Jump to content
Vespaforum.be

stroobants

Members
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

10 Good

About stroobants

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PX 87 T5

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Waanrode
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nog even onduidelijk, volgende gevonden.. waarom zet hij in de laatste stap zijn timing rechts van tdc lijkt me toch logisch dagbesteding links van tdc staat To get to say 18 degrees BTDC for example, rotate the flywheel COUNTER CLOCKWISE 18 degrees from your new TDC mark... Mark the flyweel.. this number will be to the RIGHT of your TDC mark on the flywheel. What you'll need:* Degree wheel* Pointer (wire / coat hanger)* Piston stopper* Something to mark the cae and flywheel with (Sharpie / tiny paint brush / file etc.)1 - Put the degree wheel on your crank / flywheel.2 - Set up a pointer (piece of wire or coat hanger) on a flywheel cover screw.3 - Put a piston stopper in the sparkplug hole. 4 - Roate the crank CLOCKWISE until the crown of the piston hits the stopper and it stops.5 - Set the degree wheel to 0 (with the pointer) (Be careful not to move the degree wheel independantly of the flywheel when you're rotating the flywheel)6 - Rotate the crank / flywheel COUNTER CLOCKWISE until it stops.7 - Write this number down (we'll call this "number 1")8 - Subtract "number 1"from 360 (the result will be "number 2")9) Divide "number 2" by 2 (the result will be "number 3")10 - Add "number 3" to "number 1" (the result will be "number 4")11 - Remove the piston stopper.12 - Continue to rotate the crank past where you stopped COUNTER CLOCKWISE until your degree wheel reads "number 4" at the pointer you've made out of a wire) 13 - Mark your flywheel and case here.. this is TDC.. Done!... It's that easy! To get to say 18 degrees BTDC for example, rotate the flywheel COUNTER CLOCKWISE 18 degrees from your new TDC mark... Mark the flyweel.. this number will be to the RIGHT of your TDC mark on the flywheel.... and if you doubt youself, look in the head with a flahslight and you piston should be right up at the top.. if it isn't you've done something wrong.
  2. thx mate zullen er dadelijk eens aan beginnen merci
  3. Ik was al n tijdje hulp aan het zoeken om mijn ontsteking af te regelen maar kon niemand vinden dus alles zelf maar aangekocht. pistonstopper, timinglamp en zelf een disc afgedrukt. Info komt van scooterhelp, sip, YouTube en dergelijke. Nu komt het dat ik een leek ben en ze het op elk filmpje anders uitleggen en ik in de war ben andere schijven, berekeningen ... ik zou graag willen naar 14 graden (malossi 172 kit voor t5) willen. Hier eenoverzicht van wat ik doe, en wou graag weten als ik op goede weg ben. 1) plaats pistonstop en draai met klok mee tot stop en zet schijf op 0 2) draai tegen de klok tot stop en noteer de waarde = 274 graden 3) deel 274 door 2 = 183 graden (zou TDC zijn) markeer op Carter een streepje(=tdc) 4)verwijder pistonstopper en zet timing disc op 0 bij tdc 5)van hier 14 graden tegen de klok indraaiden en streepje op vliegwiel en carter 6) kijken met lamp als deze lijnen overeenkomen en anders statorplaat enkele graden met de klok meedraaien ?
  4. hoi Vorige zomer een vespake gekocht bij een dealer uit het limburgse, na een dikke week wat olie gevonden na het rijden op de grond. Volgens de dealer was dit bij alle klassieke vespas zo, mij er niet teveel vragen bij gesteld maar in de winter alles zelf volledig gereviseerd... Lekte olie aan de koppelingsarm, versleten rubberke niets speciaal maar schakelkruis slipte ook dus blokske maar open. Had wel even wat startproblemen, zie n vorige thread maar dat kwam omdat zijne lompigheid de naftkabel tot 3 maal afknelde bij het plaatsen van de tank... Vespa start en naar 172 cc cilinder gegaan en is aan het roderen, gisteren mailtje gestuurd om de timing eens na te kijken naar die dealer. Staat nu op zijn oorspronkelijke t5 timing omdat ik geen lamp heb en had deze graag naar 14 graden malossi 172 geplaatst. Krijg volgende mail terug: Beste , Om willen van de corona staat onze agenda voor de volgende 1.5 maand vol . Op wachten gaat zo wie zo niet met de richt lijnen die wij moeten volgen . Afstellen