Jump to content
Vespaforum.be

Arpar

Members
  • Content Count

    5
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Arpar

  • Rank
    Newbie

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    geen
  • Mijn Scooter(s)
    Vespa PK50 XL automatica

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Leiden
  • Land
    Nederland
  1. Dank Pilaf, voor nu blijf ik met mijn huidige fix rijden. Van de winter zal ik het spul openhalen en inspecteren. Tegen die tijd zal ik foto's in dit topic posten van mijn ontdekking!
  2. Het lijkt erop dat component 9 en 10 naar behoren werken. Vandaag heb ik zonder de kabels de motor proberen te koppelen/ontkoppelen. Dit werkt prima. Daarna de kabels opnieuw afgesteld, de trekkende kant voor het ontkoppelen zo slap mogelijk gesteld, en de trekkende kant voor het koppelen juist wat strakker. Daarna een rit van zo'n 50km gemaakt. Als je de handgreep goed in de gaten houdt, en regelmatig terugdraait naar de "1" positie, werkt alles prima. Houdt je de greep niet in de gaten en laat je hem per ongeluk wat draaien (5 mm of meer) dan begint hij te slippen. De oorzaak van het probleem lijkt te zijn dat er erg weinig weerstand is om de handgreep uit positie "1" weg te draaien, naar 0. Daarom gebeurd dit vaak onbewust. Weet iemand of dit zo hoort? Of moet er (zoals ik eigenlijk zou verwachten) een duidelijk weerstand te zijn, waarmee je hem uit stand 1 draait? Hieronder een foto van een tijdelijke oplossing. Door het metalen lipje weg te draaien kan de brommer in stand 0 gezet worden, anders niet.
  3. Bedankt voor de uitgebreide uitleg Pilaf! Ik ga ermee aan de slag.
  4. Hallo Vesparijders, Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse bezitter van een Vespa PK50XL automatica. Meer informatie daarover kun je in de "entrance" categorie vinden: introductietopic De scooter doet het best goed, op een paar kleine punten na, 1 daarvan is het onderstaande: Zoals jullie ongetwijfeld weten kun je de linker handgreep van zo'n automatica draaien. op die manier ontkoppel je de motor, als je hem zou willen duwen. ("0" is vrij, "1" in motor gekoppeld) Nu schiet tijdens het rijden deze koppeling om het minste geringste in zijn "vrij", met een flink ratelgeluid tot gevolg. Onderop het motortje kun je de kabelspanning van deze koppeling afstellen, deze heb ik al een stuk losser gezet. Om zo de handgreep minder gevoelig te maken voor ontkoppelen. Dit scheelt iets, maar nog steeds schiet de motor soms in zijn vrij. Ik hoef de handgreep maar 1mm te verdraaien tijdens het rijden, wat veelal onbewust gebeurd bij het grijpen van de rem bijvoorbeeld. Als je continu de hendel naar voren gedraaid houdt, onder lichte spanning dus, is het probleem er niet. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is. Is dit een bekend probleem? hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan verhelpen? m.v.g. Arjan
  5. Hallo Vespa rijders, Ik ben Arjan, 30 jaar oud en woonachtig in Leiden. Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse bezitter van een vespa PK50XL automatica uit 1987. Oldtimers is eigenlijk altijd mijn hobby geweest, in de afgelopen jaren heb ik aan de nodige oude auto's en motorfietsen gesleuteld en gereden. Omdat mijn vrouw zat is van altijd achterop zitten, moest er een scooter komen. De keuze was toen snel gemaakt, geen moderne retroscooter voor mij... Het is een leuk apparaat waar we hopelijk een hoop plezier aan gaan hebben. Na wat rongeneusd te hebben op het internet, kwam ik erachter dat dit het meest actieve nederlandstalige vespa forum is. Daarom heb ik mij hier aangemeld. Als bijlage een foto van het "nieuw" verworven machien. De vespa is goed gebruikt, rondom de nodige krassen/plekken, maar hij werkt best aardig! Verbeterpuntjes zijn: hij schiet erg makkelijk uit de versnelling en de vario loopt niet netjes op. De vario ga ik eerst eens goed schoonmaken en inspecteren, op het uit de versnelling schieten kom ik nog terug.
×
×
  • Create New...