Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GTS 300 klepspeling


timve

Aanbevolen berichten

Voor eens en voor altijd de mythe van de klepspeling op een GTS 300 (250) 4 klepper uit de wereld helpen.  Ik hoor vaak (ook van professionele dealers en herstellers) dat de klepspeling op een GTS 300 eigenlijk niet nagekeken hoeft te worden daar ze nooit buiten tolerantie gaan... (0,10 inlaat, 0,15 uitlaat).  En dat ze daarom dit niet hoeven te doen, het is ook heel wat werk, werkuren, klant betaalt veel etc etc...  Nu op 25000 km even de proef op de som.  (niet nagekeken op 12000).  Blok gedemonteerd met achterbrug: 23 minuten werk (als amateur).  klepspeling gecontroleerd: uitlaat 0,05 mm !!!! Dus nog even doorvlammen en risico op doorbranden van de kleppen met alle gevolgen vandien.  Inlaat netjes op 0,10 mm zoals het hoort.  Dus:  zeker laten nakijken op de onderhoudsintervallen.  Een goede mekanieker hoeft zelfs het blok niet te demonteren.  (ik werk graag met wat ruimte om me heen :) ).  Het blok kan je kantelen dmv van losmaken onderste bouten dempers.  Gewerkt volgens west scooter (injectie losmaken van de motor en alle bekabeling gemonteerd laten) werkt super en eenvoudig ook met beperkte middelen (zie foto)

 

Grtz en veel rijplezier !

1.jpg

2.jpg

  • Like 2
  • Bedankt 2
Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Mijn verschillende klepspeling controles hadden geen afwijking op de speling. Laatste controle na 39.000Km, klepspeling niet moeten bijstellen. Maar wil inderdaad niks zeggen, en dienen ze volgens voorschrift om de 20.000Km gecontroleerd te worden. Mvg

 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Misschien even bijvermelden dat ik quasi 80 procent van mijn km's vol gas rij op autostrade, met malossi variator aangepaste luchtfilter en sportuitlaat REMUS (dus net dat iets gretiger en heviger) wat zeker impact heeft op de klepspeling.

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

nu 20'000km gereden, zal ze klepspeling toch maar eens gaan controleren denk ik.

Al ben ik wel zinnens dit zonder motor demontage te gaan doen...

Daar dit een 1 cylinder motor betreft: uitlaatklepjes stellen als de inlaatkleppen volledig ingedrukt staan en vice versa?

mag ik eens vragen om de hoeveel kilometer jullie de olie en oliefilter vervangen? ik doe dit elke 5K en vind de olie dan al redelijk vuil uitzien, nochtans schrijven ze pas elke 10K voor...

jullie mening AUB.

 

GRTZZZ

 

Link naar reactie

Kleppen stellen op TDC (top dead center - nokkenasstand).  Alle kleppen dicht.  Niet zoals je voorstelt.  Olie zeker om de 5 en niet om de 10000 km ! boekje zegt 6000 doch andere (buitenlandse) manuals zeggen 5000 km.  Let er op na 3000 km ga je vaak van max olie naar min. markering olie.  Dus niet bijvullen en 10000 km rijden is om problemen vragen vrees ik :)  Oliefilter vervangen als je de olie aflaat. Om de uitlaatkleppen te stellen zonder motordemontage moet je zeker de achterveren losmaken en goed zien welke kabels en tubes je ook nog moet losmaken daar de achterbrug maximaal zal zakken (en de tubes / kabels) daar niet voor zijn gemaakt ;)

Link naar reactie
Op 2-5-2018 om 07:51, timve zei:

Kleppen stellen op TDC (top dead center - nokkenasstand).  Alle kleppen dicht.  Niet zoals je voorstelt.  Olie zeker om de 5 en niet om de 10000 km ! boekje zegt 6000 doch andere (buitenlandse) manuals zeggen 5000 km.  Let er op na 3000 km ga je vaak van max olie naar min. markering olie.  Dus niet bijvullen en 10000 km rijden is om problemen vragen vrees ik :) Oliefilter vervangen als je de olie aflaat. Om de uitlaatkleppen te stellen zonder motordemontage moet je zeker de achterveren losmaken en goed zien welke kabels en tubes je ook nog moet losmaken daar de achterbrug maximaal zal zakken (en de tubes / kabels) daar niet voor zijn gemaakt ;)

THX, voor de info.

