Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Kan ik nog aan een gelijkvormigheidsattest geraken?


Aanbevolen berichten

Hallo!

Onlangs kocht ik mij een vespa 50 ... De verkoper zei dat hij van '63 was dus ik wist dat ik geen gelijkvormigheidsattest nodig had. Maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat hij eigenlijk van '77 is. Mijn vraag is dus of ik nog aan een gelijkvormigheidsattest kan geraken en hoe?

Alvast bedankt,

Matilde

Link naar reactie
Hallo!

Onlangs kocht ik mij een vespa 50 ... De verkoper zei dat hij van '63 was dus ik wist dat ik geen gelijkvormigheidsattest nodig had. Maar nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat hij eigenlijk van '77 is. Mijn vraag is dus of ik nog aan een gelijkvormigheidsattest kan geraken en hoe?

Alvast bedankt,

Matilde

Normaal moet dat wel lukken (hem te verzekeren) zonder attest... vraag eens bij je verzekeraar.

Als dat niet lukt dnek ik dat je langs de politie gata , ma k geloof da die ook niemeer "een attest van verlies" mogen opstellen maar daar ben ik niet zeker van... en anders eens langs gaan bij u piaggio dealer he ;)

grtz

Link naar reactie
Heb wel zo gelijk een "identitaatkaartje" van mijn vespa ... maar dat is al zeer oud, in het italiaans en bijna niet meer te lezen :P

Kan het ook dat het chassisnummer van de motor anders is dan die van het frame?

Ps.: Op deze site kan je je chassisnummer ingeven en zo kan je precies zien van welk jaar je vespa is: http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html

Groetjes!

ja die site kent iedereen hier;)

met dat oude kaartje kan je normaal hem laten verzekeren dan...

en dat het nummer van de motorblok anders is, dna het chassis is normaal...

vul u profiel aub eens in.

grtz

Link naar reactie
Heb wel zo gelijk een "identitaatkaartje" van mijn vespa ... maar dat is al zeer oud, in het italiaans en bijna niet meer te lezen :P

Kan het ook dat het chassisnummer van de motor anders is dan die van het frame?

Ps.: Op deze site kan je je chassisnummer ingeven en zo kan je precies zien van welk jaar je vespa is: http://www.scooterhelp.com/serial/ves.s ... mbers.html

Groetjes!

ja die site kent iedereen hier;)

met dat oude kaartje kan je normaal hem laten verzekeren dan...

en dat het nummer van de motorblok anders is, dna het chassis is normaal...

vul u profiel aub eens in.

grtz

OK! :P

Link naar reactie

Naar de politie gaan en kacht neerleggen voor oplichting op grond van strafwetboek(art. 496 Sw.). subjekt oplichting en misbruik van vertrouwen

of de verkoper zeggen dat je een deel van je geld terug wil daar de vespa 14 jaar ouder is dan medegedeeld als hij geen financieele tegemoedkoming doet kan je dreigen een klacht neer te leggen .

zie art .

Zo enkel leugenachtige beweringen werden vastgesteld, die niet gepaard gaan met feiten of omstandigheden, welke deze beweringen kracht bijzetten en ze geloofwaardig maken, kunnen deze beweringen op zichzelf geen listige kunstgrepen opleveren, die het misbruik van vertrouwen of van de lichtgelovigheid uitmaken (art. 496 Sw.).

Link naar reactie
Naar de politie gaan en kacht neerleggen voor oplichting op grond van strafwetboek(art. 496 Sw.). subjekt oplichting en misbruik van vertrouwen

of de verkoper zeggen dat je een deel van je geld terug wil daar de vespa 14 jaar ouder is dan medegedeeld als hij geen financieele tegemoedkoming doet kan je dreigen een klacht neer te leggen .

zie art .

Zo enkel leugenachtige beweringen werden vastgesteld, die niet gepaard gaan met feiten of omstandigheden, welke deze beweringen kracht bijzetten en ze geloofwaardig maken, kunnen deze beweringen op zichzelf geen listige kunstgrepen opleveren, die het misbruik van vertrouwen of van de lichtgelovigheid uitmaken (art. 496 Sw.).

