Jump to content
Vespaforum.be

BeeBee

Members
  • Content Count

    39
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

21 Excellent

1 Follower

About BeeBee

  • Rank
    Lid

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    GTS300IE 2014

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Genk
  • Land
    België

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hey susti, niks beter als even de praktijk te toetsen. Je mag altijd bij mij een komen zien en testen. Gts300 hoog scherm. Vriendelijke groeten BeeBee Genk
  2. Beste pdvd, Ik denk dat het hier wat naast de kwestie begint te lopen ... Spijtig dat u (naar mijn gevoel) de getuigenis van iemand die proefondervindelijk de voornoemde problemen heeft kunnen oplossen, incl. de hoorproblemen i.v.m. wind en turbulentie op een Vespa, in twijfel trekt door verder te drammen op "wervelingen van wind welke weer niet ten gunste kunnen komen van het gehoor". Dit op zich geeft mij het vermoeden dat u waarschijnlijk nog nooit hebt rondgetoerd op een GTS 300 met een hoog scherm, want dan zou u waarschijnlijk ook weten dat het rondtoeren in de bebouwde kom aan pakweg 30 à 50Km/Hr heel wat verschil geeft achter een hoge windscherm wat voor mij tegelijk de reden is waarom ik het in de zomer toch zou wisselen met m'n halfhoog scherm. Al bij al, brengen reactie's als deze niet veel wijsheid naar de vraagsteller. Vele Vespa-groeten,BeeBee
  3. Beste pdvd, Beetje harde reactie, maar we snorren nog altijd in een vrij land rond hé. Uw reactie: "en houden geen wind tegen maar creëren alleen turbulentie waar je dus zo doof van kan worden", moet ik echter ten stelligste tegenspreken. Ik denk dat u m'n reactie op de vraag van Gilbert toch niet al te aandachtig gelezen hebt, want daar ging het hem net om: de turbulentie en bijhorende geluiden en een gehoorprobleem. Overigens gaf ik in mijn reactie mijn bevindingen omwille van het feit dat Gilbert een vraag stelde m.b.t. wind-tranen-GTS300 en ik m'n eigen situatie daarin herkende. Ik denk dat een reactie met een vergelijk van een Vespa P en "j...etten" hier niet veel terzake doen en zodoende Gilbert er op deze manier waarschijnlijk toch geen al te goed gevoel zal aan overhouden om op dit forum een vraag te posten. Kort door de bocht moet ik hier dus uit besluiten dat Maastricht de stad v/d "j...etten" is als ik zie hoeveel Vespa's met grote schermen daar rond toeren. Vele Vespa-groeten,BeeBee
  4. Hello Gilbert, Ik zat met ongeveer hetzelfde probleem. Zei het dat ik daarbij ook nog met een gehoorprobleempje zit en de tijd gekomen was om het wat rustiger aan te doen en wat te "down-sizen". Om een lang verhaal "lang" te maken : Ik heb de overstap van een CBF 1000 naar de GTS 300 grotendeels gemaakt door dat ik niet meer wilde geconfronteerd worden met dat windgeruis rond m'n hoofd, de druk van de frontale wind op m'n bovenlichaam beu begon te worden, en ik reed ook altijd graag met m'n visier open om wat meer voeling te hebben met de wereld rondom mij, waardoor ik ook altijd zat te blèiten op m'n moto.. Eerst dacht ik me te kunnen behelpen met een "zeer goede" (lees stille) helm, om het geluidsprobleem te kunnen oplossen (lees aanvaarbaarder te kunnen maken). Maar ik vond het niet meer van deze wereld om méér dan 200,-€ (of zelfs tot 300,-€) uit te geven aan een helm om een ietsje minder luidruchtig op m'n moto te kunnen zitten. En dan zat ik nog altijd met het traanprobleem(pje). Vele soorten oordopjes heb ik ook geprobeerd, maar telkens weer had ik het gevoel dat ik tè weinig hoorde van het verkeer rondom mij. Zodoende ik m'n apejaren reeds een tijdje voorbij ben (57 op het tellertje), heb ik de keus gemaakt voor een Vespa GTS 300 met een groot scherm. Tegelijk 3 vliegen in één klap blijkt nu! Ik kan een lichtere helm dragen zonder vizier en oordopjes te moeten gebruiken. Eenmaal achter dat scherm plaatsgenomen heb ik het gevoel van "totale" vrijheid. Heb van alle voornoemde niks meer last en hoor zowat alle geluiden van hetgeen rondom mij gebeurd, zoals op een fiets, maar dan eentje waarmee ik zelfs de snelweg mee op kan. Ik weet, het duurde bij mij ook een heel tijdje alvorens ik de psychologische stap kon zetten naar zo'n "grote vitrine" voor m'n neus. Heb zelfs eerst geprobeerd met een half groot scherm maar vond daarachter niet de rust v/d elementen die ik zocht. Die psychologische stap heb ik dan toch kunnen maken na wat rond te rijden en kijken in en rond Maastricht. Zo goed als alle scooters rijden daar met groot scherm, waarmee ik dacht, die zijn zich hier wel bewust van de voordelen ipv zich kopzorgen te maken over het "on-coole" uitzicht van een scooter. Zelfs de jeugdige scooterdrivers rijden daar groot scherm, wat je hier te lande niet zo gauw zult zien. M'n half-hoog scherm zal ik wel nog behouden om te gebruiken als we terug in de hete zomer zullen aanbelanden, want ik vermoed dat het stadsverkeer dan misschien wel net wat tè warm zou kunnen worden. Temeer zo'n schermwissel hooguit enkele minuten duurt. Blijft nog de vraag: Ben jij er psychologisch klaar voor? Hopelijk je wat wijzer gemaakt te hebben met m'n betoog, Vele Vespa-groeten, BeeBee
  5. BeeBee

