Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/14/18 in all areas

  1. 6 points
    Ik rij nu bijna twee jaar met zo'n kale vespa rond en heb dus wat ervaring. Zelf heb ik de vespa geschuurd, zo veel mogelijk manueel want slijpschijven en andere draaiende machines veroorzaken kleine oneffenheden en vlakke kantjes. Je kan dat nadien niet wegwerken met plamuur hé. Dus voorzichtig. Dus ofwel heel veel manuele arbeid of via een firma zoals Nero voorstelt. 2. Bescherming. Als je alles heel mooi glad schuurt dan houdt blanke lak NIET. Geloof me ik kan het weten. Mijn eerste poging kwam gewoon in vellen los. Dus of je moet het allemaal wat ruwer houden of je moet een grondlaag zetten. Gelukkige bestaat er een kleurloze grondlaag. Merk vergeten maar was Duits: Haftungsspray. Owatrol gaat ook maar moet regelmatig vernieuwd worden. 3. De beschermingslaag met VEEL aandacht zetten. Tis kleurloos dus je ziet het niet goed tijdens het spuiten en je kan makkelijk een stukje vergeten. Toevallig heb ik dat in de buurt van de benzine dop en dus is het daar wat losgekomen en is er nu lichte roest. Succes zou ik zeggen
  2. 6 points
    Bwaaaa... er zijn wel enkele complementariteiten te bedenken hoor (even snel gepiekt fotootje, maar ik kan getuigen dat een half uurtje op +/- 120~140°c het lossen en installeren van lagers een stuk vergemakkelijkt én dat het de daaropvolgende 2~3 weken een extra 2t-smaaktoets aan pizza's en andere ovensnacks geeft...)
  3. 5 points
    Vespa's roesten... da's zoals zeggen dat de paus katholiek is ;). De onderkant van de vespa ziet er niet altijd even proper meer uit na vele kilometers, steenslag, zout en water. Als je gene lelijke rubber lap aan je spatbord willen vastboren is dit misschien een optie (en zeer doenbaar voor elke amateur) voorbereiding: vespa op klein verhoogje fietsen - stap 1: koper borsteltje en alles proper schuren. (steunpoot best verwijderen) - stap 2: afplakken tot eerste koelrib (verluchting) onderaan en scheidingslijn beenschild (halverwege de las) - stap 3: 2 laagjes grondlak uit de bus (cyclus) (30 cm afstand, rustig op en neer bewegen en elke keer een toefje verf spuiten) - stap 4: Soudal anti gravel er tegenaan spuiten (paar lagen, lekker dik waar het voorwiel alles tegen het beenschild projecteert) - stap 5: afplaksel aan beenschild een beetje omhoog trekken (om beetje te overspuiten) - Stap 6: paar laagjes eindlak in de vespaeigen kleur (cyclus is kleur exact !) - Stap 7: speedwax erop (spuitbus 3 euro in de action) en opboenen en klaar voor de winterpret ! (en komt nooit nog iets aan + overschotjes gebruik je om krasjes en plekjes bij te werken indien nodig later
  4. 5 points
    Dansscholen in Pakistan hebben een "nieuwe dansmove" in hun programma gestoken...en die "nieuwe dans" is afgekeken en gebaseerd op de "plamuurders" in de Vespa-garages
  5. 5 points
    ...blijf maar beter rustig thuis in de Limburg...daar kan je tenminste nog op een "normale manier" treinreizen
  6. 5 points
  7. 5 points
    ....deze "vriendelijke en behulpzame meneer" gaat in gebarentaal even uitleggen, hoe je precies aan de "juiste inschrijvingspapieren" geraakt
  8. 4 points
    .... ...die van ons ( een rasechte Italiaanse ) wil zelfs niet dat ik in de keuken kom...ze zegt dat mannen niet thuishoren in een keuken...en ik ben het "volledig" met haar eens Als ik het zou wagen om "motorstukken" op de keukentafel te leggen- terwijl zij lekkere Italiaanse gerechten aan het klaarmaken is- dan komt haar "temperament" volledig los Gelukkig heb ik plaats genoeg op de werkbanken in mijn garages, om mij uit te leven...dat is een goede deal : ik leef mij uit in de garage... en zij in de keuken.. .ieder zijn hobby
