Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/15/18 in all areas

  1. 5 points
    systeemhelm (die ik dan meestal open laat met dit weer), kevlar jeans (lichter dan motobroek) of gewone lange broek, zomermotovest (luchtdoorlatend), zomerhandschoenen (luchtdoorlatend) en hoge schoenen (palladiums, all stars of halfhoge botinnen). En als het echt te warm is dan doe ik mijn adamkostuum aan...
  2. 4 points
    Hoi allen, ik ben Dries, en recent op tram 4 gesprongen. Ondertussen heb ik 23j m'n rijbewijs voor de moto ( Suzuki Bandit 600cc), maar eigenlijk rij ik er te weinig mee... Ik woon op +/- 22km van m'n werk, en dat is net niet ver genoeg om me dagelijks in m'n volledige rij- uitrusting te hijsen. Tot nu toe dus bijna altijd met de auto, maar zocht een leukere oplossing. Zoals zovelen ben ik stiekem ook altijd al wel verliefd geweest op de looks van de Vespa PX. Maar aangezien ik al een moto heb staan, zocht ik een budgetvriendelijker alternatief, zonder al te veel in te boeten op de looks. --> zo ben ik dus uitgekomen op een rode LML Star 125, jonge tweedehands met 500km op de teller. Om het voor de 'die hards' nog wat erger te maken, is het ook nog een automaat. Don't shoot me! Ik wou een makkelijke opstapper, zonder gedoe, starten en weg... ( als ik wil werken op twee wielen, neem ik de Bandit wel!) Beste keuze ooit! Ik heb haar nu een half jaar( het is een 'ze' natuurlijk), en de 500km zijn er al 3.800km geworden. Heerlijk om lekker mee te cruisen met het verkeer, met een verbruik dat bijna 3x lager ligt dan m'n auto. ps: Wat mooi meegenomen is, ik rij nu ook meer met m'n moto in de weekends.
  3. 4 points
    Rallye 3Massifs: 4 dagen sjezen met roadbook door Frankrijk/Corsica: 1 woord: MACHTIG!
  4. 4 points
    Het klinkt hetzelfde bij het uitspreken, maar het is minder ver
  5. 4 points
    Opgelost :)... zat een wespennest in de uitlaat (oh ja, die ironie in deze is zo duidelijk...). Hij heeft lang stilgestaan in een bosrijke omgeving vandaar de beestjes. Even slijpen, lassen, klooien met thinner en een brander in een kurkdroge tuin ;). En de goeie wesp zoemt terug. Dus gewoon teveel tegendruk in de uitlaat...
  6. 4 points
    Afgelopen weekend een ritje met een aantal Vesparados naar Ieper, Passendale en omgeving gedaan. Last post op zaterdagavond en zondag rondgereden om één en ander te bezoeken. Vijs kwijt, geen probleem, Vesparados oplossing!
  7. 3 points
    “Originaliteit” zit tussen je oren. Aan de buitenkant niet te zien én al zorgeloos tuffend/knallend door landschap met een krachtige, betrouwbare, deftig remmende, goed verlichte, etc... Vespa ben je dat na 5 minuten vergeten. Je hoeft het origineel blok ook niet weg te gooien. Leuk voor een maandelijk knuffel/swaffelmomentje wanneer de nostalgie even toeslaat.
