het plaatsen van andere jets.

Een LML rijdt na de aanpassingen gewoon even snel als een oude PX en niet plots 130.

Als jouw LML een defecte uitlaat heeft, verbiedt niets jou om er een andere op te zetten zonder katalysator (immers, er is geen periodieke keuring voor motorfietsen).

Cylinderkits plaatsen die van een 125 een 209 maken, dat is een ander verhaal. Maar zelfs dan moet het al een bijzonder zwaar ongeval zijn met doden en de Vesparijder in fout vooraleer de verzekering onderzoek gaat voeren.

Kort samengevat : als je scooter er standaard uitziet en je niet als een idioot rondrijdt, moet je je nul zorgen maken.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...