maarten_marien533 Geplaatst: 8 september 2017 Delen Geplaatst: 8 september 2017 Er steekt nieuwe koelvloeistof in het koelsyssteem. Ik heb ook de temperatuursensor en thermostaat nieuw gestoken. Heb de ventilator apart op 12v getest en deze werkt. Ook de waterpomp(electrisch) werkt prima. De meter van de watertemperatuur loopt tot het streepje voor het rood gedeelte zonder dat de ventilator aanslaat. Wat zie ik over het hoofd??Waarom wil de ventilator niet aanslaan?Is er hier ergens een expert die raad weet. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 9 september 2017 Delen Geplaatst: 9 september 2017 Maarten, ben geen expert maar heb wel wat tips voor je. Er van uitgaande dat alle onderdelen afzonderlijk werken en in orde zijn, zou het kunnen zijn dat de ECU de signalen niet doorgeeft, maar voordat we over de ECU gaan beginnen laten we simpel beginnen. Heb je het systeem goed ontlucht, de pickup van de temperatuur sensor zit vlak bij de thermostaat en als er nog lucht in zit slaat je meter uit op het dashboard (verklaard nog niet waarom de fan niet aan slaat). Kijk daarom eerst of het systeem goed ontlucht is. Een mooie uitleg (vanaf 9:00 wordt het systeem bij de thermostaat ontlucht). In de workshopmanual kan je het schema van je koelsysteem vinden (pagina 175). Als het systeem ontlucht is dan staat er in het manual ook hoe je de onderdelen (pomp, thermostaat, fan, sensor, ea.) afzonderlijk kan testen. Er van uitgaande dat je dit gedaan hebt en alles werkt zou het kunnen zijn dat de ECU een fout heeft of het systeem niet goed aanstuurt. Je kan deze test door een dealer laten doen of zelf een diagnose tool maken, een uitleg staat hier: http://modernvespa.com/forum/topic150992 Voordat je besluit er zelf een te maken kijk wel even welke ECU jouw GTS125ie heeft (waarschijnlijk een MIU). Link naar reactie
maarten_marien533 Geplaatst: 11 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2017 Heb alles ontlucht. Nog steeds hetzelfde. Er is zelfs nog wat bij gekomen. Bij het starten heeft de ventilator 3 seconden gewerkt. Dit bij koude motor. Het oranje lampje op dashbord brand even bij koude motor. Heb vandaag de relais en de bedrading uitgemeten met schema. Alles werkt prima. Denk echt dat het een sturingsprobleem is van de ecu. Is er niemand die een toestelletje heeft om uit te lezen en te brainstormen. De pinten staan gereed. Link naar reactie
ice man Geplaatst: 11 september 2017 Delen Geplaatst: 11 september 2017 zie een oude topic. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 11 september 2017 Delen Geplaatst: 11 september 2017 Had je deze problemen ook voor de koelvloeistofwissel en was dit problem dan ook de reden voor het vervangen van de temperatuursensor en thermostaat. Zo nee dan zou je de koelvloeistof kunnen drainen en controleren op rommel, de tip (flushen van systeem) van ice man doen en de oude spullen terugzetten om uit te sluiten dat je een slechte (nieuwe) thermostaat/sensor hebt. Neem verder aan dat alle zekeringen in orde zijn, net als de massa van de fan en pomp. Fan moet rond de 100 graden aanslaan, heb je eventueel een goede zuivere temperatuur meter zodat je je koelvloeistof temperatuur kan meten, een mooie pickup is bij de ontluchting. Meet dan tevens even de temperatuur van de vloeistof in het reservoir voor en na het starten. En tijdens het ontluchten, stroomt de koelvloeisof er goed uit, dit om de werking van de pomp te bevestigen. Hoe snel loopt je temperatuur meter op voordat deze in het rood gaat? Link naar reactie
maarten_marien533 Geplaatst: 11 september 2017 Auteur Delen Geplaatst: 11 september 2017 Het probleem is dat ik al het voorgaande al getest heb.Vanavond nog is opgestart en weer hetzelfde.Denk eerder aan een probleem in de sturing.Zal dan toch maar is de kabels kopen en de ecu uitlezen.Dan heb ik dat ook weer is gedaan.Voel mij als mechanieker gefaald.Ze zouden beter al die electrische rommel eruit laten.Niks dan miserie. Link naar reactie
Pilaf Geplaatst: 12 september 2017 Delen Geplaatst: 12 september 2017 Ken het gevoel qua electronica :). Met de zelf gemaakte diagnose tool kan je inderdaad kijken of er een fout in zit, of er een sensor stuk is en of je uberhaupt de fan kan aansturen vanuit de ECU. Als je de fan niet kan aansturen vanuit de ECU kan het ook zijn dat de Electric Fan Control Switch kapot (zie rechtsonder in schema hieronder) is. Als er in de ECU een fout zit dan kunnen het deze zijn: P0115 Engine temperature sensor - open circuit, shorted to positive / shorted to negative.P0116 Engine temperature sensor - signal not valid Of deze (stuurt o.a. ook de waterpomp aan): P0611 - Fuel Injector Control Module Performance Heb de P0611 wel eens zien langskomen bij mijn -300, deze viel vaak uit bij het stoplicht. Uiteindelijk begin dit jaar de update van Piaggio eroverheen en de fout niet meer gezien en probleem is opgelost. Waarschijnlijk heb je dit schema al maar misschien zijn er nog andere met nuttige tips. Hopelijk kom je er achter wat de storing veroorzaakt. Link naar reactie
ice man Geplaatst: 20 september 2017 Delen Geplaatst: 20 september 2017 en is dit euel al opgelost ? t'is ineens zo stil ! Link naar reactie
timve Geplaatst: 28 september 2017 Delen Geplaatst: 28 september 2017 Zeker ook eens de bekabeling zelf aflopen, zeker waar de kabelboom "scharniert" samen met de ophanging. Heb zelf al gezien dat de bescherming knakt, open komt en kabeltjes begint te schuren links en rechts. Good luck ! Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Gearchiveerd
Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.