Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Frederik9111

Leden
  • Items

    3.589
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Acma 125
    GLx 177 Stelvio O'rat
    LML 177 Crono
    P177x Stelvio
    Primavera ET3 133 Polini
    PX 125 E
    PX 190 E Pinasco
    PX 206 E Pinasco
    PX 225 E Pinasco
    Special 75 Polini
    Special 135 VMC
    Sprint 215 Pinasco
    VNB1T 177 O’rat
    T5 162 Pinasco
    T5 172 Malossi MRP

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Sint-Niklaas
  • Land
    België

Recente bezoekers van dit profiel

11.085 profielweergaven

Frederik9111's prestaties

Veteran

Veteran (13/14)

  • Conversation Starter
  • Dedicated Zeldzaam
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recente badges

2k

Reputatie

  1. Da’s niet hetzelfde tandwiel. Flink verschillende diameter en tandvorm. 24/61 of 27/69 (meestal rechte vertanding) maakt qua snelheid en koppel vrijwel geen verschil. De laatste is eerder geschikt voor hoog vermogen setups door het groter vermogensspreiding over meer tandwielen en kleinere tolerantie. Zolang je onder de +/- 20pk blijkt is 24/61 helemaal prima. Mijn VMC 135 CP-58 haalde 105km/u aan 10.000rpm in 3de versnelling op testbank 🙂 (theoretisch +/- 130-135 in 4de).
  2. Het ontsteking- en schijfrem-type.
  3. https://www.facebook.com/reel/730373522312569
  4. Doe jezelf een plezier en steek ineens verse kabels. Je eerste versnellingskabel is al uiteengerafeld voorbij het stelpunt.
  5. Hoeveel euro's denk je nodig te hebben om die Pakistaanse projecten (€1500 voor een deftig exemplaar) legaal de weg op te krijgen (in B een kleine €400), motorisch (€700-1500), elektrisch en framematig (minstens €600-700 voor banden, veren, kabel, kabelboom) te reviseren? Om nog maar over herlakken, customizen, tunen... (€1000-1500). Het verkoopsverhaaltje van een aan de andere kant van de wereld aangekochte 2-wieler hebben we allemaal al zoooho vaak gehoord. Ik geloof er geen snars van tot iemand mij een persoonlijke aankoopfactuur ter plaatse op naam van de huidige eigenaar kan tonen. Feit is dat de transportkost van 1 individuele scooter de waarde 10-voudig overstijgt. Verrassend genoeg worden wél heel veel van deze Vespaatjes verkocht via toonzalen van teak- en ander Aziatische terrasmeubeltjes. In België krijg je zo'n scooter met de originele documenten nooit of te nimmer legaal op de weg. Piaggio levert ook géén "Certificates of Origin" voor DanMotor-Vespa's. Danmotor heeft héél lang 8" px'en verkocht; met afwijkende versnellingsbakverhoudingen en Super-wielen en -vorken. Die modellen zijn nooit voor de Europese markten gehomologeerd. Gezien geboortejaar 1997 betreft het wellicht een Vespa PX Exclusive 2. Die heeft sowieso een (ten opzichte van Europese) afwijkende kabelboom en ontsteking (en dus ook reserveonderdelen). Moraal van het verhaal: in 99,9% van de gevallen eindigt zo'n Indonesische Vespa als onafgewerkt project op Marktplaats of 2dehands.be, meestal nadat er eerst een paar honderd euro extra in gegoten werd. Vandaar dus: mooi omheen lopen, mét een héél grote boog. Ontegensprekelijk zijn er wellicht uitzonderingen te vinden, maar dat neemt niet weg dat élke aankoop van zo'n model telkens een gigantische gok is. Point proven...
  6. … en je die ene op duizend gekocht hebt die niet afgeleefd, slecht onderhouden, en zo rot al een moerbei met een mooi verhaaltje de oceaanoversteek heeft overleefd.
  7. Allez wazegdegij nu... 758649_253437401479898_834765598_n.mp4
  8. Die remcontacten bestaan in twee varianten: NCC (Normally Closes Circuit) en NOC (Normally Open Circuit). De typering omschrijft de het circuit in de ruststand van de rempedaal (dus niet remmend). NCC is de standaard bij 6v kabelbomen. Voor 12V ombouw heb je een NOC nodig. Die dingen zijn niet generiek en niet exclusief Vespa-specifiek. Wat aanpassing en creatief puzzelwerk is steeds nodig. Grote hoera voor Pinasco Flytech in combinatie een SIP of BGM conversiekabelboom. Van de eerste heb ik er nog eentje ongebruikt liggen. Persoonlijk vind ik de laatste de makkelijkste (zelfs nog te vereenvoudigen; de oranje en blauwe kabel trek ik er zelf altijd uit), want meteen ook voorzien van remlichtbedrading (wel wat te verlengen tot aan het remcontact).
  9. Of wil meneer slimmer zijn dan de rest en vooral een koopje denken te scoren…
  10. Ideaal om die afgebroken schoefvatting her op te bouwen. Na 24u kan je’r in boren en zelfs draad in tappen. Ter illustratie: recent hier +/- 4x2cm ontbrekende vliegwielschelp geboetseerd (vijs was meegedraaid met het vliegwiel; had gat geslagen).
  11. Lang leve de 6v-ontsteking. 😅
×
×
  • Nieuwe aanmaken...