Ga naar inhoud
Vespaforum.be

plaatsing stalen versnellingskabel


tweecilinderke

Aanbevolen berichten

Heb hier een probleemke, bij het samen steken van de PK50 (90) kom ik tot de conclusie dat er waarschijnlijk iets ontbreekt aan het einde van de stalen kabel (gain) om te schakelen.

Het betreft hier een enkele versnellingskabel . Het gat in de blok waar de gaine in zit is om en bij de 10mm en de  gaine is 6mm deze zit er dus los in,

Iemand die zo vrij wil zijn een foto te posten van de montage bij deze types? waar ik kan zien wat er juist ontbreekt?  sip is al uitgebreid verkend maar gaf geen antwoord.

22549718_10212802494530500_9015580310535816551_n.jpg

Link naar reactie

Daar hoort een schroefwartel, het lijkt wel op de foto of de gehele draad weg. De wartels van koppeling en versnelling zijn vaak M5. Ze zijn ook groter te koop (M6 en M7) maar dan zit je kabel wat los in de wartel en dit kan je oplossen door een extra busje of tape te plaatsen. Kijk dus even of de draad beschadigd is, of er misschien nog een afgebroken deel in zit en anders een tap, beginnend met M5, er door heel halen.

image.jpeg.6cc95fe2c7187aa3b64e521ea185b868.jpeg

 

Link naar reactie

ik heb een andere mening - op het uiteinde, aan de andere kant (die we dus niet zien op de foto), komt een soort van 3/4 'rondel', die de zaak blokkeert. Op sip noemt met dit 'Cluster Circlip gear cables' en die zal je ook terugvinden op je stuur. Daar wordt de gaine ook geblokkeerd door eenzelfde 'rondel'.

Dit is eigen aan de laatste pk's waar er maar één rigide kabel is.

Filip (Katrien is mijn echtgenote)

 

 

Link naar reactie

 Het gat in de blok waar de gaine in zit is om en bij de 10mm en de  gaine is 6mm deze zit er dus los in,

 

dat stelschroefke zal dus niet lukken, de gain is tevens veel de dik om in een stelschroef te passen.

@filip, die clips heb ik en moet volgens mij pas geplaatst worden als de gaine op zijn plaats zit ,en dat is dus nog steeds het probleem.

Link naar reactie

bij dit model zit geen stelschroef. het gaat om een XL2 welke 1 stijve kabel heeft voor de versnellingen ipv 2 zoals bij alle andere modellen.

Volgens mij moet de gaine door het gat en stopt hij met de kraag op de gaine tegen het gat in het blok. Aan de andere zijde dien je dan, zoals hierboven vermeld, een circlips te steken.

Deze kabel moet normaal lang genoeg zijn. Probeer er eens aan te trekken, misschien zit er een "bocht" in je kabel in het frame

Link naar reactie

Dan zit ik er naast en heb niet goed gekeken, dacht op je foto dat het de wartel achter de koppelingshendel ging (zie foto hieronder) maar dat is natuurlijk de rem.

Denk dat je vraag hierboven al is beantwoord.

image.jpeg.4a17df414f8ad0eb4cc94cc3fe81583b.jpeg

Link naar reactie

@geert vespa, de kabel is inderdaad lang genoeg om door te trekken alleen ligt die los in het gat en als je schakelt verplaatst de gain zich dus kan je niet vlot de versnellingen nemen. die gaine moet op een of andere manier vast komen in het blok en daar zit nu net het probleem!

 

Link naar reactie

wat ik bedoelde: de gaine moet tot in het gat getrokken worden en dan komt de verdikking van de gaine tegen het gat (gedeeltelijk erin maar zoals je op foto kan zien zit er nog een randje aan het gat). Eens die gaine door het gat steekt kan je hem langs achter vastzetten met de circlips.

Dit alles op voorwaarde dat uw gaine lang genoeg is natuurlijk maar vermits deze maar in 1 maat gemaakt wordt kan dat moeilijk anders

 

moeilijk om met woorden uit te leggen ;)

Link naar reactie

het is inderdaad met metalen eindstuk die in opening gaat en er dan net ongeveer nog 1 mm uitsteekt, net genoeg om op het gleufje (zichtbaar, telkens net waar kabel eruit komt) die circlip te plaatsen.

maar inderdaad om vast te zitten mag het gat op zich niet groter zijn dan de verdikking die je telkens ziet op ongeveer 5 mm van het gleufje - en als je er een rondel voor moet plaatsen, zal je de circlip niet kunnen plaatsen

dan blijft wel de oplossing nog om om te bouwen naar 2 kabel systeem - wat zo'n 60 euro aan stukken kost bij sip

Filip

 

DSCN6731[1].jpg

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...