  9. 4 points
    Alles ondertussen al van hun Facebook pagina gehaald wegens de vele comments van gisteren denk ik :) hun website werkt vandaag ook niet blijkbaar,
  10. 3 points
    Hoi, ik mis een exit - luik ... ik heb eind 2016 mijn A-rijlessen gevolgd en met succes in januari 2017 mijn rijbewijs gehaald. Daarna de gelegenhid gehad om snel mijn bmw 1150 aan te schaffen. In de zomer van 2017 heb ik dan beslist om mijn px weg te doen, het kon me niet meer bekoren en ik voelde me er zelfs wat onveilig ermee, de bmw remt stukken beter en de actieve veiligheid is een hemelsbreed verschil. Geen zorgen meer om enkele pk's en Nm's meer... hier had ik 2 verre vespavrienden. Nu 7 dichte motovrienden en 5 iets verdere. Weekelijkse ritjes en weekendjes zijn geen uitzonderingen meer. De keuze was snel gemaakt... toch ligt mijn hart nog steeds een beetje bij de 2 takt handgeschakelde machientjes en blijf ik hier volgen... en ja, ik groet alle vespa's die ik tegenkom maar de helft groet niet terug of zijn verwonderd dat een dikke bmw hen groet? tot in den draai he!
  11. 3 points
    Op reis zwaaien de meeste Harleys wel gewoon naar me hoor.. allen de BMW G(ay)(as)S rijders doen dat niet.
  12. 3 points
    Een Vespa met een BMW vergelijken is "olijven" met "druiven" vergelijken...een "brommer" tegenover een "motor"...een "mus" met een "arend"..."betaalbaar" tegenover "duur". En uiteraard zijn motoren veel krachtiger, sneller en veel beter uitgerust en hebben betere remmen...een zware motorfiets is dan ook een stuk duurder dan een "lichte Vespa" Vespa's en zware motorfietsen zijn van een totaal andere catagorie...een zware motorfiets weegt dan ook een pak meer... en heeft grote wielen en een betere wegligging. Maar beiden hebben hun voor en nadelen : met een zware motor is het al een pak minder gemakkelijk om door een file te rijden...dan is een "lichte" Vespa veel wendbaarder. Ikzelf rij graag met beiden...soms is het plezanter met de "Vespa" (stad )...en soms is het plezanter met de "Harley"( lange rit )......en ik zou ze geen van beiden willen missen. En het zwaaien naar elkaar : sommigen zwaaien, sommigen zwaaien niet...ik zwaai op mijn Harley ook al eens naar een Vespa...en af en toe kijkt die dan "verbaast achterom". Om te kijken of er geen andere motorfiets achter hem rijd ... maar soms zwaaien ze vrolijk terug... en zijn ze blij dat er eindelijk eens een Harley-rijder naar hen zwaait Maar dat komt omdat ik zelf ook met een Vespa rij...en omdat de "meeste Harley-rijders" niet naar Vespa's zwaaien, ze zwaaien zelfs nog niet naar "andere motorfietsen"
  13. 3 points
    Inmiddels al een stuk verder met de restauratie, dus ik dacht maar eens een update te geven. Ik ben begonnen om alles te demonteren: Tijdens het demonteren kwam ik wat vreemde dingen tegen. Zo blijkt de accu provisorisch geïnstalleerd te zijn en absoluut niet origineel. (de rubberen band om de accu op zijn plek te houden blijkt een stuk fietsband ) Flinke laag plamuur komt onder de vloerstrips uit: Plamuur van 5 a 6mm dik..: Daaronder veel deuken en scheuren zoals op onderstaande foto: Bovendien was er een lelijk stuk aan de vloerplaat gelast: Hierdoor heb ik besloten om een nieuwe vloerplaat door Maskes op het frame te laten zetten. Het heeft