Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Leaderboard


Popular Content

Showing most liked content since 01/24/18 in all areas

  1. 5 points
    Ik heb geen moer verstand van techniek, maar toen ik mijn vespa kocht, ongerestaureert en nooit overschildert, was Ik direct verkocht aan die wat roestige ‘look’ en alles zo gelaten dat het was, technisch wat in orde laten zetten en rijden....en ja, als hij warm is valt hij stil...en na wat trappen rijd hij weer...en zo komen we er ook wel....
  2. 4 points
  3. 3 points
    Te koop wegens ander project full restauration motor 1200 km sinds revisie kleur bianco spino meer foto’s beschikbaar van volledige restauratie
  4. 3 points
    Er is ook een tussenoplossing: decaperen en hopen dat de oude lak er nog onder zit. Groetjes, nero.
  5. 3 points
    Het wordt nog eens tijd om een pintje koel te zetten en een zakske chips klaar te leggen, het gaat de goede kant op hier
  6. 3 points
    Welkom Jeffrey &vriendin...Piaggio dankt U voor het vertrouwen in "hun producten"
  7. 3 points
    TIP TIP TIP TIP Hou dit bij uw gelimiteerde aanwinst, als je deze ooit terug verkoopt is originaliteit voor sommige kopers belangrijk... Kinnie
  8. 2 points
    Mooi stukje spuitwerk, maar ik vind die pilaar net of je constant met je middelvinger opgestoken rijdt. Verder gaat het er om wat jij er bij voelt. Ik zou een andere afbeelding hebben gekozen omdat ik niks met het onderwerp heb.
  9. 2 points
    Dat werkt inderdaad prima bij de onderdelen waar je je goed bij kan, zie de lektest van het inlaatmanifold in onderstaand filmpje vanaf 4:40 Helaas zitten er ook keerringen die niet met draaiende motor zijn te controleren behalve met een lektest waarbij vliegwiel en koppeling zijn verwijderd.
  10. 2 points
    Sjonge sjonge ... Op den duur lopen er meer moraalridders rond op deze aardbol dan dat er levensgenieters zijn ... (levensgenieten is genieten van het leven zolang het leven er is). Deze ganse discussie lijkt me zowat een afspiegeling van de verzuring van deze maatschappij! Heeft er iemand van ons al ooit een praktisch bewijs gezien van waarom een helm niet mag (her)spoten worden?? Geloven we nu echt dat als de glans- en verflaag van een helm afgeschuurd wordt en opnieuw voorzien wordt van een beschermingslaag (lees laklaag), de helm minderwaardig wordt? Moest er al zoiets ontstaan zoals de afbraak van de stevigheid (lees sneller barsten, minder schokabsorberend) van een helm, wat denk je dan dat het meetbaar verschil zal zijn tussen de originele en de gerestylede helm bij een crash? Het enige waarbij ik me kan voorstellen dat een helm minderwaardig wordt, is dat als de helm herspoten wordt en er kunststofdeeltjes zijn die niet terug hermetisch afgesloten worden van de natuurelementen. Dat er dan hoogstwaarschijnlijk wel een soort versnelling van het verouderingsproces (verrotting) van de materie gaat optreden. Dus als het schuur- en lakwerk correct wordt uitgevoerd ... Welkom inventiviteit, creativiteit en personaliteit. Trap niet in de show van de Amerikaanse pest van: "I SUE YOU!" Want daar gaat het toch allemaal om: verkrijgen en behouden van macht. Vertaald naar het commerciële, bekomt men dit: Bescherming van het merk z'n verantwoordelijkheid, merknaam, design en bovenal de HERKENBAARHEID van een merk. Indien het nu om een Shoei-, LS2-, Schubert-, Arai-, Shark-, Givi-, of HJC-helm gaat, dit doeternietoe. Uiteindelijk gaat het al deze merken alleenlijk om VERKOOP! Hoe kan je je nu met een product positioneren op de markt als de merknaam op het product niet in de eerste seconden optisch opvalt? Bij iedere personalisering (qua look) van een helm is het eerste wat (voor de merkhouder) verloren gaat: hun herkenbaar design. Maar bovenal de meestal in overdadig grote letters aanwezig zijnde merknaam. Het ligt waarschijnlijk aan mezelf en m'n persoonlijke smaak, maar ik vind het absoluut niet mooi dat er op een product, dat er positief uitschiet qua ontwerp, een kwak van een merknaam het geheel komt verstoren. Bedenk, men rijdt rond met een helm op het hoofd die qua prijs ligt tussen 'grosso modo' de 100,-€ en 500,-€ en ondertussen weze men een rijdende reclamezuil voor het product. In feite zouden de merken hun prijzen moeten naar beneden halen naarmate de grootte van de merknaam op het product. :-) Zodoende: THOR!