Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/22/18 in all areas

  1. 5 points
    M’n moeder, begin jaren 60
  2. 5 points
    Nu zijn ze met 2
  3. 4 points
    Hallo allemaal, Na iets meer (of minder) dan een jaar mee te lezen op dit forum, eindelijk tijd voor een eerste post. M'n echtgenote kocht vorig jaar haar Vespa (de rechtse), en eigenlijk was ik stiekem jaloers. Sinds gisteren ben ik dan ook eigenaar geworden van 'mijn' Vespa. Beiden zijn 'plastic' 125cc, en nu kunnen we samen op pad. We zijn uit West-Vlaanderen, Regio Brugge. Voor de volledigheid m'n echtgenote haar Vespa is een Gtv 125 van 2009, met amper 2300 km, en die van mij is een Gts 125 Supersport van 2016 met 5500 km op de teller. We hopen er samen veel plezier aan te hebben. Ik hoop alvast nog veel bij te leren van jullie. Mvg, Dimi
  4. 4 points
    Vanmorgen...toen ik met mijn vrouw ging winkelen in een "supermarkt met de logo van een leeuw"...een blauwe Vespa 160 GS...de eigenaar vertelde dat de Vespa 40 jaar stilstond. En na zijn pensioen... heeft hij de Vespa uit "1962" helemaal in orde gebracht en gespoten...het was zalig , toen hij de motor aantrapte en vertrok in de zon met zijn boodschappen. Wat kan een sixties-Vespa van 56 jaar oud ( met mooi en soepel draaiende motor en heerlijk tweetaktgeluid ) toch mooi zijn .........daar is mijn "GTS" maar "kattepis" tegen
  5. 4 points
  6. 3 points
    Welkom Dimi...voor alles is er een eerste keer, ook voor een eerste post, blijven posten zou ik zeggen...samen kunnen jullie zeker een "hoop plezier" beleven aan het Vespa-rijden
  7. 3 points
    Vanmorgen een mooi ritje gemaakt op de Cosa. Zelfs een stukje off-road gereden...
  8. 3 points
    Inderdaad, snel gebeurd! In hun stalen kooien wanen bestuurders zich ook ongenaakbaar. Ik krijg altijd de creeps als er een wagen plots uit een dwarse straat raast en dan pas tot stilstand komt als hij al bijna tegen mijn vehicel kleeft. Want een tweewieler kan geen recht hebben op voorrang? Ik nodig elke autobestuurder uit minstens een maand met een scooter of motor te rijden en dan eens te kijken hoe stoer ze nog zijn.
  9. 2 points
    Mooie foto en goed gevonden, lijkt wel of de scheur is meegespoten (fabrieksfout?). Omdat je hem er nu af hebt gehaald wel even vervangen, de interne rubberafdichting gaat vaak lekken na demontage. Je kan er nu goed bij en zou zonde zijn van al je werk als er valse lucht wordt aangezogen.
  10. 2 points
    Volgens mij heb je het juiste gedaan bij het zien van de witte rook. Schade zoals op de foto’s lijkt mij beperkt, blok goed doorspoelen, kop licht vlakken, ontkolen en nieuwe koppakking erop. Heb je al een lektest gedaan op je kleppen ivm eventuele waterslag? Hoe ziet je cilinder er uit na 30000km, is er nog een hoonpatroon zichtbaar? Zo nee (en als je deze cilinder houdt), dan is het misschien toch een idee om deze door te meten en dan te honen/nieuwe veren of boren/honen/overmaat zuiger, zeker omdat je veel volgas rijdt. Je smering is dan weer beter en de motor blijft koeler.
  11. 2 points
    intussen bestelde ik de de GTS300 supersport ;-)
  12. 2 points
    mij lijkt het eerder een "allegaartje" ofte "curry"?
  13. 2 points
    Goedenavond allen.. Mijn naam is Raul en ik ben al jaren groot Vespa fan.. Heb jaren geleden een prachtige Vespa 50 special uit 68 gehad en sinds kort ben ik begonnen aan het "opknappen" van een PK50 uit (ik geloof) 85.. Ik wil hem zo stock mogelijk houden, maar wel wat extra power meegeven.. zie foto's voor een eerste indruk..
