Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Inchrijven buitenlandse moto


Aanbevolen berichten

Beste Vespaliefhebbers,

Ik hoop dat ik hier mag gebruik maken van wat merkoverschreidende solidariteit onder motoliefhebbers. De vraag die ik heb gaat niet over een Vespa, maar omdat het geen technische vraag is, maar een probleem ivm wetgeving, reken ik op de hier ongetwijfeld aanwezige expertise om vooralsnog een antwoord te bekomen op mijn vragen.

Een tweetal jaar geleden heb ik een Franse Puch M 125 gekocht van 72 en dit van een Belgische verkoper, die het voertuig niet ingeschreven heeft in België en ook niet officieel ingevoerd heeft. Aangezien ik nog een andere moto heb, had ik voertuig in eerste instantie nog niet ingeschreven, maar nu vind ik het toch zonde om hem gewoon te laten stilststaan. Ik heb de moto ondertussen zelf officieel ingevoerd, maar heb vragen bij het verdere verloop.

Aangezien de moto van 72 is, dacht ik dat ik geen gelijkvormigheidsattest moest hebben en dat ik de moto zo kon inschrijven. Bij DIV zegt men mij nu dat ik eerst valderingsprocedure moet doorlopen ( heb wel origineel Frans Gelijkvormigheidsattest). Ik heb op het forum hier al gelezen dat er mensen een Vespa van 72 zonder GA konden inschrijven omdat GA pas vanaf 74 verplicht is geworden. Ik ben ondertussen begonnen met de valideringsprocedure met kost van 49.58 euro, omdat ik het niet zie zitten de discussie aan te gaan met DIV en het zo moeizaam verloopt om hen te contacteren, maar zou toch willen weten wie er gelijk heeft.

Een tweede vraag betreft de euronorm3 waaraan moto's zouden moeten voldoen vanaf jan 2008 bij eerste inschrijving. Nu is mijn vraag of dit ook geldt in mijn geval. M.aw., zou mijn inschrijving na de valideringsprocedure toch nog geweigerd kunnen worden omdat het hier om een eerste inschrijving in België gaat , of wordt er rekening gehouden met het feit dat het voertuig al in buitenland is ingeschreven geweest? Aan dit probleem is hier ook al een topic gewijd geweest, maar ik vind geen duidelijk antwoord. Is een buitenlandse tweetakt nog in te schrijven in België. Dit is een (mogelijk) probleem dat zich ook voor Vespa's stelt.

Dank bij voorbaat.

Link naar reactie

Ik heb verleden jaar een Franse Acma (bouwjaar 1952) ingeschreven, en dat verliep vlekkeloos. Als je de originele Carte Grise hebt, is er niets aan de hand. Je gaat ermee naar een douanekantoor voor een verzoek om inschrijving. Dat geven ze zonder probleem, zolang je de Carte Grise en een verkoopsovereenkomst hebt (en mits betaling van 5 eurocent). Met het papier van de douane ga je dan naar je verzekeringsmakelaar en dan naar een DIV kantoor. Daar dien je de originele Carte Grise achter te laten, en krijg je een splinternieuw inschrijvingsbewijs en een coole motoplaat :). Het hele tweetaktprobleem heb ik nog juist kunnen vermijden door de scooter nog in 2007 in te schrijven. Daar kan ik dus niets zinnigs over vertellen. Een telefoontje met de DIV zal wel helpen. Ik heb wel een beetje mijn vragen bij die valideringsprocedure. Als je de originele buitenlandse (lees: Franse) papieren hebt, zou er geen probleem mogen zijn. Volgens mij praat de DIV poep en is dit een mooie manier om geld uit je zakken te kloppen. Blijkbaar gelden voor verschillende mensen verschillende regels.

