Ga naar inhoud
Vespaforum.be

mag men met belgisch rijbewijs B in het buitenland met 125cc


catry chris

Aanbevolen berichten

ga in juli voor 10 dagen naar het zuiden van frankrijk

steek mijne PX in het koffer van mijnen berlingo en ga ginder bollen

die fransen verstaan toch gene zak van die paieren

klopt, todat zo ne fransman u van de weg maait met zijn Citroën. Wedden dat zijn verzekering uw papieren dan wel verstaan ?

of beter nog, stel dat je eens fransman zijne kleine omver rijdt, dat wordt lachen zo zonder rijbewijs...

Link naar reactie

Ja want ge heb het oude vespa spreekwoord " ge hebt de gene die al zijn gevallen en de gene die nog moeten vallen"

@ Buldog : gij waart toch al gevallen hé of allee toch bijna :)

Link naar reactie
ga in juli voor 10 dagen naar het zuiden van frankrijk

steek mijne PX in het koffer van mijnen berlingo en ga ginder bollen

die fransen verstaan toch gene zak van die paieren

Voor te beginne verstaan die da wel. Als er geen stempels op uw rijbewijs staan bij categorie A hebt ge 't vlaggen. Swa, ge zijt van '63 dus veronderstel ik dat uw rijbewijs van voor 1 januari 1989 is en dus met alles moogt rijden? Voor 125cc in Frankrijk geen probleem, mag daar ook.

Link naar reactie

In Frankrijk geldt dezelfde regel als hier heb ik net ontdekt. Vanaf da ge uw B 2 jaar hebt moogt ge met ne 125cc rijden. Die gasten ginds mogen er (mits halen speciaal rijbewijs) al vanaf 16 mee rijden trouwens.

Maar ge moogt geen grenzen oversteken, volgens de Europese regel die de landen toelaat deze regel toe te passen:

INTERPRETATIEVE MEDEDELING VAN DE COMMISSIE BETREFFENDE HET RIJBEWIJS IN DE EU

(2002/C 77/03 - PB 28.3.2002)

Punt B3 - vierde streepje

Het besturen van een voertuig van categorie A1 met rijbewijs B

— artikel 5, lid 3, onder B) Lidstaten mogen personen met een rijbewijs B toestaan een lichte motorfiets (die zou behoren tot subcategorie A1) te besturen, mits het voertuig de nationale grenzen niet overschrijdt.

Ge moogt maw in Italië en Frankrijk wel ne 125cc huren met uw B-rijbewijs, maar ge moogt er met uw eigen Belgisch ingeschreven Vespa niet rondrijden...

Stoem he!

Link naar reactie

hallo iedereen!

Ik ben nieuw, net één van de laatste px'n 125 gekocht. (vroeger nog een ET2 gehad)

Ook al gelezen dat ik dus de grens niet over mag met een rijbewijs B van na 1989.

Niet zo erg maar jammer en absurd!Wat is de oplossing eingenlijk? motorrijbewijs halen zeker?

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik heb nog eens nagekeken, want ik ben misschien van plan om binnen enkele weken ook een beetje rond te trekken in Europa.

Blijkbaar mag je in volgende landen met je B-rijbewijs rijden:

-België

-Frankrijk

-Spanje

-Italië

-Oostenrijk

-Duitsland

-Noorwegen

-Groot-Brittannië

Brontekst:

Europese context

De gelijkschakeling van de rijbewijzen B en A1 werd mogelijk door een beslissing van de Europese Commissie. De verschillende lidstaten beslissen zelfstandig of ze van deze mogelijkheid gebruik maken. Al sinds eind 1998 past België de optie positief toe en stappen automobilisten zonder extra verplichtingen over op gemotoriseerde tweewielers tot 125cc. Ook Frankrijk, Spanje, Italië, Oostenrijk, Duitsland, Noorwegen en Groot-Brittannië (deze laatste drie mits enkele aanpassingen in de nationale wetgeving) passen de gelijkschakeling toe in het belang van de mobiliteit.

De Europese Commissie biedt ook de mogelijkheid om jongeren vanaf 16 jaar toe te laten op scooters tot 125cc, mits een aangepaste begeleiding en rijbewijs. Die kans heeft het Belgisch Ministerie van Verkeer al naast zich neergelegd. Nu ook nog mobiliteitsbewuste pendelaars afstraffen, getuigt van onwil."

Bron:

http://www.motornet.be/info/febiac/020307.html

Link naar reactie

Vergeet het maar Gette.

België - Mag.

Frankrijk - Mag mits je er woont, dus niet.

Spanje - Mag, mits extra theorie-examen, dus niet.

Italië - Mag.

Oostenrijk - Mag mits 6 jaar B + 6 uur praktijkles, dus niet.

Duitsland - Mag niet (meer).

Noorwegen - Geen E.U.-land, dus Europese regel geldt daar niet. Mag misschien, nie direct iets gevonden.

U.K. - Mag niet.

Maar nogmaals (zie in 't rood hierboven): niet met je Belgisch ingeschreven voertuig.

Link naar reactie
Het artikel in de link is wel van een hele tijd geleden. Nadien is die beslissing weer ongedaan gemaakt.

Ik heb de persoon die bij dit artikel staat eens gemaild.

Even afwachten wat het antwoord is.

En Gette al antwoord gekregen van de desbetreffende persoon?

Link naar reactie
  • 9 maanden later...

misschien gewoon tijd voor een parlementaire vraag ? Is niet zo moeilijk en blijkbaar is de wet toch te onduidelijk. In deze verkiezingsperiode is dit haalbaar, zeker als je ze stelt als groep en niet als individu. Het vespaforum lijk me als doelgroep ideaal. Nu nog een europarlementair vinden die ze wil stellen. Dit kan snel gaan...

Ik kan niets vragen in naam van Vespaforum, dus mod's...

Rgdz Pieter

Link naar reactie

Beste THomas,

Moeilijk niet hé. Maar ik kan niet over de grens (Frankrijk) met mijn rijbewijs en mijn Vespa, maar ik kan en mag er met mijn rijbewijs wel één huren (en rijden met natuurlijk) met dezelfde cylinderinhoud. Of ik heb het niet begrepen

Dat is toch absurd. En zou in een ééngemaakt Europa toch makkelijker kunnen zijn.

Regards Pieter

Link naar reactie

Idd het zou veel eenvoudiger kunnen. Gewoon overal dezelfde regels ivm rijbewijzen. misschien gewoon een Europees rijbewijs invoeren. De meeste mensen hebben al moeite om de regels van hun eigen land te kennen. Laat staan die van het "buitenland".

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...