  14. 2 points
    Goeie morgen Raul...als groot Vespa-fan moet het wel lukken om je "80's Vespa" terug helemaal op te knappen...veel succes toegewenst Een Vespa die niet drupt is geen "echte Vespa"...of één of "andere plezante" heeft speciaal wat olie onder je Vespa gemorst... waardoor het "lijkt" of er een "lek" is
  15. 2 points
    Helaas zijn het bij resonantie vaak de kleine dingen. Resonantie (Latijn: resonare, weerklinken) is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof worden doorgegeven. Als dit andere voorwerp in het ritme van de oorspronkelijke trillingen gaat meetrillen, wordt dat verschijnsel resonantie genoemd. De trilling van dat andere voorwerp kan veel sterker zijn, dan men op grond van de aanstoting zou verwachten (de trilling vindt weerklank). Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout). In jouw geval is de bron dus de motor die een ander object laat trillen. Omdat je het op de standaard ook hebt is het zoeken wat makkelijker. Heb je je motorbout/moer op moment gezet (70 n.m)? Omdat je dus zonder moer hebt gereden kan het zijn dat je motorrubber beschadigd is en deze niet meer goed de trillingen dempt maar deze dus geleid naar het frame, controleer daarom het rubber en de metalen bussen van de motorophanging. Heb je deze al eerder vervangen? Als dit niet het geval is dan is het misschien een idee om hier te beginnen. Je kan deze klus doen zonder de motor te verwijderen. Met wat hulpstukken (balkjes) onder de motor kan je de motorbout verwijderen en de motor aan de voorzijde rustig laten zakken. Ik heb een paar foto’s gepost in een ander topic hoe je dit makkelijk kan doen. Zijn de rubbers wel vervangen, kijk dan of de motor na het aandraaien van de moer niet tegen het frame aan ligt, maak desnoods 2 rubberringen en plaats deze tijdelijk tussen frame en motorblok en kijk of dit de situatie verbeterd.
  16. 2 points
    Soms wel, niet altijd. Ik had een nieuwe kabelboom gestoken omdat de oude helemaal verkeerd was. Bijkomende moeilijkheid. Het ging om een niet originele Vespa. Een VBB1T met motor van VNB1T, maar stator van VNB3T en schakelaar van VLT en achterlicht van GS ... enzoverder. Dan is het dus niet evident de juiste nieuwe kabelboom te vinden.
  17. 2 points
    Trilling en resonantie zijn vaak moeilijk te vinden maar je kan eens beginnen bij de de motorrubbers en schokbrekerrubbers te controleren, zijn deze recent vervangen. Daarnaast willen de kabels (of een los onderdeel) ook wel eens liggen te trillen in de centrale balk, die kunnen ook bij een bepaald toerental een vervelende trilling geven. Zelfs een losse bout of moer kan er voor zorgen dat bij een bepaald toerental trillingen ontstaan, loop alles eens rustig na of alles nog goed vast zit. Heb zelf wel eens een trilling door de gehele vespa gehad doordat de deksel van het reservewiel tegen de rechterbil aan zat, stukje rubber ertussen en het was opgelost. Als je je Vespa op de standaard, in z’n neutraal hebt staan en gas geeft, is de trilling er dan ook of heb je het alleen bij het rijden? Als je het alleen bij het rijden hebt probeer een beetje te spelen met de bandendruk en kijk of dat wat oplevert.