  8. 3 points
    Buiten het standaard gereedschap, zoals schroevendraaiers, dopset, steek en ringsleutels, heb ik wat hulp middelen gemaakt en gekocht. Het is niet “de” manier maar “een” manier om het te doen, maar voor mij werkt het prima. Misschien heb je zelf al wel wat gereedschap liggen vanuit je smallframe tijd, maar hieronder wat foto’s van mijn collectie. Voor de koppeling verwijderen gebruik ik een koppelingstrekker (speciaal voor de GS160) en een blokkeertang. Om de krukas van het hoofdlager te verwijderen heb ik een plaat gemaakt die op de plek van het koppelingsdeksel komt. De inwendige draad van het blok wel goed schoonmaken en desnoods een fijne tap er door heen halen want deze draad wil je niet verprutsen. Vervolgens een m12 bout met punt gemaakt die in het center van de krukas gaat. Nu kan je de moer met een sleutel tegenhouden en de bout rustig indraaien totdat de krukas gedemonteerd is. Om de krukas weer in het hoofdlager te zetten trek je met een stukje zelfgemaakt gereedschap deze weer op z’n plek. Gebruik een ronde pijp net zo groot als de binnenring van het lager en uiteraard groter dan de krukasdiameter om krassen op de krukas te voorkomen. Met deze methode komt er geen kracht op de kogels en beschadigd het lager niet. Om aan de vliegwielzijde de vliegwielnaaf te verwijderen gebruik ik een pullytrekker (en bij voorkeur een 3 poot). Als de motor heel wat uren heeft dan de bronzenbus (small end) meten. Je kan een nieuwe bus (15,00mm) persen maar bijvoorbeeld ook een overmaatse zuigerpen plaatsen (15,05mm). Deze pen gaat dan soepel en zonder speling door het small end maar moeilijk door de zuiger. Ook hier dezelfde techniek gebruiken en rustig de pen door de zuiger trekken. Dan hebben we nog de silentblocksrubbers. Ook hier heb ik iets zelf gefabriceerd van mdf, een keilbout en een stuk draadeind. Je draait de keilbout vast in het oude silentblock en trekt deze er rustig uit. Monteren gaat in omgekeerde volgorde waarbij je met een stuk draadeind, ringen en wat moeren de silentblock weer in positie trekt. Dit geldt ook voor de rubberdemper van de schokbreker. Om de kroonmoer en bronzen koppelingsmoer (beide linkse draad) los te draaien zijn er verschillende technieken. Sommige kloppen deze los met een massieve pen maar ik gebruik oude dopmoeren hiervoor. Met een dremel en slijptol heb ik de nokjes op de juiste plek geslepen. Heb er helaas geen foto van want beide doppen zijn even uitgeleend. Voor zover een beetje het speciale gereedschap. Bij het normale gereedschap is het gebruik van een momentsleutel en goede circliptang ook geen overbodige luxe. Bij bouten en moeren die niet los mogen trillen kan je een druppel loctite gebruiken en de voetpakking smeer ik altijd in met een beetje vloeibare pakking (welke wel geschikt voor benzine) om lekken te voorkomen. Om een idee te krijgen hoe ik de speciale lagers (BGM lagers) heb vervangen kan je even kijken naar de foto’s op dit topic, dan heb je een idee: Nogmaals, er zijn meerdere wegen naar Brussel en sommige zullen zeggen wat een overdreven gedoe, maar deze hulpstukken werken voor mij prima en ik heb tot op heden nog geen moment gehad van...had ik het maar anders gedaan... Veel succes en plezier met sleutelen...het zijn leuke blokjes om aan te werken.
  9. 3 points
    @nero schaam me diep...je hebt helemaal gelijk, de as is 19,03 :). Stuur je morgen even een pm, bedankt alvast weer voor het meedenken.
  10. 3 points
    Daar past zelfs een 200 cc onder met de juiste instelling en een slijpschijf ;-)
  11. 2 points
    Uit het oog is niet uit het hart ...stond al meer als een half jaar stil 101 keer van wakker geworden "houden verkopen houden verkopen houden verkopen enz" ...je kan maar met 1 tegelijk rijden helaas !! Ik kan je wel meedelen .. dat afscheid ...het deed echt wel pijn vanbinnen !! 1 troost ...de nieuwe eigenaar gaat er echt nog veel plezier aan beleven !
  12. 2 points
    Ondertussen heb ik al een frame (met dank aan Bert) , een vork, stuur, zijpaneeltjes (met dank aan Levi, alias Frissenappel) en een zadel (met dank aan Sara) en wat nieuwe onderdelen (met dank aan Legendsbike). Ben nog wel op zoek naar een zadelbevestiging voor pk (deel dat vast op frame komt), crossbandjes 10 x 1.5 inches (2dehands of een adres waar ik ze kan bestellen). Groetjes, nero.
  13. 2 points
  14. 2 points
    Mijn GTS met analoge teller uit 2010...geeft al "10 km/u aan" bij... stilstand
  15. 2 points
    thx. De eerste km’s waren al super.
