Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Peelke

Leden
  • Items

    241
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

4 Volgers

Scooter Gegevens

  • Mijn Scooter(s)
    125 Primavera ET3 ('82)
    125 VNB ('64)
    125 T5 ('93)
    GTS 300 ('17)

Persoonlijke Gegevens

  • Woonplaats
    Antwerpen
  • Land
    België

Contact Methods

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

Peelke's prestaties

Collaborator

Collaborator (7/14)

  • Dedicated Zeldzaam
  • Reacting Well Zeldzaam
  • Very Popular Zeldzaam
  • First Post
  • Collaborator

Recente badges

144

Reputatie

  1. Ha! De legendarische première in de donderstorm destijds Merci om er toen bijgeweest te zijn, Bever! En merci om te kijken allemaal! Hopelijk jeuken jullie zadels om wat nieuwe reisplannen te smeden. Dan is de opzet geslaagd
  2. Vrienden van de ijzeren pony! 't Is morgen veuls te slecht weer om zelf te rijden én vrijdag de 13e. Blijf dus beter gezellig thuis om onder een warm dekentje te kijken naar mijn reisvertelling "Van Peel tot Evenaar / Antwerpen-Dakar per Vespa"! Dan doe ik alles nog eens uit de doeken met veel overdrijvingen, toogfilosofie en tegelwijsheden... Of bekijk het rustig op 't gemak op VRT max achteraf, ieder zijn goesting. Voor de kijkbuiskinderen: nu vrijdag om 21.30 op Canvas. Tot dan! https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/van-peel-tot-evenaar/#meer-info p.s. (Of voor de old-school boekenlezers: https://michaelvanpeel.be/boeken/#vpte . De 4e druk is net uit!)
  3. Aight, will do! Thx! 'lube it up' en 'een gat is een gat' . Ah, the true wisdom of our ancient forefathers...
  4. Volgens de bestelling was het een 19mm. Ik dubbelcheck nog eens. Zal hem ook wat extra invetten waar ie de krukas raakt misschien? Hehe Ik heb speciaal een rubber hamer op de werktafel liggen voor alle stommiteiten die ik zelf uithaal. 🔨 Hamer is al goed versleten. Mijn hoofdprijs betreft een omgekeerd gemonteerde piston. ("Heh, waarom trekt hij nu toch zo slecht op?... ) Overigens, werkt de truuk om wat carb cleaner te spuiten langs die keerring om een lek te detecteren? Klein beetje vet maar gebruikt ("a light smear", aldus Paxton). Misschien is het toch dat, want de ring zelf lijkt het al wel een 70% te verhelpen. Versleten gasschuif; Ik snap het; langs de zijkanten en zo. Zou kunnen, maar zodra hij wegloopt heeft de gashendel geen invloed meer op de motor. Als het lek langs daar kwam, zou hij dan niet een beetje moeten reageren op gas open/dicht? Merci voor de suggesties, guys!
  5. @josse Je opmerking heeft me nog eens doen nadenken, en ik heb die vilten pakking wel vervangen, maar aan de kant van de motor gestoken, zoals op de exploded drawings van Haynes staat. Maar... volgens de Paxton "how to restore your vespa"-boek, moet die aan de carburatorkant. Lijkt me ook logischer. Blijkbaar is het niet helemaal duidelijk en wordt daar op het Modernvespa forum de nodige ambras over gemaakt: twee rivaliserende bendes -> https://modernvespa.com/forum/topic153845 Lang verhaal kort: ik heb nu dus een vilten pakking aan beide kanten; kan sowieso geen kwaad. Testritje leek al wat beter, maar nog niet 100% opgelost. Ik kan een runaway wel altijd stoppen door de choke uit te trekken. Dan valt ie zo stil. Ik blijf nog verder zoeken. Tips welkom!
  6. Al geprobeerd, maar het kan daar nog aan liggen natuurlijk. Nog eens proberen dieper te duwen en harder aan te spannen. Het is gehannes met die ring in die nauwe ruimte! Ik voel mij meer gyneacoloog dan mechanieker...
  7. Awel, daar had ik ook al aan gedacht. Die is vervangen, maar ze voelde wel wat losjes. Die moet niet airtight zijn gezien vilt, vermoed ik? Kan dat een impact hebben?
  8. Ik ben een Pollini 130 aan het roderen in mijn ET3 na een volledige rebuild. Goede compressie (11 bar). Bij een warme motor wil hij bij het terugschakelen wel eens weglopen (de toeren lopen op zonder gas te geven). Even remmen (toeren verlagen en arbeid verhogen) lost het probleem direct op, dan kan ik gewoon verder rijden. Ik vermoed een luchtlek, maar ben geen expert in het opsporen daarvan. (Yes, ik ben voorzichtig met het remmen op de motor, because 2-takt ) Timing 16° voor TDC, gecheckt met strobo. Motortje draait goed (niet zot veel vermogen wel, is dan ook stock carbu. Af en toe een sputtertje tussendoor. De runaway gebeurt vooral bij het terugschakelen, dus bij weinig gas en hoge toeren. Ik vermoed dat de cylinder dan zo hard vacuum trekt dat hij van ergens anders een heel klein luchtlek binnentrekt? Duidt dit eerder op een luchtlek in de keerring vliegwiel, aansluiting manifold of eerder in de carbu zelf? - standaard Dell'orto 19/19 , hoofdsproeier 76 (volgens polini instructies) - de carbu harder aandraaien lost het precies niet op - gaskabel loopt vlot; schuif gaat open en dicht - mix schroef op 1,5 toer uit - carbu gekuist, sproeiers uitgeblazen met compressor. Zijn wel de oude sproeiers, hebben lang stilgestaan. Misschien is de wat geoxideerd? Grotere sproeier kopen? Nieuwe ralenti sproeier? - bougie (B7HS) beeld is niet helemaal ideaal. Lijkt te rijk met die carbon residu op de rand, maar ik mix @ 2,5% voor de rodage. Die witte puntjes zijn dan weer minder tof. Electrode zelf ziet er ok uit, denk ik? (melkchocolat die te lang in de zon heeft gelegen). Hoe pak ik dit best aan? (fp.s. otokes gewoon voor de zjol of it )
  9. even domme vraag stellen, maar het is mezelf helemaal in het begin ook overkomen dus ik mag ze stellen Het klinkt alsof je niet goed kan ontkoppelen. Ben je zeker dat je koppelingskabel goed is afgesteld en dat hij voldoende ontkoppelt als je de koppeling intrekt? Voel eens aan het koppelingarmpje onderaan je motor. Als je kabel goed is aangesloten, kan je dat amper of niet naar voor duwen met de hand. Max een 2 mm. Zolang je dat armpje nog met de hand naar voor kan duwen, ben je niet aan het ontkoppelen (wat je voelt is enkel de weerstand van het veertje op die arm). Armpje helemaal naar voor duwen, en dan de nippel aanvijzen. (Als je dan het armpje lost, zal je zien dat je meestal net de nodige 2mm kabelspeling op dat hendeltje overhoudt)
  10. *** SOLVED *** Na een paar uur verder prutsen ben ik erachter gekomen wat het probleem was. Die twee metalen schijfjes / belletjes op de onderste foto waar de naald aan vasthangt, moeten los van elkaar kunnen draaien. Ze zaten muurvast, daarom dacht ik dat ze één geheel vormden. Waarschijnlijk zat een zandkorreltje tussen of zo. Enkel de binnenste schijf hoort mee te draaien met de magneet. De buitenste is een houder en moet net vast in de behuizing zitten. 't Is ook allemaal heel breekbaar, zo'n klokje, dus ik durfde niet hard te wringen. Maar nu is de naald dus weer vrij. (Ik had die naald er intussen wel al afgehaald en kan dus opnieuw beginnen afstellen. Plezaaaant... ) Tip: door die buitenste schijf wat te verdraaien t.o.v. de behuizing kan je dus de naald van je speedo ijken, moest die bv 10km te snel of te traag aanduiden. Gewoon behuizing openen, wijzerplaat eraf en dan kan je eraan. Ziezo, weer iets bijgeleerd. (En het origineel kunnen behouden! hoera!)
  11. Peelke