(*) Waarom zouden we als consument onze (zuur overbetaalde) eigendommen (lees Helm, Vespa, Auto, ...) niet personaliseren? Het kan toch moeilijk dat iedereen 100%-tig tevreden is met het ontwerp van de dingen die hij reeds aangekocht (en waarschijnlijk overmatig duur betaald heeft)? Dus: waarom zou je dan niet personaliseren? Ik kan dan maar maar één reden bedenken (met in het achterhoofd het respect voor de moraalridders): En dat is dat er gepersonaliseerd wordt met een ontwerp dat van een zodanige aard is dat het geen respect betoond aan de "Normen en Waarden v/d Samenleving". Maar da's dan weer een ander boompje ... En euh ... voor Filientje en "Free Willy": PRACHTIG WERKSTUK! Er mogen er van mij gerust véél méér als deze rondrijden. Dan was er terug wat minder "50 Grijze Tinten" :-) (*) Tot Herstel Onzer Rechten)
  11. 2 points
    Het probleem vorige week opgelost; de onderste stuurkap stond bovenop de kroonplaat gemonteerd, de dikte van de kroonplaat kwam ongeveer overeen met de speling die er was. Dan maar eens gekeken of dat niet anders kon; nu staat de onderste stuurkap onder de stuurplaat gemonteerd en is de speling verdwenen tussen de stuurkap en het beenschild. ik had enkele foto's gemaakt maar ze zijn niet scherp genoeg, straks enkele nieuwe maken zodat ik ze hier kan toevoegen. Bedankt voor de geboden hulp, maar zelf eens rustig de zaken bekijken kan blijkbaar ook al helpen. Groeten, Jurgen.
  12. 2 points
    Lambretta, vespa, Bella, Henkel .
  13. 2 points
    Gisteren heb ik me zo een cilinder op de vespa gezet , daarnet de eerste 50 km gereden , geeft lekker veel koppel zo een polini moet ik zeggen , wind op kop , die duwde me toch niet meer achteruit gewoon plug and play , hoofdsproeier verhoogt naar 128 , ontsteking wat achteruit gezet , en mn oude sito uitlaat , voorlopig is dat goed genoeg
  14. 2 points
    ...............................................................................Een " Vespa Ciao" is en blijft...een "echte onvervalste Vespa"
  15. 2 points
    Ik begin bij te leren,,, Die koppeling bestaat uit 2 delen...de koppeling segmenten en de start segmenten Als ik gene zever krijg over het feit dat het hier niet echt over nen scooter gaat,,blijf ik mijn ervaringen in deze topic steken. CHEERS DAX
  16. 2 points
    Deze heeft nog geen 30cm nodig...
  17. 2 points
    Laat maar weten wat en waar! (hehehe)
  18. 2 points
    Da's 2000km per jaar, veel kan je dat toch niet noemen?
  19. 2 points
    Zele...en lid van Classic Vespa Club Geraardsbergen.
  20. 2 points
  21. 2 points
    Neejeuh!! LML-blokje en 12v! Betere remmen, betere lichten, betere rijleute! Met een Sip Road en de 150cc 5-poorts reedvalve heb je bijna 12 lekkere pk’s ter beschikking. Ideaal om in het huidige verkeerd vlot mee te kunnen, een deftige noodstop te doen, een vrachtwagen aan 70km/u veilig voorbij te steken etc... Oude blokjes zijn leuk voor het schap. Ik heb het afgeleerd daar revisiegeld in te blijven gieten.
  22. 2 points
    Gooi dat ding bij de schroot... neem je verlies... so be it. Je wil dit niet op je geweten hebben. Als iemand zich hier op te pletter rijdt kun je ook nog eens aangeklaagd worden voor oplichting omdat de persoon in kwestie denkt iets goeds te kopen. De constructie zoals deze origineel is is uitgewerkt op een cad systeem. Hierin is alles digitaal nagemeten wat de staal en las-sterktes etc.. .moeten zijn. Hier kun je niet zomaar aan gaan bakken en braaien. Ook al is de lasser volgens jou nog zo goed.