  16. 2 points
    Eindelijk hersteld. Ik heb met opzet wat gewacht omdat ik toch nog een onderhoud plande (olie, filter,bougie). Intussen toch enkele 1000 km gereden. Remde perfect, zonder abs maardaar kon ik mee leven.Vorige week zag ik dat de abs wel bij momenten (eerste 50 km) werkte en daarna niet meer. Bij mijn eerste melding op dit forum bleef het ABS continu uit.Dus alles nog maar een nagekeken en losgemaakt. Het sensorwiel ('tonewheel') vertoonde kleine krasjes en er zat en kleine deuk in. Gisteren een nieuw besteld en vandaag gemonteerd en ASR gekalibreerd. Testrit van een een klein uurtje : alles werkt weer(abs controlelampje uit, remt met abs, asr schakelt zich niet meer vanzelf uit.) .
  17. 2 points
    Welkom met je nieuwe GTS...waar uiteraard veel plezier mee te beleven valt...zijdelingse valbaren zijn goed voor de sier en om je billen (van Vespa) een beetje te beschermen (lakschade).
  18. 2 points
    Die hebde ook zonder Cosa! Groetjes, nero.
  19. 2 points
    Nooit vergeten dat je "op weg" bent met een Vespa uit de jaren 60...dus meer dan 50 jaar oud...de wegen lagen er toen heel anders bij...en het verkeer was veel rustiger... De huidige wegen, het drukke en razende verkeer vragen eigenlijk om "krachtige en bijtende remmen"... die je scooter uit de tijd dat de "dieren nog spraken" niet heeft Je zal dus aanpassingen moeten doen, maar misschien wil je de Vespa origineel houden...of je rijstijl moeten aanpassen...anders zal een botsing niet lang meer duren...
  20. 2 points
    Levistronic maakt alternatieven voor de Femsa-ontsteking die wel passen
  21. 2 points
    Er is op dit forum genoeg kennis (zie heren hierboven) aanwezig dus dat komt wel goed. Maak zoals Adrian al zegt veel foto’s maken, daar ga je veel plezier van hebben. Zorg dat je goed gereedschap hebt zodat alle boutjes en moeren netjes blijven. Ook heb je wat speciaal gereedschap en hulpstukken nodig om de revisie goed te doen. Forceer niets en probeer weg te blijven van de hamer en griptang. Let ook goed op de volgende zaken: - Er zijn wat moeren die een linkse draad hebben (kroonmoer achterlager, as van het schakelkruis en bronzen moer van de koppeling). - De positie van de conische ring achter de koppeling (hoge en lage gedeelte van de ring). - De keerring van de koppelingszijde staat verkeerd op de tekening, volgorde monteren vanaf de koppelingzijde is eerst de keerring (veer aan krukaszijde), dan het lager en dan de borgveer. - Wees voorzichtig bij het monteren van de koppeling, dat de spie (halve maan) niet in je carter valt. Bij de GS160 zijn er 2 bijzondere lagers, gelukkig heeft BGM deze weer in productie genomen. https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm7911-roller-bearing-282x446x10mm-bgm-pro-used-for-drive-shaft-gear-selector-box-side-vespa-gs160-gs4-vsb1t-ss180-vsc1t/ en https://www.bgm-tuning.com/shop/bgm7912-roller-bearing-218x341x124mm-bgm-pro-used-for-drive-shaft-vespa-ss180-vsc1t-gs160-gs4-vsb1t/ De rest van de lagers zijn goed te verkrijgen. Succes met sleutelen...
  22. 2 points
    Nou het probleem lijkt opgelost. Inmiddels zo'n 85 km gereden en dat geeft verder geen problemen. Wel weer wat anders ontdekt maar zal daarvoor een nieuw topic starten. Bedankt iedereen!
  23. 2 points
    in alle geval beter dan de prijzen van sommige vnb tjes die hier passeren voor een kleine 5000 eurokes
  24. 2 points
    Ik denk dat ik wel iemand weet die interesse heeft in die tweede Cosa voor onderdelen van u. Afgelopen weekend reed er een Cosa rijder mee met de Vesparados Belgium in Ieper en omgeving en die heeft op terugweg serieus wat problemen gekregen. Zijn koppeling er door geknald en ik vrees nog meer andere motorische problemen zoals gat in de piston, etc... Bezorg me uw gegevens eens via PM dan kan ik dat aan hem bezorgen want die zit hier niet op het forum.
  25. 2 points
    Klinkt meer en meer als een verzopen/verstikte motor hoor. Tank opgehoffen? 2cm net onder de kraan is voldoende voor een beetje vacuum dat je met de kickstarter niet weggetrokken krijgt; met al in gang lopend. Nieuwe (RMS-brol) kraantjes kunnen ook lekken, hoor (zelfs meer dan oude).
×