  18. 2 points
    Bon, ik wil het resultaat van mijn zoektocht hier posten. Misschien heeft iemand er ooit wat aan. De VNB 2 - 5 en een nog een aantal ander modellen hebben een specifieke manier om de elektrische stroom te verdelen. Het belangrijkste om te onthouden is dat lampen UIT gaan door de stroom - die opgewekt wordt door de spoelen (statorplaat) - kort te sluiten met de massa (standaard: zwarte draad). Om bv de lamp AAN te doen moet je die kortsluiting dus verbreken. Maar vermits een hoop kabels (geel, wit, groen, bruin, blauw, paars,...) verbonden zijn met slechts 2 spoelen en alle zwarte draden op één of andere manier ook allemaal samen komen is de minste beschadiging, een los draadje of één verkeerde aansluiting genoeg om toch ergens verbinding met de massa te hebben. Je zet misschien wel de schakelaar om en verbreekt de verbinding tussen geel en massa, maar die gele gaat via de blauwe (waar hij ongeoorloofd contact maakt) toch naar de massa vloeien met als resultaat dat de lamp NIET aangaat.Om het met een metafoor uit te drukken: Je doet de deur wel dicht, maar de achterdeur staat nog open en dus gaat de stroom toch lopen. Even met de Ohm meter testen? Tja, dat werkt dus niet zomaar "even". Doe de test zelf maar eens, elke kabel is op één of andere manier met elkaar verbonden via massa. Dus als je het wil uitmeten moet ELKE kabel los. Maar uiteindelijk heb ik zo wel gevonden dat er contact was tussen twee kabels. Dit probleem aangepakt en jawel hoor: Plots werkt alles. Opgelet: Dit elektrisch systeem is berekend voor een bepaalde belasting en een deel verbruikers hangen in serie. Dat betekent dat een verkeerde claxon (12V ipv 6V) of zelfs een verkeerde gloeilamp (25W ipv 10W) voor rare verschijnselen kan zorgen. Zou kunnen, is niet noodzakelijk zo. Maar als je blijft problemen ondervinden zou ik dat ook eens even nakijken. Tot slot wil ik nog even opmerken dat volgens het originele Vespa schema de claxon NIET werkt wanneer grootlicht AAN staat (grootlicht = schijnwerper = de faar). Enkel wanneer de schakelaar in positie 0 of 1 (zie schema in bovenste post) staat kan je toeteren. Waarom Vespa dit zo gebouwd heeft weet ik niet. Misschien mag je niet toeteren in het donker. Geluidsoverlast :-) Conclusie: Bij stroomproblemen met dit type elektrisch systeem: ALLES nakijken en meten, het zit hem in de details. Zelfs een niet goed bevestigd kabelschoentje kan de oorzaak zijn. Vespa is een pracht ding. Waarschijnlijk ontworpen door God himself, maar den élentriek heeft hij toch door iemand anders laten doen, peins ik. Soit, ik heb weer wat bijgeleerd Greetz - Mokonzi PS: foutje in bovenstaand schema - Horn(claxon) is een verbreekcontact en niet een maakcontact.
  19. 2 points
    Even aanvullen, het probleem is opgelost: De metalen pennetjes in die witte fiche waren uitgesleten (?) Door het trillen maakt die kabel daar contact/geencontact/contact ... en dus kleine vonkjes met als resultaat dat de fiche verbrand is. Geen ernstig probleem, fiche afgeknipt, kabels verbonden, krimpkous en opgelost
  20. 2 points
    Was top !! En dan nog in de prijzen gevallen ook nog !!!
  21. 2 points
    Welkom Stefan2, in de wondere wereld van Vespa...raad en info vind je hier in overvloed
  22. 1 point
    https://rollerladen.com/de/Motoren-und-Motorteile/Standard-Kurbelwellen/Kurbelwelle-VL-VB-150ccm-1954-57.html?xde6a1=a64c8b94899c7233f57d894ed614e80a Hier is hij ook te koop
  23. 1 point
    Of deze https://www.vespa-lambretta-teile.com/Kurbelwelle-TAMENI-fuer-Vespa-150-VB1T/VGL1T/VL1-3T-Direkteinlass-Pilzwelle-Hub-570mm-Pleuel-1100mm-KB-R-15mm-Pleuelzapfen-18mm
  24. 1 point
    Niet kunnen sleutelen maar wel wat foto’s kunnen maken. Handschoenenkastje ontbreekt nog en het motorluikje evenals wat schroefjes etc. Het luikje is beschadigd met de montage en moet opnieuw worden gespoten. Al met al wel erg blij met het resultaat tot nu toe! https://youtu.be/K8NPoc4Zs1Q
  25. 1 point
    We hadden gisteren als doel om het motorblokje weer tot leven te trappen, echter zat er iets meer tijd in dan gehoopt.. Hierbij wel wat foto's. Onderstaande foto is van de olie kering van de schakelas, rechts is de nieuwe. Het is minimaal maar de nieuwe is net wat dikker, ook met het terugplaatsen van de as was er weerstand op dit rubber. Ik verwacht dat het lekken langs de schakelas nu opgelost is. kleine update body: Gaat niet vlot maar al met al gaan we de goede kant weer op!
×