  23. 2 points
    if it ain't broken, don't fix it ! ;-)
  24. 2 points
    Subframe en monocoquestructuur is gecompromiteerd! Zelfs met een nieuwe bodemplaat plooit deze dubbel bij de kleinste aanrijding. Los van de metalurische uitdaging, goe zot dat je hier uw leven aan wil laten afhangen (en nog meer dat van een volgende eigenaar). Take your loss en schrijf deze Vespa af!
  25. 2 points
    Een LX restaureren... is dat de moeite? Mijn PK 50 Automatica was dat eigenlijk al niet (maar dat was gewoon jeugdsentiment) en die was niet rot. Grootste vraag is dus... waarom begin je eraan... dit gaat meer kosten dan het ooit op zal leveren. Als het nou oppervlakkige roest was maar dit s gewoon doorgerotte bende. Sorry wil je niet uit je droom helpen maar een beetje realistisch zijn.
  26. 2 points
    .......................blijven op de "tanden bijten" om de koude temperaturen te trotseren en om de "motor los" te rijden...want binnen enkele maanden begint het "echte Vespa-weer"
  27. 2 points
    Super, Jeffrey...nu de "weergoden" nog uit hun 'winterslaap kloppen' en dan kan er weer volop "rond gebromd (akra !)" worden met je "legendarische, Italiaanse schoonheid"
  28. 2 points
    ik stel me even voor jeffrey ,na 4 jaar een bmw c650 sport overgestapt naar een vespa 300 ,zeker geen spijt van wat rijd da spel super ,vroeger mee de bmw vele reizen gemaakt maar nu dit niet meer aan de orde is overgestapt op een vespa ,laat de zomer maar komen
  29. 2 points
    Welkom Jeffrey, Mooie scheurijzers van het juiste merk! Veel plezier ermee!
  30. 2 points
    Dat mooie gevormde "mono-zadel" past eigenlijk perfect en als 'gegoten' op een "6 giorni"...een "dubbel zadel op een "sei giorni" is daarom "heiligschennis"
  31. 2 points
  32. 1 point
    Bij mijn kever teste ik dit met remmenreiniger. Als je op de plaats waar de valse lucht binnengetrokken wordt spuit gaat het toerental de hoogte in.
  33. 1 point
    En als het dan toch waarschijnlijk valse lucht is kan je altijd een lektest doen: https://www.scooterlab.uk/engine-pressure-testing-leak-cheap-tech/
  34. 1 point
    Ja hoor, wel een oldtimer. De moderne Vespa's weet Ik niet. Ik vervoer mijn Vespa's altijd zo. Met een oprijplaat erin. De pikkel op en goed vastmaken met spanriemen. Zonder de passagiersstoel neer te klappen moet de Vaspa wat dwars staan. En als die passagiersstoel neer is kan de Vespa mooi in het verlengde staan van de laadruimte.
  35. 1 point
    Na het in orde brengen van de speling tussen het stuurhuis en het beenschild wou de motor alweer niet meer aanslaan. Gezien de gaskabel was los geweest om het stuurhuis te kunnen verwijderen dacht ik dat de oorzaak lag aan een verkeerde afstelling van de gaskabel, de motor kreeg duidelijk teveel benzine want de bougie was telkens doorweekt na enkele startpogingen. Na vele vergeefse pogingen toch maar beslist om de carburator te demonteren en nog eens te reinigen en wat bleek, de vlotternaald was ingelopen en het chroom laagje had een braampje gevormd waardoor de naald af en toe bleef hangen. Als voorlopige oplossing in afwachting van de levering van een nieuw naaldje de oude even opgepoetst met wat staalwol en na montage liep de motor al vanaf de eerste kick. Gisteren het nieuwe naaldje aangekregen, nu nog even monteren en we kunnen terug bollen
  36. 1 point
    De exacte maat en een prijs vermelden wil wel es de verkoopskansen verhogen...
  37. 1 point
    Gewoon een stukje draadeind 6 of 8mm met een passende revet aan i kant en een busje dat groter is dan de pistompen met passende revet sleutel er op en draaien maar. Gebruik ik al jaren en je kan het zo mooi maken als je zelf wil en kan. Succes
  38. 1 point
    Ik heb er ook nog wat... En Spaanse ook.
