Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Reviseren of nieuwe motor? Wat is prijsverschil ts beide?


frieds

Aanbevolen berichten

Hangt idd af van de staat van het blokje en de onderdelen die vervangen moeten worden.

Maar misschien stel je de vraag verkeerd (voor jezelf) en zou je je beter afvragen: hou ik mijn vespa origineel (met alle voor- en nadelen) of steek ik er bvb een px of lml-motor onder zodat de vespa (eventueel) bedrijfszekerder wordt maar van zijn charme verliest. Je zou dus eerder de keus moeten maken tussen "charme" of "speed", tenzij je een model koopt die de twee verenigd (ss180, rally), bedrijfszekerheid en speed... :) Groetjes, nero.

Link naar reactie

@Frieds: Als ik zo even naar je eerdere topics kijk - heb je al een scooter gevonden dan?

Zelf een blok reviseren kost gemiddeld rond de 200e aan onderdelen, dat is voor het vervangen van de basis slijtage onderdelen (oliekeerringen, rubbers, pakkingen, lagers, kickstart tandwieltje, schakelkruisje, koppelingsplaten, condensator, contactpunten, vlotternaaldje en nog wat klein ijzerware grut) en een weekendje klussen. Schoonmaken van het blok en de onderdelen zal nog het meeste werk zijn :)

Ga er maar vanuit dat je de kabels en electriek ook aan moet pakken bij een revisie.

Ben een GL blok aan het reviseren, ik zou wel even een kostenplaatje/onderdelenlijstje kunnen maken als iemand interesse heeft :)

@Speedboy: de PX200 blokken zijn wel 1500

Link naar reactie

amai, kwist niet dat die LML blokken eigelijk zo goedkoop zijn

@MR160, zou je zo eens een onderdelenlijstje willen maken aub?

ik sta op het punt een PX125 blok te reviseren. Kheb reeds ervaring met 50cc'tjes maar het is altijd handig om te weten wat er nu precies allemaal standaard vervangen wordt

alvast bedankt!

Link naar reactie

Complete blok revisie (opzetje - als ik nog wat verzin, of als iemand ziet dat ik wat vergeet, zal ik het toevoegen) - dit is voor een nogal grondige revisie; je kunt kiezen wat je wel /niet doet, de 'altijd vervangen' onderdelen heb ik aangegeven met een *

* Circlips voor piston (2x) - 1e

Bougie - 2e50

* Oliekeeringenkit - 10e

Lager Krukas Onstekingskant: 25e

Lager hoofdas (6204 RS2?): 11e

Lager Krukas Koppelingskant (SKF 613912?): 25e

Naaldlager schakelas: 10e

* Pakkingsset met rubber ringen: 10e

Pakkingkjes voor oilio boutjes: 1e

Contactpunten: 6e (bij oude scooter)

Condensator: 5e (bij oude scooter)

Bij ontstekingsproblemen ook pickup/bobine/spanningsregelaar.

Kickstarttandwiel: 10e

Kickstarter stop rubbers (2x) - 3e50

* Schakelkruisje - 15 tot 35e

* Koppelingsplaten (hoge kwaliteit): 10e (plus tool om de koppelingskooi te demonteren)

Spiedje voor vliegwiel (plus vliegwieltrekker) 1e

Spiedje voor koppeling (plus koppelingstrekker) 1e

Pakkingset carburateur

* Vlotternaaldje carburateur

Eventueel ook:

Zuigerveren (wel opnieuw inrijden daarna)

Remschoentjes achterwiel (met bijbehorende circlips)

Blokophanging + achterveer ophanging rubber mounts

Primair reparatieset, naaldlagerelementen en lager voor de primair

Dat was het geloof ik wel zo'n beetje.

Prijzen zijn naar boven op de hele of halve euro afgerond en van verschillende onlineshops doorelkaar.

Voor normale revisie van de rest van de scooter rekening houden met:

- remschoentjes voor (met bijbehorende circlips)

* balhoofdlagers onder en boven met eventueel de lagerhouders (en de beschermcup onder)

- kabelset + kabel stelboutjes

- draadboom of zelf maken

- banden/binnenbanden

- as + lagers voorvork

- kmteller kabel + wormwieltje

- rubbers benzineslang/kabels (vaak vergaan)

* benzineslang (vaak snoeihard geworden)

- benzinekraantje (plus tool om die los te halen, deze moet vaak bij oude scooters die lang stilstonden)

- rubbers tank

- handvaten (vaak vergaan bij oude scooter)

- chokehendeltje (vaak vergaan bij oude scooter)

- rubbers/voetjes voor de standaard

- rubbers voor 'draaipunt' van de bil

Voor een oudere scooter heb je nog een tool nodig om de kroonring voor de voor- en achterwiel lagers los te krijgen.

Bij SIP kun je ook onderdeeltjes uitzoeken mbv de Exploded View tekningen - dat helpt altijd wel voor de specifiek dingetjes.

Als iemand aanvullingen heeft; gaarne.

Link naar reactie
  • dave sloot dit topic

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...