Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PK50s schakel-moeilijkheden


Jens Van Deun

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

zoals aangegeven bij mijn introductie op dit forum ben ik pas de fiere eigenaar geworden van een vespa pk50s.

Echter bij mijn eerste testritjes kwam ik al snel tot de conclusie dat er een paar probleempjes zijn met mijn vespa. Waaronder het schakelen loopt moeizaam. Wat zijn de symptomen?

1) wanneer de koppeling ingeknepen en je het handvat wil draaien, gaat dit stroef
2) als je aan het rijden bent durft hij wel eens uit 2de versnelling komen (plots stijgende toeren)
3) in lage toeren schokkelt hij wel wat

Wat is jullie idee?

Koppelingsplaten aan vervanging toe? Of eerder stukken in de versnellingsbak?

 

Graag jullie expertise om deze leek te helpen

 

Link naar reactie

kabeltjes vervangen door nieuwe exemplaren is de eerste stap, en zoals je zelf al zegt het ui z'n versnelling springen en toeren maken kan inderdaad ook goed de koppeling zijn. 

Link naar reactie
22 uren geleden, de Makke zei:

Ik zou eerst met het simpelste beginnen en de kabesl van de versnellingen regelen. En da verder zien.

Grtjs

Makke

Volgens wat ik op het internet gevonden heb:

eerst de kabels regelen die de positie van het handvat verzorgen. In neutraal zetten, kabels lossen en zien dat het bolletje op het handvat overeenkomt met het bolletje op het stuur. Blijkbaar mogen de kabels niet te strak zitten, een paar mm speling geven.

stap 2 de kabel van de koppeling aandraaien/opspannen zodat de koppeling net wil aangrijpen in neutraal

 

akkoord met deze afstelling?

Link naar reactie

Begin met je schakelhandvat/ kabels te smeren. Dat zou het stroef schakelen al moeten oplossen en eventueel het uit versnelling schieten. 

Als het schakelen nadien wel vlot gaat, maar de VESPA schiet nog uit versnelling zal het schakelkruis versleten zijn. 

Het "schokkelen " kan een probleem van afstelling van de carburator zijn, alhoewel "schokkelen" een nogal vaag begrip is...  :)

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
2 uren geleden, Jens Van Deun zei:

Waarom zouden nieuwe kabels dit probleem verhelpen? Dat snap ik niet helemaal.

die lopen vele malen soepeler

Link naar reactie

ik heb vandaag de neutraal van het handvat terug juist gezet. Deze kabel waren heel hard gespannen.
Nadien ook de koppelingskabel gecontroleerd. deze stond op zijn maximum gespannen. Een beetje losser gezet. nu schakelt de vespa al vlotter

Na bovenstaande eens mee naar brommer winkel gereden. die bevestigde mijn gedacht: koppelingsplaten volledig versleten. Dus nieuwe platen gekocht.

Heeft er iemand een trekker voor de koppeling er uit te halen, die ik mag lenen? Zou graag dit weekend nog de koppeling vervangen :)

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...