Ga naar inhoud
Vespaforum.be

voorband spoort niet correct


propliner

Aanbevolen berichten

Hallo medevespisten.. klein vraagje.. ik merk dat sinds enige tijd mijn voorband niet mooi spoort. Daarmee bedoel ik.. de band slijt niet mooi in de centerlijn af  maar links van het center van de band. Enig idee wat dit zou kunnen zijn? En hoe ik dit terug kan corrigeren/afstellen?   Wiel draait mooi en soepel rond.. dus met de lagering zit alles nog goed naar mijn mening.

Alvast bedankt voor enige uitleg en tips

Link naar reactie

't is een vespa... de motor hangt rechts... al de banden gaan links afslijten omdat je naar links moet leunen o mrechtdoor te rijden om niet omver te vallen... en rondpunten pak je ook altijd naar links wat voor bijkomende slijtage zorgt...

Link naar reactie
4 hours ago, Speedracer said:

't is een vespa... de motor hangt rechts... al de banden gaan links afslijten omdat je naar links moet leunen o mrechtdoor te rijden om niet omver te vallen... en rondpunten pak je ook altijd naar links wat voor bijkomende slijtage zorgt...

Jah maar dannzou de achterband dat ook hebben . En mijn vespamaatje met dezelfde px heeft het ni? 

Link naar reactie
3 hours ago, pdvd said:

Heb je een foto? 

Onmogelijk op te laden met mijn kuttablet.. spoort dus ongeveer 5mm uit centerlijn van band   op linker bandhelft

Velg is correct gemonteerd..

Thx

Link naar reactie

Heb je een schijfrem? Die zal zijn werk niet meer doen zoals het moet en het probleem veroorzaken. Onlangs ook  voorgehad.

Link naar reactie

Zoals Bowyer zegt, de lager(s) van de schommel(swing)arm.

Bij mijn PX200 zat daar na 20jaar redelijk wat speling op, dus besloten om deze te vervangen. Maar is een rotjob, om dit op een deftige manier te kunnen doen moet je gans je voorvork demonteren. Het demonteren van de swingarm zelf is mogelijk nog moeilijker, bij mij zat de as van de swingarm zo vast dat ik er hem slechts met veel moeite heb uitgekregen, eigenlijk kan je hem er beter laten uitpersen. De as moet eruit want anders kan je de lagers niet vervangen.Je kan bij Scootercenter of SIP een vervangset kopen (as/lagers)afdichtingsrubbers), kost niet zo veel.

Zelf nieuwe set plaatsen, vergeet het. In de manuals staat een vb dat je dit met een bankvijs kan doen (door deze als een pers te gebruiken), bij mij lukte dit niet. As in de diepvriezer, de swingarm opgewarmd, ingevet enz... de usual trics, maar kreeg de nieuwe as niet in de arm. Heb hem er dan laten inpersen en ik denk dat hier iets fout is gelopen. Waar de band van het voorwiel vroeger niet echt abnormaal afsleet, heb ik nu na een 3000km abnormale sleet aan de linkerzijde van de band, ttz aan deze kant is het profiel bijna weg terwijl het aan de rechterkant normale sleet vertoont.

 

Link naar reactie
1 hour ago, stefpa said:

Zoals Bowyer zegt, de lager(s) van de schommel(swing)arm.

Bij mijn PX200 zat daar na 20jaar redelijk wat speling op, dus besloten om deze te vervangen. Maar is een rotjob, om dit op een deftige manier te kunnen doen moet je gans je voorvork demonteren. Het demonteren van de swingarm zelf is mogelijk nog moeilijker, bij mij zat de as van de swingarm zo vast dat ik er hem slechts met veel moeite heb uitgekregen, eigenlijk kan je hem er beter laten uitpersen. De as moet eruit want anders kan je de lagers niet vervangen.Je kan bij Scootercenter of SIP een vervangset kopen (as/lagers)afdichtingsrubbers), kost niet zo veel.

Zelf nieuwe set plaatsen, vergeet het. In de manuals staat een vb dat je dit met een bankvijs kan doen (door deze als een pers te gebruiken), bij mij lukte dit niet. As in de diepvriezer, de swingarm opgewarmd, ingevet enz... de usual trics, maar kreeg de nieuwe as niet in de arm. Heb hem er dan laten inpersen en ik denk dat hier iets fout is gelopen. Waar de band van het voorwiel vroeger niet echt abnormaal afsleet, heb ik nu na een 3000km abnormale sleet aan de linkerzijde van de band, ttz aan deze kant is het profiel bijna weg terwijl het aan de rechterkant normale sleet vertoont.

 

Hoi stefpa.. ja dit lijkt me een erg plausibele verklaring. Dit zou het wel ns kunnen zijn ?.. ik iHeb inmiddels 32500km gebold met mijn wesp. Ook ooit eens een borduurtje meegepakt tegen 60 per uur.. ook ni bevorderlijk natuurlijk hihi. Ik ga deze herstelling nog even uitstellen dan.. als het ni erger wordt dan het nu is ga ik al die moeite ni doen.  Ga zeker er zelf ni aan beginnen. Zoal je zegt.. de linkerzijde slijt sneller af dan de rechterzijde van de band.   Bedankt voor uw reactie.. trouwens  iedereen bedankt voor zn reaktie. Nog vele leuke en veilige vespatripjes aan iedereen.

Mvg

 Propliner

Link naar reactie
2 uren geleden, stefpa zei:

Zoals Bowyer zegt, de lager(s) van de schommel(swing)arm.