Link naar reactie

Dag Sarge,

Bedankt voor je reactie. Wat betreft die valideringsprocedure vrees ik dat je gelijk hebt en dat men geld uit mijn zakken wil kloppen. Volgens mijn informatie zou dit pas nodig zijn voor moto's vanaf 74, volgens persoon bij DIV vanaf 72. Ik durfde niet te fel discussiëren om hem niet tegen mij in het harnas te jagen. Je zegt dat een telefoontje naar DIV zal helpen, dat kan zijn ,maar dan moet je wel binnen geraken. Ik kan bij benadering niet zeggen hoeveel keer ik dat al vruchteloos geprobeerd heb. De info dat ik de valideringsprocedure moet doorlopen heb ik pas gekregen nadat ik mij te Brussel aangemeld had. Na lange file kom je dan aan balie, inschrijving geweigerd en moest ik mij aan hoofdingang van DIV aanmelden aan receptie. Daar heeft men mij dan telefonisch doorverbonden met iemand van dienst validering, maar... persoon in kwestie was in verlof. Dus ben ik de procedure maar gestart. Ik vraag mij af of ze zelf wel weten hoe het moet.

Blijft dan nog de kwestie van een BUITENLANDSE tweedehands tweetact. Hier denk ik dat voertuigen die zich op een afwijkingslijst bevinden nog tot einde van dit jaar kunnen ingeschreven worden, maar ik weet niet of mijn moto zich op die lijst bevindt. Hier volgt een link met een tekst die daar over handelt http://www.mobilit.fgov.be/data/div/moteu3n.pdf

Dit is volgens mij zeker ook van belang voor Vespa rijders, want als ik het goed begrepen heb, dan wordt het voor alle BUITENLANDSE tweedehands tweetact scooters onmogelijk nog een inschrijving te bekomen. Dus niet voor moto's die hier van eigenaar wisselen, maar die wel al ingeschreven zijn geweest. Dus mensen die, ik zeg maar wat, een Duitse vespa gekocht hebben, maar nog niet ingeschreven hebben, doen er goed aan hem zeker dit jaar nog in te schrjven.Is dit correct?

Link naar reactie
  • 5 weken later...

Wij zitten ook met een probleempje: begin maart een uit Italië ingevoerde PX gekocht bij "Italian Classics" in Wijnegem. Bij de PX kregen we het roze formulier "aanvraag tot inschrijving van een voertuig", een document dat overeenstemt met het gelijkvormigheidsattest en een kopie van het Italiaanse inschrijvingsbewijs, maar met stempel van "Comune Di conselice" en een stempel van de douane "intracommunautair verworven". Wij dus deze ochtend naar de DIV waar een tang van een wijf ons zegt dat wij eerst nog een stempel moeten gaan halen op het consulaat in Brussel (realy, hoeveel stempels kan ne mens nodig hebben...). Na veel gezever en geblaat blijkt dat wij dus die stempel nodig hebben omdat we een kopie hebben van het Italiaans document en geen origineel.

Teruggebeld naar die kerel van "Italian Classics" en hij zegt dat ge naar de DIV in Brussel moet gaan en dat ge hem dan zonder problemen kunt inschrijven, zonder die stempel van het consulaat.

Wij zijn natuurlijk helemaal in de war. Iemand enig idee wat we best doen? Ik vermoed dat we zowiezo naar Brussel zullen moeten gaan, maar naar waar: de DIV of het Italiaans consulaat?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

@Noeggie: Dat is uw probleem niet, dat is het probleem van 'Italian Classics'. Zij moeten er voor zorgen dat jouw papieren in orde zijn. Tenzij je anders bent overeengekomen natuurlijk.

@Crossbow:Ik heb ooit een Harley ingevoerd vanuit Nederland, een 1972. Volgens de DIV is een gelijkvormigheidsattest nodig vanaf 15 november 1972, mijn motor was van september 1972 eerste inschrijving, dus geen probleem. Men rekent de eerste inschrijving, want het bouwjaar is 1971 (is af te lezen aan het framenummer). Ik lees hier op het forum (en ook volgens Ethias) altijd de datum 1974. Waar men dat haalt weet ik niet echt, ik begon ook al te geloven dat het '74 was. Maar de DIV zou wel eens gelijk kunnen hebben. Is jouw PUCH van NA 15 november? Ik heb al overal gezocht om dit online ergens te vinden, maar tevergeefs.