    Lekkur warm vandaag

    @dave stade gij in dat filmpje gewoon wat op uwe cylinder te pissen of wa? #noclass #treatherlikealady
  12. Allowkes! Ik vrees mijn speedo wat verkloot te hebben. Sinds ik een barst achteraan in de behuizing repareerde met secondenlijm (een beetje maar, écht ), draait de naald niet meer vrij. De km teller werkt nog gewoon wel. Ik heb de naald niet vastgelijmd of zo. Als je het mechanisme uit de behuizing neemt, werkt het nog wel. Maar zodra het op zijn plaats zit, zit de naald vast. Ik denk dat ik de witte behuizing een fractie van een mm verbogen heb met de lijmklem. Daardoor sleept het schijfje van de naald (waar de magneet in ronddraait) waarschijnlijk net tegen de behuizing. (Lijkt me sterk, maar is de enige verklaring die ik kan bedenken. Er zijn langs binnen nergens lijmsporen of zo te bekennen. Ik heb alles al 10x uitgekuist met compressielucht en siliconenspray...) Heeft er iemand nog een oude behuizing (te koop) liggen van een Primavera ET3 speedo? Die witte plastic versie (insteekkabel met twee weerhaakjes), niet de metalen versie met de schroefaansluiting. Ik zou hem willen repareren ipv vervangen. De speedo is voor mij een essentieel deel van de persoonlijkheid van het ding... En de cirkelvormige uitsparing waar de schijf in loopt uit-dremelen lijkt me onbegonnen precisiewerk. Klokje zit in elkaar als een horloge. Groetelinows!
  13. Hellow Vespieples, Mijn ET3ke is (eindelijk) klaar! Enkel nog wat roderen en finetunen, laatste details, speedoke fixen en dan gaan met banaan! Ik had nieuwe badges besteld, maar eigenlijk denk ik erover om toch de originele terug te gebruiken. Origineel is altijd cooler, en het oranje van de nieuwe badge is wat lelijk (of ik vind de oude verkleuring mooier). De oude ET3 badge is echter wel flink begaaid. Ideekes hoe die wat bij te retoucheren? (Welke soort verf? Hoe kleurcode oranje vinden?) Ik dacht misschien van die autolak-retoucheerpotjes te zoeken of zo? Gewoon zo laten is ook een idee natuurlijk. 't Steekt alleen wat veel af tegen de gerestaureerde scoot...
  14. even deze totaal uit de klauw gelopen zombiepost reviven. (Al is ie wel actueel met de sneeuwfoto van @pdvd @Frederik9111 Motopeinture ziet er idd piekfijn werk uit, maar ik probeer al een jaar tevergeefs binnen te raken. Zijn agenda zit ramvol, denk ik. Dus bij deze nog eens: Iemand suggesties voor een goeie carrossier regio (ruim)-Antwerpen? Liefst met wat Vespa-ervaring. Thx!
  15. Voor alle crazy customizers; deze boys from Indonesia zijn the real deal. Misschien een idee voor een (heel ver) treffen? p.s. Ik denk niet dat ze daar een verplichte keuring hebben...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...