even geduurd (ca. 3 mnd), maar vervolgens wel een mooie nieuwe bodemplaat die er voorlopig weer even tegenaan kan: Terwijl het frame bij Maskes in de werkplaats stond, ben ik bezig gegaan met de motor die op het moment niet draaide. Ik heb de volgende onderdelen moeten vervangen: - Krukas (was een hele zoektocht om deze te vinden, uiteindelijk in Italië besteld)- - Zuiger - Cilinder laten boren, honen en zandstralen en deze vervolgens weer opnieuw zwart gelakt met hittebestendige lak. - Alle lagers - Koppelingsplaten - Schakelkruis - Veren in primaire as - Blokbouten - Koelvinnen (maar deze vind ik foeilelijk, dus ben op zoek naar gebruikte) - Bougie + bougiekabel (Originele type bougiedop heb ik ook, maar deze op foto is fijner met testen) - Draagbeugel + Bobinebeugel + Hitteschild laten KTL-en - Uitlaat geschuurd en gelakt in hittebestendige zwarte lak - Alles grondig gepoetst. Inmiddels heb ik het motortje aan de praat gekregen en draait prima! Nadat het frame weer terug gekomen is heb ik de lassen weggewerkt en ben ik naar http://www.zelfzandstralen.nl gereden om mijn blok te stralen (Daar kan je het zelf doen en dat is echt verrassend leuk!) en in de 2K epoxy te zetten: Nu vooral bezig met schuren en plamuren (hier een paar delen waar ik vandaag mee bezig ben): Ik moet nog veel schuren en plamuren, maar de rode primer als volgende laag is inmiddels al besteld. Hopelijk kan ik snel meer informatie delen over mijn project
  14. 3 points
    WD40 en rubber zijn op lage termijn geen goeie vrienden!!! 1-op-1 aangelengde groene Dreft! Toptip ooit gekregen van een clublid met 30 jaar ervaring als uitbater van een motorbandencentrale.
  15. 3 points
    Veel plezier met/op de Vespa! Je zal nu wel veel Km's willen maken, dus sterkte in de kou!
  16. 3 points
    Sinds vandaag trotse eigenaar van deze mooie rooie
  17. 3 points
    De lagers zijn verwijderd. De broodpers is ook nog toe gepast, en hij werkt echt! Super handig dit, thanks @Frederik9111 voor de tip!
  18. 3 points
    Loooolll. Nee, echt. Ik ben benieuwd wat die verkoper allemaal vertelt als je je daar aanbiedt als leek en daarna meer "gerichte" vragen stelt. Nu kan ik niet oordelen over de verkoper. Feit is dat het een vracht uit Pakistan is, feit is dat het papierwerk op z'n zachtst uitgedrukt een hindernis zal vormen en dat je niet teveel van de kwaliteit van het chassis mag verwachten. Maar misschien is het een heel eerlijke man. Misschien ook niet.
  19. 3 points
    Deze mensen zijn maar al te blij, met de centjes die ze krijgen voor hun tot op de draad versleten Vespa's'....dat ze nu eindelijk eens een "serieuze brommer" kunnen kopen
  20. 2 points
    ......er zit dan toch nog wat ijzer aan een "plastikke Vespa"
  21. 2 points
    Meestal wordt aangeraden om te beginnen met 2 maten groter dan je huidige sproeier. Omdat er doorheen de jaren nogal wat verschillende groottes standaard geïnstalleerd zijn, kan je dus best even kijken wat er nu in je carbu zit, en van daaruit vertrekken. En tijdens de eerste keren rijden vaak je bougie bekijken, en goed "voelen" wat de scooter doet met de nieuwe uitlaat en sproeier.
  22. 2 points
    sip road uitlaat op gooien... doet al véél ...en iets grotere sproeiermaat
  23. 2 points
  24. 2 points
    ........Als je dit jaar braaf geweest bent , brengt Sinterklaas ( en de roetpiet ) misschien wel een "echte werkbank"....wie weet
  25. 2 points
    Ondertussen 4000 km'tjes volgas verder en nog altijd alles netjes draaiend
×