Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Mokonzi

Leden
  • Aantal items

    132
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Days Won

    8

Mokonzi last won the day on May 25

Mokonzi had the most liked content!

Community reputatie

102 Excellent

2 Volgers

Over Mokonzi

  • Titel
    Lid

Scooter Gegevens

  • Scooterclub
    Classic Hasselt
    Squadra Veloce
  • Mijn Scooter(s)
    Primavera 125 3V (2015)
    GTS 300 ie Super (2009)
    PK 50 S (1984)
    Motovespa 150S (1964)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Hasselt
  • Land
    België

Recente bezoekers van dit profiel

687 profielweergaven
  1. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    Soms wel, niet altijd. Ik had een nieuwe kabelboom gestoken omdat de oude helemaal verkeerd was. Bijkomende moeilijkheid. Het ging om een niet originele Vespa. Een VBB1T met motor van VNB1T, maar stator van VNB3T en schakelaar van VLT en achterlicht van GS ... enzoverder. Dan is het dus niet evident de juiste nieuwe kabelboom te vinden.
  2. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    Bon, ik wil het resultaat van mijn zoektocht hier posten. Misschien heeft iemand er ooit wat aan. De VNB 2 - 5 en een nog een aantal ander modellen hebben een specifieke manier om de elektrische stroom te verdelen. Het belangrijkste om te onthouden is dat lampen UIT gaan door de stroom - die opgewekt wordt door de spoelen (statorplaat) - kort te sluiten met de massa (standaard: zwarte draad). Om bv de lamp AAN te doen moet je die kortsluiting dus verbreken. Maar vermits een hoop kabels (geel, wit, groen, bruin, blauw, paars,...) verbonden zijn met slechts 2 spoelen en alle zwarte draden op één of andere manier ook allemaal samen komen is de minste beschadiging, een los draadje of één verkeerde aansluiting genoeg om toch ergens verbinding met de massa te hebben. Je zet misschien wel de schakelaar om en verbreekt de verbinding tussen geel en massa, maar die gele gaat via de blauwe (waar hij ongeoorloofd contact maakt) toch naar de massa vloeien met als resultaat dat de lamp NIET aangaat.Om het met een metafoor uit te drukken: Je doet de deur wel dicht, maar de achterdeur staat nog open en dus gaat de stroom toch lopen. Even met de Ohm meter testen? Tja, dat werkt dus niet zomaar "even". Doe de test zelf maar eens, elke kabel is op één of andere manier met elkaar verbonden via massa. Dus als je het wil uitmeten moet ELKE kabel los. Maar uiteindelijk heb ik zo wel gevonden dat er contact was tussen twee kabels. Dit probleem aangepakt en jawel hoor: Plots werkt alles. Opgelet: Dit elektrisch systeem is berekend voor een bepaalde belasting en een deel verbruikers hangen in serie. Dat betekent dat een verkeerde claxon (12V ipv 6V) of zelfs een verkeerde gloeilamp (25W ipv 10W) voor rare verschijnselen kan zorgen. Zou kunnen, is niet noodzakelijk zo. Maar als je blijft problemen ondervinden zou ik dat ook eens even nakijken. Tot slot wil ik nog even opmerken dat volgens het originele Vespa schema de claxon NIET werkt wanneer grootlicht AAN staat (grootlicht = schijnwerper = de faar). Enkel wanneer de schakelaar in positie 0 of 1 (zie schema in bovenste post) staat kan je toeteren. Waarom Vespa dit zo gebouwd heeft weet ik niet. Misschien mag je niet toeteren in het donker. Geluidsoverlast :-) Conclusie: Bij stroomproblemen met dit type elektrisch systeem: ALLES nakijken en meten, het zit hem in de details. Zelfs een niet goed bevestigd kabelschoentje kan de oorzaak zijn. Vespa is een pracht ding. Waarschijnlijk ontworpen door God himself, maar den élentriek heeft hij toch door iemand anders laten doen, peins ik. Soit, ik heb weer wat bijgeleerd Greetz - Mokonzi PS: foutje in bovenstaand schema - Horn(claxon) is een verbreekcontact en niet een maakcontact.
  3. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    't Is opgelost. Een aardingsprobleem en een klein foutje in bovenstaand schema. Zodra ik wat tijd vind zal ik hier de hele uitleg posten.
  4. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    Aansluiting op verdeeldoos de statorplaat
  5. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    Aansluiting koplamp Aansluiting achter unit (blauw -remlicht, geel - achterlicht, zwart - massa aan kader)
  6. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    De schakelaar Aansluiting bedrading
  7. Mokonzi

