Jump to content
Vespaforum.be

Robert de Vries

Members
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PK 50 XL

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Aalsmeer
  • Land
    Nederland

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Robert de Vries's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Dedicated Rare
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • First Post
  • Week One Done

Recent Badges

5

Reputation

  1. Hoi, ik heb toevallig mijn PK50XL uit 1987 sinds 2 weken motorisch goed werkend. Eerst ook hoog toeren bij stoplicht, idee van valse lucht en continue met choke moeten rijden. Maar nu niet meer. Als je het mij vraagt: benzinetank + filter in tank goed reinigen. Ook het filter van de benzine inlaat op je carburateur. Het filter wat op de foto tussen je benzineslang zit is volgens mij niet origineel en niet nodig. Het witte wieltje is lucht/ brandstof verhouding. Helemaal dichtdraaien en dan 2 slagen open (heb ik gelezen op dit forum ? en werkt bij mij). Verder heb je 3 sproeiers. Chokesproeier, stationair sproeier en hoofdsproeier. De messing schroef op je foto is of stationair of choke sproeier. Zorg dat het allemaal goed schoon en gereinigd is (was bij mij het probleem). En starten zonder choke met deze buiten temperaturen kan volgens mij wel. Ik kan ook starten met choke, maar kan daarna vrij snel weer dicht.
  2. Het kan zo simpel zijn...blijkbaar was de hoofdsproeier nog niet voldoende gereinigd. Vandaag met een speld doorgestoken en schoongemaakt. Motortje loopt mooi en rijdt nu goed. Op naar de cosmetische aandachtspunten.
  3. Mooi, dat blije gezicht als de scooter start en lekker rijdt ?
  4. Ik heb niet de speciale sleutel gebruikt, maar een kranen sleutel (loodgieter gereedschap). Maar ja, die moet je ook maar net in je gereedschapskist hebben ?
  5. Denk dat ik de sproeiers dan beter vervang. Gaatjes zijn klein en bijna niet te reinigen. Tank was behoorlijk aangekoekt dus kan bij sproeiers ook zomaar nog wat in zitten. En hoofdsproeier is wat beschadigd door schroevendraaier. Inhouden is - als het gebeurd - bij optrekken. Geef dan vol gas en houdt dan soms in. Wat gas terug wil helpen en anders beetje choke dan gaat het goed. Daarna kan choke er weer vanaf.
  6. Hoog toeren heb ik niet meer. Dat is bij mij verholpen door tank + filter in tank reinigen en carburateur volledig te reinigen met remmenreiniger.
  7. Vandaag tank volledig gereinigd, benzinekraan + ontluchting + filter schoongemaakt. Was behoorlijk vervuild. Ook carburateur met remmenreiniger onder handen genomen. Start na één of twee keer kicken en loopt keurig stationair. Ook vol gas kunnen rijden zonder choke. Erg blij mee. Echter...op sommige momenten toch nog iets te weinig brandstof lijkt het. Houdt dan even in. Soms werkt even terugschakelen en soms even een paar seconden wat extra brandstof toevoer met choke waarna hij het weer goed oppakt. Ik heb sowieso na de testrit de tank wat voller gedaan (meestal zit er maar 1 of 2 liter in). Maar waarom de Vespa nog af en toe inhoudt is mij nog even een raadsel. Iemand nog ideeën? Maar ben blij met hoe hij nu al rijdt. Voldoende perspectief om nog wat verder op te gaan knappen en te klussen.
  8. Beetje flauwe grappen mag altijd ? Keerring vliegwielzijde vervangen. Complete inlaat gereinigd, nieuwe pakking. Was erg vervuild. Maar het is nog niet top. Toch de carburateur nog maar eens nazien. Vandaag weer gesleuteld. Tank aangesloten en slangetje zit zeker goed. Reeds vernieuwd en je ziet de brandstof er keurig doorheen lopen. Keerring vandaag vervangen en inlaat gereinigd + nieuwe pakking. Het is iets beter maar nog niet top. Wat bedoel je met de ontluchting? Zit dat op de carburateur of is het ontluchting van de tank (tegen vaccuum trekken).
  9. Dank je wel. Intake wil ik er sowieso even afhalen en alles goed schoonmaken. Toevallig net een intake pakking besteld. Keerring vliegwiel ga ik dan ook doen (relatief eenvoudig klusje) en zien of dit helpt. En anders zit er van de winter niets anders op als een complete revisie ?
  10. Vandaag tijd gehad om eens wat te gaan demonteren. Ik ben op zoek naar bevestiging van mijn bevindingen, hoor het graag: - om het inlaat spruitstuk zit een huls. Klopt het dat deze enkele mm's heen en weer kan schuiven? Of kan de valse lucht ook daar vandaan komen? - er zitten totaal 3 keerringen in een PK 50 schakel. Vliegwielzijde, rem zijde en ergens in de versnellingsbak. Vliegwiel en rem kun je vrij eenvoudig bij. Voor die in de versnellingsbak moet het blok aardig uit elkaar. Zinvol om het eerst eens met de 2 makkelijk bereikbare te proberen?
  11. Hoi, dank voor je berichtje. Ik had de goede hoop met alleen wat schoonmaak en reiniging deze zomer zorgeloos te kunnen rijden :-). En met een beetje choke lukt dat ook wel. Maar om het echt goed te maken zijn wat grotere werkzaamheden nodig. Dat kreeg ik ook wel een beetje door na veel leeswerk op dit forum. Nog maar eens overdenken of dat voor de zomer nog gaat gebeuren.
  12. Goedemiddag allen, in december een PK 50 XL aangeschaft. Deze had jaren stilgestaan. Inmiddels carburateur gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen, vlotter et cetera. Benzinetank gereinigd. Nieuwe bougie. En de scooter doet het. Maar...loopt net niet helemaal lekker. Ik moet met choke blijven rijden. En als je dat stilstaat en stationair wil laten draaien schiet het toerental omhoog en zakt even later weer. Bij openen gashendel (en open zadel + gereedschapbak eruit) lijkt hij ook valse lucht aan te zuigen. Al veel gelezen over het filt ringetje. Deze ook vervangen en goed geplaatst. Daarom mijn vragen: - kan er valse lucht worden aangezogen ergens bij het spruitstuk? - kan het metaal element van de luchtfilter achterstevoren zitten? - ik heb nog niet de versnellingsbak olie vervangen. Zou het hiermee te maken kunnen hebben (ik denk van niet)? - Hoe lang zou het normaal gesproken nodig zijn met choke te rijden. Blokje is na 15 minuten toch wel warm? Ik denk dus dat ik alles wel heb gedaan en netjes en schoon in elkaar heb gezet. Is deze enige optie dan nog een nieuwe carburateur of complete blok revisie? Ik hoor het graag, groeten, Robert
  13. Goedemiddag allen, in december een PK 50 XL aangeschaft. Geen kenteken (toen nog) en jaren stilgestaan. Ga er van de zomer lekker op toeren en zien hoe het bevalt. En als het bevalt wellicht in de winter opknappen / restaureren. Met vriendelijke groet, Robert
×
×
  • Create New...