Ga naar inhoud
Vespaforum.be

mag men met belgisch rijbewijs B in het buitenland met 125cc


catry chris

Aanbevolen berichten

@MICHAELDEMEIRLEIR : Qua uitvoering, kan u kiezen tussen de 21 pk sterke TL 250 ofwel de TL 400. Die verschaft 34 pk, wat de scooter geschikt maakt voor ritjes zonder angstzweet op de autosnelweg.

Waarom autosnelweg vermijden? Rij je niet graag zonder angstzweet of zo?

Link naar reactie

Voor zover ik het begrepen heb, wordt de MP3 aanzien als een quad en die mogen niet op de autosnelwegen (enfin... tenminste, niet in België).

Piaggio heeft de wielbasis aangepast opdat je met een autorijbewijs zou kunnen rijden (zelfs met de 400cc)

Meer info: http://www.wegcode.be/forum/index.php?action=printpage;topic=30488.0

Let op... 't is me ook niet allemaal duidelijk, hoor...

Link naar reactie

Altijd opletten in het buitenland. Vorige zomer in Italië heb ik gezien dat de Italiaanse politie een pk50 in beslag nam van landgenoot die er daar mee rondreed (hij had hem mee op zijn mobilhome om er aldaar boodschappen mee te doen). Reden van inbeslagname : rijden op de Italiaanse openbare weg zonder een kentekenbewijs op de vespa. In Italië hebben de 50cc ook een nummerplaat... ..dus, altijd opgepast in het buitenland!!!!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Amai, na dit allemaal gelezen te hebben heb ik het door: het is zo onduidelijk dat niemand het precies 100% zeker weet.

We zijn misschien van plan dit jaar met de Vespa 125 (met autorijbewijs) naar Noorwegen te rijden. Maar om daar nu een motorrijbewijs voor te gaan behalen...

Link naar reactie

indien ge tegengehouden wordt zijt ge uw scooter misschien kwijt, en indien ge een ongeval hebt, zit ge met meer miserie.

Zo'n uitspraak van een 16-jarige, tot daar aan toe, maar van volwassen mensen... als ge eerlijk zijt tegen uzelf: das gewoon dom!

Der zijn der ier nog die zonder motorijbewijs het buitenland aandoen... tsss

:-) (ik heb mijn lesje geleerd toenk 16was :P) en ik ga binnen 10 min vertrekken om mijn theorie vo de moto te gaan halen se

Link naar reactie
indien ge tegengehouden wordt zijt ge uw scooter misschien kwijt, en indien ge een ongeval hebt, zit ge met meer miserie.

Der zijn der ier nog die zonder motorijbewijs het buitenland aandoen... tsss

:-)

Scooter zal je niet direct kwijt zijn (afhankelijk van het land weliswaar), maar je zal wel een fikse boete krijgen.

Bij een ongeval is er geen enkel probleem. Je bent in orde met je verzekering ook al heb je geen geldig (motor)rijbewijs. En ja, ik spreek uit ondervinding want ik heb met mijn PX200GS (zonder motorrijbewijs, maar wel met autorijbewijs) eens een ongeval gehad. Ik was in fout en er was geen enkel probleem met de verzekering (living on the edge...). ;-) Er was hier wel sprake van enkel blikschade. Ik weet dus niet of dit hetzelfde zal zijn als er gewonden zijn (bijv: een persoon omver rijden).

En ik wil bij deze dus niemand aanmoedigen om zonder geldig motorrijbewijs in het binnen- en buitenland te rijden hé!

Link naar reactie

Volgens iemand van de rijschool en een commisaris bij de Gentse politie is er geen probleem. Je hebt namelijk een verzekering en een rijbewijs voor Europa. Het enige probleem is volgens mij dat er niet op je rijbewijs vermeld wordt dat je mag rijden met een voertuig tot 11kw. Ik zelf ben in Frankrijk aan de kant gezet en er was geen probleem.

Link naar reactie

Ik ben hier even gaan zoeken en ik kan op geen enkele site van het staatsblad vinden dat het niet mag. Volgens mij is het staatsblad wel de enige wet waar we ons aan moeten houden. Het enige wat ik kan vinden is in 1998 rijbewijs b 125cc 11kw ingevoerd, in 2002 weer afgeschoten en in 2007 weer ingevoerd. Dus volgens mij mag het.

Kijken jullie ook nog eens zodat we er voor eens en voor altijd uit zijn.

Groeten Kwinten

Link naar reactie

Ik dacht dat je in principe niet mocht rijden met een +50cc zonder motorrijbewijs, MAAR dat er een uitzondering werd gemaakt voor -125cc/11kW met rijbewijs B. Die uitzondering zou enkel van toepassing zijn in het betreffende land.

Het rare is dat bijna elk land zo een uitzonderingsregel heeft, maar dan blijkbaar enkel voor rijbewijsen uit eigen land.

Ik zou het er persoonlijk niet op wagen aangezien de meeste vragen aan de politie / consulaat een negatief antwoord opleveren.