Bij mijn PX200 zat daar na 20jaar redelijk wat speling op, dus besloten om deze te vervangen. Maar is een rotjob, om dit op een deftige manier te kunnen doen moet je gans je voorvork demonteren. Het demonteren van de swingarm zelf is mogelijk nog moeilijker, bij mij zat de as van de swingarm zo vast dat ik er hem slechts met veel moeite heb uitgekregen, eigenlijk kan je hem er beter laten uitpersen. De as moet eruit want anders kan je de lagers niet vervangen.Je kan bij Scootercenter of SIP een vervangset kopen (as/lagers)afdichtingsrubbers), kost niet zo veel.

Zelf nieuwe set plaatsen, vergeet het. In de manuals staat een vb dat je dit met een bankvijs kan doen (door deze als een pers te gebruiken), bij mij lukte dit niet. As in de diepvriezer, de swingarm opgewarmd, ingevet enz... de usual trics, maar kreeg de nieuwe as niet in de arm. Heb hem er dan laten inpersen en ik denk dat hier iets fout is gelopen. Waar de band van het voorwiel vroeger niet echt abnormaal afsleet, heb ik nu na een 3000km abnormale sleet aan de linkerzijde van de band, ttz aan deze kant is het profiel bijna weg terwijl het aan de rechterkant normale sleet vertoont.

 

Drama om zelf te doen. Ik had ooit een ingelopen vooras. Dus een nieuwe swingarm erop... wat denk je.. eruit ging prima maar bij het er in persen van de lager brak de nieuwe swingarm in 2 stukken... grrr. Ik heb het mezelf makkelijk gemaakt en een geheel nieuwe voorvork gekocht. Wel duur maar ach... 

Link naar reactie
11 uren geleden, propliner zei:

 Ook ooit eens een borduurtje meegepakt tegen 60 per uur..

Dan hoef je niet verder te zoeken :-). 

Een paar tienden van een mm van de geometrie verwrongen kan al genoeg zijn. 

Link naar reactie
On Tuesday, October 17, 2017 at 11:55 PM, dmi said:

Dan hoef je niet verder te zoeken :-). 

Een paar tienden van een mm van de geometrie verwrongen kan al genoeg zijn. 

Ja daar vrees ik ook voor.. maar een voorvork terug rechten... denk dat dit ni simpel is... hoeveel moet je terugbuigen he?  Thx voor je reactie alvast

Link naar reactie

Een andere vork zien te scoren is de makkelijkste optie... (alleen niet de goedkoopste). Wel goed opletten dat als je er een koopt dat de as niet ingesleten is want dat rijdt ook gewoon ronduit ruk en je blijft wiellagers wisselen. 

Link naar reactie
16 hours ago, pdvd said:

Een andere vork zien te scoren is de makkelijkste optie... (alleen niet de goedkoopste). Wel goed opletten dat als je er een koopt dat de as niet ingesleten is want dat rijdt ook gewoon ronduit ruk en je blijft wiellagers wisselen. 

Ik zal er ooit dan wel eens een nieuwe monteren.. maar is wel veeel werk he.. 

Link naar reactie
45 minuten geleden, propliner zei:

Ik zal er ooit dan wel eens een nieuwe monteren.. maar is wel veeel werk he.. 

Nieuwe vork monteren valt mee hoor. Het enige dat los moet zijn de remkabel en de km kabel en deze moet je even opnieuw trekken door de nieuwe vork. Dat is een paar minuten werk. Balhoofdlagersetje moet je dan ook gelijk vervangen (inclusief de schalen, de onderste schaal zit namelijk vast op de vork). Dit is ook zo gedaan met het juiste gereedschap. 

Spatbordje zijn 4 boutjes en ook de veer is zo overgezet (Ik heb de originele bij mij vervangen door een instelbare van YSS wat vele malen beter stuurt) 

 

Hier nog een foto van mijn oude vork maar wel met nieuwe veer. 

ofZKQIS.jpg

Link naar reactie
23 hours ago, pdvd said:

Nieuwe vork monteren valt mee hoor. Het enige dat los moet zijn de remkabel en de km kabel en deze moet je even opnieuw trekken door de nieuwe vork. Dat is een paar minuten werk. Balhoofdlagersetje moet je dan ook gelijk vervangen (inclusief de schalen, de onderste schaal zit namelijk vast op de vork). Dit is ook zo gedaan met het juiste gereedschap. 

Spatbordje zijn 4 boutjes en ook de veer is zo overgezet (Ik heb de originele bij mij vervangen door een instelbare van YSS wat vele malen beter stuurt) 

 

Hier nog een foto van mijn oude vork maar wel met nieuwe veer. 

ofZKQIS.jpg

Ah ok valt dan nog mee presies. Ik zal ns kijken wat een nieuwe voorvork kost bij scootercenter. Ik heb ook zo n yss schokbreker geplaatst... idd wezenlijk verschil. Ik heb die met dex rode veer. Voor achteraan ga ik ook een yss plaatsen. Prijs kwaliteit erg goed vind ik persoonlijk. Bitubo is te fucking duur. Hihi. Vork steken kan ik jammer genoeg ni zelf.. heb geen werkgerief genoeg.    Bedankt voor je reactie. Maak ik me toch al minder zorgen.. dacht datvhet een hele hoop werk was   Groetjes propliner

Link naar reactie

De vork zelf steken daar heb je erg weinig voor nodig. Een botte schroevendraaier en een kruiskop is genoeg om de bevestiging aan de bovenkant los te krijgen. Oh en je moet natuurlijk je remtrommel overzetten daar heb je zo'n segerringtang voor nodig. 

Als je er een koopt neem er dan echt een met de schommelarm er al aan want dat is de grootste crime. 

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...