Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Advies betreffende aankoop en tuning


jurgen

Aanbevolen berichten

Dag allen,

ik ben helemaal nieuw op dit forum en heb me geregistreerd om jullie hulp te vragen betreffende de aankoop van een Vespa. Rij momenteel nog motor, maar door tijdsgebrek gaat die liefst zo snel mogelijk de deur uit.

Ik twijfel al een hele tijd aan een vespa, maar de aankoop werd steeds uitgesteld. Ik lees al geruime tijd jullie forum, kwam al heel wat te weten over curry's, prijzen, uitlaten,... maar kwam er niet uit betreffende de aankoop die ik wil doen.

Ik vraag me af of ik beter een 200cc dan wel een 125 koop, omdat ik meteen bij de restauratie een lichte motortuning zou willen uitvoeren. Een groter blok is misschien een betere keuze? Of kan je op een 125 ook de Malossi 210 kit plaatsen ? De standaard PX125 van mijn broer leek me wat te "tam". Snelheid zegt me niks (meer) maar een stoplichtsprintje zo nu en dan lijkt me wel wat. Ik veronderstel dat enkel een andere uitlaat op standaardblok geen oplossing biedt ?

Ik merk op veilingsites ook dat bv een COSA veel minder duur is dan een PX, heeft dat een reden, behalve dat ze minder mooi zijn ? Of zijn ze ook minder betrouwbaar?

Welke motorisatie/type is de goede basis voor wat ik wil ?

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie,

Jürgen

Link naar reactie
Ik vraag me af of ik beter een 200cc dan wel een 125 koop, omdat ik meteen bij de restauratie een lichte motortuning zou willen uitvoeren. Een groter blok is misschien een betere keuze? Of kan je op een 125 ook de Malossi 210 kit plaatsen ?

Jürgen

lichte motortuning? met een (210) malossi?

haha!

grtz & suc6

Link naar reactie

OK, ik drukte me verkeerd uit met die "lichte tuning". 't Is uit onwetendheid, niets anders.

Ik dacht dat veranderen van cylinder en zuiger op een tweetakt minder werk was dan een viertakt. Na enkele motorrestauraties weet ik wel dat de afwezigheid van een kleppentrein een voordeel is voor een revisie.

Mijn voorliefde voor een snerpende tweetakt komt voornamelijk voort uit Yamaha RD, 200 en 400, tweetakt crossers etc. Die reageerden allemaal vrij direct op het gas.

De recente PX 125 van mijn broer waar ik mee op pad ga, mist dat.

Ik wil iets vinniger. En als dat wil zeggen dat een blok volledig open moet, incluis nieuwe cylinder, zuiger,lagers, krukas enz, dan is dat goed zo.

Als iemand me zegt dat een PX 200/125 of ander type met een speciale uitlaat of een andere aanpassing een even leuk effect hebben, is dat ook goed. Alleen ken ik weinig (lees : NIETS) van Vespamotoren om te kunnen oordelen.

Ik zoek gewoon een leuk vervoermiddel ter vervanging van 20 jaar motorrijden, en hoop dat jullie mij hiervoor niet gaan bekijken als de zoveelste "toerist" die het nu even gaat proberen op een Vespa.

Greetz,

JB

Link naar reactie

- als je van een 'echte' motor komt, gaat een 125cc je heel snel vervelen.

- Een standaard 200 heeft behoorlijk wat koppel, wat zorgt voor aangename rijervaring en genoeg extra om een stukje snelweg te doen.

- 210 past niet op 125-blok. Er bestaan wel tuning-cylinders voor 125-blok, maar je gaat veel geld uitgeven. 200 lijkt me in uw geval interssanter (rijbewijs)

- 200 is vaak goedkoper dan 125, vanwege ribewijs B

- Cosa : prima scooter/motor. Maar de look is anders, vandaar dat ze goedkoper zijn. vraag/aanbod. Maar als jij het mooi vindt, kun je goedkoop en comfortabel rondtoeren op een Cosa200. (weet er nog eentje koop staan voor niet al teveel geld)

Maar misschien is een GTS250/300 ook wel je ding ?

Link naar reactie
Ik vraag me af of ik beter een 200cc dan wel een 125 koop, omdat ik meteen bij de restauratie een lichte motortuning zou willen uitvoeren. Een groter blok is misschien een betere keuze? Of kan je op een 125 ook de Malossi 210 kit plaatsen ?

Jürgen

lichte motortuning? met een (210) malossi?

haha!

grtz & suc6

een 200cc blok waar je enkel een 210 malossi op zet is idd een lichte tuning.

Moest je intresse hebben in een cosa, ik heb nog eentje staan voor weinig geld

Link naar reactie

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ben weer wat wijzer geworden.

Ik vind de Cosa eigenlijk nog wel meevallen, al heeft ie niet dezelfde uitstraling van die oudere/smallere/"kleinere" modellen. Het lijkt me een prima vespa om dag in dag uit mee te rijden. Een 200 met iets meer koppel dan de 125 zal inderdaad een betere keuze zijn.

Als die cosa in aankoop niet zo duur blijkt te zijn, moet ik misschien overwegen een tweede vespa bij te kopen, om m'n restauratie en tuning plannen uit te voeren.

Is de motor van een cosa anders dan die van andere 200 modellen ? Ik las op het forum al over een aantal aanpassingen, waaronder een cosa-koppeling op bv een px, dus blijkbaar zijn de onderdelen verwisselbaar. Kan je het cosa blok ook vinniger maken door vb een andere uitlaat?

@ Josse en Geertvespa : als jullie een cosa hebben/weten staan, zelfs met werk aan voor niet al te veel geld,willen jullie foto's/gegeven doormailen ?

Thanks. De RSV Mille moet nu zo rap mogelijk weg...

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...