    hoog verbruik??

    IDD. Zoals ik reeds beschreef onder een andere topic. :-(
  6. BeeBee

    hoog verbruik??

    Even ter verduidelijking. Deze "verbruik-kosten tabel"... is een extract uit m’n excel die ik gemaakt heb voor al de voertuigen in ons gezin. Het is een uit de hand gelopen spielerei van me, die ik eens uit zottigheid in elkaar heb gebokst na een gesprek met een vriend. De “discussie” was hoeveel een auto nu exact kost per gereden km, inclusief alle kosten (garage, tax, verzekering, carwash, etc ...) minus de wederverkoopprijs bij “end of life”. Dit omdat er zoveel verschillende online tools te vinden waren van Touring tot VAB en testaankoop. Conclusie was dat ze allemaal uiteenlopende resultaten gaven. Wat de aanzet gaf om zelf iets in elkaar te steken wat de exacte realiteit weergaf. En ik was ook zeer nieuwsgierig wat voor een invloed m’n rijstijl op deze getallen had. En nee hoor, ik tel niet de eurootjes op die m’n Vespa kost aan rijplezier. Want dan zou ik ook m’n pinten op café moeten ingeven in een excel (wat deze laatste zeker zou doen crashen) :-))))))
  7. BeeBee

    hoog verbruik??

