Ga naar inhoud
Vespaforum.be

km-teller


Dimitripx125

Aanbevolen berichten

De km-teller van mijn vespa acma ( 8" wielen) geeft een veel te hoge waarde aan. Ik vermoed zo'n 15 km/h te veel.

Momenteel zit er een tandwieltje in met 11 tanden.

Volgens mijn redenering heb ik een tandwiel nodig met meer tanden om de aanduiding op de teller naar beneden te krijgen  maar die heb ik nog niet gevonden.

Het probleem is dat de meter veel te snel de maximum van 90 aangeeft terwijl ik nog maar op 3/4 vermogen zit

Heeft iemand een oplossing?

Link naar reactie

Volgens mij moeten het er net minder zijn om minder omwentelingen te doen op de km teller 

post eens een foto van het huidige wormwiel , het is meestal,de kleur van het wormwiel dat aangeeft hoeveel wormpjes het heeft 

grtz sidvespa 

Link naar reactie

dag Sidvespa ,

bedankt voor het meedenken maar ik ben er zeker van dat het meer tanden moeten zijn op het kleine wormwieltje om het aantal omwentelingen van de kabel en dus ook van de naald te laten dalen. N1xZ1 = N2 x Z2

N1 is toerental wiel  , Z1 is aantal tanden in het wiel

N2 is het toerental van de kabel , Z2 is het aantal tanden van het kleine wormwiel.

vul maar eens fictieve getallen in en je zal merken dat er meer tanden nodig zijn om het toerental aan de kmteller te laten dalen.

maar bij deze heb ik dus nog geen oplossing gevonden (enkel wat interessant gedaan:rolleyes:)

Link naar reactie

De 9 en de 11 tanden wormwielen zijn onderling uitwisselbaar omdat ze dezelfde omtrek hebben , de tanden van de 9 liggen iets dieper en zijn iets groter maar de kunststof kan wel wat hebben en geeft geen extra slijtage.

  Ik zou enkel willen weten of er ergens 12 of 13 tanden wormwielen verkrijgbaar zijn van 1 of ander tuningmerk

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...