van een motor die ik zelf niet gebouwd heb doe ik niet meer . ( slechte ervaringen in het verleden gehad en veel geld gekost ) als er iets niet juist is bij het monteren en ik rij er mee na afstelling en er breekt iets ben ik het geweest . dus nee ik ben helaas niet meer de persoon die u met dit kan helpen . scooter-center in Duitsland gaat dit met plezier doen , die hebben u de onderdelen ook geleverd . (bgm is hun huismerk ). Duitse en nederlandse economie draait op volle toeren en wij Belgie steunen deze met volle tuigen . Beetje rare mail lijkt me, ok ik kan hem ergens volgen maar uhm heb niet echt veel zin meer om daar te gaan of reclame te maken. Zeker niet na dat lek, versleten schakelkruis en had de belofte dat hij pas een revisie had gekregen ... De motor was n drama aan de binnenkant ... , Dus kent er iemand een technieker of iemand die me hier eens mee wil helpen?
  5. was dit topic even vergeten :s, uit beleefdheid voor alle hulp even melden wat het probleem was .... tot 3 maal nakijken toe een afgeknikte naftleiding door het oliereservoir onder de nafttank ... vespa start van de eerste kick ... , wat een verschil. nu timing nog afregelen en materiaal hiervoor zoeken, kwa jetting sta ik nu op 122 die standaard met de kit kwam. dit weekend eens wat bollen en kijken wat bougieke doet als iemand kan helpen omgeving diest/tienen altijd welkom
  6. Dacht dicht daarmee dat ik nog twijfel, zeker dat ik hem zelfs niet kon starten na alle troubleshooting en bougie in/uit ect... in alle geval voorlopig doet m er nog morgen weten we meer
  7. Ben benieuwd wat m morgenvroeg gaat doen, kraantje staat dicht hoop dat dat het probleem was. In alle geval ferm verschoten wat een power zo een malossikit heeft!
  8. net de vespa aangelopen, en wat denk je? Na 10 meter vliegt da spel ingang ... paar keer aan en uitgezet net als de vorige keer en start na elke kik :s ik zal hem nu laten afkoelen en hopen dat hij start
  9. Geeft vonken tegen de kader aan bij testen..., dus kan nie meer dan aandraaien.
  10. Volledige revisie, eerste maal dat ik dat gedaan heb. Had de motor 2dehands gekocht vorige zomer maar na elke rit 4 dikke druppels olie onder de carter. Volgende de dealer was dit normaal voor een vespa, toch maar geprofiteerd om tijdens de winterperiode de vespa te reviseren. Na demonteren van de motor 1 aangekoekte nest gevonden, dus niet zo normaal en raar dat een dealer zo een vespa verkoopt. Winkel uit het limburgse ... Ben echt geen techneut maar heb mijn best gedaan.. alle dichtingen vervangen. Dichting aan achterwiel was aan de binnenzijde van de motor dacht ik?, nu zie dat bij sommige Vespa’s die aan de buitenzijde is.. maar dit zal wel niet mijn probleem zijn. Krukas was ok, en nieuwe malossikoppeling, kickstartrubbers, schakelkruis, dichtingen, lagers. kickstartandwiel had ik niet vervangen, heb ik nu natuurlijk spijt van! plus naar 21 tanden op de koppeling gegaan dus nog even het probleem, vespa starte aan de fles, naftbakje erin en proefritje gedaan diezelfde dag nog enkele malen gestart, ging vlotjes max 2 maal kicken, de dag eop niet nada en gevoel van compressieverlies of zwakke kickstart in bijlage mijn eerste en enige ritje, ging vlotjes door alle versnellingen !
  11. MRP Kickstarter raakt ook vaak de grond, komt waarschijnlijk door de BGM vering die een stuk lager ligt. Nog n adapter voorzien? Zou ev het kickstarterwiel versleten zijn en te weinig kracht om te kicken? Let vooral niet op de plaatsing van de naftbak, carbu krijgt voldoende naft heb ook al met de fles getest. filmpje online gezet
  12. Ik weet het en ben hem dankbaar voor zijn hulp
  13. Een Malossi 172 heeft met 1 op 11 een behoorlijke compressie ratio. Als de compressie effectief afneemt zou'k de cilinder, piston en de segmentjes toch maar es herbekijken. Heb je de pistonringen overigens op de juiste manier geplaatst? Die zijn trapeziumvorming en hebben dus slechts één correcte montagerichting (zie 't boekjske). De O-ring onder de cilinderkop niet vergeten of beschadigd, overigens? piston en o ringen zijn zeker juist geplaatst, ga hem nu ook nie meer openmaken. wachten op vervangstukken zijn in Corona tijden toch al n ramp. dus wachten op de professional
×
×
  • Create New...