Hoi,
Sinds kort ook toegetreden tot de vespa-sekte
Mijn profiel: 39 jaar oud, twee linkerhanden, enkel B-rijbewijs, 20 jaar geleden brommertje gehad maar weggedaan na een stom accident, en nu door corona plots ineens terug tijd en zin om met een gemotoriseerde tweewieler te rijden, puur voor de fun.
Zeer gecharmeerd door vespa, hier van alles gelezen, vooral over handgeschakelde tweetakten en krachtige GTS'en, uiteindelijk geen van beide gekocht, het is namelijk een nagelnieuwe primavera 125 geworden in het blauw.
Waarom de primavera 125? eerst dacht ik dat hij te klein zou zijn voor mij (ben 1m94) en wou ik voor een GTS 125 gaan. Toch eens gaan kijken bij de dealer, bleek dat ik perfect kon zitten op de primavera, want wielbasis nauwelijks korter dan de GTS (en aanzienlijk gegroeid tov de LX van weleer..). De primavera is licht en wendbaar, dat verhoogt het fun gehalte ook, ik vind hem ook eleganter dan een GTS, snelweg is sowieso uit de boze met een 125cc, 90 km/h topsnelheid is meer dan snel genoeg voor op de binnenbanen. Dus na een proefritje met de primavera was ik eigenlijk al verkocht en ben niet meer met de GTS gaan rijden...
Ondertussen op anderhalve maand tijd al een 900 km gereden, bijna elke dag een toer van een half uur tot een uur, en in 't weekend wat langere trips, 't is best verslavend
Door mijn lengte vang ik wel veel wind, er staat een klein windscherm op, als er niet te veel wind staat is 70-80 goed te doen, met wind mee durf ik wel tot 90 gaan, maar met tegenwind of zijwind van 4-5 beaufort durf ik al niet meer rapper dan 60. toch denk ik het kleine windscherm te houden, ik hoef niet per se nog sneller te gaan, en je waait dan wel eens goed uit :).
Soms heb ik al wel in in iets sneller, en dan komt de GTS 300 in beeld natuurlijk, maar dan zit je nog altijd met kleine wielen en is een groot windscherm een must... en dat doet dan weer afbreuk aan de looks. dus ik denk dat ik ga proberen zo veel mogelijk te genieten van de primavera 125 (niet dat dat moeilijk is 😀 ), ik ga wellicht wel proberen a.s.a.p. mijn motorrijbewijs te halen zodat ik er ten minste mee naar 't buitenland kan, mocht ik toch echt absoluut iets sneller willen, denk ik misschien toch eerder uit te wijken naar een yamaha x max ofzo, of wie weet zelfs een echte moto, toch beter geschikt om snel te rijden dan een GTS 300... of vergis ik me?