    M'n GTS 300 Bj. 2014 haalt een algemeen gemiddelde van 3,65L/100Km Hoogste uitschieter: 4,13L Was toen nog in de omschakeling van m'n CBF1000 naar de Vespa ;-) Laagste uitschieter: 3,10L Rechter polsje is dus reeds duidelijk geacclimatiseerd. :-)
  8. Kan ik mij volledig bij aansluiten. Niemand kan me overtuigen van de verplichte kledijcodex (zoals ze in de wegcode staat) op een Vespa. Egaal of dit nu een 50-125-250 of 300cc is. Ik ben persoonlijk overtuigd van de vrije keuze m.b.t. beschermende kledij. En natuurlijk trek ik dit allemaal wél aan als ik op een "groter" toerke vertrek waarbij ik weet dat ik wat meer snelheid dan een elektrische fiets van 45km/hr ga maken. Maar ik zie het niet zitten om voor een ritje van een paar km (de korte uitjes naar de winkel, een kort chill-toerke, etc) me om te kleden d.w.z. m'n "enkelbedekkende" schoenen, lange mouwen, lange broek aan te trekken om in de agglomeratie rond te tuffen aan misschien nét ietsje rapper dan 40Km/Hr. Dit maakt voor mij persoonlijk m'n GTS dus "waardeloos" voor de vlotte verbindingen in stad. (Alhoewel ik het meer en meer aandurf om zonder m'n hoge schoenen aan te vertrekken). ;-) Misschien had ik dan omwille van deze reden óók nog een 49cc-Vespa moeten aanschaffen, maar m'n beurs én plaats in garage laten dit niet toe. :-( Neem nu het weer zoals het de laatste weken is, bijna voortdurend boven de 25°C. Ik bedoel maar: daardoor worden bij mij de ritjes/ritten dan herleid tot heel wat minder km's op m'n teller, en dan nog enkel 's avonds na 18u00. Maar op dat ogenblik ('s avonds na 18u00 dus) komt de rest van de familie thuis en dus zou ik m'n quality-time met het gezin moeten opgeven om lekker single met de Vespa te gaan toeren. Wat ik dan weer wat als egoïstisch aanvoel ten overstaan van m'n gezin. Om te reageren op de vraag van Cantodea: ik denk dat er heel veel uiteenlopende redenen van persoonlijke aard zijn voor dit fenomeen. Ik vermoed wat het fenomeen van de maatschappij in de huidige vorm: "Heb geen tijd, veel te druk, ... " De "groep" mensen die passen in het vakje "Heb geen tijd, veel te druk, ... " is volgens mij de groep waarin er veel mensen zitten die een potentiële koper zijn voor een GTS. M.a.w. mensen die hun Vespa kopen als een zoveelste utilitair voorwerp. Daarentegen, van de mensen die kiezen voor een klassieke of oldtimer Vespa, vermoed ik dat dit net de groep is die bewuster hun Vespa kopen en meer gedreven zijn om met de Vespa te bollen en zich, zonder zich ervan bewust te zijn, meer de Vespa-way-of-life-toer opgaan dan de groep GTS-kopers én dus wel veel km's maken. Tuurlijk klopt deze stelling niet volledig (ik zie hier al honderd-en-een reactie's verschijnen) :-) Gelukkiglijk zijn er héél véél verschillende denkwijzen en meningen toegelaten op dit forum (hoop ik) :-). Maar toch denk ik dat deze"stelling" niet volledig uit de lucht gegrepen is. Btw, ter info: Mijn persoonlijke reden van de aanschaf van m'n GTS was: Ik had tot verleden jaar nog een Honda CBF1000 maar was het nerveuze optrekken van rood licht naar rood licht en het voortdurend op en af schakelen (aan Max 70km/hr) beu en zocht daardoor iets gemotoriseerd dat leuk, auto/variomatic, iets of wat tijdlozer en rustiger was, waardoor ook ikzelf wat rustiger zou worden op twee wielen. In het laatste opzet ben ik dan toch toch al geslaagd, in km's maken tot m'n grote spijt nog niet. Alvorens ik hier met m'n reactie afgeschoten wordt: Ik wou hier gewoon eens neerpennen hoe het bij mij komt dat er relatief weinig km's bijkomen op m'n GTS. Van dec 2018 tot heden jul 1018 zijn er maar 2130km bijgekomen. Had er ook liever reeds het dubbele op zien staan. REDEN? Kort door de bocht: Het gezin.
  9. BeeBee

    New New !!

    Prachtige start met 2 zo’n scooters. Heel veel plezier en veilige km’s toegewenst.
  10. Met deze apart te kopen is het ook weer ok en zit je qua prijs nog niet aan de helft van de Vespa top case. In deze had ikzelf nog geluk, want de sturing bleef helemaal neutraal zonder de zwaardere gewichten. Da’s een beetje het punt dat ik wou maken. Het enorme verschil in prijs. Over smaken en kleuren wil ik geen punt maken. Mooi is héél relatief. :-)
  11. Na lang twijfelen heb ik uiteindelijk toch de knoop doorgehakt ... Ik kon het niet over m'n hart krijgen om 199,-€ uit te geven aan een originele Vespa top case. Dan maar op zoek gegaan naar diverse alternatieven. Uiteindelijk is het een GIVI E300N2 geworden omdat ik vond dat hij het beste aansloot bij het plaatje qua kleur en design. Qua prijs vond ik dat hij ook goed aansloot nl. 89,-€ incl. ruggesteun. Dan deze morgen eerste testrit gedaan en oef, was ik blij dat de top case het stuurgedrag niet negatief heeft beïnvloed. Temeer ik daaromtrend ook al veel gelezen heb. Voor mij persoonlijk dus een geslaagde aankoop. Nu nog een front- en tunnel-bagage-rek. Want heb de intentie om met BeeBee naar het zuiden van La Douce France te rijden.
  12. Héél sjiek, alhoewel ik die ronde met die mooie zwarte glans ook wel heel mooi vind.
  13. BeeBee

    Windscherm???