Ja, amaai! ...

Jah, geld terug ziek wel zitten heb er namelijk 2100 euro voor betaald, GVD!

Groetjes!

Link naar reactie

veel geld...

ga naar de politie (mét je scooter) en meldt hen dat je je GVA kwijt bent. met dat attest ga je naar een officiele vespa verdeler en laat hem een nieuw aanvragen. dat kost je +/- 35 euro.

Link naar reactie
Naar de politie gaan en kacht neerleggen voor oplichting op grond van strafwetboek(art. 496 Sw.). subjekt oplichting en misbruik van vertrouwen

of de verkoper zeggen dat je een deel van je geld terug wil daar de vespa 14 jaar ouder is dan medegedeeld als hij geen financieele tegemoedkoming doet kan je dreigen een klacht neer te leggen .

zie art .

Zo enkel leugenachtige beweringen werden vastgesteld, die niet gepaard gaan met feiten of omstandigheden, welke deze beweringen kracht bijzetten en ze geloofwaardig maken, kunnen deze beweringen op zichzelf geen listige kunstgrepen opleveren, die het misbruik van vertrouwen of van de lichtgelovigheid uitmaken (art. 496 Sw.).

Ja, amaai! ...

Jah, geld terug ziek wel zitten heb er namelijk 2100 euro voor betaald, GVD!

Groetjes!

als je kan bewijzen dat de verkoper zei dat hij van 1963was , heb je ene punt , ma als je dat nergens hebt opstaan heb je niks te vertellen vrees ik...

is het u dat allemaal waard...?

grtz

Link naar reactie
Naar de politie gaan en kacht neerleggen voor oplichting op grond van strafwetboek(art. 496 Sw.). subjekt oplichting en misbruik van vertrouwen

of de verkoper zeggen dat je een deel van je geld terug wil daar de vespa 14 jaar ouder is dan medegedeeld als hij geen financieele tegemoedkoming doet kan je dreigen een klacht neer te leggen .

zie art .

Zo enkel leugenachtige beweringen werden vastgesteld, die niet gepaard gaan met feiten of omstandigheden, welke deze beweringen kracht bijzetten en ze geloofwaardig maken, kunnen deze beweringen op zichzelf geen listige kunstgrepen opleveren, die het misbruik van vertrouwen of van de lichtgelovigheid uitmaken (art. 496 Sw.).

Ja, amaai! ...

Jah, geld terug ziek wel zitten heb er namelijk 2100 euro voor betaald, GVD!

Groetjes!

als je kan bewijzen dat de verkoper zei dat hij van 1963was , heb je ene punt , ma als je dat nergens hebt opstaan heb je niks te vertellen vrees ik...

is het u dat allemaal waard...?

grtz

Ja, das miss wel waar...

Maar kga gewoon een GVD gaan aanvragen.

Link naar reactie

een gva is een attest dat verklaard dat het voertuig gelijkvormig is wat wilzeggen. Hetzelfde als datgene dat door Piaggio is aangeboden hier in België en waar een PV nr aan is toegekend. Dit attest staat niet op naamen het kan dus evengoed zijn dat jij dit verloren hebt.

Bewijs van verlies gaan vragen bij politie en/of een kopie van gelijkvormigeidsattest bij de vespadealer.

Inschrijven (bij DIV om een roze kaart te krijgen) is voor een 50cc niet van toepassing

Link naar reactie

Er zijn (oude) Italiaanse papieren bij, zei je? In dat geval is het een uit Italie ingevoerde tweedehandse, en daar kan de importeur (Piaggio Benelux) geen duplicaat GVA voor uitschrijven. Dat kan enkel voor voertuigen die zij zelf ooit geïmporteerd hebben, en die dus een Belgisch PVG-nr. bezitten.

Luc

Link naar reactie
Er zijn (oude) Italiaanse papieren bij, zei je? In dat geval is het een uit Italie ingevoerde tweedehandse, en daar kan de importeur (Piaggio Benelux) geen duplicaat GVA voor uitschrijven. Dat kan enkel voor voertuigen die zij zelf ooit geïmporteerd hebben, en die dus een Belgisch PVG-nr. bezitten.