@Iedereen: het is een EUROnorm, dit betekent volgens mij dat voertuigen met een EERSTE inschrijving niet meer toegelaten zijn (zo staat het er ook). Dus voertuigen die OOIT ERGENS ingeschreven waren (zeker in Europa - bye bye Curry's???) zijn volgens mij geen probleem. En dan heb je nog de uitzonderingen... ...bvb LML's.

Link naar reactie

Alé, 'k ben dan toch telefonisch binnengeraakt.

Blijkbaar moeten we op het Italiaans consulaat een bepaald vignet laten plakken op de kopie van het inschrijvingsbewijs omdat de Italiaanse stempel op onze kopie niet voldoende is om de echtheid van het document te bewijzen. 'k Heb nog niet durven opzoeken hoe ver die 2 van elkaar liggen in Brussel... :o)

Link naar reactie

@Chris. Heb ondertussen nummerplaat, dus problemen van de baan, maar ik blijf toch nog met dubbel gevoel zitten, want ik blijf er bij dat ik de valideringsprocedure met de daaraan verbonden kost van bijna 50 euro niet had moeten doorlopen. Moto had eerste inschrijving in Frankrijk op 13 juli 72, dus voor 15 november.

Wat die datum van 1974 betreft heb ik op ander forum dit antwoord gekregen:

" Dergelijk motorfiets is niet onderworpen aan de type-goedkeuring, met andere woorden, het voertuig dient niet voorzien te zijn van een gelijkvormigheidsattest. Je hoeft dus geen verdere stappen te ondernemen in die richting.

Citaat

Koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen.

(B.S. 15.11.1974)

Artikel 3: Goedkeuring van de typen van voertuigen.

§1. Elk voertuig dat in België gebouwd of gemonteerd is of dat in België ingevoerd is onder dekking van een aangifte ten verbruik moet het voorwerp van een goedkeuring per type uitmaken.

Die goedkeuring, verleend door de Minister van Verkeerswezen of zijn gemachtigde, is bestemd om vast te stellen of het voertuig voldoet aan de voorschriften van dit besluit.

Deze bepaling is niet toepasselijk op de voertuigen waarvoor voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit geen proces-verbaal van goedkeuring was vereist en die voor die datum in het verkeer werden gebracht.

Je zal uiteraard moeten aantonen dat het voertuig dateert van vóór de inwerkingtreding van bovenstaand besluit. "

Dit is het antwoord dat ik kreeg op site wegcode.be, waar alleen de moderatoren , die bvb functie hebben bij politie antwoorden kunnen geven en dus niet jan en alleman zomaar wat kan beweren. Zij hebben het dus ook over 1974.

Ik had een kopie van deze tekst bij toen ik mij bij DIV aanmeldde, maar zoals reeds eerder geschreven, moest ik toch validatie procedure doorlopen.

Ik ben dus tevreden dat alles voor mij in orde is gekomen, maar niet over de service (kennen ze dat woord ?) bij de DIV. In een land waar 1 persoon op 4 voor de overheid werkt, ben ik niet te spreken over de manier waarop ik mijn informatie heb moeten bij elkaar sprokkelen. Ik ben er niet in geslaagd telefonisch binnen te geraken bij DIV en mail bleef onbeantwoord.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
het is me nog niet volledig duidelijk, als ik nu een buitenlandse vespa koop, die nog nooit in belgië is ingeschreven geweest, kan ik die hier dan nog inschrijven of niet?

met de juiste papieren wel ja (volgens mij toch)

Link naar reactie

mmm ik heb een px80 gezien die wat betreft het kader en lak er perfect uitziet en motorisch lijkt hij ook in orde, 800€ vraagt hij. Ik twijfel enkel over de cilinderinhoud, die kan je bij een px80 maar moeilijk veranderen volgens frank van scootermarket omdat die carters begrensd zouden zijn( kan zijn dakket totaal verkeerd begrepen heb natuurlijk ) :P

hier het zoekertje:

http://www.2dehands.be/vespa-px-80-51022810.html

Link naar reactie

op een px 80 kan je een Dr 135 plaatsen met eventueel een sito+ of een simonini-uitlaat. Dan rijdt hij ook vlot met het verkeer mee.