    Probeer ik ook te vermijden, niet alleen voor het beperkte zicht, maar ook (en vooral) voor het vele daaropvolgende poetswerk.
  14. Sjonge sjonge ... Op den duur lopen er meer moraalridders rond op deze aardbol dan dat er levensgenieters zijn ... (levensgenieten is genieten van het leven zolang het leven er is). Deze ganse discussie lijkt me zowat een afspiegeling van de verzuring van deze maatschappij! Heeft er iemand van ons al ooit een praktisch bewijs gezien van waarom een helm niet mag (her)spoten worden?? Geloven we nu echt dat als de glans- en verflaag van een helm afgeschuurd wordt en opnieuw voorzien wordt van een beschermingslaag (lees laklaag), de helm minderwaardig wordt? Moest er al zoiets ontstaan zoals de afbraak van de stevigheid (lees sneller barsten, minder schokabsorberend) van een helm, wat denk je dan dat het meetbaar verschil zal zijn tussen de originele en de gerestylede helm bij een crash? Het enige waarbij ik me kan voorstellen dat een helm minderwaardig wordt, is dat als de helm herspoten wordt en er kunststofdeeltjes zijn die niet terug hermetisch afgesloten worden van de natuurelementen. Dat er dan hoogstwaarschijnlijk wel een soort versnelling van het verouderingsproces (verrotting) van de materie gaat optreden. Dus als het schuur- en lakwerk correct wordt uitgevoerd ... Welkom inventiviteit, creativiteit en personaliteit. Trap niet in de show van de Amerikaanse pest van: "I SUE YOU!" Want daar gaat het toch allemaal om: verkrijgen en behouden van macht. Vertaald naar het commerciële, bekomt men dit: Bescherming van het merk z'n verantwoordelijkheid, merknaam, design en bovenal de HERKENBAARHEID van een merk. Indien het nu om een Shoei-, LS2-, Schubert-, Arai-, Shark-, Givi-, of HJC-helm gaat, dit doeternietoe. Uiteindelijk gaat het al deze merken alleenlijk om VERKOOP! Hoe kan je je nu met een product positioneren op de markt als de merknaam op het product niet in de eerste seconden optisch opvalt? Bij iedere personalisering (qua look) van een helm is het eerste wat (voor de merkhouder) verloren gaat: hun herkenbaar design. Maar bovenal de meestal in overdadig grote letters aanwezig zijnde merknaam. Het ligt waarschijnlijk aan mezelf en m'n persoonlijke smaak, maar ik vind het absoluut niet mooi dat er op een product, dat er positief uitschiet qua ontwerp, een kwak van een merknaam het geheel komt verstoren. Bedenk, men rijdt rond met een helm op het hoofd die qua prijs ligt tussen 'grosso modo' de 100,-€ en 500,-€ en ondertussen weze men een rijdende reclamezuil voor het product. In feite zouden de merken hun prijzen moeten naar beneden halen naarmate de grootte van de merknaam op het product. :-) Zodoende: THOR!(*) Waarom zouden we als consument onze (zuur overbetaalde) eigendommen (lees Helm, Vespa, Auto, ...) niet personaliseren? Het kan toch moeilijk dat iedereen 100%-tig tevreden is met het ontwerp van de dingen die hij reeds aangekocht (en waarschijnlijk overmatig duur betaald heeft)? Dus: waarom zou je dan niet personaliseren? Ik kan dan maar maar één reden bedenken (met in het achterhoofd het respect voor de moraalridders): En dat is dat er gepersonaliseerd wordt met een ontwerp dat van een zodanige aard is dat het geen respect betoond aan de "Normen en Waarden v/d Samenleving". Maar da's dan weer een ander boompje ... En euh ... voor Filientje en "Free Willy": PRACHTIG WERKSTUK! Er mogen er van mij gerust véél méér als deze rondrijden. Dan was er terug wat minder "50 Grijze Tinten" :-) (*) Tot Herstel Onzer Rechten)
  15. BeeBee

    Windscherm???

    Ben zelf begonnen met "zonder" scherm. Vond ik persoonlijk veel teveel wind én lawaai. Na het lezen van verschillende topics op verschillende fora, geopteerd voor een mid-size scherm. Was bij het eerste ritje al ontevreden met de fluitende wind rond m'n hoofd. Dan toch maar de overstap gemaakt naar het hoge "bompa-scherm". Resultaat van de koers: met m'n 1,84m en gevoelig aan windgeruis rij ik nu met een smile als een breedsmoelkikker op m'n Vespa.
×
×
  • Create New...