Luc

tenzij het over een model gaat dat ook hierin België ingevoerd is geweest natuurlijk

Link naar reactie
Er zijn (oude) Italiaanse papieren bij, zei je? In dat geval is het een uit Italie ingevoerde tweedehandse, en daar kan de importeur (Piaggio Benelux) geen duplicaat GVA voor uitschrijven. Dat kan enkel voor voertuigen die zij zelf ooit geïmporteerd hebben, en die dus een Belgisch PVG-nr. bezitten.

Luc

tenzij het over een model gaat dat ook hierin België ingevoerd is geweest natuurlijk

Ook dat normaal gezien niet. Fabrikanten weten volgens chassisnummer voor welk land ze gemaakt zijn. Anders zou het veel te eenvoudig zijn om 50cc brommers te gaan stelen over de grens en hier papieren aan te vragen (hoewel dat in het verleden waarschijnlijk vaak zo gedaan is, en daarom de politie nu ook internationaal kijkt of voertuigen geseind staan).

Ik heb al wel gevallen gelezen waarbij vespa zonder moeilijk te doen toch GVA's maakt voor buitenlandse scooters, maar als je het via die weg niet krijgt, dan moet je de officiële weg volgen. Dat wil zeggen naar de douane, invoeren en dan een valideringsprocedure A aanvragen (ja, ookal is ie 50cc). Het enige verschil met een motorscooter is dan dat je hem (voorlopig) niet moet inschrijven bij de div.

Link naar reactie
Er zijn (oude) Italiaanse papieren bij, zei je? In dat geval is het een uit Italie ingevoerde tweedehandse, en daar kan de importeur (Piaggio Benelux) geen duplicaat GVA voor uitschrijven. Dat kan enkel voor voertuigen die zij zelf ooit geïmporteerd hebben, en die dus een Belgisch PVG-nr. bezitten.

Luc

tenzij het over een model gaat dat ook hierin België ingevoerd is geweest natuurlijk

Ook dat normaal gezien niet. Fabrikanten weten volgens chassisnummer voor welk land ze gemaakt zijn. Anders zou het veel te eenvoudig zijn om 50cc brommers te gaan stelen over de grens en hier papieren aan te vragen (hoewel dat in het verleden waarschijnlijk vaak zo gedaan is, en daarom de politie nu ook internationaal kijkt of voertuigen geseind staan).

Ik heb al wel gevallen gelezen waarbij vespa zonder moeilijk te doen toch GVA's maakt voor buitenlandse scooters, maar als je het via die weg niet krijgt, dan moet je de officiële weg volgen. Dat wil zeggen naar de douane, invoeren en dan een valideringsprocedure A aanvragen (ja, ookal is ie 50cc). Het enige verschil met een motorscooter is dan dat je hem (voorlopig) niet moet inschrijven bij de div.

ok, vrij ingewikkeld dus! ...

Heb ondertussen met iemand anders gesproken en die zei me dat ze voor vespa's tamelijk mild zijn dus als ze je aanhouden dat je kan zeggen dat hij van voor 1974 (als ik mij niet vergis) is en dat je dus geen GVA nodig hebt. En ze laten je dan gewoon door.

Groetjes!

Link naar reactie

Inderdaad, Dimi Trip. Enkel voor de chassisnummers die de importeur gepasseerd zijn kan je een duplicaat krijgen. En inderdaad, Mathilde. Ik mag dat niet luidop zeggen, natuurlijk, maar voor een 50cc momenteel misschien de beste oplossing. Maar wat als de inschrijving en nummerplaat voor 50cc er komt (en die komt er!)? Waarschijnlijk ga je dan het bouwjaar van je voertuig moeten bewijzen tegenover een goed geinformeerde ambtenaar, en niet tegen oom agent op straat die niet zoveel van Vespa's afweet. Tenzij alle 'probleemgevallen' geregulariseerd worden; we zijn nog steeds in Belgie, he.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...