  39. 1 point
  40. 1 point
  41. 1 point
    Volgens mij heb je bij de bromfietsen ook nog de Fly en de Liberty,,geweldige scooters en ook op 4T
  42. 1 point
    Deze bodemplaat is voor een Vespa met een geheel ander type frame dan die van jou. Bij het type waar deze bodemplaat voor is wordt de constructie gedragen door de tunnel. Dit is geen monocoque frame zoals jouw LX waar deze bodemplaat voor is. Niet iedere vespa is hetzelfde. Om even in jouw woorden te spreken "graag eerst goed research doen voor je reageert" (en ook tegen wie en wat hun achtergrond is in de Vespawereld)
  43. 1 point
    Looks fine by me. Ik zou daar persoonlijk niet te veel aan projecten hoor.
  44. 1 point
    Mooie GTS hoor! Veel rijplezier ermee
  45. 1 point
    VERKOCHT. Heeft een nieuw huisje gevonden.
  46. 1 point
    Je moet het toch maar kunnen klaarspelen om met "een model Granturismo" dat op 15 jaar niet veel veranderd is ( qua uiterlijk )... hoge verkoopcijfers binnen te halen...
  47. 1 point
    Afgelopen zondag op rondrit van Vesparados in Breda:
  48. 1 point
  49. 1 point
    it's the simple yet subtle differrence between riders and mechanics (gearheads), It's the same passion but a different level of commitment and difference in what aspect of the common hobby they enjoy... We mix and we get along... but we are not the same...
  50. 1 point
    Het ratelen en tikken is eindelijk opgelost. Er is al die tijd te veel ruimte geweest tussen de zuigerpen en de bronzen bus op de drijfstang (small end lager). Daarbij helpt het ook niet dat dat er een "floating" pen gebruikt wordt in plaats van een vaste pen. Er staat in de service manual dat er bij de 1e overmaat een overmaat pen moet worden geplaatst tenzij er een naaldlager wordt gebruikt. Aangezien mijn GS160 35000km op de bronze bus heeft zitten voldoet dus een standaard 15 pen niet en is deze buiten limieten. De hedendaagse zuigers van GOL houden daar geen rekening mee en er zit dus bij hun overmaatse zuigers een standaard 15 pen. De oplossing, we hebben een stuk zilverstaal van 16 afgedraaid naar 15,05 en deze gehard. De passing van de zuigerpen is nu vast en er is een nieuwe bronzen bus als small end lager gemaakt zodat de passing zuigerpen/small end lager weer exact klopt. Voor het monteren van de pen hebben we een stuk speciaal gereedschap gemaakt omdat een gewone pentrekker niet lekker werkte. Voor het monteren van de pen eerst de zuiger verwarmd in de oven en de pen afgekoeld in de vriezer. Een bijkomend voordeel van een vaste pen is dat de circlips ook niet meer belast worden door het schuiven van de pen en het risico van los schietende circlips tijdens het rijden tot het verleden behoord. Hieronder het resultaat van de nieuwe bronzen bus en zuigerpen. Vervolgens is het loopvlak van de keerring aan de vliegwielzijde hersteld en is ook daar een bronzen bus op gedraaid. Ik gebruik nu wel een andere maat keerring aan de vliegwielzijde (35-52-5). Dit een standaard maat en deze keerringen zijn makkelijk te verkrijgen. Hier een foto na montage van de krukas in het hoofdlager. Conclusie, de ratel heeft er na de eerste revisie (1999) in gezeten. De zuiger is destijds vervangen voor een nieuwe GOL 58,0. Er is toen wel gehoond maar verder opboren was niet nodig. De ratel is toen ontstaan door ruimte van de nieuwe 15 pen op het small end lager (waar al 35000km op stond). Er is nooit visuele schade geweest waardoor het zoeken naar de oorzaak moeilijk was. Na het opboren van de cilinder naar 58,2, het monteren van een nieuwe GOL 58,2, kwam er een extra tik bij vanwege het aanlopen van de tameni krukas. Na onderzoek blijkt dat meerdere tameni krukassen hier last van hebben en is er besloten om terug te gaan naar de originele krukas. Door boven genoemde aanpassingen bleek dit na al die jaren zoeken en onderdelen vervangen de oplossing te zijn. Gelukkig is dit ratel probleem opgelost en loopt de motor weer zoals het hoort. De 2e New Old Stock 58,2 Borgo zuiger is ondertussen ook binnen en deze ziet er wel goed uit. Daar wordt nu ook een passende overmaats pen voor gedraaid zodat dit setje in de voorraadkist kan. Ik wil iedereen via deze weg bedanken voor alle tips die ik in de loop der tijd heb gekregen via het forum, en hopelijk hebben anderen ook wat aan deze informatie.
×