Heb er zelf eentje en rijdt makkelijk langs een px 125.

Indien je hem koopt, laat de verkoper de papierwinkel regelen. Met het douanepapier alleen kom je niet ver. Laat hem de papieren aanvragen bij de dienst mobiliteit. Douanepapieren kosten 0,50€ en aanvraag PVG bij FOD mobiliteit kost afgerond 50€. Komen toe op zijn naam en dan kan je hem zonder problemen inschrijven in België.

Veel succes.

Link naar reactie

danku! ik denk eraan om hem inderdaad te doen, ik ga hem wel eerst eens 'live' bekijken kwestie van niet blind te kopen.

Voor mij zou het een jongensdroom zijn om eindelijk toch die vespa 'moto' te kunnen berijden. Mijn broer heeft een PX 80 ingevoerd gehad vanuit duitsland, maar deze rijdt niet...(nog niet, deze zomer ga ik eraan puzzelen) Maar hij zal me dan wss wel kunnen helpen met het regelen van de papieren rompslomp. Ik heb er wel 1 keer mee kunnen rijden en sjonge wat leuk! hij reed vlotjes 80 km/h, tegenover de 55 van mij pk'tje is dat enorm.

Ik zou ook al gewoon voor een moto wesp gaan om met de rit van speedboys in juli beter mee te kunnen, met de 50cc moesten we heel de tijd zien dat we vooraan bleven en dat was niet zo relaxed... De sfeer die daar vorig jaar hing was echt superleuk! Al mijn vrienden zaten toen op werchter voor 160euro maar ik zat met mijn lief toch lekker een heel weekend tussen de wespen en bretta's in alle kleuren en geuren...

mijn vraag was omdat ik precies ergens had opgevangen dat je vanaf 2008 geen voertuigen meer kon inschrijven die niet aan die euro4 norm voldeden(typisch mij, ergens een klepel horen hangen ma ni wete waar de klok sta)

Link naar reactie

@typhon: ha ik zie dat je je pk toch niet verkocht hebt? op het embleem staat wel pk80s?

Ik heb m'n pk op kapaza gezet, maar er heeft iemand 450 euro voor geboden... dat doet wel zeer in mijn hartje. Heb daar van kosten alleen al bijna zoveel ingestoken. Daarom twijfel ik toch om hem te verkopen. Er is een vrij groot aanbod van pk'tjes. Ik zou anderzijds het geld wel kunnen gebruiken + ik zit een beetje met plaatsgebrek: de pa zijn LXV, mijn broer zijn px, mijn lief haar pkXL, mijn pks...ammel hier in de garage :P

Als ik hem verkocht krijg voor minstens 850€ dan heb ik niet zoveel verlies gemaakt... :s

Bij deze: indien jullie iemand weten die een wesp zoekt? :)

Link naar reactie

wel als je toevallig van plan bent om naar het oysterboom treffen te komen dan mag je me dat lang verhaal altijd ne keer uit de doeken doen bij een paar pinte :)

en dan durve sommige mensen zeggen dat de vespahobby enkel dient om iets te hebben om over te chatte tijdens het pintelieren...

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Noeggie, ik heb al tweemaal een email

naar jou gestuurd om het vervolg van

uw verhaal te kennen.

greetz

Patricia

Sorry voor het late antwoord, het is de laatste tijd nogal hectisch geweest waardoor ik jouw mailtjes een beetje uit het oog verloren ben, sorry!

Ik heb ondertussen met die kerel waar we de PX gekocht hebben gebeld, en hij gaat naar de DIV in Brussel gaan voor ons. 't Is dus nog niet zeker dat het effectief in orde komt, maar laat ons hopen dat hij het wel gedaan krijgt.

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...