Ga naar inhoud
Vespaforum.be

125cc met autorijbewijs


jurgen

Aanbevolen berichten

Sinds 1 maart 2007 mag elke Belg die minstens twee jaar een B-rijbewijs (autorijbewijs) heeft de weg op met een motorfiets (of motorscooter in ons geval) van maximaal 125cc en 11kW (MOET aan beide voorwaarden voldoen). Deze mogelijkheid bestond eigenlijk al sedert maart 1998, maar werd in 2001 ongedaan gemaakt door toenmalige minister van mobiliteit Durant. Dit nieuwe KB biedt velen de mogelijkheid om hun eerste stappen te zetten in het berijden van een Vespa. De verkoopscijfers liegen er thans niet om. Niettemin gaat de oer-Vespa, handgeschakelde versnellingsbak met 2takt motor, onverbiddelijk uit produktie wegens te vervuilend. Het is uitkijken wat de toekomst brengt, maar onderwijl behoort een lx of gts onder de mogelijkheden. Ik rij zelf met een px en een gts en ik mag wel stellen dat beide plezier bieden op een andere manier. Toegegeven, van de px zou ik niet kunnen scheiden, de gts speelt echter iets minder op het gevoel. Niettemin vind ik zowel de gts als de lx een puike keuze om je op de weg te begeven in 'stijl'. Ik ben benieuwd of er ooit nog een Vespa op de markt komt die het oude met het nieuwe combineert.

Ben je nog geen die-hard Vespist en denk je er aan om je eentje aan te schaffen, dan is een woord over het papierwerk misschien niet misplaatst. Allereerst de verzekering. Een 125cc verzekeren is zowat het goedkoopste op gebied van motorverzekeringen omdat motoren verzekerd worden op cilinderinhoud en niet op PK's. Je bent het goedkoopste af als je je 125cc kan verzekeren samen met je wagen (in de veronderstelling dat je natuurlijk een wagen hebt). Reken in dit geval op ongeveer 100 euro (BA) per jaar (indien je 30 jaar of ouder bent - pakweg 125 euro indien jonger). Kijk en vergelijk de verschillende verzekeringsmaatschappijen. Sommigen leggen immers beperkende voorwaarden op zoals 'beide voertuigen niet terzelfdertijd op de weg'.

Heb je je nieuwe Vespa gekocht, rep je dan snel naar je verzekeringsmakelaar en sluit een verzekering af. Je verzekeringsmakelaar zal je een formulier voor 'aanvraag tot inschrijving' meegeven, waarmee je bij de DIV een nummerplaat kan afhalen. Het verkrijgen van een nummerplaat is tegenwoordig gratis. Het inschrijvingsbewijs (roze formulier) wordt toegestuurd per post. In het beste geval heb je het na een paar dagen.

Een paar weken nadat je je nummerplaat bent gaan afhalen en ondertussen reeds vrolijk rondrijdt op je niewe Vespa, krijg je een brief in je bus van de belastingen. Bij de aankoop van je 125cc ben je immers nog 'belasting op inverkeerstelling' (BIV) verschuldigd. Deze belasting bedraagt 61,5 euro en is éénmalig. Bij herinschrijving op dezelfde titularis, ben je deze belasting niet verschuldigd. Dit kan interessant zijn mocht je willen veranderen van verzekeringsmaatschappij (bvb omwille van een goedkopere premie). Je schrijft het voertuig wel opnieuw in en ontvangt een nieuwe nummerplaat, maar aangezien het dezelfde persoon is die het voertuig opnieuw inschrijft, is hij/zij de BIV niet nog 'ns verschuldigd. Enkel een volgende eigenaar zal opnieuw de BIV moeten betalen.

De jaarlijkse voertuigenbelasting (ofte wegentaks in de volksmond) is niet van toepassing op motoren tot 250cc. Hiervoor moeten we dus geen euro's ophoesten!

Link naar reactie

Hallo Jurgen,

interessant artikel want ik heb net een Vespa besteld. Wat als je in Nederland gaat rijden? Daar heb je namelijk wel een rijbewijs nodig om met een 125cc te rijden.

Groeten

Ralf

Link naar reactie

Beste Jurgen,

Ik heb een vraag naar aanleidng van je artikel. Je zegt datde oer vespa uit de handel gehaald zal worden. Maar wat betekent dit precies? Gaat het hier om nieuwe modellen of ook om oude modellen? Kan ik nog steeds 125 en 150 cc Vespa uit de jaren 70 opnieuw op naam zetten (uit het buitenland, buiten Europa) of mag dat dan ook niet meer? Want als dat zo is dan zijn de oude Vespa op de weg echt een uitstervend ras. Dat zou nl betekenen dat alle Vespa waar nu geen papieren voor zijn nooit meer zullen rijden...En dat kan toch niet de bedoeling zijn!