    VNB1T: Elektrisch raadsel

    Ben bezig aan de bekabeling voor een VNB1T (volgens het motornummer toch) maar er zijn aanpassingen gebeurd volgens mij. Om te beginnen zit de motor onder een VBB1T kader, er is geen batterij en er is een externe hoogspanningsspoel, de statorplaat kan ik niet dadelijk identificeren. Ik voeg straks een foto toe. Dus heb ik een NIEUWE kabel gestoken, een vnb2-5t kabelboom en aangesloten volgens onderstaand schema Maar de claxon en het remlicht werken ENKEL als de koplamp UIT is. De koplamp (grote ampoule) werkt, zelfs verschillende lichtsterktes Het achterlicht en het kleine lampje in de koplamp werken NOOIT. Waarschijnlijk niet toevallig zitten ze beiden op de gele kabel en heeft deze dus ergens contact met de massa. Claxon en rem zijn verbreek contact. Ik probeer wat foto's te posten. Bij mijn vorgige poging lukte dat niet en verdween mijn volledige post. Alvast bedankt voor jullie hulp
  8. Mokonzi

    PX125 (2007) elektrische vraag

    Even aanvullen, het probleem is opgelost: De metalen pennetjes in die witte fiche waren uitgesleten (?) Door het trillen maakt die kabel daar contact/geencontact/contact ... en dus kleine vonkjes met als resultaat dat de fiche verbrand is. Geen ernstig probleem, fiche afgeknipt, kabels verbonden, krimpkous en opgelost
  9. Mokonzi

    Vnb 1964 wie kan mij helpen?

    Als je interesse hebt mag je altijd naar mijn doe-het-zelf garage komen in Hasselt. Naast het standaard onderhoud, herstelling en restauratie bied ik Vespisten de mogelijkheid om zelf aan hun Vespa te werken, met mijn tools, in mijn garage. Je vindt er wel altijd iemand die wat kan helpen, raad geven of begeleiden. Facebook: Solvato
  10. Mokonzi

    Amerikaanse importheffing op Vespa

    Italianen woedend over Trumps mogelijke invoerheffing op hún Vespa Alsof de president van de Verenigde Staten hoogstpersoonlijk op hun lange tenen is gaan staan, zo venijnig reageerden Italianen toen zij The Wall Street Journal opensloegen. Daarin lazen zij dat Donald Trump het gemunt heeft op hun nationale trots: de Vespa. Vooral de hoogte van de heffing - 100 procent - wekt ongeloof in Italië. Als Amerikaanse importeurs het dubbele moeten betalen voor hun 'Made in Italy', wordt het praktisch onmogelijk te concurreren. Niet voor niets kelderde de aandelen Piaggio donderdag op de beurs van Milaan. De Italiaanse premier Gentiloni riep op tot kalmte, 'want belastingen en protectionisme zullen nooit een remmende werking hebben op kwaliteit; echte kwaliteit kent geen grenzen'. https://www.volkskrant.nl/buitenland/italianen-woedend-over-trumps-mogelijke-invoerheffing-op-hun-vespa~a4481415/
  11. Buurman verkoopt zijn LX50. Ik heb verder geen gegevens betreffende leeftijd en Km stand. Best neem je zelf even contact in geval van interesse.
  12. Mokonzi

    Onderdelen diverse

    PM ivm boeken
  13. Mokonzi

    Toon Je Dagtripfoto....

    meer moet dat niet zijn.
  14. Mokonzi

    Toon Je Dagtripfoto....

    Wij zijn vandaag (02 Jan 2018) een soepke gaan eten in Botrange, het hoogste punt van België. Ritje van 250Km
  15. Mokonzi

    PX125 (2007) elektrische vraag

    Ik had juist een schema gevonden dat van toepassing lijkt. Gaat idd naar de spanningsregelaar. Dus jij denkt dat hij ergens massa raakt? Thx ik ga eens op zoek
×