Dacht voor de olie ergens 10'000km gelezen te hebben, maar da zou idd veel te lang zijn als onderhoudsinterval

olie bijvullen is soms wel eens nodig merk ik ook op, al is dit eigenlijk weinig... maar checken is wel de boodschap, vooral als het gas nogal dikwijls helemaal open staat.

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 jaren later...

Na 31000km dan toch de klepspeling maar eens nagezien, met gekantelde motor is dit trouwens goed te doen. 

Wat mij verwonderd heeft is dat ik een grotere klepspeling heb opgemeten... Uitlaat kleppen stonden op scherp 0,20mm En inlaat kleppen op scherp 0.15mm. 

Alles bijgesteld op mooi 0.15 uit en 0.10 in. 

Maar hoe kan een klepspeling nu eigenlijk groter worden? Een in slijtende klep en zitting resulteert in minder speling, bijslijten kan volgens mij niet 🙄

Nog een kleinigheid, kreeg al poosje storing lampje op dashboard, mijn vermoeden ging naar de lambda snuffelaar, na laten uitlezen bleek hier wel degelijk een storing op te zitten, dus nieuwe besteld. Even afwachten want ze is ondertussen besteld. 

Groeten, 

aangepast door sintesistef
Te korte review
Link naar reactie
Op 4/5/2018 om 08:11, sintesistef zei:

THX, voor de info.

Dacht voor de olie ergens 10'000km gelezen te hebben, maar da zou idd veel te lang zijn als onderhoudsinterval

olie bijvullen is soms wel eens nodig merk ik ook op, al is dit eigenlijk weinig... maar checken is wel de boodschap, vooral als het gas nogal dikwijls helemaal open staat.

Ik vervang de olie en filter na ca 3000-4000 km niet omdat het nodig is maar omdat ik het wil ik rijd ook niet meer per jaar dus eigenlijk jaarlijks.en het ook wel leuk werk vind afgezien van soms een kliederboel na het loshalen van de plug van de aandrijving omdat je de opvangbak er niet snel genoeg goed onder hebt.

de 1e 1000km heb ik gedaan bij ca 875km  door de corona duurde het me te lang voor ikl bij de 1000 was.

  • Like 1
Link naar reactie
Op 26/6/2020 om 19:46, sintesistef zei:

Na 31000km dan toch de klepspeling maar eens nagezien, met gekantelde motor is dit trouwens goed te doen. 

Wat mij verwonderd heeft is dat ik een grotere klepspeling heb opgemeten... Uitlaat kleppen stonden op scherp 0,20mm En inlaat kleppen op scherp 0.15mm. 

Alles bijgesteld op mooi 0.15 uit en 0.10 in. 

Maar hoe kan een klepspeling nu eigenlijk groter worden? Een in slijtende klep en zitting resulteert in minder speling, bijslijten kan volgens mij niet 🙄

Nog een kleinigheid, kreeg al poosje storing lampje op dashboard, mijn vermoeden ging naar de lambda snuffelaar, na laten uitlezen bleek hier wel degelijk een storing op te zitten, dus nieuwe besteld. Even afwachten want ze is ondertussen besteld. 

Groeten, 

Update, lambda vervangen en storing lampje is niet meer opgelicht. Probleem dus verholpen. 

 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
On 6/26/2020 at 7:46 PM, sintesistef said:

Na 31000km dan toch de klepspeling maar eens nagezien, met gekantelde motor is dit trouwens goed te doen. 

Wat mij verwonderd heeft is dat ik een grotere klepspeling heb opgemeten... Uitlaat kleppen stonden op scherp 0,20mm En inlaat kleppen op scherp 0.15mm. 

Alles bijgesteld op mooi 0.15 uit en 0.10 in. 

Maar hoe kan een klepspeling nu eigenlijk groter worden? Een in slijtende klep en zitting resulteert in minder speling, bijslijten kan volgens mij niet 🙄

Nog een kleinigheid, kreeg al poosje storing lampje op dashboard, mijn vermoeden ging naar de lambda snuffelaar, na laten uitlezen bleek hier wel degelijk een storing op te zitten, dus nieuwe besteld. Even afwachten want ze is ondertussen besteld. 

Groeten, 

lang geleden de vraag... maar zie geen antwoord. Klepaanslag kan de speling vergroten. image.png.ef46dfb9d18fa9565fb3f706b2763fdd.png

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...