Met vriendelijke groet,

Niels

Link naar reactie

Met "uit de handel" bedoel ik uiteraard de 2takt PX die niet meer nieuw zal verkocht worden. Het spreekt voor zich dat je een tweedehandse PX of gelijk welk ander ouder model WEL nog kan opnieuw inschrijven. Hier spreek ik me enkel uit voor alle Vespa's die reeds ooit in België zijn ingeschreven. Een buitenlandse Vespa importeren en proberen inschrijven... tjah, zuiver theoretisch is dat geen probleem mits de nodige papieren aanwezig zijn. Maar, veelal zijn die niet aanwezig en dan begint de miserie... Lees op het forum de nodig topics omtrent invoeren en je wordt veel wijzer. Ikzelf snap niet waarom mensen persé een Vespa uit het buitenland willen als je ze evengoed hier kan vinden...

Link naar reactie

Beste Jurgen,

Dank voor je reactie. De reden dat ze ook uit het buitenland komen is dat ze daar nog een stuk (maar dan echten stukken!) goedkoper zijn dan hier, of ieder geval dan uit Nederland.

Grt Niels

Link naar reactie

Beste,

ik ben van plan een tweedehands vespa over te kopen.

hoe gebeurd de inschrijving dan? ik weet dat je het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar nodig hebt, maar wat zijn de volgende stappen?

iemand een antwoord?

Link naar reactie

Dat staat toch uitgelegd hierboven ? Voor een tweedehandse geldt hetzelfde maar je hebt tevens het inschrijvingsbewijs van de vorige eigenaar nodig. Met dat inschrijvingsbewijs (roze formulier) naar je verzekeringsagent stappen. Die zal je een 'aanvraag tot inschrijving geven' met een stempel of vignet op van de verzekeringsmaatschappij. Met deze aanvraag en met het inschrijvingsbewijs ga je naar de DIV. Je geeft beide af en je krijgt een nummerplaat. Een week nadien krijg je een nieuw inschrijvingsbewijs toegestuurd per post dat dan op jouw naam staat. Verder nog je verzekering betalen de éénmalige BIV (overschrijving wordt toegestuurd) en rijden maar...

Link naar reactie
  • 5 weken later...
Gast wegvandaan

Beste,

Ik lees net dat de belasting van 61,5 Euro een malig is. Ik heb net mijn afrekening gekregen en daar staat: belastbare periode:12 maanden van 01.06.2006 tot 31.05.2008.

Mag ik me dan volgend jaar wel of niet aan rekening verwachten?

grts,

wegvandaan

Link naar reactie

Motoren tot 250cc zijn vrijgesteld van verkeersbelasting. Wat jij betaalde, is de BIV oftewel 'Belasting op inverkeerstelling'. Dat bedrag betaal je wanneer je de scooter inschrijft. Het is éénmalig bij inschrijving.

Ik neem er even mijn afrekening bij van mijn GTS die ik ingeschreven heb in mei van dit jaar en inderdaad bij mij staat dat er ook op vermeld. Evenwel, de volgende jaren zul je geen afrekening meer krijgen. Voor mijn PX kreeg ik er eentje bij inschrijving en later niet meer... en die loopt toch al enige jaren mee...

Link naar reactie

Beste

Ik ben aan het overwegen om een tweedehands vespa te kopen. De huidige eigenaar heeft geen papieren maar zegt dat gezien het bouwjaar van de vespa (1967) geen papieren nodig zijn om hem opnieuw te kunnen laten inschrijven en verzekeren... Klopt dit?

mvg

Lieselot

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • 1 maand later...

Ik heb geen autorijbewijs en vind het vervelend dat ik met een motor van 600cc moet gaan leren rijden omdat ik met een Vespa wil rijden. Een aparte rijopleiding voor scooters 125cc zou niet slecht zijn.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Wi e kan mij goede raad geven omtrent de aankoop van een tweedehands vespa.

Een bonafide adres in Belgie en liefst omgeving O-Vlaanderen,indien mogelijk.

Bij voorbaat hartelijk dank Hilde

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Beste,

Wat betreft de verzekeringspremie had ik willen vragen bij welke maatschappij de premie van 125 € (jonger dan 30 jaar) gehanteerd wordt. Ik ben bij mijn makelaar langsgeweest en die heeft me bevestigd dat, na navraag bij verschillende maatschappijen, het goedkoopste dat ze me kunnen aanbieden rond de 300 € (incl. kosten en taksen + combinatie met autopolis) ligt, aangezien ik nog maar +- 3 jaar rijbewijs heb.

Alvast bedankt voor een spoedig antwoord.

Gohan aka Gino

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...