Link naar reactie

@ erix: als je geen geldig rijbewijs hebt, ben je NIET verzekerd. Ik denk dat jij gewoon geluk hebt gehad :-). Ben net langs verzekering geweest, dacht mijn moto reeds te verzekeren, dan kan mijne pa er al eens mee rijden en dat mag dus niet. Zonder geldig rijbewijs krijg je geen verzekering.

Ben ook jaren geleden tegengehouden met mijn 50cc en omdat mijn voorlopig toen verlopen was, reed ik in principe zonder verzekering, terwijl ik wel een geldige groene kaart had.

Resultaat: brommer voor 33 dagen kwijt.

ben trouwens geslaagd voor theorie(duh)

Link naar reactie

Wat Bulldog wist te vertellen eerder in dit topic: ge moogt geen grenzen oversteken, volgens de Europese regel die de landen toelaat deze regel toe te passen:

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder B) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Ge moogt maw in Italië en Frankrijk wel ne 125cc huren met uw B-rijbewijs, maar ge moogt er met uw eigen Belgisch ingeschreven Vespa niet rondrijden...

Of deze regel nu nog geldig is, is natuurlijk weer een andere vraag...

Link naar reactie

In 2002 is de wet op het rijden met 11kw afgeschaft door een europees besluit (dus volgens mij een europese regel). Al wie voor 2002 rond reed mag zo blijven rond rijden. In Belgie hebben ze de regel weer toegepast in 2007. Ik vraag me dus af of die van voor 2002 wel mogen en die van na 2007 niet. Mochten ze nu op ons rijbewijs een vakje met A3 aanmaken met daarbij 125cc 11kw zou er in het buitenland geen probleem zijn.

Link naar reactie
Mochten ze nu op ons rijbewijs een vakje met A3 aanmaken met daarbij 125cc 11kw zou er in het buitenland geen probleem zijn.

Euhm, op ons rijbewijs staat toch duidelijk bij het vakje voor A3, enkel nationaal verkeer...

Link naar reactie
Ge moogt maw in Italië en Frankrijk wel ne 125cc huren met uw B-rijbewijs, maar ge moogt er met uw eigen Belgisch ingeschreven Vespa niet rondrijden...

tjonge, tjonge: zoude dan bv in FR met een Parisienne wel in bed mogen duiken, en tegen uw vrouw mogen zeggen "sorry schat hier in Parijs mogen wij niet sexen", ;-)

Link naar reactie

- je hebt geen motorijbewijs, mag dus normaal niet met motor rijden

- België maakt een uitzondering, rijbewijs B, en x ervaring, bla bla : dan mag het op Belgisch grondgebied wel.

Deze uitzondering geldt enkel in B.

In het buitenland zijn er landen die een gelijkaardig systeem hanteren. Telkens met eigen regels. Voldoe je als buitenlander aan diezelfde regels, dan mag het wel. (bv Italië is geen probleem)

De onduidelijkheid bestaat erin dat er in de Belgische wet staat dat je de grens niet over mag. Waarschijnlijk heeft de wetgever de burger DUIDELIJKHEID willen geven. De regel is dus gewoonwegweg : in België mag het, in buitenland in princiepe niet.

Nu mag elk land die regel aanvullen met extra uitzonderingen en regels :

Dit vond ik via google:

---------------

http://www.wegcode.be/forum/index.php?action=printpage;topic=18873.0

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder B) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Onderstaand overzicht heeft alleen betrekking op lidstaten die bovengenoemd recht ingevoerd hebben en beschrijft de aanvullende eisen:

België: twee jaar praktijkervaring met rijbewijs B

Spanje: twee jaar ervaring met rijbewijs B en een theorie-examen

Frankrijk: twee jaar ervaring met rijbewijs B. Een vrijwillige training van 6 uur wordt momenteel overwogen. De training kan in de toekomst verplicht worden

Italië: het recht is als zodanig ingevoerd zonder aanvullende eisen

Oostenrijk: vijf jaar ervaring met rijbewijs B en 6 uur verplichte praktijktraining.

Nederland : heeft de uitzondering niet ingevoerd

---------

Kortom : Enkel België en Italië is voor ons direct in orde. Voor Frankrijk zou je eerst 6u opleiding moeten volgen, etc etc

Link naar reactie

haalt eens allemaal een motorijbewijs... jullie "passie" is Vespa MOTOscooters maar 3/4 kan/mag ni met ne moto rijden. dan moet ge hier geen pagina's bijeen zagen. dankzij een 'geste' vanuit de politiek kunnen jullie zonder geldig motorijbewijs met een Vespa rijden en nog is 't ni goe. meer, meer, meer...

Link naar reactie

@ Fajes : IDD ! Ben ook bezig met m'n rijbewijs. Kost een hoop geld (zeker als ge het praktisch opnieuw moet doen...) Velen vergeten een ding...rijden met ne scooter die als 125cc is ingeschreven maar die een 150 of 200 cc heeft onder steken kan serieuze problemen opleveren bij een ongeval. Verzekeringen zijn haaien. Beware !

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...